Gå till innehåll

Steam a la Hellmuth mot nybörjare


thekid

Recommended Posts

Tja!

Spelade en Texas Holdem NL turnering på polarens jobb med en del kompisar och polares arbetskamrater osv. Vi var 20 pers ungefär. Det var jävligt kul arrangerat och fin struktur etc. Men fan vad jag störde mig på vissa fiskiga saker alltså. Som det här med pokeretik.

 

Visst alla är nya nån gång, men att lacka för att man säger åt nån att hålla korten ovanför bordet, som att man anklagade dem för fusk. Man ser ju inte om de är med i handen lika bra!! Jag kände mig som Hitler när jag påpekade för en mindre erfaren polare att han borde hålla korten ovanför bordet...

 

Sen fanns det en sjuuuuukt störig snubbe som jag inte kände, han var arbetskamrat åt min kompis som var värd för hela kalaset.

 

Killen läcker tells som en galning, har ingen koll på när det är hans tur, man vet 10 minuter innan han foldar att han kommer att folda. Minibets o hela kalaset. Sen när det är hans tur och han inte gjort något på en halvminut påpekar jag "du vet om att det är din tur va?" (detta gjorde jag säkert tio ggr)

 

Varpå han lugnt säger "jo jag vet" och tar en klunk och nickar lite som att jag skulle vara värsta rookien, och han hade värsta monsterspelet på g. Han lyfter sina chips lite grann upp och ner, och tittar snett uppåt som om han tänker intensivt och räknar potodds... Det hör till saken att alla foldat som vanligt framför honom och han sitter på cut off. Sen sitter han där o steker i nån minut till och låtsas göra chiptricks och sen foldar han.

 

Asså sånt där kan jag verkligen gå i taket på, speciellt eftersom det händer varje runda!!!!!! Det kan inte ta 5 minuter varje gång att bestämma sig vad man ska göra med varje hand? Det bara kan inte det. Speciellt eftersom han ger sånna uppenbara tells. Okej om han behöver tänka för att nån höjt eller gått all in, men när alla före foldar?

 

Jag påpekade det för honom senare lite fint att "kom igen nu, du kommer ju ändå folda, lägg dig" Varpå han givetvis ska steka lite extra länge och ba "hur vet du det? haru nån tell på mig eller?!! Det har du inte." - Jo säger jag som är gravt irriterad.

 

(tell: killen tittar på sina kort så fort han får dem, ska han folda, ja då sätter han igång att snacka med sin polare på andra sidan bordet, eller tittar bort mot blindsklockan, eller gör något annat ofokuserat i väntan på att det ska bli hans tur att agera, Mike Caro - poker tells, någon??)

 

"omöjligt" säger han, och hävdar i nått slags mothugg att jag blir nervös varje gång jag bluffar.

 

Det blev lite för seriös stämning efter vår ordväxling och jag undrar lite hur jag skulle löst situationen bättre. Jag tycker att han uppvisar dålig pokeretik genom att sitta o steka o låtsas beta, när allt han ska göra är att lägga sig.

 

Sen vare ju bara arbetskamrater och lite annat löst associerat folk men det var ändå seriös struktur på turneringen. Har lite skuldkänslor över att jag sa till honom, men han skulle bara veta hur förbannad jag var inombords!

 

ååååååååååh gud vad skönt det var att få skriva av sig!

 

Tack för mig. Ska skriva ett etikmail inför nästa turnering. Tips någon?

 

Egna erfarenheter av störiga saker på homegames, små turneringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, asså det är ju precis det jag lackar på...han gör det ju bara för dramatiken. Synd bara att han inte ser att de inte steker inför en solklar fold preflop utan inför svåra beslut....

 

Jag blir fortfarande sne när jag tänker på det!!

 

"no professional would have raised me there!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det var ju min bästa polare som arrangerade det, jag var väl lite delaktig också, vilket gjorde att jag ju faktiskt sa till.

 

Men sen kom ju skuldkänslorna lite senare, eftersom alla känner alla o det ska vara trevligt o kul, men fan. Jag har spelat alldeles för mycket för sån här skit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha man får ta det för vad det är och skratta åt det tycker jag. när min pappa säger "dealing turn" (och härmar dealern på william hill) samtidigt som han lägger upp floppen och går all-in när han är sist att agera, då är det bara att andas djupt och räkna till tio. sedan skrattar man mest åt det.

