Gå till innehåll

Fortsätta spela vid sjuk upswing?


zinna

Recommended Posts

satte mig ner och tänkte spela lite innan jag skulle plugga och drog igång 3 limitbord efter cirka 35 minuters spel och 76 händer hade jag vunnit 39BB och det var till största del pga bra starthänder och sjukt bra träffar. hade jag ett Axs så kom färgen fick jag spela 85o från big blind så kom stegen osv dessutom så lyckades lite fler bluffar än vanligt.

 

då är frågan ska man fortsätta spela när man har extremt flyt och allt går vägen eller ska man ta och behålla vinsterna? själv bestämde jag att jag skulle spela ett varv till på varje bord och stängde sen ner och var riktigt nöjd med vinsten. rätt eller fel? egna erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska sluta spela om man känner att motståndet är ungefär jämnbra med en själv, och man har haft flyt, eftersom man då kan räkna med att råka ut för lite torsk längre fram i spelet. Om man känner att man fick en rejäl upswing pga att motståndet var uruselt ska man ju självklart fortsätta lira så länge man kan (alltså så länge man inte blir för trött, hungrig eller dyl).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, säkerligen en hel del flyt, men eftersom en hel el bluffar gick hem så fick du antagligen respekt och skulle ivf ett tag till framöver kunna dra in mer pengar än normalt vid detta bordet.

 

Håller med att man ska fortsätta att spela om det går bra för en och sluta när det går dåligt. Men man bör ju oxå betänka att IRL inte bör försummas helt.

 

Kan ju även se på det såhär, sumpar att plugga 4 timmar som man hade tänkt en kväll inför en tenta pga att man hittat bord med sämre spelare än vanligt. Man vinner 2x normala BB/h under dessa 4h, men desvärre klarar man inte tentan och kommer med ganska stor säkerhet få lägga ner 20h inför omtentan istället för att spela poker. Givetvis blir det bad business, även om man bortser från att CSN eventuellt skulle börja bråka med dig.

 

ok, jag är lite uttråkad för tillfället. =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är självklart att man inte kan "lura" variansen genom att börja eller sluta spela vid olika tidpunkter,

Kanske inte variansen, men en som aldrig slutar när det går bra och alltid slutar när det går dåligt kommer ha ett bättre snittEV än någon som gör tvärtom. Om det går jättebra är det en indikation på att man har fördel gentemot just de här motståndaren och tvärtom när det går väldigt dåligt. Givet ingen annan information så har man rätt mycket bättre EV de närmaste 100 händerna eller så vid ett bord där man plussat sjukt än vid ett bord där man tappat jättemycket.

 

Mao, om du ska sluta när det går jättebra behöver du en jäkligt mycket bättre anledning än att "bevara vinsten" eftersom ett sådan beteende kommer kosta dig rejält md pengar i det långa loppet om man gör det konsistent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som aldrig slutar när det går bra kommer att sluta när det går dåligt vilket ger automatisk förlust ;) (Om man tolkar "går bra" som "ligger på plus den aktuella sessionen" och tvärt om. Det är förstås inte någon bra definition i sammanhanget.)

Näemen, jag brukar lägga av när jag blir trött eller när jag inte ser att det finns några riktigt dåliga spelare kvar vid bordet. Om jag förlorar så mycket att jag börjar bli arg av mängden pengar som försvunnit lägger jag också av (dessvärre ofta efter att ha tiltbluffat bort mig själv en liten stund).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här säger Roy West (i 7 card stud - 42 lessons) angående när man ska sluta

Quit when it begins to hurt.

Detta är ett av de enklaste och bästa råden i frågan om när man ska sluta pga pokerrelaterade orsaker.

 

Imagemässigt är det normalt sätt sjukt mycket lättare att fortsätta vinna om man har startat upp än tvärtom...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är självklart att man inte kan "lura" variansen genom att börja eller sluta spela vid olika tidpunkter,

Kanske inte variansen, men en som aldrig slutar när det går bra och alltid slutar när det går dåligt kommer ha ett bättre snittEV än någon som gör tvärtom. Om det går jättebra är det en indikation på att man har fördel gentemot just de här motståndaren och tvärtom när det går väldigt dåligt. Givet ingen annan information så har man rätt mycket bättre EV de närmaste 100 händerna eller så vid ett bord där man plussat sjukt än vid ett bord där man tappat jättemycket.

 

Mao, om du ska sluta när det går jättebra behöver du en jäkligt mycket bättre anledning än att "bevara vinsten" eftersom ett sådan beteende kommer kosta dig rejält md pengar i det långa loppet om man gör det konsistent.

 

Detta är ju givetvis sant förutsatt att den mest inverkande faktorn till att det svänger mellan bra och dåligt är vilken edge man har mot det aktuella motståndet samt vilken inverkan framgångar/motgångar har på ens spel. På låg- och medellimit tror jag däremot generellt sett att den viktigaste faktorn till om det går "bra eller dåligt" en viss session är variansen förutsatt att man talar om en vinande spelare.

