Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som sagt FLT 0,5/1...En hand som jag undrar över. Jag sitter på knappen, får AJos. Ganska löst bord.

Seat 1: Grach ( $25.50)

Seat 2: LasseKongo ( $45.50)

Seat 3: UDC201 ( $23)

Seat 4: ohzo99 ( $32.50)

Seat 5: zhieyzit ( $17.50)

Seat 6: halfpint_mel ( $15.75)

Seat 7: nilofar ( $21.50)

Seat 8: Red76y ( $20)

Seat 9: FFQuads ( $33.50)

Seat 10: jaguar98 ( $35.75)

UDC201 posts small blind (0.25)

ohzo99 posts big blind (0.50)

** Dealing down cards **

Dealt to LasseKongo [ Ad, Jc ]

zhieyzit folds.

halfpint_mel calls (0.50)

nilofar calls (0.50)

Red76y folds.

FFQuads folds.

jaguar98 calls (0.50)

Grach folds.

LasseKongo calls (0.50)

(Hmm…4st synar, känner jag blindsen rätt går de nog med oavsett om jag höjer eller ej. De övriga går garanterat med. Jag synar. Rätt eller fel?)

UDC201 calls (0.25)

ohzo99 checks.

** Dealing Flop ** : [ Jh, Td, 7h ]

Jaha ja, TPTK. Fast ett otäckt färgdrag och även en stege är ju inte omöjlig…Beslutar mig för att slänga handen...Rätt eller fel???

UDC201 checks.

ohzo99 bets (0.50)

halfpint_mel calls (0.50)

nilofar calls (0.50)

jaguar98 calls (0.50)

LasseKongo folds.

UDC201 calls (0.50)

** Dealing Turn ** : [ Jd ]

Jädrar! Där satt trissen!

UDC201 checks.

ohzo99 bets (1)

halfpint_mel folds.

nilofar calls (1)

jaguar98 calls (1)

UDC201 calls (1)

** Dealing River ** : [ 6h ]

UDC201 checks.

ohzo99 checks.

nilofar checks.

jaguar98 checks.

UDC201 balance $21, lost $2 [ 9c 7d ] [ two pairs, jacks and sevens -- Jh,Jd,Td,7d,7h ]

ohzo99 balance $30.50, lost $2 [ Qh Qs ] [ two pairs, queens and jacks -- Qh,Qs,Jh,Jd,Td ]

nilofar balance $28.50, bet $2, collected $9, net +$7 [ Th Kh ]

jaguar98 balance $33.75, lost $2 [ As Tc ]

Vad tycker ni? För fegt? Rätt? Åt helvete?

/L-K

Postad

Ditt spel var verkligen alldeles för passivt.

- Höj pre-flop, du sitter på button och ingen har höjt, du är förmodligen före.

- Höj floppen, om någon re-raisar kan du börja fundera på om du är slagen.

Postad

Om det inte finns någon riktigt tight spelare bland limparna så höjer jag med AJo där, om det mot förmodan finns någon ultrarock som inte limpar med sämre än AJ och TT så foldar jag. Dels för att köpa knappen någon gång, men mest för att den ofta är bästa handen preflopp och det inte är särskilt ofta en höjning kommer kosta en något. Alltså en ren valueraise större delen av tiden. Naturligtvis rör det sig inte om enorma summor man snittar här utan antagligen en del av ett litet bet, men många höjningar små är vad spelet handlar om.

Generellt sett så ska du ha goda skäl att tro att tvåfärgade kort är bäst preflopp för att alls spela dem. Så om du av någon anledning känner dig tveksam till att höja med dem utanför mörkarna så är det oftast bättre att folda än att syna.

På floppen är det extremt fel att folda, så gott som en obligatorisk höjning där. Du har med stor sannolikhet bäst hand och har du inte det så har du oftast åtminstone tre outs att dra ut med. Någon gång ibland kommer du dra nästan dött, men det kan du inte hålla på och oroa dig för.

Om det blivit betat och höjt till dig hade du kunnat fundera på att folda, men ofta är trebeten ett bättre alternativ.

Det troligaste scenariot här är att den första spelare träffat knekten eller tian och synaren har någon form av mer eller mindre bra drag. Gissningsvis kommer du i snitt ligga på åtminstone runt 60% vinstchans här.

På turn så hade jag naturligtvis höjt och på rivern antagligen valuebetat.

Postad

Hej!

