parre Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Okej, här en hand som är en fyra-fem dagar gammal och som jag har en känsla att jag kunde ha spelat annorlunda på alla gator. Är fortfarande osäker huruvida mitt spel var bra eller dåligt eller überkasst, men i alla fall. Har precis satt mig vid bordet och eftersom jag hamnar UTG så övermörkar jag till 20. Tror vi är sex vid bordet. Stackarna variera mellan 1000->5000+. Spelarna är välkända slaskare. Vad jag sett/märkt av spelet så är det också jätteslaskigt. Och LAG. Roligt bord! Har dock bara 1900 utan möjlighet att ta upp mer om jag gular, varför jag ville spela på det andra cashbordet, men det var fullt så jag tar variansbordet, actiontorsk som man är. Preflop: 5/10 mörkar. Jag övermörkar UTG. UTG+1 övermörkar till 40, UTG+2 övermörkar till 80. Första spelaren (med ca 1000 i stacken) limpar. Mörkarna foldar, jag höjer till 230 (jag höjde antingen till 220 eller 240 men minns ej exakt så vi säger 230), alla foldar till limparen som synar. Inga reads, tror inte jag spelat med limparen förut, om jag har det så var jag skitfull. Limparen har 850 kvar i stacken. Frågor: 1) Dålig raise ur pos? ATo sexhandat när ingen visat styrka höjer jag i princip alltid, särskilt med så mycket döda pengar i övermörkarna. Min hand bör vara bäst, men limp känns som jättefiskigt spel som dessutom ger övermörkarna bakom kanonodds på att ta en flop. 2) Någon som foldar här? Hur de andra spelarna uppfattar mig borde väl vara rätt klart, som en lösaggro slaskare. 3) Ska jag höja mer? Jag ville inte smacka på en raise som svider för mycket; betar jag 400 så måste jag nästan syna ett omslag från shortstackarna. Däremot så räknade jag lite fel på potten i efterhand - hade jag fått spela handen på nytt hade jag betat 300 jämnt. Okej, floppen kommer tre låga, okoordinerade kort. Trod det var 752r. Pott: 600. Fi har 850 kvar. Jag checkar. 3) Ska jag alltid beta? Betar jag ut säg 400 måste jag nästan syna ett omslag? Det känns som om alla betar pottcommittar mig själv, samtidigt som jag aldrig får en bättre hand att lägga. Har han ett medelhögt PP så lär jag märka det nu och kan slinka billigt, var ungefär vad jag tänkte. Dessutom ger min check möjligheten att observera Fi och försöka ta in lite mer information, nu har jag noll info. Kan mycket väl leda, men kan även vara krossad. Hur som helst - han checkar bakom. Jag får känslan av att han är helt tom och planerar att ställa in honom oavsett turnkort och plocka hem de 600 som ligger i potten utan risk. Kalla det read, intuition eller vad ni vill, men en kombination av olika faktorer fick mig att tro att han är helt tom (EFTER hans check bakom) och att jag alltså måste ställa oavsett turnkort. Jag inser att jag kan spela denna handen annorlunda på alla gator. Hur hade ni gjort och varför? Preflop, flop, turn? Och tänk er att ni har MIN table image, den är inte tajt någonstans. Tänk er inte "han tror att jag är TAG så alltså agerar han XXX", tänk: "han vet att jag är en LAG gamblingtomte, alltså agerar han XXX". Citera
psatiw Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Hur ofta checkar du en bättre hand på den floppen? Säg ett medium PP eller högre, eller AK/AQ? Tänkte först säga direkt: Preflop-höjningen tycker jag är given. Men sen när jag tänkte lite på det så vetefan alltså. Problemet med att spela upp där (och 300 är ÄNNU "värre" än 230) är ju att den pott som bildas om du får EN syn är för stor i förhållande till stackarna för att spela ordentligt postflop. Eller? Jag menar, fine om du vore värsta TAG-snubben, då kanske du oftare kan köpa skiten med ett halvpottsbet på floppen, men med din image så känns ju handen ganska svårspelad ur position om du inte träffar bra. För det blir ju precis som du säger: missar blir du nästan alltid potcommitted om du bettar ut på floppen. Och det i kombination med att just du får syn från fler spelare än vanligt gör nog att det är ganska tveksamt att spela upp innan floppen där. Ang. hans spel så tycker jag det är ganska obra att checka där. Vetefan vad för hand jag skulle checkat där alltså. Checkar du till mig i det där läget så bettar jag nog alla mina tänkbara händer där. Nu vet man ju inget om honom, men kanske checkar han en riktigt bra hand, som han spekulerar att du kommer att betala honom för på ett bluff turnbet? Typ ett set eller ett högt PP (givet att han vet hur LAG du är så tycker jag t.e.x en syn med typ AA/KK är ett bra spel preflop istället för att slå om). Citera
parre Postad 17 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 17 Januari , 2006 Problemet med att spela upp där (och 300 är ÄNNU "värre" än 230) är ju att den pott som bildas om du får EN syn är för stor i förhållande till stackarna för att spela ordentligt postflop. Eller? Beror på om jag får syn av en stack som täcker mig eller inte. Får jag syn av någon som täcker har jag inga problem med postflopspelet. missar blir du nästan alltid potcommitted om du bettar ut på floppen. Och det i kombination med att just du får syn från fler spelare än vanligt gör nog att det är ganska tveksamt att spela upp innan floppen där. Beror återigen vem jag får syn av. Får jag syn av någon som täcker så är jag långt ifrån committad ifall jag betar ut på floppen. Nu vet man ju inget om honom, men kanske checkar han en riktigt bra hand, som han spekulerar att du kommer att betala honom för på ett bluff turnbet? Typ ett set eller ett högt PP (givet att han vet hur LAG du är så tycker jag t.e.x en syn med typ AA/KK är ett bra spel preflop istället för att slå om). Det var praktiskt taget den enda anledingen (förutom hans stackstorlek) att jag checkade först in istället för att beta. Betar han har jag oftast en rätt enkel pass om jag nu inte får någon speciell read på att han skulle vara helt tom (och även då passar jag rätt ofta eftersom han kan ha typ AJ eller A2 eller whatever). Dock så fick jag nu känslan av att han faktiskt var helt tom efter hur han spelade floppen - och jag vet inte, tomte som jag är så litar jag ofta på mina instinkter,reads och första tankar Citera
psatiw Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Beror på vem som synar Självklart, men jag fick intrycket av att de som var inblandade satt med runt en lax. Nu läste jag igen, och så var det ju inte riktigt. Grejen ändå här är väl att den troligaste synen får du just från limparen, med bara typ pott kvar i stacken på floppen. Särskilt om det är slaskigt och du dessutom är slaskare #1. Lite knepig hand faktiskt. Potten känns ju lite för stor för att bara checkfolda på hans garanterade turnbet, samtidigt som att det inte finns nån riktig optimal summa att betta. Vafan ska han folda mot ett halvpottsbet på turn liksom? Äh, the read is the shit - ställ på turn. Du kan ju fan t.o.m ha bäst hand. Citera
Recommended Posts