Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Undrar hur storleken på blindsen påverkar sättet att spela i NL?

Jag antar att man borde spela lite lösare när blindsen är större.

Anledingen till att jag frågar är att jag är osäker på om jag ska spela på party eller ej pga deras höga blinds. Dom har väl dubbla blinds mot vad de flesta andra siter har.

Och vad är fördelar och nackdelar med detta? Och till sist, hur påverkar det vinstmöjligheterna? Man mäter ju i BB/h eller per 100 händer, men även om blindsen är samma i NL50 på party och 0.5/1 på Stars eller paradise (med 100$ som max) så kan ju knappast den möjliga förtjänsten vara densamma.

Postad

Ju högre blinds, ju lösare måste du och alla spela och ju mer gambling (och tur) blir det.

Jag kollade lite på multipoker där man också bara får köpa in sig med 50bb, och jag tyckte spelet var helt galet, all in hela tiden. verkade som man fick sitta och vänta på höga pp, skyffla in stacken och hoppas på det bästa. Det är som sagt ingen spelstil jag tycker är särskilt kul men smaken är som baken.

Postad
Ju högre blinds, ju lösare måste du och alla spela och ju mer gambling (och tur) blir det.

Jag kollade lite på multipoker där man också bara får köpa in sig med 50bb, och jag tyckte spelet var helt galet, all in hela tiden. verkade som man fick sitta och vänta på höga pp, skyffla in stacken och hoppas på det bästa. Det är som sagt ingen spelstil jag tycker är särskilt kul men smaken är som baken.

Delad :D

Postad

Jag tycker det verkar som om partys mörkstruktur vs inköp gör att att folk spelar alldeles för löst och galet. Så det är bra för de dåliga spelarna med ett lägre inköp, men eftersom de är så dåliga så blir de inte så skyddade som de kunde ha blivit.

Sedan måste jag delvis invända mot att man måste spela lösare ju högre mörkarna är. Ju högre mörkarna är ju aggressivare måste man spela, inte ju lösare. Med 50bb i stacken så kommer det inte finnas alls lika många tillfällen där det är rätt att ta en flopp med 76s som när man (och motståndaren) 200bb i stacken. Till exempel, om någon öppnar med 5bb från tidig position så är det ett dåligt ställe att gå in och gambla med 76s om man bara har 50bb, men har man 200bb så är det oftast rätt att köra med 76s.

Stackstorleken ändrar också vilken typ av händer man bör spela, ju lägre stack ju högre blir emfasen på höga kort. Detta eftersom ju tidigare betandet tar slut ju troligare är det att en hand som TPTK får in pengarna medan den är bäst.