Tack för svaren! Ska försöka skärpa mig. Är väl lite av ett problem jag har att jag kan bli lite passiv, särskilt efter att ha förlorat ett par liknade händer innan. Självklart ska man ju inte stanna upp utan öka då men för mig är det lättare sagt än gjort....

/L-K

Postad

Jag skulle ha höjt på floppen, inte för att jag hoppas att alla ska folda utan för att få in pengar i en situation som är lönsam.

Skulle nog ha spelat handen som Hjort, d v s höjt floppen och betat turn och river.

Att folda låter mycket märkligt. Att se en J hög flop är ju helt underbart, tom bättre än att floppa ett A. Sannolikheten att någon limpade med QQ, KK eller AA är definitivt lägre än att vederbörande limpade med AK eller AQ.

//M

Postad
På floppen är det extremt fel att folda, så gott som en obligatorisk höjning där

Jag skulle nog synat floppen och höjt turnen om den är hyfsat blank och det är lite action av följande anledningar:

1. Du kan ändå inte bli av med spelare genom att höja på floppen.

2. Om nån slowplayat stegen eller om ett drag sitter på turnen kommer du oftast billigare undan.

3. Du får in mer pengar från draghänderna eftersom flopbettarn oftast fortsätter betta turnen.

4. Det är lättare att spela korrekt mot en 3-bet på turn än mot en 3 bet på floppen. Alltså, en läggning med TPTK mot en 3-bet på turn är nästan alltid korrekt medan många 3-bettar floppen med sämre än TPTK, t.ex drag med overcards.

5. Ibland kan faktiskt bättre händer än din lägga sig mot en höjning på turnen som inte hade lagt sig mot en höjning på floppen.

Det trixiga med att höja turnen är att veta vad som är en blank och inte men eftersom man sitter sist borde det gå att lista ut hyggligt väl.

Postad
1. Du kan ändå inte bli av med spelare genom att höja på floppen.

Varför skulle man vilja bli av med spelare på floppen om man tror sig ha bäst hand?

4. Det är lättare att spela korrekt mot en 3-bet på turn än mot en 3 bet på floppen. Alltså, en läggning med TPTK mot en 3-bet på turn är nästan alltid korrekt medan många 3-bettar floppen med sämre än TPTK, t.ex drag med overcards.

Hänger inte med på sista delen riktigt, om den tidiga höjjaren trebettar med en sämre hand så tjänar man ju på det och dragen får sämre odds eller tom. odds som inte kan motivera syn?

Postad
Varför skulle man vilja bli av med spelare på floppen om man tror sig ha bäst hand?

För att dom kan dra ut en.

Hänger inte med på sista delen riktigt, om den tidiga höjjaren trebettar med en sämre hand så tjänar man ju på det och dragen får sämre odds eller tom. odds som inte kan motivera syn?

Jo det stämmer, men du vet inte om han har en sämre hand. Oftast när han trebettar floppen är man slagen. Det gör det svårt att ta rätt beslut och tar man fel beslut förlorar man ju pengar.

Postad

Hänger fortfarande inte med, har du pot equity över 25% tjänar du ju på varje bet som hamnar i potten?

Oftast när han trebettar floppen är man slagen. Det gör det svårt att ta rätt beslut och tar man fel beslut förlorar man ju pengar.

Så om man är nästan säker på att man är slagen gör det beslutet svårare? Och att försöka göra så få beslut som möjligt på ett bord med värdelösa spelare låter förövrigt som en värdelös strategi.

Postad

Hänger fortfarande inte med, har du pot equity över 25% tjänar du ju på varje bet som hamnar i potten?

Det beror på att den där floppen är extremt dragtät och drag är som allra starkast på floppen. Så om du börjar bråka med ett färgdrag eller liknande nu så är det inte alls så säkert att du tjänar så mycket på det. Om du och andra sidan börjar bråka på turn med bästa handen så tjänar du ganska rejält på det.

Eller för att formulera det annorlunda, på floppen finns det rätt många händer som har lika stor pottandel som dig. På turn märker du förhoppningsvis om de gått in och kan tvinga dem att betala dyrt för att få in hälften av sina drag.

Jag är inte säker på att jag håller med om call på floppen och raise på turn, men det tål definitivt att tänka på. Särskilt om det tenderar att innebära extra stora bet.

Oftast när han trebettar floppen är man slagen. Det gör det svårt att ta rätt beslut och tar man fel beslut förlorar man ju pengar.

Det där vet jag inte alls om jag håller med om. När jag spelar 0,5-1 så finns det alltid minst en galning som är villig att trebeta floppen med mindre än så.