Gå till innehåll

Sannolikhet - Bridge Citat

Recommended Posts

Postad

Jag hamnade som vanligt i en dum diskussion på internet för fnuttielfte gången om religion och denna gången evolution. Någon drog fram den gamla trotjänaren att det är lika sannolikt att evolutionen skulle lett fram till människan som att en storm skulle blåsa över en soptipp och bygga upp en Boeing 747, helt slumpmässigt.

Naturligtvis är detta resonemang helt löjligt, och det finns ett härligt citat om bridgehänder som är väldigt bra, men jag kan inte hitta det! Google sviker.

Någon som vet vem som sagt det och har det på lager någonstans så är jag tacksam!

:shock::lol:;)

Postad

Ungefär 13 sekunder efter att jag skriver detta så snubblar jag över det jag letade efter.

... rarity by itself shouldn't necessarily be evidence of anything. When one is dealt a bridge hand of thirteen cards, the probability of being dealt that particular hand is less than one in 600 billion. Still, it would be absurd for someone to be dealt a hand, examine it carefully, calculate that the probability of getting it is less than one in 600 billion, and then conclude that he must not have been dealt that very hand because it is so very improbable.

Riktiga visdomsord.

Postad

Yep.

Diskussioner om evolution är ju bara löjliga. Alla argument emot - som kreationister eller "intelligent design" använder - är ju motbevisade massor av gånger.

En klassiker som annars alltid dyker upp är:

"Ett halvt öga gör ingen nytta!"

När de försöker påstå att saker och ting är för avancerat för att de skulle kunna komma fram naturligt. Men, som alla andra argument håller inte heller det. Det finns naturliga vägar för ett öga att tillkomma, och det har även visats med simuleringar hur det skulle kunna ha gått till. Har för mig att det krävdes förvånansvärt få generationer innan du fick något som liknar ett mänskligt öga. Så nu vet ni det.

Det mest spännande är ju att höra vad denna typ av människor föreslår som alternativ till evolution! Visst, självklart är det gud som gjort det, men hur?

En klassiker är ju frågan om guds sinne för humor, vad menar han egentligen med alla fossiler?