Gå till innehåll

NL - SH, 6 max Cashgames, hur, var, varför?


Pokemonn

Recommended Posts

Spelar själv NL30 SH för tillfället. Känner att jag får hemskt dålig betalt för mina händer. Standardsenariot är AK, betar pre, får syn, betar flopp, får syn, betar turn - fold. Kommer aldrig till showdown. Betstorlekar är 1-1/2 pott.

Minibetar någon (som alla gör) raisar jag pott -allt som ofta fold....

Inne i en dålig period? Folk här på forumet predikar: tajt abc poker, slowplaya inte! Men jag får ju fan aldrig betalt!

Ska jag börja slowa? Mer checkraise?

 

Ehhh?

 

Du betar pre = får in pengar av alla som går med.

Du betar flopp = får in pengar där med.

Du betar turn = får kan samla in alla pengar i potten.

 

Låter som om du får betalt. Vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Standardsenariot är AK, betar pre, får syn, betar flopp, får syn, betar turn - fold. Kommer aldrig till showdown. Betstorlekar är 1-1/2 pott.

 

Ursäkta, men hur är det här att "inte få betalt"? Dessutom slipper du visa... errr...kan det bli bättre?

 

Precis!

 

Får du syn igen så kommer du få in mer pengar i potten. Men kommer också att förlora typ hälften av potterna då någon har bättre kort.

 

Finns ju inget bättre än att få potterna utan att visa! Som någon skrev, är det ett "problem" för dig, så spela fler händer. Att göra samma sak jämt med 72o kommer ju höja statistiken för den handen rejält! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt klart med Intrepid Trawler.

 

Jag spelar SH NL$25 och är därmed ingen expert, men:

 

Jag har läst många gånger att ska man in först i SH så ska man raisa, oavsett position. Om jag minns rätt var det nån expert som menade att man ska raisa även med händer som KJ.

 

Japp. Men det är fortfarande beroende på position. Raisar du först ut så kommer du - som i FR - bara att få syn av bättre händer och du är torsk. Raisar du i sen position har du däremot position på honom, och chansen är ju stor att han missar floppen. Har du då initiativet så är det mycket svårare för honom att syna på flop.

 

Nu är det säkert så att experten har rätt, men mitt problem är att jag inte fattar varför.

 

 

Raisa med en marginell hand i tidig position betyder väl förmodligen att man endast blir callad av en starkare hand.

 

Yes. Men få "experter" pratar om att räjsa marginella händer. De pratar om att räjsa bra händer. I SH kommer händerna att stiga i värde. KJ/KQ är inte en tokig hand på ett SH-bord. På FR kommer det garanterat finnas bättre händer i spel, men inte alls lika säkert på ett SH-bord. Du ska INTE sitta och räjsa skit. Du ska raisa händer som du tror är bättre än snittet. Att räjsa KJo UTG kommer inte löna sig så bra på SH. Att göra det i sen position kommer däremot att göra det.

 

Att limpa KJo UTG är däremot ännu värre.

 

 

På den nivån jag spelar på tycker jag att det oftast funkar bra att limpa sådana händet i tidig pos, eftersom så många andra också limpar med alldeles för kassa händer. Och det är dessa kassa händer jag kan få betalt av.

 

Men du får nog lika gärna syn av dom? Dvs, om du raisar lite? Och då straffar du deras limpvänlighet. Dessutom får du lite mer definition på deras händer. Om "dom" nu limpar in med skit, vad gör du då om du har limpat in med KJ och floppen kommer K56? Om någon raisar dig då? Eftersom du låter dom limpa in med skit så kan han ju sitta med i stort sett vad som helst. K5? 56? T5? Nu kommer ju iofs sitationen vara nästan densamma om du räjsar... men du bör åtminstone slippa en del händer.

