Gå till innehåll

Procenträkning för en hand, hur gör man?


greenthink

Recommended Posts

Jag var inne på http://www.pokernator.com/ och lekte runt lite samtidigt som jag speccade Erick Lindgren på Full Tilt nyss. En kille frågade om Ericks åsikt om en hand som killen spelat lite tidigare i kväll. Han hade 8-8, floppen kom 8-9-Q, killen var helt säker på att den andre som var kvar hade stegen, men fortsatte och hoppade på att träffa kåken. Han har ju då 7 outs på turn, och 10 på rivern för att vinna (en åtta för fyrtal, tre nior och tre damer för kåk, och ytterliggare tre andra kort på rivern beroende på vad som kommer på turn). Han sa då att han tyckte att han hade bra chans att träffa, hela 30%. Men hur har han kommit fram till det? Hur många kort utgår man ifrån att det finns kvar i kortleken? Procenten lär ju vara ganska olika beroende på hur många som spelar? På http://www.pokernator.com/ stod det mycket riktigt att han hade 14% chans att få kåken på turnen och 33% chans att få kåken på rivern.

 

Tack.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur har han kommit fram till det? Hur många kort utgår man ifrån att det finns kvar i kortleken? Procenten lär ju vara ganska olika beroende på hur många som spelar?

 

Du kan och ska bara utgå ifrån det du vet. Du vet 5 kort i leken på flop alltså är det "47" kort kvar i leken och du gör sannolikhetsberäkningarna ifrån detta. Det spelar ju ingen som helst roll hur många som är med och spelar och liknande så länge du inte sett något av de andra korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur har han kommit fram till det? Hur många kort utgår man ifrån att det finns kvar i kortleken? Procenten lär ju vara ganska olika beroende på hur många som spelar?

 

Du kan och ska bara utgå ifrån det du vet. Du vet 5 kort i leken på flop alltså är det "47" kort kvar i leken och du gör sannolikhetsberäkningarna ifrån detta. Det spelar ju ingen som helst roll hur många som är med och spelar och liknande så länge du inte sett något av de andra korten.

 

Fem kort på flop? Tre kort menar du väl? Eller du menar mina två också? Ska jag inte alls, över huvud taget, räkna med foldade kort?

 

Hur räknar jag ut det sen då?

 

47 delat med mina outs? :) Hoppade av skolan förresten, därav min inkompetens i matematik. Men vet jag hur jag gör så är det nog inga problem i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du räknar med dina kort också, du VET 5 kort. REsten har du ingen aning om, alltså är det 47 kort kvar och om man nu har 7 outs eller vad du skrev på flop så kan man på ett ganska enkelt sätt om än något felaktigt räkna med 2% för varje out, dvs 14% på turn att träffa och på river med ytterligare 3 outs så blir det alltsa 2*10=20% chans att träffa där...om du nu inte träffat turn...Sen kan man ju inte bara lägga ihop procentalen men en liten fingervisning blir det allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi antar att det är tio spelare vid bordet och att alla har foldat preflop förutom du och motståndaren. Då finns det 36 kort "i spel": Dina två, motståndarens två, de tre på bordet samt de 29 som är kvar i leken. Då borde man väl kunna räkna antalet outs/29? Nej, eftersom du inte har en aning om vilka kort som finns kvar. Det är möjligt att alla kort som skulle hjälpa dig finns i leken, men det är också möjligt att inte ett enda är kvar. Alltså måste du utgå ifrån 47, eftersom det är den enda siffra du kan vara säker på.

 

Den enda gången de foldade korten har någon betydelse är då du kan vara 100% säker på att ett visst kort gått. Säg att du spelar live och någon råkar slänga sina kort så att de blir synliga. Sitter han med 98 kan du ju direkt stryka två av dina outs.