 

Jag tror också det finns många som slaskar extra mycket när det går bra och på så sätt försämrar spelet precis som de som tiltar när det går dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet ingen annan information så har man rätt mycket bättre EV de närmaste 100 händerna eller så vid ett bord där man plussat sjukt än vid ett bord där man tappat jättemycket.

 

Håller med till 100 %. Dessutom så är det en mycket bättre table image att vara en vinnande spelare (eller "spelaren med tur ikväll") än en förlorande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du är som person. Jag själv har svårt att fortsätta spela när jag ligger plus ett par inköp, eftersom jag omedvetet blir feg och inte vill riskera att förlora min vinst. Jag mår toppen efter varje session som slutar plus men känner mig alltid lite mer illa till mods när det slutat minus. I början av min pokerkarriär (som visserligen bara är 2 år) så tvingade jag mig själv att fortsätta när jag låg mycket plus, just av de orsaker som många påpekat och som är helt logiska. Men det slutade alldeles för ofta med att turen vände, jag förlorade något inköp och då tappade jag sugen och slutade på minus istället. Om man har förmågan att helt koppla bort känslorna oavsett om det går upp eller ner och bara tänka att variansen kan man inte påverka, då är det antagligen helt rätt att fortsätta. Om man däremot som jag älskar att titta på blåa siffror i sitt Excel-ark och avskyr de röda, då är det nog +Ev att sluta när man har en skaplig vinst. Min win-rate har mångdubblats sedan jag började tillåta mig själv att lämna ett 'bra' bord när jag ligger mycket plus. Anledningen är helt enkelt att jag slutar många fler sessioner på plus nu än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med att man ska fortsätta att spela om det går bra för en och sluta när det går dåligt.

 

Du bör fortsätta spela när du sitter vid ett bra bord, och sluta när du sitter vid ett dåligt, mer eller mindre oavsett hur bra eller dåligt det har gått.

 

Sedan kan ju resultatet vara en indikation på hur bra/dåligt bordet är, som Hjort säger, om man inte har någon annan info att gå efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör fortsätta spela när du sitter vid ett bra bord, och sluta när du sitter vid ett dåligt, mer eller mindre oavsett hur bra eller dåligt det har gått.

Har inget att invända här, utan är som man brukar säga.

Sedan kan ju resultatet vara en indikation på hur bra/dåligt bordet är, som Hjort säger, om man inte har någon annan info att gå efter.

Däremot så kan ett väldigt bra resultat vara effekten av att man har haft otrolig tur med korten.

Jag kan tänka mig att det här får Hjort att slita sitt hår ( ;) ), men om jag har haft dyngflyt och träffat allt som rör sig på ett bord under en viss tid, så känns det som om det flytet så småningom lär vända och att jag då inte kommer att träffa något. För turen bör jämna ut sig, jag kan ju inte får stegar, färg och kåkar hur länga som helst.

Dessa gånger brukar jag lämna bordet när det varit stiltje ett tag och tar hem vinsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du bör fortsätta spela när du sitter vid ett bra bord, och sluta när du sitter vid ett dåligt, mer eller mindre oavsett hur bra eller dåligt det har gått.

 

Intressant Myssion. Har inte du i vår tidigare låånga diskussion påpekat att det inte finns några "dåliga" och "bra" bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du är som person. Jag själv har svårt att fortsätta spela när jag ligger plus ett par inköp, eftersom jag omedvetet blir feg och inte vill riskera att förlora min vinst. Jag mår toppen efter varje session som slutar plus men känner mig alltid lite mer illa till mods när det slutat minus. I början av min pokerkarriär (som visserligen bara är 2 år) så tvingade jag mig själv att fortsätta när jag låg mycket plus, just av de orsaker som många påpekat och som är helt logiska. Men det slutade alldeles för ofta med att turen vände, jag förlorade något inköp och då tappade jag sugen och slutade på minus istället. Om man har förmågan att helt koppla bort känslorna oavsett om det går upp eller ner och bara tänka att variansen kan man inte påverka, då är det antagligen helt rätt att fortsätta. Om man däremot som jag älskar att titta på blåa siffror i sitt Excel-ark och avskyr de röda, då är det nog +Ev att sluta när man har en skaplig vinst. Min win-rate har mångdubblats sedan jag började tillåta mig själv att lämna ett 'bra' bord när jag ligger mycket plus. Anledningen är helt enkelt att jag slutar många fler sessioner på plus nu än tidigare.

 

Det inlägget skulle det mkt väl ha kunnat varit jag som skrivit :)

Känner igen sjukt mkt och jag har också kommit fram till att det är bäst att sluta på topp. Har man vunnit eller förlorat en viktig hand så är det den man kommer att tänka på, inte framtida spel. Därför är det klokt att i alla fall ta en paus när man plussat ordentligt.

Det jävliga är ju också att i CG (inte i turneringar heller) så kan man ju inte stoppa undan $$$ som jag velat göra då man inte vill riskera vinsten plus inköpet o det vill i alla fall inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...