 

Särskilt för en hand som AJ i tid pos, då dubblar jag max blinden med syftet att dels avslöja starka händer som då vill raisa

 

Grattis! Du räjsar 2*BB, han räjsar upp till 8*BB. Du vet att han har en bättre hand. Vad gör du då? Att signalera "jag har en medioker hand" är ju att sälja dig själv! Snart kommer folk räjsa 72o mot dig, för du "avslöjar" ju en stark hand!

 

Räjsar du däremot konsekvent med de bra händerna, då är det väldigt svårt för FI att läsa dig. Sitter du på KJ, AJ eller AA?

 

 

Särskilt för en hand som AJ i tid pos, då dubblar jag max blinden med syftet att dels avslöja starka händer som då vill raisa och dels och framför allt för att få med händer som KJ o QJ, A-10 till A-6, (eller nått, och ja, folk callar gärna med dessa händer om det inte är för dyrt).

För det är dessa händer som betalar mig, annars vinner jag bara en liten pott med AJ om jag prickar floppen.

Kanske är det okonventionellt?

 

Njae! Men problemet är att om A6o får syna din räjs billigt, då är chansen stor att HAN träffar tvåparet (eller mer) och då är det ju toksvårt för dig att veta var du står! Visst, den problematiken kommer ju alltid att finnas, men om det kostar för honom att gå med, då har du tjänat igen den där utdragningen snabbare!

 

Nu knäpper jag mina händer och ber om att behandlingen från experterna inte blir alldeles för hård.

 

Bringa gärna ljus i denna för mig rätt gråa fråga.

 

Tack!!!

 

Tyvärr är inte jag någon expert... vilket kanske framgår av det ovan. Kanske har gett dig lite andra tankar på hur man kan tänka i varje fall!

 

Jag spelar mest FL själv, men bara SH. Antar att det spelar större roll i FL än NL, men att ha initiativet är värt tokmycket! Du vill vara den som bestämmer. Sitter du och låter någon annan hålla i taktpinnen så blir det svårt! Bättre att själv vara den där jobbige typen som alltid har stål - just den gången du synar!

 

(och du ska inte spela så våldsamt många fler händer på SH än FH. Det var någon som postade en möjlig HD för att ligga runt 25% nyss... kanske t.om var i den här tråden. Har för mig att den var vettig! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska höja bara för höjandets skull. Det kan bli lite så att någon har hört att "man ska höja först in", men inte har en aning om varför och hur man ska spela potten därefter.

 

Allt beror på motståndarna och situationen. Fundera kring varför du höjer, när du höjer, med vilka kort du höjer. Det finns värde i att inte höja också, att variera sitt spel. Men självklart finns det en risk i att limpa med vissa händer.

 

Tex så kan jag gärna checka med AK när jag sitter i bb. Ingen kommer att sätta mig på en AK i det läget, vilket innebär att jag kan får väldigt bra betalt vid rätt tillfälle.

 

Tex kan jag tycka det är värdelöst att höja med KJ först in i tidig position. Jag riskerar att få syn av en bättre hand som dominerar mig, och jag skrämmer iväg dåliga händer. En fördel med att limpa in (vilket kräver att man kan spela efter floppen förstås! !) är att det är större chans att sämre händer är med i potten. Sb eller bb kanske sitter med en svagare K än dig, men hade lagt sig vid en höjning. Nu synade du bara och de synar dina bet och du vinner en pott.

 

Det här är en lite annan spelstil, men att variera sig från att bara höja, höja tycker jag är en självklarhet. Men man ska inte vara en passiv syntomte, utan även en limp in i en pott måste ha något syfte för att vara korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många redan påpekat så tycker jag man måste se till helheten. Helt klart skall man inte höja bara för höjandets skull utan det måste finnas ett syfte. En sak jag märkt är att när jag är i en kall period, eller tror mig vara i slutet av en kall period, så är det viktigt att höja/spela lite marginella händer, bara för att inte råka ut för att alla foldar när du höjer med dina bra händer.