 

Antalet spelare har ingen som helst betydelse för chansen att du får in din hand, däremot påverkar det naturligtvis hur stor vinstchans du har. Om ni bara är två vid bordet och du får in din kåk kommer du att vinna nästan varenda gång, är ni däremot tio spelare ökar risken att du måste betala av till någon som sitter med exempelvis 99 eller QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lou Krieger har en schysst procent och oddstabell du kan skriva ut från länken nedan.

 

Skriv ut och klistra upp någonstans på sidan av skärmen så får du snabbt besked om hur många procent chans till förbättring du har på varje hand. Den högra kolumnen i tabellen (chans till förbättring på river) kan även användas för att se hur många procent du har till förbättring på turn.

 

Efter att du använt den några veckor kommer du att komma ihåg procenten och oddsen. Då kan du plocka bort "stödhjulen" från skärmen.

 

http://tinyurl.com/6lu3e

 

edit: istället för att använda tinyurl.com så kan du göra så här (tryck på att ändra ditt inlägg för att se hur jag gjorde ;)) /Henkeman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller i princip med att man alltid ska räkna 52-2(mina kort)-x(antalet kort på bordet) när man beräknar sin vinstchans (eller snarare chans att få en bra hand). Dock finns det situationer då man har lite information om de andras kort, som bör användas. Antag t.ex. att man lirar ett 10-manna bord och sitter på QQ på knappen. 6 personer har synat före (någon har kanske höjt marginellt, och ingen är jätteduktig), och vi antar att vi vet att BB har AKo. Vi går all-in och alla lägger sig utom BB som synar. Har vi fortfarande (~)54% chans att vinna? Jag skulle hävda att man kan räkna med lite bättre chans, eftersom det är ganska troligt att några av BB's outs finns bland de foldade korten. Dock är det svårt att uppskatta exakt hur mycket bättre chans man har, om man inte har tillgång till alla andras starthandsdistributioner (eller vad man ska kalla det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat enkelt sätt att räkna sannolikheter är 4;2 regeln.

 

På floppen tar du antal "out" kort gånger 4. Så på ett färgdrag med suited på handen och floppen innehåller 2 i samma färg. Så har du 9 ut till färgen. Dvs 9*4 =36% att fylla om du jagar till rivern.

 

Om du hänger med till Turnen tar du antal ut gånger 2 får att få reda på sannolikheten. Så har du färgdraget vid turnen och det är det enda "vettiga" du kan fylla för att inte dra dött så blir det 9*2 =18% att träffa. Inte exakta siffror men diffar bara på 1-2%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hävda att man kan räkna med lite bättre chans, eftersom det är ganska troligt att några av BB's outs finns bland de foldade korten.
Japp, mycket bra påpekande. Det är precis som att när floppen kommer 2-6-9 rainbow o tomtar är inblandade att de ofta hänger med med Ax eftersom många gröna spelare blir hopplöst kära i dessa kort. Det är mer sannolikt att de träffade, även om potten varit raisad pre-flop.
Dock är det svårt att uppskatta exakt hur mycket bättre chans man har, om man inte har tillgång till alla andras starthandsdistributioner (eller vad man ska kalla det).
Man får ju snitta till det lite. Precis som man kan använda sina implicita odds för att lägga på en out, så kan man använda det du föreslog för att dra bort outs. Personligen så anser jag inte att man ska stirra sig blind på det, men vid marginellt korrekta spel så har det stor betydelse. Men det har även en massa andra faktorer, t.ex. om man kan göra reklam för sitt spel, o bluffmöjligheter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från Bayes resonemang om extra information ser väl situationen ut så här:

 

Han kan förbättra handen antingen med 7 av 47 kort på turnen, eller med 10 av 46 kort på rivern. Sannolikheten P ges av:

 

P = 7/47 ELLER 10/46 =

= [ 1 - (1 - 7/47)*(1 - 10/46) ] (enligt känd formel) =

= [1 - 40/47 * 36/46] = 1 - 0,666 =

= 0,33

 

33 procents chans att få in fyrtal eller kåk på de två återstående korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...