Gå till innehåll

NL - Limp eller höja sig in med låga och mellan PP


matte med slice

Recommended Posts

Går det att säga att det ena eller andra är EV+ eller EV-?

 

Några förutsättningar:

- vi är först in i potten med en höjning på 4bb

- mellan 4 och 6 spelare

- alla har ungefär samma stackdjup

- ingen har några direkta reads på någon

- Jag är lite osäker på var gränsen går för ett mellan och högt PP i SH spel men vi säger att vi räknar från 99 och nedåt. Alltså TT är ett högt PP och 99 mellan.

 

 

Jag antar att om man limpar in är det svårare att få action på flop än om man höjer sig in. Träffar man då set borde det betala mer om man höjt sig in och oftare får mer action = större pot. Höjer man sig in och inte träffar borde det vara lättare att ta hem potten på floppen med ett continuation bet. Däremot om man limpar in och inte träffar har man ju inte gjort av med lika mycket pengar men med nackdelen att om man träffar kanske man inte får lika mycket action. Ytterligare en sak är att om man höjer sig in kanske man skrämmer bort spelare som skulle varit kvar för att bygga pot om man träffat set när man limpat in.

 

Så går det att "matematiskt" säga att det ena eller andra sättet är bättre än det andra eller beror det mer på vilken spelstil man har och hur bordet ser ut just vid det specifika tillfället?

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha som standard att höja. UTG kan jag ibland tänka mig att limpa småparen typ 44 men det vettefan om det är speciellt smart. Om bordet är väldigt löst kan det dock vara jobbigt att höja med 22-66 och få två syner från lösa motståndare (man måste ofta checkfolda floppen eftersom man inte har position och man inte har så stor chans att bluffa hem potten eftersom de ofta synar med halvtaskiga drag, mellanpar osv).

 

77-99 tycker jag å andra sidan är ganska givna höjningar varsomhelst på ett shorthandedbord om man är först in i potten.

 

Kan tillägga att jag pratar om low/midlimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog limpa från alla positioner utom button med dem. Det kanske låter dumt och svagt spelat och jag är väl medveten om att detta inte rekommenderas i pro-böckerna. Men de spelar inte lowlimit heller.

 

Där jag lirar, 1/2-2/4, handlar det mycket mer om att se billiga floppar och ösa på så in i helvete därifrån om man träffar. Iaf om bordet är sedvanligt lowlimitloose, sitter man med lite duktigare eller tightare spelare skulle jag raisa ur alla positioner, 77-99 iaf.

 

Men då beror ju det mycket på att man av sådana spelare kan ta potten utan att förbättra sin hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...