 

 

Skall tillägga att denna lilla observation kommer från SH max 5 spelare på $0.50 nivå. Ngn som har liknande observation? Från andra nivåer?

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd detta då det behandlar den nivå som jag tror många spelar på och funderar kring. Klart är ju att det är ett annorlunda spel jämfört med högre nivåer.

 

Detta med raise i tidig position med marginella händer, två funderingar.

 

För det första tror jag inte att det alltid beaktas som ett styrkebesked på denna nivå och shorthanded om du raisar i tidig position. Detta eftersom starthandskraven dels SH, dels låglimit är mindre tight än det som förordas.

 

Vidare har det nämnts att du endast får syn av bättre händer om du raisar ur tidig position, vilket jag inte tycker stämmer. Snarare är det väl så att positionsspelet överskattas något på denna nivå, då folk vet att position är viktigt, men inte riktigt vet hur man hanterar postflopspelet. Detta innebär att många callar din raise med marginella händer i position, bara på grund av position. I det läget då du är först in i potten, och snackar först efter flop så kan du då köra ett CB, och först då brukar motståndarna märka att du visar styrka.

 

Att spela så ger några fördelar. Om du möter någon som är mindre bra så synar denna både första raisen och CB oberoende av hand, vilket då ger dig fördel eftersom du ofta har honom dominerad.

 

Möter du någon som är bättre så kommer han respektera din tidiga höjning och CB, och därför ofta lägga händer som är bättre än din. Får du omslag av en sådan spelare blir det till att överväga fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möter du någon som är bättre så kommer han respektera din tidiga höjning och CB, och därför ofta lägga händer som är bättre än din. Får du omslag av en sådan spelare blir det till att överväga fold.

 

Eller så kommer en bättre spelaren att rätt fort snappa upp att du kör höjning + CB och då höja ut dig.

 

Det finns inget roligare än att spela mot spelare som har börjat köra med CB och som är veka. Ur position mot dem så checkar man, låter dem beta och sen höjer man tillbaka. Har de då inte träffat, vilket de oftast inte gjort, så lägger de sig.

Har man position på dem är det bara att höja dem om floppen ser ofarlig ut eller om man har träffat förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska höja bara för höjandets skull. Det kan bli lite så att någon har hört att "man ska höja först in", men inte har en aning om varför och hur man ska spela potten därefter.

 

Allt beror på motståndarna och situationen. Fundera kring varför du höjer, när du höjer, med vilka kort du höjer. Det finns värde i att inte höja också, att variera sitt spel. Men självklart finns det en risk i att limpa med vissa händer.

 

Tex så kan jag gärna checka med AK när jag sitter i bb. Ingen kommer att sätta mig på en AK i det läget, vilket innebär att jag kan får väldigt bra betalt vid rätt tillfälle.

 

Tex kan jag tycka det är värdelöst att höja med KJ först in i tidig position. Jag riskerar att få syn av en bättre hand som dominerar mig, och jag skrämmer iväg dåliga händer. En fördel med att limpa in (vilket kräver att man kan spela efter floppen förstås! !) är att det är större chans att sämre händer är med i potten. Sb eller bb kanske sitter med en svagare K än dig, men hade lagt sig vid en höjning. Nu synade du bara och de synar dina bet och du vinner en pott.

 

Det här är en lite annan spelstil, men att variera sig från att bara höja, höja tycker jag är en självklarhet. Men man ska inte vara en passiv syntomte, utan även en limp in i en pott måste ha något syfte för att vara korrekt.

 

Jag är övertygad om att du tappar i värde när du limpar med AK i en sådan situation. För det första får man nästan alltid syn av en sämre hand om man höjer. För det andra får du bättre betalt om du träffar (samt att du har större chans att ta hem potten, då det är färre spelare in handen). För det tredje ökar dina möjligheter att stjäla potten om du missar när du har tagit kommandot i handen.

