Gå till innehåll

Allt om snus!


Albert

Recommended Posts

Skulle tro att majoriteten snusar här inne så det borde passa med en tråd om snus. Inte vilken tråd som helst, utan en tråd med precis allt om snus :)

 

Jag har snusat i mer än fyra år nu och har under tandläkarbesöken blivit tillsagd att sluta snus. "Yada yada yada", tänker man. Visst snus är ohälsosamt och det är en idiotisk grej men sitter man i båten så gör man. "Det är ju bara att sluta snusa då dummer!" tänker någon och svaret är "visst" kan man göra det. Om man nu vill. Saken är den att jag inte ritkigt känner att jag vill sluta... Tills idag då jag står framför badrumsspegeln och borstar tänderna och viker över min överläpp nästan över näsen för jag var intresserad utav vad snuset har gjort i min mun. Märker att det frätt väldigt mycket och skillnaden mellan vänstersidan och högersidan är avsevärd. Det ser nästan ut som om tandrötterna börjar komma fram.

 

Hur är det för er andra som snusar? Har det hänt något speciellt i "gropen" eller med tänderna?

 

Jag snusar ettans portion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har snusat i ca 15 år och har ALDRIG haft hål i tänderna. Tror t.o.m det är bevisat att snus faktiskt motverkar karies.

 

Att läppen eller "gropen" tar lite stryk är ju ingen kioskvältare precis. Där är portionssnuset elakare än baksnuset. Om jag kör en 24 timmars pokersession på portion, då jävlar är det sönderbrännt under läppen vill jag lova. Inte alls lika farligt om jag kör med bak. Men visst får man den där fina mörk/rödbruna missfärgelsen under läppen av båda.

 

Verkar som om du inte kommit på knepet med att växla sida om du ser skillnad på sidorna förresten ;) Tror du slipper problemet med att det fräter ner till tandrötterna om du gör det. Om det verkligen är tandrötterna vill säga. Isf lär du nog känna att tänderna sitter löst oxå.

 

edit. jag snusar General lös

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donner du säger att portion bränner mer än lössnus. Jag tycker det är tvärtom. Rödalacket skulle t.om. få Stålmannen att önska att det var kryptonit istället!

 

Hmm, kanske är jag som blivit lite lurad av mina pokerrace där. Var baserat på att snusa konstant i 24 timmar i sträck(eller mer) och då tar påsarna hårdare på läppen än bak gör, iaf på mig. Kanske för att jag byter ut påsarna betydligt oftare än bakprillorna.

 

Vidare menade jag att läppen är mer sönderbränd dagen efter, inte att påsarna bränner mer under själva racet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm, kanske är jag som blivit lite lurad av mina pokerrace där. Var baserat på att snusa konstant i 24 timmar i sträck(eller mer) och då tar påsarna hårdare på läppen än bak gör, iaf på mig. Kanske för att jag byter ut påsarna betydligt oftare än bakprillorna.

 

Vidare menade jag att läppen är mer sönderbränd dagen efter, inte att påsarna bränner mer under själva racet.

 

Jao, snuset under poker är viktigt. Jag kör med att snusa länge med en och samma portion och där efter slänga in en ny. Mumma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara slänga in mina 2 cent. Snusade mellan åren 94-98 och háde under denna tid inga problem med hål i tänderna! Med tanke på min famösa tandläkarskräck kanske jag skulle ta och börja snusa när jag lägger ner rökningen om 4 månader...

 

En bidragande orsak till att jag slutade snusa var att det gjorde så förbannat ont i ögonen dagen efter en praktfylla då man skulle sätta i linserna... För inte fan kunde man komma ihåg att tvätta händerna ordentligt när man kom hem apdragen, med snusrester på fingrarna och man skulle till att pilla ut linserna... Ni snusare med linser vet vad jag pratar om ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Jag har snusat i ca 15 år. Både lössnus och på senare tid portion. Visst har tandköttet flyttat sig bakåt, men det är inte riktigt något som jag lägger större vikt vid. Nyttan av att snusa är mycket större än att låta bli.

 

Jag har snusat General under nästan hela min tid, men har på senare tid gått över till LD. Snål som man är. :) Dessutom gillar jag smaken av bergamot, earl grey-drickare som jag är.

