Gå till innehåll

NLT - Hur ska man spela AA?


bossbaver

Recommended Posts

Har en urusel utdelning på mina AA händer.

Har testat alla olika taktiker, höja rejält preflop, bara checksyna, minibeta, ja ta mej fan allt, men vinner kanske bara 1-2/5 av dessa händer.

 

Kan ju ana att regeln är att beta en del pre flop, och sen se vad som händer, men vaffan?

 

...och ja, jag HAR svårt att slänga AA även om jag kan ana att jag är slagen av en bättre hand...

 

HJÄLP. TIPS, RESPONS!!!

Hur gör ni?

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka så här: Före floppen är det "pocket rockets", då vill jag ha in så mycket pengar som möjligt i potten (men naturligtvis inte fler än 2 spelare, helst 1). Höjer oftast 3-4 bb om jag är först in, har någon annan höjt innan brukar jag slå om, tredubbla hans bet ungefär. Hamnar gärna all-in före floppen.

 

När floppen kommer gäller det att släppa "pocket rockets", då är det "bara" par i A (om jag inte träffat så klart) och ska spelas därefter. Vad jag försöker säga är att man inte får bli kär i hålkorten, om jag misstänker att någon har bättre än par i A, ja då är jag ju slagen och måste släppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon märklig anledning håller AA bättre i SnG än i cash games! Jag har hittils aldrig förlorat med AA i SnGs men det händer ofta i cash games.

Kanske för att man bara får med sig KK, QQ, JJ, AK, AQ i SnG tidigt medan man i cash games kan ha vad som helst emot sig?

 

När man släpper AA? När man märker på Fi's bettande att han har en VÄLDIGT stark hand, minst två par eller triss. Jag antar att det bara är erfarenhet på den nivån man spelar som gör att man känner sånt.

KK, QQ är ju lättare att släppa. Det räcker med ett A på brädan och någon som heter lagom starkt för att jag numera viker dessa par. Det är ju trots allt inte så ovanligt att en spelare har ett A i hålkorten.

 

I SnG bettar jag oftast 3-4 BB med AA och hoppas på 1-2 synare. Postflop bettar jag pot och går fi all-in blir det svårt då en del går All-in med topp-par och stark kicker.

 

I CG bettar jag också 3-4 BB med AA. Postflop bettar jag oftast pot, eller reraisar fi's bet. FÅr man ytterligare omslag mot sig eller märker på bet-storleken att han har mer än top-par, lägger jag essen, men det är inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju omöjligt att säga generellt. För att veta när du ska släppa AA eller andra överpar måste du veta hur din motståndare spelare. Om en i övrigt passiv kille räjsar dig all-in på flop eller turn så kan du oftast folda, han har 2par eller bättre. Om en bluffgubbe räjsar dig all-in så synar du.

 

Poker handlar inte om att veta hur man spelar vissa händer på vissa brädor (jo, det också), det handlar om att veta hur din motståndare agerar i vissa situationer.

 

Före floppen höjer du ca 3-5 bb, beroende på position och motstånd. Du vill ha en, max två motståndare, anpassa höjningen efter bordet. Sitter du i första position på ett fullt tiomannabord mot klanen Syn-Arne så kan du t.ex. höja 6xBB eller mer. Om någon har höjt innan dig så reräjsar du. Om någon reräjsar dig så reräjsar du igen osv.

 

På floppen är det bet/räjs som gäller förutom i undantagsfall, därefter måste du veta vem du är uppe mot. Får du syn på flopp av en tomte som älskar drag och har visat svaga händer vid showdown så kan du beta igen på turn, får du däremot syn av en stabil lirare som oftast är aggressiv så kan du börja ana mossor i ugglen.

 

Jag vinner ca 90% av potterna när jag har AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vinner ca 90% av potterna när jag har AA.

 

kul för dig =) nae men skämt åt sido, jag får fortsätta fetbeta preflop, och fetbeta på flop oxå som ni alla förespråkar... (i de flesta fallen)

 

Försök fokusera mindre på "hur du ska beta" och mer på att kika på hur dina motståndare spelar i olika situationer. Då blir det snart rätt mycket enklare att veta hur du ska beta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag misstänker att någon har bättre än par i A, ja då är jag ju slagen och måste släppa.

 

vad krävs?

ex 3 samma färg på bordet?

uppenbart stegdrag?

ex KK

 

Beta på och se hur fi agerar.

 

hmm, ja ok =)

 

Ja, alltså - du ska beta förutsatt förstås att du är först ut. Om ngn agerar före dig är det naturligtvis det du ska ta ställning till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjjer 3-4 BB preflop. bettar rejält på floppen (minst pott). Får jag syn där tar jag det jävligt lugnt

 

låter klokt... vad är era stats på spelade AA händer? vad krävs för att ni ska folda AA?

Har bara runt 3000 spelade händer sen jag startade ny databas, har vunnit med AA 9 av 10 gånger. Kör väl ungefär vad som sagts, höja rejält preflop och sen beta väldigt aggressivt på en bra flop(vilket man iofs nästan alltid ska göra :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sällan har väl frasen "Don't play the game, play the player." varit mer relevant.

 

I sit'n'go's bettar jag varierande 4 BB - Allin, iom att tomtefaktorn är småhög, folk känner "Kan inte förlora mer än inköpet, och synar lite hipp som happ. Fick allin pocket rockets PF synade idag av 3'or OCH 9'or.

 

(Flop kom sen 3-4-9, men det är en annan historia, skulle göra likadant i vilket fall.)

 

En av 15-20 AA kan vara bra att slowspela, för att inte bli allt för förutsägbar, om bordet har massa tighta spelare. Om man mekaniskt bettar 4bb varje aa-qq så lär sig folk till slut. Men självklart ska man nästan alltid betta starka händer och leta syn av folk som känner för att spela.

 

Slowspelandet innebär ju att du offrar lite av dina goda odds mot att någon prickar set.

 

Svaret blir:

Du ska betta från 0 till allin preflop, och sedan från 0 till allin post flop/turn/river. Got it?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vinner ca 90% av potterna när jag har AA.

Grattis! det låter som en hög % på min nivå NL25. vet ej vad jag har för statistik på AA., skulle tro 70-80.

Vilken nivå spelar du?

 

Tycker på NL25 och neråt spelas det så löst att man får räkna med att några synar med typ J7o och K8s oavsett vad man höjer med och träffar en bättre hand. Gäller att ta det lugnt.

En hand från igår.

UTG höjer 4xbb, jag med AA re-raise till 12xBB, han re-raise igen, jag ställer in. Han har JJ och träffar J på turn. Välkommen till tomteland!

OKEY ni behöver inte posta 200 replys om att det just är de spelarna man ska möta, osv.......... finns 2 triljoner såna replys i andra trådar. De som inte har fattat det kommer aldrig att förstå det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av 15-20 AA kan vara bra att slowspela, för att inte bli allt för förutsägbar, om bordet har massa tighta spelare. Om man mekaniskt bettar 4bb varje aa-qq så lär sig folk till slut. Men självklart ska man nästan alltid betta starka händer och leta syn av folk som känner för att spela.

 

Det finns oftast ingen anledning att mixa upp ditt spel på det viset då motståndarna sällan är så uppmärksamma på lägre nivåer. De lär sig med andra ord inte. Sedan höjer man ju med fler händer än höga par, så motståndaren kan inte sätta dig på AA-QQ oavsett om han har studerat ditt spel än längre tid. Stöter du på ett ultraaggro så kan du ju förstås slowspela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...