 

Samma med KJ, om du kan spela på och efter floppen så har du större EV genom att höja. Menar du att du bara får syn av par, AK, AQ, AJ och KQ när du höjer från tidig position? :shock: Vilken sajt spelar du på egentligen?? :P

Limpar du så har du en liten flervägspott med låg chans att vinna... Höjer du så har du en stor HU-pott med stor chans att vinna...

 

Naturligtvis måste man variera sig, även om detta ofta är överskattat på fisknivå då ingen har koll på hur du har spelat hittills. Men som du säger så måste varje hand ha ett syfte, och du måste även sätta in varje hand i en helhet. Även om de flesta har väldigt dålig koll på sina motståndare så är det svårt att undgå en aggressiv spelare, och när du etablerar den spelstilen så ökar dina vinster oftast i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller tror mig vara i slutet av en kall period

 

Hur vet man det??

 

så är det viktigt att höja/spela lite marginella händer, bara för att inte råka ut för att alla foldar när du höjer med dina bra händer.

 

Det är sant att din image spelar stor roll, men när du spelar marginella händer under korttorka så gör du ju det i första hand för att du har en tajt image, inte för att grunda för dina framtida starka händer.

 

Om man höjer med lite fler händer slipper man också ovanstående problematik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget roligare än att spela mot spelare som har börjat köra med CB och som är veka. Ur position mot dem så checkar man, låter dem beta och sen höjer man tillbaka. Har de då inte träffat, vilket de oftast inte gjort, så lägger de sig.

Har man position på dem är det bara att höja dem om floppen ser ofarlig ut eller om man har träffat förstås.

 

En annan variant är att checksyna ur position alternativt syna i position för att stjäla på turn istället. Särskilt den sistnämnda är bra när man har en read på motståndaren, checkar han turn så är det bara att beta och på så sätt blir det oftast billigare än att raisa på floppen, samtidigt som man har mer info att tillgå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möter du någon som är bättre så kommer han respektera din tidiga höjning och CB, och därför ofta lägga händer som är bättre än din. Får du omslag av en sådan spelare blir det till att överväga fold.

 

Eller så kommer en bättre spelaren att rätt fort snappa upp att du kör höjning + CB och då höja ut dig.

 

Det finns inget roligare än att spela mot spelare som har börjat köra med CB och som är veka. Ur position mot dem så checkar man, låter dem beta och sen höjer man tillbaka. Har de då inte träffat, vilket de oftast inte gjort, så lägger de sig.

Har man position på dem är det bara att höja dem om floppen ser ofarlig ut eller om man har träffat förstås.

 

Ja, exakt som jag sade alltså. Det du vinner på det är väl lätt uträknat? De gånger du hamnar mot en spelare som lägger sig på ditt CB vinner du potten där, de gånger du träffat när du CB så får du ju syn av båda kategorierna, förutsatt att FI snappat upp dina bettingmönster med raise plus CB. Enda gången du torskar handen är när du CB utan att ha träffat och får mothugg av den presumtivt något mer kompetente spelaren.

 

Vad gäller vekhet så är det intressant oxå. Exempelvis de lösa spelarna som synar ner dina bet med anytwo har du edge på, mot andra spelare så får du spela faktisk poker med allt vad det innebär, alltså har du samma förutsättningar som när handen startade.

 

Säger vi inte lite samma sak här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger vi inte lite samma sak här?

 

Vi är inne på samma sak, men däremot så menade jag angående det här...

 

.... och därför ofta lägga händer som är bättre än din.

 

.... att en bra spelare inte alls behöver lägga en bättre hand speciellt ofta.

 

Mycket handlar om vilken spelaren är som gör en bet och sen en CB. Tror man att den spelaren sitter tom så kan man göra en höjning fastän man själv är tom och på så sätt få spelaren som gjorde en CB att folda en bättre hand.

