Gå till innehåll

Varför får man inte göra avdrag?


AAisking

Recommended Posts

Verkar som om skattmasen fått upp ögonen för pokervinsterna, man skall skatta 30 % på vinster som kommer från sajter eller events utanför eu/ees området. Samtidigt tillåter man inte avdrag för förluster.

 

Jag förstår det som att en pokervinst räknas som en kapitalvinst och följaktligen skall skattesatsen vara 30% rakt av.

 

Min fråga är varför inte buy-ins kan räknas som kapitalförlust med samma resonemang som skattmasen för angående vinsterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir ju snabbt orimligt. Men visst är det en jäkla skillnad på att dra av inköpet när man beräknar vinsten! Du sätter dig med 1000 spänn och reser dig när du 500 kvar. Du skattar för en vinst på 500.

 

Jag menar att det är en väsentlig skillnad på detta och på att vilja dra av de 500 kronornas förlust från övriga inkomster av kapital, vilket kanske är lite mycket begärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper marker för 10000 och säljer dem för 15000, vinsten är -- 15000... :evil:

Du köper marker för 10000 och säljer dem för 5000, vinsten är -- 5000...

 

Det är ju precis så fucked up lagstiftningen är skriven, även om jag inte tror att den kommer tillämpas på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...