 

kan förstå att det blir jobbigt i längden dock om det är seriös turnering det handlar om. men för det mesta tycker jag att WPT-fiskar är bland de skojigaste som finns ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var faktiskt riktigt kul, dock kan man bli vansinnig på sånt där samtidigt som man inte vill verka superseriös och sitta och gnälla. Har varit med om det själv vid homegames när någon annan polare släpat med en arbetskamrat, som "lirat en del förut". Håller aldrig koll på när det är hans tur, när man sedan gång på gång snällt påpekar "det är din tur" så ska han kolla på korten igen fast han kollade på dem direkt han fick dem, steka en halvminut, kalkylera situationen, låtsas räkna odds, kolla motspelarna (ja hela WPT-köret) för att sedan komma fram till det komplexa beslutet att limpa precis som vanligt. Okej om man som nybörjare behöver lite extra tid för att komma in i spelet men att ta minuter på sej varje gång när man lagt en ynka femtiolapp var förstör bara spelglädjen. Speciellt när man vill hinna ut på krogen oxo ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foo ja, etikett ingår väl i begreppet "bra" poker etik? men visst har du rätt.

 

themenace Skönt att höra att nån varit med om samma trauma!!

 

Det som störde mig mest var att han skulle verka så jävla erfaren när det var så pinsamt uppenbart att killen inte var det. Bara en sån grej som att låtsas chipstricksa, dvs han tar chips i en stack och lyfter dem sonika rakt upp, o släpper ner, som att det ska se ut som om han blandar chipsen, för att få lite klirrljud. Det var ju komiskt till en början, men man tröttnade ganska fort på all tid det tog för honom varje gång att lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen sitter han där o steker i nån minut till och låtsas göra chiptricks

 

Hahaha :lol:

 

 

Om det är arbetskamrater som lirar så är väl inte etiketten det viktigaste men jag håller med om att folk som inte agerar i tid eller otid är otroligt enerverande. Ingen vill ju vara den där Poker-Nazisten som håller reda på allt och alla och vet bäst hela tiden "Bränn kortet efter flopp för faan!" "-ja precis... OCH eftet TURN!". Kan ju lätt bli krystad stämning och mindre kunniga spelare vantris istället för att ha trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen fanns det en sjuuuuukt störig snubbe som jag inte kände, han var arbetskamrat åt min kompis som var värd för hela kalaset.

 

Killen läcker tells som en galning, har ingen koll på när det är hans tur, man vet 10 minuter innan han foldar att han kommer att folda. Minibets o hela kalaset. Sen när det är hans tur och han inte gjort något på en halvminut påpekar jag "du vet om att det är din tur va?" (detta gjorde jag säkert tio ggr)

 

Varpå han lugnt säger "jo jag vet" och tar en klunk och nickar lite som att jag skulle vara värsta rookien, och han hade värsta monsterspelet på g. Han lyfter sina chips lite grann upp och ner, och tittar snett uppåt som om han tänker intensivt och räknar potodds... Det hör till saken att alla foldat som vanligt framför honom och han sitter på cut off. Sen sitter han där o steker i nån minut till och låtsas göra chiptricks och sen foldar han.

 

Hahhahaha. Tack för dagens garv! :lol::lol: Det måste verkligen vara en retard detta. LOL! Om han nu inte driver med er för att han vet hur komiskt det är så kan han verkligen inte vara en särskilt intelligent människa. HAHA! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som störde mig mest var att han skulle verka så jävla erfaren när det var så pinsamt uppenbart att killen inte var det. Bara en sån grej som att låtsas chipstricksa, dvs han tar chips i en stack och lyfter dem sonika rakt upp, o släpper ner, som att det ska se ut som om han blandar chipsen, för att få lite klirrljud. Det var ju komiskt till en början, men man tröttnade ganska fort på all tid det tog för honom varje gång att lägga sig.

 

Haha, det där är ju en riktig klassiker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foo ja, etikett ingår väl i begreppet "bra" poker etik? men visst har du rätt.

 

themenace Skönt att höra att nån varit med om samma trauma!!

 

Det som störde mig mest var att han skulle verka så jävla erfaren när det var så pinsamt uppenbart att killen inte var det. Bara en sån grej som att låtsas chipstricksa, dvs han tar chips i en stack och lyfter dem sonika rakt upp, o släpper ner, som att det ska se ut som om han blandar chipsen, för att få lite klirrljud. Det var ju komiskt till en början, men man tröttnade ganska fort på all tid det tog för honom varje gång att lägga sig.