 

Är det en tight spelare som man lite lättare kan sätta på en hand, och som dessutom är vek, så ska man verkligen vara på och höja deras CB varje gång det finns tillfälle till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Du räjsar 2*BB, han räjsar upp till 8*BB. Du vet att han har en bättre hand. Vad gör du då? Att signalera "jag har en medioker hand" är ju att sälja dig själv! Snart kommer folk räjsa 72o mot dig, för du "avslöjar" ju en stark hand!

 

Bra synpunkt, ska ta med mig det!

 

Problemet eller möjligheten, är att detta är väldigt sällsynt - att någon återhöjer mig för att stjäla. Märker jag att detta händer väldigt ofta (i högre nivåer exempelvis) så försöker jag ändra min spelstil, inte spela efter en "given Sanning". Jag försöker helt enkelt anpassa min poker efter motståndet.

 

Fördelen är just det att bättre händer kommer att höja, då lägger jag mig (åtminstone om höjningen är kraftig o jag är ur pos).

 

 

 

 

Särskilt för en hand som AJ i tid pos, då dubblar jag max blinden med syftet att dels avslöja starka händer som då vill raisa och dels och framför allt för att få med händer som KJ o QJ, A-10 till A-6, (eller nått, och ja, folk callar gärna med dessa händer om det inte är för dyrt).

För det är dessa händer som betalar mig, annars vinner jag bara en liten pott med AJ om jag prickar floppen.

Kanske är det okonventionellt?

 

Njae! Men problemet är att om A6o får syna din räjs billigt, då är chansen stor att HAN träffar tvåparet (eller mer) och då är det ju toksvårt för dig att veta var du står! Visst, den problematiken kommer ju alltid att finnas, men om det kostar för honom att gå med, då har du tjänat igen den där utdragningen snabbare!

 

Säg att du raisar 4-5 BB UTG med :Ah::Jc:, blir synad av knappen. Floppen kommer :Ad::7s::2h:

Du bettar 3/4 pott.

 

Scenario 1: Du blir höjd av knappen.

Då är AJ inget jag vill lägga halva min stack på att syna ned knappen.

Antagligen har knappen AQ el AK el 77.

Scenario 2: Knappen foldar. Visst, det är bra.

 

Men med en minihöjning (utan återhöjning) så kan scenariot bli:

 

Scenario 3: Knappen synar dig hela vägen och visar upp A-9 o.

(ok det är lite av ett drömscenario)

Scenario 3 är nog heller inte så troligt på högre nivåer, men det händer här iaf.

 

Så... Minhöjer jag AJ så kommer AK, AQ förmodligen återhöja (har förhoppnigsvis koll på de som slöspelar dessa händer).

 

 

Har aldrig påstått att detta är den bästa pokern övehuvudtaget, men jag har funnit att det verkar fungera bra på NL$25 efter ett antal 1000 händer.

 

 

För mig är det en givande diskusion, och jag tar åt mig av era poänger. Just dessa saker jag undrade om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du raisar 4-5 BB UTG med :Ah::Jc:, blir synad av knappen. Floppen kommer :Ad::7s::2h:

Du bettar 3/4 pott.

 

Scenario 1: Du blir höjd av knappen.

Då är AJ inget jag vill lägga halva min stack på att syna ned knappen.

Antagligen har knappen AQ el AK el 77.

Scenario 2: Knappen foldar. Visst, det är bra.

 

Men med en minihöjning (utan återhöjning) så kan scenariot bli:

 

Scenario 3: Knappen synar dig hela vägen och visar upp A-9 o.

(ok det är lite av ett drömscenario)

Scenario 3 är nog heller inte så troligt på högre nivåer, men det händer här iaf.

 

Så... Minhöjer jag AJ så kommer AK, AQ förmodligen återhöja (har förhoppnigsvis koll på de som slöspelar dessa händer).

 

 

Har aldrig påstått att detta är den bästa pokern övehuvudtaget, men jag har funnit att det verkar fungera bra på NL$25 efter ett antal 1000 händer.

