Gå till innehåll

Upplägg för egen turnering?


iggy

Recommended Posts

När det blir tillräckligt få med så att man kan ta bort ett bord, hur gör man för att placera ut dom som sitter vid bordet man plockar bort.

Och säg att man kör 5st 8pers bord. och på 1 bord försvinner 3st i samma hand, hur gör man för att välja ut 2st som ska flytta till det bordet?

 

Alla turneringar har sin lösning på de här problemen, så min lösning är INTE universiell, men fungerar utmärkt så länge det inte är stora mästerskap:

 

1) Innan turneringen börjar så numrerar man borden:, 1, 2, 3,...

Man plockar alltid bort de högsta borden först och bord 1 är alltid finalbord.

 

2) Bordsbalansering

40 man fördelade på 5st 8-mannabord, 3 spelare åker ut i samma giv vid ett bord:

Nu ska två spelare flytta från två bord så vi får fördelningen 8, 8, 7, 7, 7.

Om man kan flytta spelare från flera olika bord så flyttar man alltid från det bord med högst bordsnummer.

Grundregeln är at spelaren med minst marker flyttar och sätter sig till höger om given.

I fallet när det kommer två spelare på en gång så drar de varsitt kort, den som drog högst kort sitter närmast given.

 

3) "Slå sönder bord"

33 spelare sitter vid 5 bord, en spelare åker ut, man ska slå sönder ett bord och bli 4st 8-mannabord.

Skulle det slås ut två spelare på en gång så blir det bara 7 spelare vid bord 4.

Bord 5 slås sönder.

Man ser efter hur många spelare som ska gå till respektive bord för att de ska bli fulla.

Alla vid det bord som slås sönder drar varsitt kort, högst kort går till bord 1, näst högst till bord 2 osv (skulle det vara två platser lediga vid bord 1 så går givetvis de två högsta korten till bord 1).

När man kommer till sitt nya bord så slås man in, dvs alla vid bordet drar varsitt kort och man sätter sig till höger om det högsta kortet.

Skulle två spelare komma till ett bord så sätter sig den som drog högst kort vid det sönderslagna bordet till höger om den som drog högst vid det nya bordet och näst högst kort till höger om näst högst kort osv.

 

En annan vanlig lösning är att man försöker behålla "placering".

Satt man 5 händer från given vid det gamla bordet så ska man sitta 5 händer från given vid det nya bordet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 181
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej!

 

Jag har en, förhoppningsvis, mycket enkel och banal fråga:

 

Om man spelar Fixed Limit. Höjs mörkarna ändå med jämna mellanrum (som i No Limit) eller spelar man på exakt samma nivå hela tiden?

 

Sedan, hur långa perioder mellan höjningarna är normalt? Alltså, vore det "rätt" att spela så här exempelvis:

 

20 minuter med S Blind:2, B Blind:4, Small bet:4, Big bet 8.

20 minuter med S Blind:3, B Blind:6, Small bet:6, Big bet 12.

20 minuter med S Blind:4, B Blind:8, Small bet:8, Big bet 16.

20 min med S Blind:6, B Blind:12, Small bet:12, Big bet 24.

osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en, förhoppningsvis, mycket enkel och banal fråga:

 

Om man spelar Fixed Limit. Höjs mörkarna ändå med jämna mellanrum (som i No Limit) eller spelar man på exakt samma nivå hela tiden?

 

Sedan, hur långa perioder mellan höjningarna är normalt? Alltså, vore det "rätt" att spela så här exempelvis:

 

20 minuter med S Blind:2, B Blind:4, Small bet:4, Big bet 8.

20 minuter med S Blind:3, B Blind:6, Small bet:6, Big bet 12.

20 minuter med S Blind:4, B Blind:8, Small bet:8, Big bet 16.

20 min med S Blind:6, B Blind:12, Small bet:12, Big bet 24.

osv...

 

Helt rätt!

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar vara 6-20 pers när vi spelar, har 3st 500 väskor med 400 röda 400 gröna, 300 vita, 200 svarta och 200 blå.

Oftast så brukar vi dela upp alla markerna jämt mellan spelarna, men inom rimliga gränser. Är vi tex 10 spelare kan fördelningen se ut:

 

8*25 (grön) = 200

15*50 (röd) = 750

15*100 (blå) = 1500

15*200 (svart) = 3000

 

summa: 4450.