 

Så gör ju jag också! Det är ju häftigt... alla andra kan ju massa konstiga chiptricks så jag vill ju vara lite cool jag med :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var faktiskt riktigt kul, dock kan man bli vansinnig på sånt där samtidigt som man inte vill verka superseriös och sitta och gnälla. Har varit med om det själv vid homegames när någon annan polare släpat med en arbetskamrat, som "lirat en del förut". Håller aldrig koll på när det är hans tur, när man sedan gång på gång snällt påpekar "det är din tur" så ska han kolla på korten igen fast han kollade på dem direkt han fick dem, steka en halvminut, kalkylera situationen, låtsas räkna odds, kolla motspelarna (ja hela WPT-köret) för att sedan komma fram till det komplexa beslutet att limpa precis som vanligt. Okej om man som nybörjare behöver lite extra tid för att komma in i spelet men att ta minuter på sej varje gång när man lagt en ynka femtiolapp var förstör bara spelglädjen. Speciellt när man vill hinna ut på krogen oxo ;)

 

Dessa människor har blivit tappade för många gånger som barn och behöver visa hur överlägsna de är och hur macho de spelar poker. De behöver visa att de minsann VET hur man spelar, räknar, studerar och kalkylerar i detta simpla spel, precis som de VET bäst i ALLA andra situationer i livet som de kan tänkas hamna inför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nopes men han kom tvåa, en av mina homegamepolare vann hela skiten. Efteråt var han svinnöjd och gick omkring och agerade kung... Men visst störde jag mig på att han hade flyt när han vann en 5% dragning på rivern mot en BRA spelare innan finalbordet. Det fanns många bra spelare där faktiskt, eller bra och bra, som jag ungefär. Jag är inte nån superspelare direkt, men nog har jag lirat en del... Jag själv slutade sexa, åkte ut med A7 i klöver mot A7 i ruter, ett ruter på flopp, sen ett på turn och givetvis ett på river.

 

Jag stör mig inte på dåliga spelare i sig, de gör ju så jag plussar. Men sånt där beteende är sjukt irriterande, tycker iaf jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7 suited? :D jag antar att du försökte stjäla blinds. :D

Nej men killen låter som en riktig riiiiiiitard, har hänt samma sak för mig i vårat homegame att nån bjudit in två fiskar. En av synstationerna synade ner mig med lägsta paret då det låg stege och färg på bordet. Jag borde vetat bättre än att försöka bluffa varje gata :P (Pott betar ^^)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten infliknings fråga nu när det ändå är på tapeten om homegames och pokeretikett osv blaha.

Lirade en homegame turnering häromkvällen med cashgame efter.

 

En bit in i cashgamet så försöker killen som vunnit x antal inköp att växla ut några inköp, för att inte riskera att förlora det han vunnit. varpå jag, tiltad som en dåre efter att utdragningarna kommit på rullande band fräser att han inte får göra det, att det inte är ok. Pengarna som är i spel är i spel, lite snopet annars om den som förlorat pengarna får sitta i ett spel där han som bäst kan gå jämnt upp.. Både han och flera andra runt bordet blev snopna och verkade aldrig ha hört talats om att det är är en normal regel.

Är det jag som är helt bakom flötet? kan ge mig fan på att ingen av klubbarna jag lirat CG på har tillåtit att man helt hipp som happ växlar ut pengar som är i spel för att inte riskera att torska när man är +.

oh well shine some light on me \o/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bit in i cashgamet så försöker killen som vunnit x antal inköp att växla ut några inköp, för att inte riskera att förlora det han vunnit. varpå jag, tiltad som en dåre efter att utdragningarna kommit på rullande band fräser att han inte får göra det, att det inte är ok. Pengarna som är i spel är i spel, lite snopet annars om den som förlorat pengarna får sitta i ett spel där han som bäst kan gå jämnt upp.. Både han och flera andra runt bordet blev snopna och verkade aldrig ha hört talats om att det är är en normal regel.

 

Varför skulle han inte få växla in? Jag menar om vemsomhelst "tömmer" honom sedan så får han ju köpa in för mer igen, eller sluta spela?

 

Förstår inte det där med "som bäst gå jämnt upp"... OK, men växlar väl inte in "överskottet" efter varje vinstpott, men att växla in en del om man har typ tripplat sin startstack borde väl vara OK?

 

Det är en helt annan sak om han mitt i en hand ska växla bort en del av stacken, men så dumt kan det väl inte vara? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...