Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har en kräckad version av Windows XP, och nu protesterar fanskapet varje gång man sätter igång datorn. Allt fungerar ju som vanligt, det är bara det att man får lite varningstexter hela tiden (där det står att det är jag som är offret osv ;) ), också går det inte att uppdatera skiten via Windows update-tjofräset eller vad det heter.

I en annan tråd som handlade om brandvägg/antivirusprogram så nämnde någon att det bara är att fixa en ny reg key, så löser det sig. Då uppstår ju frågan: Hur gör man det?

Kan inte någon snäll datanö... jag menar dataexpert ;) hjälpa mig?

Postad

.

Jag gissar att det är via Messenger service du får ett medelande om att klicka på "ok" och bli kopplad till en website.

Gör inte det, den försöker antagligen installera en Trojan.

Stäng av Windows Messenger och allt annat Microsoft i "Add and remove programs" --> "Set program access and defaults"

Med Zonealarm i stealth mode, så dyker det antgligen inte upp något sådant här meddelande, så var/ är det för mig i alla fall.

Postad

Jag har googlat, men vet inte riktigt vad jag ska använda för söksträng för att träffa rätt, går vilse bland allt annat skräp...

Så här står det t.ex. (när man kör Windows Update-funktionen (det var när en automatisk sådan kördes som det började klödda):

Valideringen misslyckades: Produktnyckeln underkändes vid validering[0x80080220]

Varför godkändes inte min dator vid valideringen?

Den produktnyckel som finns på din dator kommer från en volymlicensieringsnyckel som har blockerats. En volymlicensieringsnyckel licensieras normalt till organisationer som använder många kopior av Windows. Om en volymlicensieringsnyckel rapporteras stulen eller läckt blockeras den från att kunna godkännas vid validering.

Om du har tagit emot en dator med en volymlicensieringsnyckel, men du inte har något volymlicensieringsavtal med Microsoft, kan du ha råkat ut för piratkopierad programvara. Om så är fallet ska du följa nedanstående steg.

Om du har ett volymlicensieringsavtal med Microsoft, du tror att du använder den volymlicensieringsnyckel som din organisation har tilldelats och din volymlicensieringsnyckel inte har rapporterats som stulen eller förlorad, rapporterar du problemet till din systemadministratör, LAR (Large Account Reseller) eller ESA (Enterprise Software Advisor).

En liknande, fast mer kortfattad text, dyker upp när man startar/stänger datorn (den blåa bakgrunden där man loggar in sig). En annan kortfattad text ploppar upp nere till höger, från Windows Update-ikonen, då och då.

Postad
Har du testat. Verktyg/Internet-alternativ/Program/Tilläggskomponenter Och där inaktivera Windows Genuine Advantage

Har FireFox. Men vet inte om det skulle göra någon skillnad att pilla i de inställningarna ändå, det är ju inte internet som är problemet, utan själva operativsystemet. Eller ja, problem och problem, allt funkar ju som vanligt, det enda som inte funkar är att man inte kommer åt uppdateringarna, och sen är det bara störigt att få varningsmeddelandet varje gång man startar datorn och att den där lilla textrutan ploppar upp titt som tätt nere i högre hörnet. Men det hade ändå vatt skönt att slippa.

Postad

Varför vinner ni inte helt enkelt lite mer i Poker, så att ni kan betala OS-licenser och TV-licenser?

Då slipper ni ju allt tidsödande tjafs med sånt här :-)

Strider förresten inte denna diskussion mot någon forumeregel?

Postad

-Öppna windows update via startmenyn

- När du kommit till sidan där man kan välja automatisk / anpassad uppdatering (innan du får meddelandet om att du inte har giltig regkey dvs) så ska det finns någon grej om automatisk uppdatering till höger

- klicka på den grejen, välj att du ska bli notifierad men att den aldrig laddar ner eller installerar något utan ditt godkännande

Nu kommer det ploppa upp en liten grej nere i hörnet när det finns uppdateringar, och du kan problemfritt ladda ner och installera dem. Du slipper gå genom den webbasserade grejen som kollar om du har giltigt certifikat.

Postad
Har du testat. Verktyg/Internet-alternativ/Program/Tilläggskomponenter Och där inaktivera Windows Genuine Advantage

hjälpte en vän...

hmm har för mig att jag hitta detta "program" under "lägg till och ta bort program" var bara att avinstallera den så var allt frid och fröjd...

ev uppdateringar i fortsättningar kommer sen som "pop up" i nedre högra hörnet och går utmärkt att köra, bara du har rätt inställningar i windows update.

lycka till!

Postad

Funkar inget av övriga förslag så funkar garanterat denna:

No-no för piratsnack.

Hela den här tråden balanserar på gränsen för vad som är tillåtet. Men så länge vi håller oss till att enbart hjälpa myission med sitt problem så låter jag den vara öppen.

//Hickmott

EDIT: Oj, hoppsan, jag var nog för tydlig och direkt på problemet, så jag tassar runt och ger dig tipset att forumsöka på http://www.sweclockers.se som har svar på nästan allt datarelaterat. // LtPayne

Postad
Varför vinner ni inte helt enkelt lite mer i Poker, så att ni kan betala OS-licenser och TV-licenser?

Därför att pokervinster ska läggas på skjortor i skrikiga färger och annan pimp-utstyrsel. Det som blir över ska läggas på helrör på krogen och, för de riktigt seriösa på nåt gram kola då och då. Det är ju uppenbart.

Postad
Har FireFox. Men vet inte om det skulle göra någon skillnad att pilla i de inställningarna ändå, det är ju inte internet som är problemet, utan själva operativsystemet.

Ett tips är att testa det. Det fungerar, liksom.

Testade. Fungerade liksom inte... ;) Tack ändå för tipset.

Postad

Därför att pokervinster ska läggas på skjortor i skrikiga färger och annan pimp-utstyrsel. Det som blir över ska läggas på helrör på krogen och, för de riktigt seriösa på nåt gram kola då och då. Det är ju uppenbart.

Bilen, du glömde ju bilen!! :P

Har inte testat allas tips än, och nu visar det sig att vi ändå får ett nytt ex (genuint då alltså, så blir Dollarturist glad också ;) ) i helgen ändå, så jag pallar inte joxa en massa.

Men tack för hjälpen alla!

Postad

Har inte testat allas tips än, och nu visar det sig att vi ändå får ett nytt ex (genuint då alltså, så blir Dollarturist glad också ;) ) i helgen ändå, så jag pallar inte joxa en massa.

Hmm...nu har du nog läst in ironi där det inte finns någon. Jag är helt seriös med att pengarna ska läggas på helrör (dock är inte skrikiga skjortor min stil) och kör självklart piratvarianten själv. Dock har jag aldrig haft ditt problem.

• 3 weeks later...
Postad

Bumpar den här tråden lite. Har också samma problem som Myssion men orkar inte göra nåt åt det. Tycker itne det är så jobbigt med lite påminnelser som kommer upp lite då och då.

Min fråga är alltså itne hur man gör nåt åt det utan om det är nån fara om man bara låter det vara? Kommer Microsoft chocka och låsa datorn eller nåt dylikt om man bara ignorerar alla påminnelser?