 

Detta är mina kompisars val, jag hade hellre sett att vi använder max 3 färger, tex 4 gröna, 10 röda 14 blå (samma valörer) vilket ger 2000 i startchips. Men visst, vi spelar för nöjets skull och man kan hålla sej kvar lite längre med mer chips så jag får väl hålla ut :D

 

Blindsnivåerna ser ut så här:

 

25/50

50/100

75/150

100/200

150/300

200/400

300/600

400/800

500/1000

600/1200

800/1600

1000/2000

sen ökar vi på SB med 500 för varje nivå då vi ändå brukar vara max 3 spelare kvar vid denna nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har 6 betalda platser, hur blir fördelningen då? 50%,30% och 20% är det ju vanligtvis när det är 3 betalda platser.

 

Finns det nån tabell eller så man kan kika på?

Mvh

Q

Ett tips för antalet priser är att ta roten ur antalet deltagare:

1-3 deltagare: 1 pris

4-8 deltagare: 2 priser

9-15 deltagare: 3 priser

16-24 deltagare: 4 priser

osv med 25, 36, 49,...

 

%-tabell finns

här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte be alla pokerkunnga här om lite hjälp.

 

Har en pokerturnering på gång och eftersom jag inte är något mattesnille skulle jag behöva hjälp med ett schema då det är tidspressat.

 

Det handlar om mellan 20-60 personer (inte bestämt) men säg att det blir 5 bord a 10 personer, 50 pers. Om vi vill att vinnaren från varje bord ska gå vidare till ett finalbord och allting MÅSTE vara färdigspelat på tre timmar? Går det att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte be alla pokerkunnga här om lite hjälp.

 

Har en pokerturnering på gång och eftersom jag inte är något mattesnille skulle jag behöva hjälp med ett schema då det är tidspressat.

 

Det handlar om mellan 20-60 personer (inte bestämt) men säg att det blir 5 bord a 10 personer, 50 pers. Om vi vill att vinnaren från varje bord ska gå vidare till ett finalbord och allting MÅSTE vara färdigspelat på tre timmar? Går det att lösa?

Jag antar att du med tre timmar menar tiden från det att de första spelarna registrerar sig tills ni har en vinnare.

Jag räknar INTE med förberedelser som att plocka fram bord, stapla marker etc, ej heller tiden efter då ni ska städa.

 

Allting går att lösa, men med en 60-mannaturnering på tre timmar så blir strukturen så dålig att jag hellre skulle ställa in.

 

Skulle jag anordna en 60-manna så skulle jag lägga undan MINST 8 timmar (detta är inkl. registrering, utlottning, sammanslagning av bord, chip race etc),

men helst skulle jag vilja ha 10 timmar + 1 timmes förberedelse + 1 timmes städning.

 

Jag föreslår följande:

 

1) Spela på 8-mannabord.

Med nybörjare, utan dealer och 10-mannabord så får du räkna med 4 min/giv, dvs alla har fått ge var sin gång efter 40 minuter.

Med 8-manna så borde alla hunnit ge var sin gång inom 30 minuter.

Med mer erfarna spelare går varje giv betydligt snabbare.

 

2) Spela INTE shoot out,

shoot out = vinnaren vid varje bord går vidare till finalbordet.

Spelar ni 8-manna och är 60 man så kommer ni börja med 8 bord.

När ni kommer ner till 56 (7*8) spelare så plockar ni undan ett bord och lottar ut spelarna vid det bordet till de andra borden.

När ni kommer ner till 48 (6*8) spelare så plockar ni bort nästa bord osv.

 

3) Struktur:

Alla börjar med 3000 i marker,

mörkarna är: 25-50, 50-100, 75-150, 100-200, 150-300, chiprace - bort med 25-marker, 200-400, 300-600, 500-1000, 700-1500, chiprace - bort med 100-marker, 1000-2000, 1500-3000, chiprace - bort med 500-marker, 2000-4000, 3000-6000, 5000-10000,...

Spela med 10 minutersperioder.

 

Om ni är riktigt våghalsiga kan ni prova med 12-minutersperioder, men då är det ytterst tveksamt om ni hinner färdigt på 3 timmar om ni är 60 st.

Blir ni färre än 60 spelare så går det givetvis snabbare, men inte så mycket snabbare som man kan tro.

 

Tänk på att ni även kommer att behöva lite marker.

bra start är 4st 25-marker + 4st 100-marker + 3st 500-marker + 1st 1000-marker = 3000 i marker.

Mao så kommer ni behöva 240st 25-marker, 240st 100-marker, 180st 500-marker och 120st 1000-marker. ni bör även ha 25st 5000-marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En shootout på tre timmar funkar utmärkt, EPA har det...

