Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Efter ett års läsande av massa dagböcker här tänkte jag att det var dags för mig att prova på detsamma. Min bakgrund är dataingenjör från KTH och civilekonom från Södertörns högskola. Arbetade med detta i ca ett halvår innan pokern tog över. Slutade i alle fall på mitt jobb december 2004. Sedan dess har jag alltså grindat poker i alla dess former. Mestadels av tiden har jag funnits på nl400 bord. Spelat ca 50timmar i månaden och plockat ut i snitt 5000$. Jag gillar att spela många olika sorters pokerspel. Ena dagen kör jag ett par omaha hi/lo bord för att nästa dag köra massa SnGs och tredje bara ett högre holdem bord. Jag söker alltid en edge över motståndarna, och trångsynt som man är så tycker jag alltid att jag får edgen när jag börjar lira nåt nytt. Sedan går det lite sämre en tid och jag byter. Sedan oktober har det gått betydligt sämre för mig än tidigare. Så dåligt att jag börjat fundera på att börja jobba igen. Visserligen har jag snittat på nästan 2000$ plus per månad dessa månader. Men jag tycker generellt att jag får jobba hårt för pengarna. Jag har hållt mig mycket på nl200-400 dessa månader. Känns som fisken är utrotningshotad där. Så min framtid känns oviss. Antingen grinda nl1000 eller starta eget företag. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Orkar inte leta upp dagens hand histories så tar dem från minnet. PLO400 - 10 manna Både jag och min motståndare har stackar på exakt startnivå 400$ jag sitter på button med A 8 7 9 UTG höjer till 8$ 3 synar. Jag synar. Sb foldar och BB synar. 42$ i pott Flopp A 10 7 Preflophöjaren checkar och nästa person bettar pott 42$ Jag sätter honom på max 10 10, vilket gör att jag känner mig ganska säker och synar. Pott: 126$ Turn 5 Nu bettar han pott igen 126$. Jag går all in. Då jag tror att han eventuellt kan folda till och med 10 10 här. Men han synar och visar upp A 10 som står. Pott 800$ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Chumpy är väldigt lös. En önskemotståndare att spela en stor pott mot med en stark hand. CHUMPY $1,566.00 LarsVegas $1,920.00 kingpokar Set dealer/Bring in spot 2 CHUMPY Ante/Small blind $ 5.00 sle007 Big blind/Bring in $ 10.00 LarsVegas Card dealt to a spot K K LarsVegas Raise $ 40.00 richardg Fold $ 0.00 kingpokar Fold $ 0.00 CHUMPY Call $ 35.00 sle007 Fold $ 10.00 Betting round completed Last active pot = $90.00 Card dealt to table 5 4 10 CHUMPY Bet $ 100.00 LarsVegas Call $ 100.00 Betting round completed Last active pot = $290.00 Card dealt to table 4 CHUMPY Bet $ 300.00 LarsVegas Call $ 300.00 Betting round completed Last active pot = $890.00 Card dealt to table 3 CHUMPY Check LarsVegas ?? Ska denna bettas? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 asså vafan... höj floppen höj turn ställ river. den andra godtagbara linjen är syn på floppen och ställ på turn. måste måste måste få in såsen där Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 NL600 bord. Jag har 800$. Resten av intresse i handen har alla drygt 600$ Jag sitter på button vid ett 6 manna bord. UTG+1 höjer till 18$. Nästa spelare synar. Jag poppar upp det till 60$ med AK. BB synar kallt och både de andra 2 synar också. ~240$ i potten. Flop 5 6 A rainbow. BB och preflophöjaren checkar. Jag sätter dem på TT-QQ alternativt AJ-AK. Den tredje spelare bettar nu 30$. Detta vet jag inte riktigt hur jag ska tolka. Med 2 spelare bakom mig känner jag mig inte direkt supersäker med AK. Jag tror dock att jag leder här och att mina motståndare har 2-3 outs var. Jag sätter bettaren i alle fall till slut på AJ-AK alternativt en låg triss. Jag synar och tilll min förvåning så synar de andra 2 spelarna med. ~360$ i potten. Turn 4 för en full rainbow Har svårt att sätta nån på 7 8 här även om jag sett mer skumma grejer. BB och preflophöjaren checkar i alle fall och bettaren fortsätter denna gång med ett 80$ bet. Jag är i detta läge relativt övertygad om att jag leder både mot BB och preflophöjaren i alle fall. Jag väljer återigen att syna för att inte bli helt black om nu bettaren är stark, vilket jag inte tror. Både BB och preflophöjaren foldar nu. ~520$ i potten. River 7 Bettaren checkar denna. Vad gör jag nu? Kan absolut inte sätta honom på en stege och han inte mig heller. Bör den bettas? I hans ögon bör jag ju ha AA eller AK. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 asså vafan... höj floppen höj turn ställ river. den andra godtagbara linjen är syn på floppen och ställ på turn. måste måste måste få in såsen där Du har lättare än mig för att få in pengar i potten märker jag. Vet inte om jag vill få in 150BB bara med kungar. Har tidigare haft en tendens att ge bort pengar i onödan till lösa motståndare när de träffat sina longshots mot mig. Nu vill jag vara hyfsat säker på vinst eller väldigt bra drag om jag ska slänga in pengarna. