Gå till innehåll

FL - Hjort, Björn_, har Sklansky rökt på?


gdaily

Recommended Posts

Jag kommer i vart fall inte på några spelförhållanden som gör att handen är bra spelad rätt igenom. Sen framgår det ju inte riktigt av originalet om det är en flervägspott på slutet också, då kan det ju bli någorlunda förståeligt.

 

Sen är ju den där boken skriven för snusktighta bord där man bara spelar med en mörk och spelarpopulationen bestod av läderarslade pensionärer som hade spelat sina AA exakt likadant i 50 år och inte hade några planer på att ändra sig.

 

Och ja, jag är rätt säker på att Sklansky rökte på åtminstone någon gång under sjuttiotalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev tvungen att kolla i min bok, exemplet finns på sid 97.

 

Han skriver faktiskt att man ska folda, därför att få spelare skulle bluffa alla gator. Men det som rättfärdigar spelet, tycker jag, är att betaren sitter i tidig position i en flervägspot. Hur många som är kvar på turn och river framgår inte, men förmodligen bara "vi" och betaren. Hur vi hamnade i potten över huvudtaget framgår inte.

Men tilläggas bör att det inte är EV-situationen som sådan han exemplifierar, utan hur man avslöjar bluffar. Detta exempel ska alltså visa när man inte är uppe mot en bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade lite i mitt ex av Hold'em poker och handen kommer från sidan 97-98 "Reasons for reading hands".

 

Handen är en illustration över att fi förmodligen inte bluffar och som spelet på flop och turn är skrivet är det väl ingen direkt rekomendation utan det är skrivet som ett konstaterande.

 

Enda rådet är egentligen att lägga rivern för att fi sällan bluffar där. Personligen tycker jag inte ens det är rätt. Handen är rätt konstig från början till slut.

 

Rent allmänt kan väl sägas att Hold'em poker ser jag inte mycket värde i annat än inom områdena nostalgi och pokerhistoria. I dag är den totalt arkaisk som grundbok i hold'em.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...