Gå till innehåll

NLT - JJ, vad göra på rivern?

Recommended Posts

Detta är egentligen inget jätteproblem, men jag är inte säker på att jag spelar river rätt alla gånger, t ex i dessa lägen.

Players:

Hero (EUR 99,50 in seat 2)

simenso (EUR 62,65 in seat 3)

zx44 (EUR 51,50 in seat 4)

hammertime (EUR 113,75 in seat 5)

THJ-Hefner (EUR 98,00 in seat 6)

Dealer: Hero

Small Blind: simenso (0,50)

Big Blind: zx44 (1,00)

Hero was dealt: :Js: - :Jc:

hammertime Call (1,00)

THJ-Hefner Fold

Hero Raise (4,25)

simenso Call (3,75)

zx44 Fold

hammertime Call (3,25)

Flop :8h: - :2d: - :9s:

simenso Check

hammertime Check

Hero Bet (10,00)

simenso Call (10,00)

hammertime Fold

Turn :8h: - :2d: - :9s: - :6c:

simenso Check

Hero Bet (21,00)

simenso Call (21,00)

River :8h: - :2d: - :9s: - :6c: - :Qd:

simenso Check

Hero CHECK ELLER BET?

Jag satt och tänkte att på hur han agerat varje gata, och det har ju varit passivt värre, JT finns ju med tanke på att många spelar sina drag såhär fiskigt passivt. Så om jag betar kastar jag bara bort onödiga pengar, å andra sidan kan han ju ha nåt par, t ex T9, om jag då betar, får jag syn?

Ska jag valuebeta rivern eller ska jag checka tillbaka och få en showdown. (Om beta, hur mycket?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte vet någonsting om din motståndare blir det här en mycket svår hand. Vet man att han kan betala av med sämre händer värdebeta annars ta showdownen. Likaså, vad är din image vid bordet. Uppfattas du som en solid spelare som skulle ta showdownen med de flesta händer eller en spelare som skulle bluffa med ett missat drag. Tror han att du gör ett sista köp av potten, så är ju en syn med 10,9 självklar.

Min spontana reaktion är att värdebeta. Tillhör skolan som gillar att värdebeta med marginella händer när jag känner jag leder.

Personligen hade jag värdebetat runt 20-30 i potten. Slår han om på något vis, så syn om det är ett mesigt omslag där oddsen blir för fina. Blir det ett större omslag. Så krävs en ny analys, så som hans sinne för moves och trickyness, och om han skulle checkraise en stege mot mig på rivern, vilket kräver extrem read på dig.

Länk till kommentar

Frågan som en pokerspelare inte kan ställa sig för ofta på river: Vad ska han syna med som du slår?

Vad ska han ha som slår JJ? QJ för fiskad inside och träff med halvsvagt toppar på river som han inte vågar betta?

Om motståndaren synar 21$ i en 30$ pott bör han även syna 30$ i en 70$(+heros bet)-pot med garanterad showdown. Ser heller inte att han kan checka ett monster med de här stackstorlekarna så jag har inget emot ett inställ. Kul för imagen att bomba 4 gator med ett par också :)

Länk till kommentar

TheWave:

Personligen hade jag värdebetat runt 20-30 i potten. Slår han om på något vis, så syn om det är ett mesigt omslag där oddsen blir för fina.

Så du menar att om han check raisar dig, inte så mycket så blixtsynar du för att "oddsen" är fina? hur stor är chansen att han bluffar om han inbjuder till syn där?

Tycker det värsta spelet du kan göra är att som The Wave skriver beta 20-30 nåt halvdant valuebet som inte gör mycket annat än att ge ut information.

Men dom avgörande faktorerna för hur du ska spela på rivern tycker jag egentligen är:

1. Din image vid bordet, har du bluffat mycket innan? synar dom ner dig med vilket par som helst? eller är du tajt nissen som hittillls bara haft nötterna vid varje showdown?

2. Din uppfattning om motspelaren. Om han är tight weak är det bara checka ner, finns inget värde att hämta på rivern. Är han loose passive o synar ner dig med nian, straffa honom på rivern också. Dessutom är många spelare så enkla så att han KAN inte ha bättre än dig för då skulle han valuebetat rivern redan. I vissa lägen har man ju t.ex. en motståndare på tilt som blixtsynat flop och turn och man vet att man leder så pot på rivern är inte fel. Tycker det är väldigt olika från situation till situation... måste hitta nån slags känsla för det.

Länk till kommentar