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 PLO 400 - 10 manna Jag sitter i BB med A K 10 8 UTG höjer till 14$ En synar och jag synar. pott: 44$ Flop 2 6 7 Båda checkar till mig och jag bettar 44$. Höjaren foldar och den andra snubben synar. Pott: 132$ Turn Q Han checkar och jag bestämmer mig för att ta ett gratiskort. River J Andra snubben bettar 90$. Jag höjer till 260$. Hur låter det spelet? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 asså vafan... höj floppen höj turn ställ river. den andra godtagbara linjen är syn på floppen och ställ på turn. måste måste måste få in såsen där Du har lättare än mig för att få in pengar i potten märker jag. Vet inte om jag vill få in 150BB bara med kungar. Har tidigare haft en tendens att ge bort pengar i onödan till lösa motståndare när de träffat sina longshots mot mig. Nu vill jag vara hyfsat säker på vinst eller väldigt bra drag om jag ska slänga in pengarna. In med degen! Man måste satsa om man ska vinna något.Jag håller med jacobmal... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baller Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Dina kungar är = "hyfsat säker på vinst" i handen ovan. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 PLO-handen där du har tvåpar+nötfärgdrag+öppet stegdrag och där du synar på flop, ställer på turn - varför slår du inte om direkt på floppen för? Då har du mer fold equity, dessutom så leder du väl mot en naken AT om jag inte räknat fel, och bottenset borde han iaf kunna passa där. Ditt drag är bra nog för att fastplayas hårt redan på floppen IMHO. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrFroggyX Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Japp, ställ på Turn.. Men nu när du inte gjorde det ställ på Rivern.. Vad ska han ha som slår dig? Han sitter väl på en 10 med bra kicker. Och är han lös synar han dig där. Tycker annars det är rätt och bara syna hans flop bet, mot en lös spelare vill man ju inte skrämma iväg dom på en gång.. Och har han dig slagen, nh,wp,gg,rebuy och se glad ut EDIT: Och AK handen.. Du höjer AK för en anledning preflop. För att vinna en stor pott när du träffar ditt A eller K. Och nu har du din chans! Du måste höja han på floppen och om du får en syn är det bara och köra in resten av markerna på Turnen. Säg höj upp till typ $200 på flop och kör in resten av markerna på Turn. Du kommer kunna stacka en A med sämre kicker MÅNGA gånger. När du synar hans bet på $30 i en $240 pot är det samma sak som att du ger ett frikort till alla din tre motspelare. Dom kommer ju syna på oavsett vad dom har. Ha dom ett PP har dom ju odds för att pricka sina två outs.(Om man räknar med dom implicerade oddsen) Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 MrFroggy: De har väl inte odds att syna 30$ med ett PP för att träffa set heller. Hur räknar du? Hade jag höjt till 200$ där hade han som bettat 30$ gått all in direkt.(vet jag såhär i efterhand) Då hade jag fått en väldigt svår syn. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 PLO-handen där du har tvåpar+nötfärgdrag+öppet stegdrag och där du synar på flop, ställer på turn - varför slår du inte om direkt på floppen för? Då har du mer fold equity, dessutom så leder du väl mot en naken AT om jag inte räknat fel, och bottenset borde han iaf kunna passa där. Ditt drag är bra nog för att fastplayas hårt redan på floppen IMHO. Har man verkligen mer fold equity om man höjer floppen än turn? Tänkte att slå om senare i handen gick mer i linje med om jag hade haft AA+färgdraget. Hade jag däremot haft en hand som TT hade jag spelat den hårdare tidigare. Personligen skulle jag passa AT för raise både på flopp och turn. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Dina kungar är = "hyfsat säker på vinst" i handen ovan. Jo jag vet att de är det på river. Men är de det även på turn? Så ni ställer in 1100$ där alla om jag tolkat er rätt? Vad ska jag få syn av hade ni tänkt er? AT? JJ? QQ? Visserligen hade jag honom som lös. Men jag har inte suttit alltför länge vid bordet så min read är inte 100% direkt. Men jag tror att om han hade haft åtminstone QQ så hade han reraisat mig preflop. Det gäller också troligen för JJ. Och att betta nåt lägre i form av 400$ skriker ju ut att vårt överpar alternativt TT vill få syn. Och vad gör jag då om han ställer mig all in? