Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

NL10

Fångar upp A:spade: K:spade: i spader på big blind. I sedvanlig ordning limpar nästan hela bordet runt till knappen som höjer med 10BB till $1 jämnt. Det ligger nästan 2$ i potten så jag höjer till totalt $3. Alla andra runt bordet foldar till knappen som synar.

Jag höjde till $3 preflop för att komma heads up. Om jag bara synat så hade vi varit minst 4 i den här potten.

Flop: A:club: T:club: 4:diamond:

Potstorlek: ca $7

Stackdjup efter floppen

Jag: $7

Knappen: >$7

Jag har inte sett så mycket av knappens spel men jag vet att han inte spelar vilka händer som helst eftersom han som jag oftast spelar texas foldem. Vi kan förutsätta att om han har någonting alls innanför pannbenet så vet han det samma om mig.

Hur får jag mest värde ur den här handen ur position? Är det ens värt att fundera över hur man minimerar förlusten mot AA eller osannolika AT?

Edit: Fixade till limiten :roll:

Postad

Med bara ett pottbet kvar i stacken är det ingen idé att försöka "komma undan" mot en eventuellt bättre hand. Du har ju träffat jättebra, nu gäller det "bara" att få in degen på bästa sätt. Har han AA, tough luck. Vet inte vad som är bäst, kanske checka och hoppas på bet, alternativt beta lite (typ $2, så han tror att du kan lägga vid omslag) och hoppas på omslag? Degar du in direkt kan han ju få för sig att lägga KK och QQ och det vill vi ju inte.

Jag antar för övrigt att det är NL10 du menar.

Postad

Är han tajt och lite vettig skulle jag sätta honom på ett högt par, kanske TT och upp. Att minimera förluster mot AA/set finns inte här, hade ni varit väldigt djupa båda två så är det en annan sak. Draget är troligen inget du behöver oroa dig för, så du kan checka och hoppas han betar utan att vara rädd för ett frikort. Problemet är att om han är den typiske tajte spelaren på denna nivån så gillar han inte att bluffa, vilket innebär att så länge han inte har träffat med AQ så blir det svårt att få mer pengar från t.ex. KK.

Postad
Problemet är att om han är den typiske tajte spelaren på denna nivån så gillar han inte att bluffa, vilket innebär att så länge han inte har träffat med AQ så blir det svårt att få mer pengar från t.ex. KK.

Det var ungefär så jag tänkte här också. På nått sett så känns det som om ett potbet endast får syn av bättre händer eller AQ och ibland av AJ. Ett alternativt spel skulle kunna vara att försöka potcomitta knappen med ett halvpott bet på floppen och sedan trycka på turn. Frågan är bara vad som är vettigast.

I stridens hetta såg jag endast Ax som möjliga synare och bombade in stacken i potten och hoppades på att det ser ut som ett desperat steal från ett högt pocketpar. För att locka fram en syn även av pocketpar som blivit blinda av den stora potten.