Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En gammal klassiker. Fuska inte och googla efter svaret :-).

Du har 10 kulor. 1 av kulorna väger antingen mer eller mindre än de andra. Din uppgift är att ta reda på vilken, och om den väger mer eller mindre. Till din hjälp har du en balansvåg med två skålar. Du får bara väga 3 gånger. Lycka till!

Postad
Mer eller mindre än dom andra tillsammans eller var för sig? (Gjorde jag e fet särskrivning precis?)

Jag ser i alla fall inga särskrivningar.

Orkar icke tänka nu - vet icke lösning på originalfrågan.

Postad

Spoiler

Dela upp kulorna i 3st gäng á 3 kulor var och en ensam kula.

Jämför sedan 2 av grupperna med 3 kulor i mot varandra, sedan jämför du den andra gruppen med 3 kulor mot nån av de två första.

Nu vet du vilken grupp den "ovanliga" kulan är i, *och om den är i en av tre-grupperna vet du även om den är tyngre eller lättare än resterande.

Om den är i den ensamma gruppen kan du använda sista vägningen till att jämföra den ensamma kulan mot vilken som helst av de andra, och på så sätt får du reda på om den är tyngre eller lättare.

Om den var i nån av grupperna på tre tar du och jämför två kulor i den gruppen, om de väger lika mkt vet du att det är den du inte jämförde - och om de väger olika vet du sen tidigare om den ensamma kulan väger mer eller mindre(se *) och kan på så sätt peka ut den ensamma.

Jag vet inte om detta är "rätt" svar, men det verkar rätt resonligt.

Postad
Mer eller mindre än dom andra tillsammans eller var för sig? (Gjorde jag e fet särskrivning precis?)

Egentligen spelar det ingen roll eftersom problemet är teoretiskt... men för sakens skull: En av kulorna väger marginellt mer eller mindre än de andra var och en för sig. (Hade en kula vägt mer än alla andra tillsammans hade man ju känt skillnaden när man lyft kulorna) :)

Postad
Kulor... Jag kan lösa problemet om det handlar om pokermarker :-)

Ok, du har 10 pokermarker. En är falsk pga att luriga laban har snott en av markerna och ersatt den med en hemmagjord osv... Varsågod och lös! :-)

Postad
Kulor... Jag kan lösa problemet om det handlar om pokermarker :-)

Ok, du har 10 pokermarker. En är falsk pga att luriga laban har snott en av markerna och ersatt den med en hemmagjord osv... Varsågod och lös! :-)

Du väger alla tio en gång. Sedan väger du alla tio igen. Får du samma resultat i båda försöken börjar du tugga på markerna, en och en, tills du hittar någon som verkar ha en annan konsistens. När du hittat den väger du enbart den.

Snittviken i de två första vägningarna delar du med 10.

Sedan jämför du helt enkelt snittet med vikten av marken med den annorlunda konsistensen. Skitenkelt... eller?