 

Konkurrensen i hålan där jag bor är dock under all kritik. En stock går billigast att hitta för 117 kr, medan man i Göteborg kan köpa en stock för 99 kr. Sådant är uselt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har snusat sen jag var fjorton, dvs fem och ett halvt år. Redan efter ett år började jag köra variera på vilken sida jag lägger den. Så tandköttet har hållt sig bra:-)

 

Snusar bara lössnus, men varierar väldigt mycket i vad jag köper. Ibland Grov, ibland Prima fint. Med inslag av ettan och general också. Har flertalet ggr försökt sluta, men gett upp då jag har insett att jag inte vill sluta. Enda möjligheten nu till att jag skulle sluta snusa skulle vara om jag hittade "Hon" med stort H som ställde det som absolut krav. Älskar mitt snus :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har snusat sen jag var fjorton, dvs fem och ett halvt år. Redan efter ett år började jag köra variera på vilken sida jag lägger den. Så tandköttet har hållt sig bra:-)

 

Snusar bara lössnus, men varierar väldigt mycket i vad jag köper. Ibland Grov, ibland Prima fint. Med inslag av ettan och general också. Har flertalet ggr försökt sluta, men gett upp då jag har insett att jag inte vill sluta. Enda möjligheten nu till att jag skulle sluta snusa skulle vara om jag hittade "Hon" med stort H som ställde det som absolut krav. Älskar mitt snus :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började snusa för ca tre år sen för att komma ifrån ciggisarna

och snusar endast portionssnus.

Fantastisk liten kompis som bor i munnen och får en att må bra. :lol:

 

Innan snuset brukade jag ha minst ett hål per år i tänderna, men numer inte ett enda.

Jag tycker snusbranschen kan ta in tandläkare i reklamfilm dom med:

 

-Ilningar i tänderna? -Använd grov portion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har snusat General under nästan hela min tid, men har på senare tid gått över till LD. Snål som man är. Smile Dessutom gillar jag smaken av bergamot, earl grey-drickare som jag är.

 

Hihi. Jag har också gått över till LD, av kanske samma orsak. Varför betala mer än nödvändigt? Är det någon som har provat Swedish Match lågprissnus, Kronan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bidragande orsak till att jag slutade snusa var att det gjorde så förbannat ont i ögonen dagen efter en praktfylla då man skulle sätta i linserna...

 

Finns inte Prismaster kvar på marknaden, tjejerna uppskatta de när man var ung och nykär, det sluta svida på dem. vad jag menar får ni list ut själva :D

 

Har snusat i snart 20 år, och har inte haft ett hål i tänderna, ser hellre mina söner snusa än röka, man skdar ju bara sig själv om man snusar,

iofs så kan ju någon halka på en utspottad prilla, men den risken får vi ta.

 

på Natten rapé Portion

på dagen general kramsnus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har snusat i lite över 20 år

 

startade verksamheten med general lös fram till -97 då jag hade en svacka i mitt snusande under fyra (4) år :shock:

 

sedan -01 då det inte längre gick att hålla tillbaka min kärlek till snus så började jag med vanlig General för att gå över till General portion.

 

jag har varit General trogen i väldigt många år, men det är ju inte allt som är som det alltid har varit.

så numera byter jag snus friskt, allt från den senaste testade som är Kronan portion (förövrigt helt ok,köpte en stock på prov) Granit blå (helt ok) Granit vit är sämre och favoriten Gustavus (bättre än general).

 

/A :club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grov (lösvarianten) is the shit!!! Vi snackar 17 år på det artonde.

När jag måste träffa kunder tuggar jag dock portion och då blir det General (standardvarianten, inte den där ultravidriga "white"-historien).

General har helt enkelt smarrigast portionen. Är det pundigt?

 

kul grej i GBG för några år sen. Kliver in på Statoil...

 

- En dosa grov tack.

 

- Kram? :heart:

 

- Ehhh... va? (Visst kunde jag tänka mig en kram ity kassörskan var rätt söt).

 

- Ja...kram???

 

- :oops: Vaddå kram? (Helt snabb i hjärnan var man tydligen inte).

 

 

Det tog ett bra tag innan jag fattade att göteborgska för lössnus=kramsnus...

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

"snusning förknippas med skabbiga huliganer som går på stan."

"Ska du stå i det där satans ledet utanför pressbyrån å bara be om å få en dosa till, kom igen då bara en sista....seriöst inte bättre än en annan horschare (sannolikt felstavat) på plattan, BRIST PÅ KARAKTÄR e ju bara förnamnet"

"Vill jag verkligten vara beroende av någon så starkt som jag är av swedish match, deras egna lilla marionettdocka"

 

dessa va några av dom tankegångar som fick mig att sluta, om ni nu trodde nåt annat :lol:

 

Jag kommer låta som jag tror jag är stålmannen, ja vet men jag måste bara fråga er andra, som har slutat snusat:

 

Var det svårt för er att sluta snusa?

 

varför jag frågar är, för att för mig vad det så sjukt lätt att jag inte fattar.

 

några faktorer som jag tror kan ha med saken att göra:

 

-Jag va så övertygad psykist på det som man kan bli, kunde jag inte sluta så hade jag ju ingen karaktär

 

-Jag trodde att det var svårare än vad det var, och då hade jag förberett mig för kallsvettningar och diverse som en annan "junkie"

 

om det va så här jag ansåg om mig själv, som för övrigt har ganska bra självförtroende, så kan ni ju bara tänka på vad jag tycker om er andra snusare....hahahahaha...nej förlåt, vill absolut inte börja bråka om det här men jag kunde bara inte låta bli.

 

btw jag snusade i 4 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...