Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nej, det brukar inte vara några probz. Köper du ett etablerat märke (typ D-Link) så medföljer en enkel steg-för-steg manual som du inte borde ha några problem med alls. Sen är det tyvärr inte alltid helt felfritt med trådlöst, tycker jag, men det varierar ju.

En sak som du ska vara noga med att tänka på är att du säkrar ditt nätverk. Det gör du genom att bara tillåta MAC-adresser från datorer som tillhör dig att gå via routern. Annars kan gemene-man lätt surfa på ditt nätverk vilket inte är sådär asbra (hemma hos mig har jag typ 8 osäkrade inom rangen som jag skulle kunna surfa på om jag ville - innerstad visserligen, men ändå).

Lycka till!

Postad

Krypteringen på trådlösa nät är dålig. Det är inte allt försvårt att komma förbi den och avlyssna på trafiken.

Ska ni köra trådlöst så använd mac adresser, men det går ändå att avlyssna trafiken om det är någon som vet vad de håller på med.

Postad
Krypteringen på trådlösa nät är dålig. Det är inte allt försvårt att komma förbi den och avlyssna på trafiken.

Ska ni köra trådlöst så använd mac adresser, men det går ändå att avlyssna trafiken om det är någon som vet vad de håller på med.

Ok så man spelar poker från den vanliga datorn och gör residualanalyser på laptopen(som alla tycker är ointresant för avlyssning) :)

Postad

Ok så man spelar poker från den vanliga datorn och gör residualanalyser på laptopen(som alla tycker är ointresant för avlyssning) :)

Nu tror jag risken inte är så stor. Men det talas väldigt lite om den säkerhets risk som trådlösanät faktiskt är. Allt för många tror att bara för att de krypterat signalerna så är det säkert, så är inte fallet.

Men så är jag paranoid av natur.

Postad

Någon som har en länk eller vill skriva hur man gör det här med mac adresser eller hur man sätter lösenord....mitt trådlösa är öppet för vem som helst att surfa på just nu, Tack på förhand

Postad

Kolla manualen du fick till routern. Det du absolut ska göra först är att byta lösenord på admin-sidan från det som är satt som default (fabriksinställningen). Nr 2 är att aktivera krypteringen. Nr 3 är att begränsa åtkomsten till dina egna mac-adresser.