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 sle007 $1,428.00 LarsVegas $969.00 Motståndaren är återigen lös. Har ställt 600$ preflop en gång med KT har jag sett. Har kändes det dock som en bättre hand när han mjölkbettar preflop. LarsVegas Set dealer/Bring in spot 7 richardg Ante/Small blind $ 5.00 kingpokar Big blind/Bring in $ 10.00 LarsVegas Card dealt to a spot A A CHUMPY Call $ 10.00 sle007 Raise $ 20.00 seventh Fold $ 0.00 LarsVegas Raise $ 70.00 richardg Fold $ 5.00 kingpokar Fold $ 10.00 CHUMPY Fold $ 10.00 sle007 Raise $ 100.00 ´ LarsVegas Raise $ 230.00 sle007 Call $ 180.00 Betting round completed Last active pot = $625.00 Card dealt to table Q 5 3 sle007 Check LarsVegas Bet $ 250.00 sle007 All-in $ 1,128.00 LarsVegas ?? Det kändes ju som QQ eller KK preflop. Skulle nog ställt preflop istället då jag tror jag hade fått syn. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidson Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 AA-handen är omöjlig att vika. Intressant dagbok för övrigt. En fråga, varför har du spelat så lite som 50 timmar i månaden om du har spelat på "heltid"? Tycker du att det är så tråkigt att spela eller? Visst, $5000/månad är bra pengar, men inget som gör en ekonomiskt oberoende på ett år. Om jag med lite mer ansträngning kunde dubbla inkomsten (spela 100 timmar i veckan) skulle jag göra det om jag var i din sits. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Emilio Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Nidson vissa (inklusive mig själv) har svårt att spela jättemycket, då försämras ens spel. Han snittar ju redan nu 2h om dagen vilket måste gör att han lirar 4-5 timmar vissa dagar eftersom man kan ju omöjligen lira alla dagar. Han kanske till och med plussar mindre totalt om han börjar spela mer. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 PLO-handen där du har tvåpar+nötfärgdrag+öppet stegdrag och där du synar på flop, ställer på turn - varför slår du inte om direkt på floppen för? Då har du mer fold equity, dessutom så leder du väl mot en naken AT om jag inte räknat fel, och bottenset borde han iaf kunna passa där. Ditt drag är bra nog för att fastplayas hårt redan på floppen IMHO. Har man verkligen mer fold equity om man höjer floppen än turn? Tänkte att slå om senare i handen gick mer i linje med om jag hade haft AA+färgdraget. Hade jag däremot haft en hand som TT hade jag spelat den hårdare tidigare. Personligen skulle jag passa AT för raise både på flopp och turn. Personligen blir jag mer skrämd av folk som slår om pott direkt på floppen än av folk som gör det på turn, men visst, jag hade antagligen också passat AA. Nu är det ju lite högre nivå än jag brukar spela, och jag vet att det är mer trixande där. Problemet med din hand är IMHO att den mot motståndarens tänkbara händer står sig väldigt bra på floppen, men om du ser turn så försvinner en massa equity (förutsatt att turn blankar då). Jag hade gillat spelet mer som en ren bluff eller med ex. set+tillägg. Om du pottar om på floppen så får du in ungefär halva stacken om jag förstår det rätt? Det signalerar att du inte kommer backa undan, och får du in hela degen redan på flop ligger du aldrig speciellt illa till. Är han nu lös på sina syner och synar ner dig med AT så ahr du ju på floppen 9+6+3 = 18 outs, du lederalltså, medan du på turn har sämre equity. Samma sak mot AA/TT, du har 15 outs på floppen gånger två - helt okej att kasta in stålarna med även mot ett set - men på turn har du "bara" 15 outs gånger ett och ligger rätt långt efter. Eller okej, mot set har du väl bara ca 13 outs på grund av kåkkorten, men ändå. Alltså, det jag menar är att mot motståndarens HD så är din equity mycket bättre på floppen, samt att jag tror att det är större chans att han lägger ex. TT eller bottenset då än om han petat in ett pottbet till på turn och känner sig mer pottcommittad. Alltså tror jag personligen att det är bättre att slå om direkt, särskilt då era stackar inte var spec. djupa vad jag såg. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrFroggyX Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 MrFroggy: De har väl inte odds att syna 30$ med ett PP för att träffa set heller. Hur räknar du? Hade jag höjt till 200$ där hade han som bettat 30$ gått all in direkt.