Gå till innehåll

Psykologiska teorier bakom poker, boktips?


aloc

Recommended Posts

Jag är intresserad av psykologin bakom Texas Holdem NL. Undrar om någon här inne har lite kolla på psykologin? Främst vilka psykologiska teorier som man skulle kunna applicera på spelet runt bordet? Tips på

böcker jag kan läsa? (Både inom psykologi allmänt och pokerspykologi)

 

//aloc

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

Har redan läst den tråden tidigare.

Ska beställa den, men inte riktigt

vad jag är ute efter...

För att specifiera min fråga lite,

vilken del av psykologin är det som man kan

använda för att läsa spelarnas reaktioner runt

bordet?

 

Någon som vet vilken typ av psykologi jag ska vända

mig till för att kunna använda den i mitt pokerspel senare???

 

//aloc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykologin skiljer sig inte så mycket i texas jämfört med andra pokerspel.

Däremot skiljer sig psykologin mellan limit och nolimit.

Ett tips kan vara att du investerar i Mike Caros bok "The Body Language of Poker" (kanske inte världens bästa bok, men jag tror du kan ha lite nytta av den om du spelar live).

 

Det finns olika former av psykologi som man ska behärska.

 

1) i nolimit så är en av de viktigaste sakerna att "lura" någon annan att gå all-in vid fel tidpunkt.

Många bra spelare kan därför förberda "fällor" under flera timmars spel, t.ex. genom att inge en felaktig table-image.

 

2) i nolimit är det viktigare att "stjäla potter" med överbetar, därför är det viktigt att skaffa sig en känsla för när de andra spelarna är svaga.

 

3) i nolimit är det viktigt att lyckas med "borderline calls".

Ett borderline call är när man vet att motståndaren bluffar, men man själv har en svag hand.

Räcker ens svaga hand för att syna bluffen?

I limit kostar dessa borderline calls endast en bet, medans i nolomit kan det kosta dig alla dina pengar.

För mig kan vinst/förlust under en kväll bero på om mina borderline calls lyckas eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs en kurs i bettendevetenskap på universitetet. :)

Jo, jag noterade din smilie, men jag ville ändå tillägga att pokerspykologi är någonting som är väldigt svårt att läsa sig till.

Om så hade varit fallet så hade psykologer varit överrepresenterade bland vinnande pokerspelare - vilket de inte är.

Möjligtvis så kanske förhörsledare och tullare har en liten fördel, men det är tveksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs en kurs i bettendevetenskap på universitetet. :)

Jo, jag noterade din smilie, men jag ville ändå tillägga att pokerspykologi är någonting som är väldigt svårt att läsa sig till.

Om så hade varit fallet så hade psykologer varit överrepresenterade bland vinnande pokerspelare - vilket de inte är.

Möjligtvis så kanske förhörsledare och tullare har en liten fördel, men det är tveksamt.

 

Vi har ju Annie Duke. ;)

Faktum är att jag tror att djupa psykologiska kunskaper visst kan vara användbara för att urskilja mönster i moståndarnas beteenden, men att ekonomisk insikt och hur man bäst investerar kapital är betydligt viktigare.

 

Företagare verkar vara ganska välrepresenterade vid pokerborden, psykologer borde också vara det men dessvärre har de kanske inte ett brinnande intresse för ekonomi. Dessutom är de ju "kunniga" nog att se på hela bilden och akta sig för potentiella problem som spelberoende och liknande. ;)

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju Annie Duke. ;)

Som uttryckligen sagt att hon inte haft någon nytta av de beteendevetenskapliga aspekterna av sin utbildning. Matten och statistiken var däremot väldigt användbar.

 

Faktum är att jag tror att djupa psykologiska kunskaper visst kan vara användbara för att urskilja mönster i moståndarnas beteenden,

Jag tror inte att "djup" psykologisk kunskap (vad det nu är) är särskilt användbart för att urskilja bettingmönster och liknande. Psykologer sysslar helt enkelt inte särskilt mycket med sådant som är relevant för pokerspel.

 

Företagare verkar vara ganska välrepresenterade vid pokerborden, psykologer borde också vara det men dessvärre har de kanske inte ett brinnande intresse för ekonomi.

Om man ska vara lite elak så är mitt intryck att psykologer oftast inte har ekonomi för att spela poker.

 

Dessutom är de ju "kunniga" nog att se på hela bilden och akta sig för potentiella problem som spelberoende och liknande. ;)

Jag har länge trott att man måste vara lite dum för att börja spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju Annie Duke.

Du kan nämna en spelare med psykologutbildning.

Hur många andra pokerproffs kan du räkna upp?

Tyder det på överrepresentation? :)

 

Faktum är att jag tror att djupa psykologiska kunskaper visst kan vara användbara för att urskilja mönster i moståndarnas beteenden

Instämmer, men det är fortfarande inget som man kan läsa sig till.

 

Företagare verkar vara ganska välrepresenterade vid pokerborden

Kanske för att de har råd? :)

 

Skämt å sido, jag har alltid hävdat att en pokerspelare kan liknas vid vid en företagsledare där de andra spelarna kan liknas vid konkurrerande företag.

De egenskaper som gör en god företagare är nästan identiska med de egenskaper som gör en god pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att många psykologer, terapefter och för den delen övriga som jobbar inom "vårdsektorn" har en tendens till en altruistisk läggning som jag tror passar rätt illa för poker.

 

Ett visst mått av egoism och habegär är nog rätt nödvändigt för att nå pokereliten. Poker handlar trotts allt om att själv vinna en fördel på andras bekostnad. Chansen att en företagare eller chef redan gjort det i det "civila" är nog rätt mycket högre än att en psykolog gjort det.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag tror att djupa psykologiska kunskaper visst kan vara användbara för att urskilja mönster i moståndarnas beteenden

Instämmer, men det är fortfarande inget som man kan läsa sig till.

Jag instämmer då inte, jag tror inte att någon som exempelvis har jobbat mycket med deprimerad människor och fått en god förståelse för det har någon direkt nytta av det vid pokerbordet. Det är för mig också mycket oklart vad "djupa psykologiska kunskaper" egentligen innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer då inte, jag tror inte att någon som exempelvis har jobbat mycket med deprimerad människor och fått en god förståelse för det har någon direkt nytta av det vid pokerbordet. Det är för mig också mycket oklart vad "djupa psykologiska kunskaper" egentligen innebär.

Förlåt Johan, jag uttrycker mig alltför luddigt.

Jag menar givetvis djupa psykologiska kunskaper inom poker.

Dvs kunna läsa motståndare på djupet - att se om någon är ur balans vid pokerbordet: haft en dålig dag, spelar med pengar som de inte har råd att förlora, spelar med pengar som de vunnit på Valla, ligger plus och vill inte spela bort vinsten etc etc etc.

 

Att bara läsa sina motståndare korrekt är nog så svårt, men att se hur deras privatliv påverkar deras pokerspelande är ännu svårare.

 

Framför allt, detta ingenting som man kan läsa sig till genom böcker, utan det är något som man får lära sig erfarenhetsmässigt vid pokerbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...