 

 

För mig är det en givande diskusion, och jag tar åt mig av era poänger. Just dessa saker jag undrade om!

 

känns weaktajt... om du inte vill lägga halva stacken på AJ med träffat A så har du nog inget på SH att göra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJ är en av de mest överskattade och överspelade händerna. Oftast en lätt fold om blir raisad på floppen efter att ha träffat ett A.

Allt man slår är en bluff.

 

Och att fi skulle bluffa med ett ess på brädan utan en bra hand händer inte ofta. Höjer man pre så är det mycket troligt att man har ett ess, så varför ska fi raisa om han inte har en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns weaktajt... om du inte vill lägga halva stacken på AJ med träffat A så har du nog inget på SH att göra..

 

 

Men jösses!!!! :evil:

 

Nu börjar jag bli trött på att folk inte fattar vad jag säger!!!

Läs om vad jag skrivit så kommer ni säkert på det.

Jag menar SOM SAGT inte att det är ett bra sätt att spela som overalltaktik,

Missförstå mig inte med flit.

 

GREJEN ÄR ATT PÅ DENNA NIVÅ PLUSSAR DU HÅRT GENOM ATT VARA WEAKTIGHT!!!!!!!!!

 

(med vissa anpassningar beroende på enskilt motstånd)

 

Fatta basic - om bordet är väldigt loosepassive och du blir callad av folk som har skit så finns det ingen anledning att inte spela nästintill weaktight.

 

 

Ni är garanterat mycket bättre pokerspelare än vad jag är men ibland känns det som ni proffs har svårt att sätta er in i lägre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med lite om weak thight grejen. Spelar du aggressivt mot vissa Fi när du missat dina "stora" händer lägger många inte ner trots att dom sitter på rags och dom kan raisa med precis vad som helst. Jag ser det så otroligt mycket att folk sätter sig ner och spelar superaggro i början med skitkort och bluffar bort alla i stora potter för att sen när han har 2 inköp spela thight eller sticka. Folk skiter i CB och bettar allt och allting, man vet aldrig om dom har träffat nåt, även om dom för det mesta inte gjort det så är det inte ofta man vågar reraisa ett stort bet utan att ha ett piss.

 

Får du inte betalt för dina bra händer är det bara att luta sig tillbaks och veta att han bara hade skit på handen och om han hade haft något dugligt så hade han synat. Även om du är överaggro och träffar så får du inte betalt om Fi inte har träffat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0.1 / 0.2

 

ABC poker skulle jag vilja säga att mixa upp spelet här e bara dumt. Lär dig spela tight här och gå sedan upp. Jag menar folk callar ju ner vad som helst verkligen.

 

Ett lönande spel här e ju nåt som typ gå all in varje gång man får AA preflop. Eftersom man blir callad i stil med 90% av gångerna.

 

De känns som de är vanligare att folk raisar en 98s som en AA utg numera för att alla tänker jag ska mixa upp de så ingen fattar vad jag har. Mixa upp spelet för mig handlar kanske om att göra det oväntade en gång var 100 / 200 hand då kanske folk ger dig lite cred för att ha något också. Det är stor skillnad mellan 0.1/0.2 och 25/50 där alla har läst i sönder varandra.

 

En enkel edge e tight aggresivt spel men det är väl inte så lätt och förstå vad det är. SH e 90% loose aggresive fullring e 90% tight passiv. Om man vill spela fler händer tycker jag fler bord är ett bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GREJEN ÄR ATT PÅ DENNA NIVÅ PLUSSAR DU HÅRT GENOM ATT VARA WEAKTIGHT!!!!!!!!!

 

Ja, jag tror dig. Det betyder dock inte att du inte skulle plussa ännu hårdare om du justerar din spelstil.

 

I fiskdammen går det faktiskt att spela rätt fiskigt och ändå plussa rätt friskt, inte för att man använder en optimal strategi, utan bara för att man spelar bättre än sina motståndare, vilket inte säger så mycket på den nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...