 

11-mannabord, 25-50, höjning var 7:de giv. Tar 1,5h. Två spelare till final vid varje bord.

Har ni inte dealers då?

Utan dealers och med ovana spelare så skulle jag vara glad om jag lyckades höja så ofta som var 20:e minut om jag höjde var 7:e giv.

Med 60 man och 20 minutersperioder finns det inte en chans att hinna färdigt på tre timmar, i värsta fall blir det t.o.m. 30 minuters perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, jag har precis skaffat en markerlåda med plast för 100 marker, så att man lätt ska kunna ta med marker till skolan. Nu är frågan bara, hur många kan man få 100 marker att räcka till, men då ändå få bra värde för att kunna göra en schysst gryta. jag har 5 olika färger, så det är inga problem. Hur ska jag dela upp markerna i de olika färgerna för att det ska bli mest effektivt, hur många ska varje spelare få, hur ska blindsstrukturen se ut o s v ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, jag har precis skaffat en markerlåda med plast för 100 marker, så att man lätt ska kunna ta med marker till skolan. Nu är frågan bara, hur många kan man få 100 marker att räcka till, men då ändå få bra värde för att kunna göra en schysst gryta. jag har 5 olika färger, så det är inga problem. Hur ska jag dela upp markerna i de olika färgerna för att det ska bli mest effektivt, hur många ska varje spelare få, hur ska blindsstrukturen se ut o s v ? :)

 

För 10 man:

20st 25-marker.

10st 50-marker.

20st 100-marker.

10st 200-marker

30st 500-marker.

= 90 marker och 2000 marker var till 10 spelare.

Stoppa ner valfri blandning större marker för de 10 sista så ni kan köra chiprace.

 

25-50, 50-100, 75-150, 100-200, 150-300, 200-400, 300-600, 500-1000, 700-1500 osv.

8 minuters perioder, med lite tur är ni färdiga på under 60 minuter.

Om det är för lång tid börja med färre marker/kortare perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka göra något schema men går det att räkna ut hur många man är kvar efter viss tid osv? Isf hur?

Turneringen brukar ta slut när bb är c:a 1/30 av det totala antalet marker vid bordet.

Det ät tyvärr inte mer exakt än +/-2 perioder, men det ger ändå en fingervisning.

Det stora problemet är att överhuvudtaget få igång turneringen, alla pokertureningar är ökända för att aldrig starta i tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, jag har precis skaffat en markerlåda med plast för 100 marker, så att man lätt ska kunna ta med marker till skolan. Nu är frågan bara, hur många kan man få 100 marker att räcka till, men då ändå få bra värde för att kunna göra en schysst gryta. jag har 5 olika färger, så det är inga problem. Hur ska jag dela upp markerna i de olika färgerna för att det ska bli mest effektivt, hur många ska varje spelare få, hur ska blindsstrukturen se ut o s v ? :)

 

För 10 man:

20st 25-marker.

10st 50-marker.

20st 100-marker.

10st 200-marker

30st 500-marker.

= 90 marker och 2000 marker var till 10 spelare.

Stoppa ner valfri blandning större marker för de 10 sista så ni kan köra chiprace.

 

25-50, 50-100, 75-150, 100-200, 150-300, 200-400, 300-600, 500-1000, 700-1500 osv.

8 minuters perioder, med lite tur är ni färdiga på under 60 minuter.

Om det är för lång tid börja med färre marker/kortare perioder.

 

20x25=500

10x50=500

20x100=2000

10x200=2000

30x500=15000

 

Jag får detta till 20,000 marker... vilket är lite väl mycket för varje spelare väl ;)

 

Nu kom jag på att ovanstående menade för 10 pers.. inte 1... sorry. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Spela INTE shoot out,

shoot out = vinnaren vid varje bord går vidare till finalbordet.

 

Varför inte? om man spelar med det här blir det mkt lättare att ha koll, okej kanske inte lika rättvist men då behöver man ej en "turnerings ledare" och behöver ej ta uppehåll som man behöver på det andra sättet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och behöver ej ta uppehåll som man behöver på det andra sättet

Som jag skrev så är det svårt att säga exakt när en turnering tar slut, det kan skilja så mycket som +/-2 perioder.

 

Spelar man shoot out betyder det att det bord som blir färdigt först kan få vänta i upp till fyra perioder innan sista bordet är färdigt (även om det är betydligt vanligare att bara behöva vänta c:a 1-2 perioder).

 

Mao så anser jag definitivt inte att det är mer uppehåll i en vanlig turnering, än i en shoot out.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjena!

 

Tänkte anordna en miniturnering i helgen.

Vi kommer vara mellan 12 och 16 stycken. med ett inköp på 200 sek.

Har dock några funderingar kring upplägget:

 

Till att börja med tänkte vi köra två bord som senare slås ihop till ett.

vad är att föredra?

 

1. fyra bästa från varje bord går vidare till finalbordet. ( som 2 sateliter)

 

2. köra en variant där man håller borden levande tills det är åtta spelare kvar. (alltså att folk flyttar över från ena bordet till det andra för att hålla "table balance") Hur avgörs i sådantfall vem som flyttas?

 

För det andra vad är en bra procentsats till prispotten? har funderat över något liknande. (16x200 =3200)

1:a 1600

2:a 800

3:a 600

4:a 200 (spelar gratis)

 

bör man tillåta rebuys under den första timmen? så att ingen bokar upp en helkväll bara för att sedan åka ut efter 5 minuters spel på en "badbeat".

 

vore välkommet med förslag till startingchips också. Har välldigt mycket chips så antalet är ingenting att oroa sig över, är 5000 i chips för mycket per person? blindstrukturen tror jag vi kan lösa själva.

 

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ska skapa en liten hemmaturnering (inte helt ovanligt i denna tråd) på nationaldagen (poker är väl en svensk gammal nationaltradition?).

 

Har egentligen bara en fråga. Vi är 10 pers pch startar med värde av 1000 i marker.

 

Mellan level 9-13 sträcker sig SB från 200 till BB 1500 och nu börjar det närma sig frågan...

 

Sett till de marker som vi jobbar med så hamnar man här i ett läge där det på bordet endast blir svarta á 100 och ev några lila á 500.

 

Ponera att man här bara spelar med de svarta markerna - är det normalt?

 

Med normalt menar jag då "är det så här det blir på en hemmaturnering" alternativt "blir det så här på de 'riktiga' turneringarna"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att man här bara spelar med de svarta markerna - är det normalt?

 

Själv har jag spelat ett antal turneringar hemma med 200 i startmarker i värdena $1/5/25/100. Vi har följande blindsstruktur:

 

1/2

2/4

3/6

växla in $1

5/10

10/20

15/30

växla in $5

25/50

50/100

...

 

På majoriteten av turneringarna är spelet över på nivån 15/30 eller 25/50. Vi har hittills aldrig växlat in $25-markerna med andra ord. Oftast växlar vi inte in $5-markerna heller eftersom det är headsup (och snart klart) när och om vi når blinds-nivån 25/50.

 

Men om vi spelar normalt kan jag inte svara på :?.

 

Så det verkar rimligt om det slutar upp med att ni bara spelar med svarta marker på slutet i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Tänkte anordna en miniturnering i helgen.

Vi kommer vara mellan 12 och 16 stycken. med ett inköp på 200 sek.

Har dock några funderingar kring upplägget:

 

Till att börja med tänkte vi köra två bord som senare slås ihop till ett.

vad är att föredra?

 

1. fyra bästa från varje bord går vidare till finalbordet. ( som 2 sateliter)

 

2. köra en variant där man håller borden levande tills det är åtta spelare kvar. (alltså att folk flyttar över från ena bordet till det andra för att hålla "table balance") Hur avgörs i sådantfall vem som flyttas?

 

För det andra vad är en bra procentsats till prispotten? har funderat över något liknande. (16x200 =3200)

1:a 1600

2:a 800

3:a 600

4:a 200 (spelar gratis)

 

bör man tillåta rebuys under den första timmen? så att ingen bokar upp en helkväll bara för att sedan åka ut efter 5 minuters spel på en "badbeat".

 

vore välkommet med förslag till startingchips också. Har välldigt mycket chips så antalet är ingenting att oroa sig över, är 5000 i chips för mycket per person? blindstrukturen tror jag vi kan lösa själva.

 

tack på förhand!

 

Väl tungt för tvåan, är ju ofta en coinflip heads up. Dra bort iaf 200 från första priset och ge till fyran. En rebuy under första perioden tycker jag du kan ha.

 

Använd table balance. Minst marker flyttas till den plats där senaste spelaren åkte ut (du hängde med?), på det andra bordet.

 

5k och blinds på 25/50 är en bra början tycker jag. Kör 20min perioder om ni inte vill sitta längre än 6 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...