toppace Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Hej, Om man köper en trådlös router, är det svårt att installera den? Funderar på att köpa en så man har internet till laptopen. Någon med erfarenhet och dela med sig? /Toppace Citera
psatiw Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Nej, det brukar inte vara några probz. Köper du ett etablerat märke (typ D-Link) så medföljer en enkel steg-för-steg manual som du inte borde ha några problem med alls. Sen är det tyvärr inte alltid helt felfritt med trådlöst, tycker jag, men det varierar ju. En sak som du ska vara noga med att tänka på är att du säkrar ditt nätverk. Det gör du genom att bara tillåta MAC-adresser från datorer som tillhör dig att gå via routern. Annars kan gemene-man lätt surfa på ditt nätverk vilket inte är sådär asbra (hemma hos mig har jag typ 8 osäkrade inom rangen som jag skulle kunna surfa på om jag ville - innerstad visserligen, men ändå). Lycka till! Citera
Djens Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Eller så sätter du bara dit WPA kryptering med lösenord, lättare, men som sagt...Viktigt att säkra det! Citera
blukah Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Krypteringen på trådlösa nät är dålig. Det är inte allt försvårt att komma förbi den och avlyssna på trafiken. Ska ni köra trådlöst så använd mac adresser, men det går ändå att avlyssna trafiken om det är någon som vet vad de håller på med. Citera
eloge38 Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=7965&highlight Citera
toppace Postad 26 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 26 Januari , 2006 tack psativ! det är just själva installerandet som jag var orolig för. jag hör efter i butiken om det finns en guide för dummies. /Toppace Citera
toppace Postad 26 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 26 Januari , 2006 Krypteringen på trådlösa nät är dålig. Det är inte allt försvårt att komma förbi den och avlyssna på trafiken. Ska ni köra trådlöst så använd mac adresser, men det går ändå att avlyssna trafiken om det är någon som vet vad de håller på med. Ok så man spelar poker från den vanliga datorn och gör residualanalyser på laptopen(som alla tycker är ointresant för avlyssning) Citera
blukah Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Krypteringen på trådlösa nät är dålig. Det är inte allt försvårt att komma förbi den och avlyssna på trafiken. Ska ni köra trådlöst så använd mac adresser, men det går ändå att avlyssna trafiken om det är någon som vet vad de håller på med. Ok så man spelar poker från den vanliga datorn och gör residualanalyser på laptopen(som alla tycker är ointresant för avlyssning) Nu tror jag risken inte är så stor. Men det talas väldigt lite om den säkerhets risk som trådlösanät faktiskt är. Allt för många tror att bara för att de krypterat signalerna så är det säkert, så är inte fallet. Men så är jag paranoid av natur. Citera
Caines Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Någon som har en länk eller vill skriva hur man gör det här med mac adresser eller hur man sätter lösenord....mitt trådlösa är öppet för vem som helst att surfa på just nu, Tack på förhand Citera
macwiz Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Kolla manualen du fick till routern. Det du absolut ska göra först är att byta lösenord på admin-sidan från det som är satt som default (fabriksinställningen). Nr 2 är att aktivera krypteringen. Nr 3 är att begränsa åtkomsten till dina egna mac-adresser. Citera
Saint_Bjorn Postad 26 Januari , 2006 Rapport Postad 26 Januari , 2006 Här finns rätt bra hjälp till de flesta routrar: http://www.portforward.com/routers.htm Citera
Recommended Posts