(vet jag såhär i efterhand) Då hade jag fått en väldigt svår syn. Nu är jag inte helt haj på odds, men om man har två outs har man väl runt 20:1/22:1 och träffa om man ser ett kort? Dvs, för att syna $30 så måste dom vinna runt $600. Och det har du helt rätt i att den inte är. Men, om man räknar med att han kan vinna minst $300 till om någon av dom sätter sin triss så går dom ungefär jämnt ut. Sedan om man räknar med att dom får se två kort (turn och river) för dom $30 (dvs de blir rund check på turnen)har dom väl 10:1/11:1 och träffa sin två outare. Men jag har nog fel på matten där, inte min starkaste sida.. Men angående dina tre texas händer, AA,KK & AK. Personligen i alla dom händerna hade jag varit glad om jag fått in mina marker. Jag hade garanterat trott att jag ledde. Och och dom mot förmodan hade slagit mig.. Ja då är de bara och köpa in sig på nytt. Jag ser inte att du kan komma undan från någon av dom. Förutom att kanske spara lite när man "feg" checkar på rivern med KK handen. Men vi har ju olika stilar, vad som funkar för en funkar inte för en annan.. Men samtidigt vet jag hur det känns. Om de har gått dåligt en längre tid blir man ganska skraj, man känner sig som att allt man gör går åt fanders. Man floppar TPTK då har någon set, man får second best hands hela tiden, inget stämmer. Det gör att man börjar se monster under sängen. Man blir "skraj" och inte riktigt vågar pusha så hårt som man bör. Men de är bara och kämpa på och försöka undvika att inte spela över din BR så du har råd och förlora några inköp utan att det ska påverka ditt spel för mycket så brukar det lösa sig i längden.. Jag menar, dina motspelare kommer få lika många second best hands som du. Fast då är det du som är i andra änden och plockar hem markerna.. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Visserligen har jag blivit utdragen extremt mycket på sistone. Och mitt självförtroende har tagit flera törnar. Men jag tror ändå att jag kan gå all in när jag behöver. Och min BR ligger över 30k$ spärren för 5/10 i alle fall. Kan i alle fall säga att jag inte vunnit en all in med triss i NLT på minst 2 månader. Så inte ofta jag vinner all in där. Jag tar dock ganska många mellanpotter och slipper ofta förlora de riktigt stora potterna. Så min generella stil är nog ganska feg enligt vissa. Jag har medvetet tagit med lite händer här där handen utspelar sig på sånt sätt att mitt vanliga spel inte kommer med. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrFroggyX Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Så min generella stil är nog ganska feg enligt vissa. Men som tur är spelar det ingen roll vad andra tycker! Bara du vinner och är nöjd med ditt spel så är allt bra.. I NL texas kan man lira lite hur som helst, tight eller lös, spelar inte så stor roll, huvudsaken är ju att man vinner i slutändan av månaden/året. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 PLO400 -10manna Fadeh 460$ . På button Fiende 870$ - En person som gärna är med i många potter men inte höjt en enda pott innan denna. En limpar 4$ Fiende höjer till 18$ från UTG+1 2 st synar 18$ Jag tittar ner på 7 8 9 10 Jag synar. SB och BB foldar och limparen synar. Pott: 96$ Flopp: 6 6 2 Alla checkar fram till mig och jag bettar 60$ Preflophöjaren synar och resten foldar. Jag tror inte han har en 6:a för jag tror då han borde bettat. Utan räknar ganska kallt med att han har AA med färgdraget Pott 216$ Turn 3 Han checkar och när jag fått upp ett bebisfärgdrag så tar jag ett gratiskort. Det kanske var dumt men jag är relativt säker på att denna snubbe inte foldar om jag bettar och jag vill inte commita honom innan river så min chans att sno där försvinner. Pott 216$ River 4 Han checkar återigen. Fadeh bets 130$ Låter detta spelet vettigt? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 7 Februari , 2006 Rapport Share Postad 7 Februari , 2006 Låter detta spelet vettigt? Ja. Däremot så vet jag inte riktigt hur smart det är att försöka köpa 5-vägspotter när du inte har några turnkort som du gillar. Att bluffa helt tom innan rivern är inte direkt spelteoretiskt korrekt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fadeh Postad 8 Februari , 2006 Författare Rapport Share Postad 8 Februari , 2006 Låter detta spelet vettigt? Ja. Däremot så vet jag inte riktigt hur smart det är att försöka köpa 5-vägspotter när du inte har några turnkort som du gillar. Att bluffa helt tom innan rivern är inte direkt spelteoretiskt korrekt. Trodde helt enkelt ingen satt på en 6:a. Skumt om de checkat en 6:a efter preflophöjaren. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baller Postad 8 Februari , 2006 Rapport Share Postad 8 Februari , 2006 Fadeh skrev: Låter detta spelet vettigt? Vilken hand repsenterar du? Är din story trovärdig? Ser inte många händer som du inte skulle beta turn med egentligen som inte AA (som fi har) slår... (förutom nöt 66 möjligen)... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts