VikingSW Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Hej. Ska jag spela den har handen annorlunda? Har endast spelat 12 hander mot blend. Han ar loose aggressive med 77/33. Fullring. GAME #1195077657 - $2/$4 TEXAS HOLD'EM - 2006/01/04-09:24:04.4 (CST) Table "Akiaki " (real money) -- Seat 8 is the button Seat 1: blend No. 27 ($106.00 in chips) Seat 2: WING8 ($68.00 in chips) Seat 3: Aazzt ($109.00 in chips) Seat 4: SurreySlick ($15.00 in chips) Seat 5: Sp1keSp1egel ($162.00 in chips) Seat 6: youngsterdyp ($98.50 in chips) Seat 7: VikingSW ($104.00 in chips) Seat 8: saps22 ($315.00 in chips) Seat 9: jureparadise ($118.00 in chips) Seat 10: munkoot ($93.50 in chips) jureparadise: Post Small Blind ($1) munkoot : Post Big Blind ($2) Dealt to VikingSW [ 9c ] Dealt to VikingSW [ Ac ] blend No. 27: Call ($2) WING8 : Fold Aazzt : Fold SurreySlick: Fold Sp1keSp1egel: Fold youngsterdyp: Call ($2) VikingSW: Raise ($4) <-- Ratt att hoja har? saps22 : Fold jureparadise: Fold munkoot : Fold blend No. 27: Call ($2) youngsterdyp: Call ($2) *** FLOP *** : [ 8h 6s Ah ] blend No. 27: Check youngsterdyp: Check VikingSW: Bet ($2) blend No. 27: Call ($2) youngsterdyp: Call ($2) Blir endast synad sa satter bada pa farg/steg drag alt. Ax *** TURN *** : [ 8h 6s Ah ] [ As ] blend No. 27: Check youngsterdyp: Check VikingSW: Bet ($4) blend No. 27: Call ($4) youngsterdyp: Fold *** RIVER *** : [ 8h 6s Ah As ] [ 4c ] blend No. 27: Bet ($4) VikingSW: Call ($4) Kanner mig slagen av A8, A6 eller A4 men synar. Ratt/Fel? Citera
Svinto Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Korrekt höjning preflop, du har inget emot att spela en ok hand som A9 mot två limpare, ofta kommer en av dem att sitta med ett dominerat A. Du har också en god möjlighet att köpa knappen och det finns sällan anledning att släppa in blindarna billigt/gratis. Given höjning på floppen. Ibland tycker folk att man kan vänta till turn, dels för att lura någon att betta ut och därefter höja och på så vis vinna ett extrabet, dels för att de där kanske inte får korrekta odds att syna med ett steg-/färgdrag. Jag är i princip aldrig positivt inställd till den idén i en flervägspott. Turn inget konstigt. På rivern är det ju klart att du minst ska syna. Frågan är om en höjning är så värst mycket bättre? Oavsett vad blend sitter på har han ju spelat konstigt, så det är inte jätteenkelt att dra några vidare bra slutsatser om vad han kan ha, och 12 händer är ju inget man kan använda för att sätta honom i ett fack. Citera
omduvoresomjag Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Helt ok spelat. Du har bara två limpers före, raisa med avsikt att isolera, samtidigt som du har position, helt rätt. Sen när du träffar TPGK kan du knappast lägga, speciellt inte då andra esset faller på turn. Bara att betala av river där! Citera
chlu Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Definitivt syn. Varför donk-betar han om han har kåk? Har du ett A kommer du att betta och han får möjligheten att check-raisa. Har du inte ett ess synar du kanske inte. Och du har ju readen även om den är tunn. Och höjningen pre-flop är väl OK, men limp är nog också ett alternativ. Har ingen bestämd åsikt. /chlu Citera
Svinto Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Definitivt syn. Varför donk-betar han om han har kåk? Tja, varför open-limpar han UTG? Och ju säkrare man är på att han inte har kåken, desto mer benägen bör man väl vara att höja? Om han dessutom är lös och dålig kommer han ju till och med ibland att syna en höjning med en ren bluffhand eller t.ex Kh4h. Det lite trista med att höja är ju att man inte får lägga sig om han trebettar. Citera
chlu Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Definitivt syn. Varför donk-betar han om han har kåk? Tja, varför open-limpar han UTG? Och ju säkrare man är på att han inte har kåken, desto mer benägen bör man väl vara att höja? Jo, jag tänkte först föreslå det. Men eftersom jag inte har ett bra svar på vad som ska göras om det 3-betas så vågade jag inte riktigt (själv hade jag synat 3-beten (Det borde finnas en fisk-smiley)). Kåk-resonemanget är bara ett bidragande argument för att inte folda. OP utrycker en viss oro för att vara slagen av en kåk. /chlu Edit: Du la till lite 3-bet resonemang: Det lite trista med att höja är ju att man inte får lägga sig om han trebettar. Varför får man inte det? Mitt förslag på syn kändes lite fiskig, men det är det jag skulle ha gjort i en riktig situation, tror jag. Citera
chlu Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Du la till lite 3-bet resonemang: Det lite trista med att höja är ju att man inte får lägga sig om han trebettar. Varför får man inte det? Mitt förslag på syn kändes lite fiskig, men det är det jag skulle ha gjort i en riktig situation, tror jag. Citera
Svinto Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Varför får man inte det? Mitt förslag på syn kändes lite fiskig, men det är det jag skulle ha gjort i en riktig situation, tror jag. Om man lägger sig mot ett trebet måste man i och med pottstorleken vara jävligt säker på att han aldrig trebettar med A2, A3, A5, eller A7. Om en syn av trebettet är fel är den i alla fall väldigt lite fel. Citera
chlu Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Varför får man inte det? Mitt förslag på syn kändes lite fiskig, men det är det jag skulle ha gjort i en riktig situation, tror jag. Om man lägger sig mot ett trebet måste man i och med pottstorleken vara jävligt säker på att han aldrig trebettar med A2, A3, A5, eller A7. Om en syn av trebettet är fel är den i alla fall väldigt lite fel. Det verkar ju rimligt. Man har ju hjälpt till så att potten är 4 bets störren sen senaste beslutet, och höjde man då kan man väl syna nu . Citera
VikingSW Postad 4 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 4 Januari , 2006 Hans hand var (i vitt) >66 < Hur hade ni spelat om ni varit blend? Personligen skulle jag inte spelat den alls fran den positionen men om jag nu hade limpat hade jag synat preflop, check/raisat flop for att driva ut draghander, bettat turn och river. Citera
lethe Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Definitivt syn. Varför donk-betar han om han har kåk? Tja, varför open-limpar han UTG? För att handen han faktiskt hade har ett solitt positivt EV om man limpar den UTG på de flesta 2/4-bord. Handen kan egentligen bara spelas på det sättet, liksom en hel massa andra händer som JTs, A7s etc. Värda en limp, eftersom det uppmuntrar folk bakom att limpa efter. Man ska inte underskatta Följa John effekten i poker. Det är när bordets fisk börjar definieras av att även om han är en 18/12/2,5 spelare så missar han ju faktiskt ibland en c/r på turn som det är läge att folda 66 UTG. Eller om bordet har ett par riktiga maniacs samt TAGs som vill isolera dessa. Citera
chlu Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Hans hand var (i vitt) >66 < Hur hade ni spelat om ni varit blend? Personligen skulle jag inte spelat den alls fran den positionen men om jag nu hade limpat hade jag synat preflop, check/raisat flop for att driva ut draghander, bettat turn och river. Hade jag haft 66 i blends position hade jag kanske bettat ut (även om det nog är fel pga position relativt preflophöjaren, men jag blir lite upphetsad när jag träffar set), men jag hade i alla fall inte försökt få folk bort från potten. Tvärtom. Jag hade höjt ditt flopp-bet för värde. Det finns bara en som får två bet att syna, så så många lär inte försvinna. Ju fler som synar desto bättre. Citera
Svinto Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Hur hade ni spelat om ni varit blend? Personligen skulle jag inte spelat den alls fran den positionen men om jag nu hade limpat hade jag synat preflop, check/raisat flop for att driva ut draghander, bettat turn och river. Om bordet varit löst och passivt hade jag funderat på att limpa preflop, annars fold. Man vill ju ha många synare och helst ingen höjning. Om man check-höjer floppen kommer det inte att driva ut något färgdrag men man kan ju göra det för värde. Sen får man betta ut på turn och river och syna ner om färgen kommer och man blir höjd utan att bordet parar sig antar jag. Här hamnar han i ett lite lurigt läge på turn eftersom han inte vill skrämma bort någon utan A vilket en höjning antagligen gör. Samtidigt vill han ju helst ta betalt av någon som sitter med trissen eller färgdraget. Jag hade nog check-höjt i alla fall. För att handen han faktiskt hade har ett solitt positivt EV om man limpar den UTG på de flesta 2/4-bord. Visst, men jag syftade till att man inte ska dra alltför stora slutsatser av vad en förmodat dålig spelare gör. Och en 2/4-spelare som limpar UTG och som dessutom verkar vara lös är antagligen dålig. Citera
lethe Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 För att handen han faktiskt hade har ett solitt positivt EV om man limpar den UTG på de flesta 2/4-bord. Visst, men jag syftade till att man inte ska dra alltför stora slutsatser av vad en förmodat dålig spelare gör. Och en 2/4-spelare som limpar UTG och som dessutom verkar vara lös är antagligen dålig. Fick för mig att du likställde felstorleken i hans river donk med hans preflop limp. Citera
Svinto Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Fick för mig att du likställde felstorleken i hans river donk med hans preflop limp. Nädå, jag visste ju inte ens vad han hade för kort då. Citera
Tottan Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Raisen före flopp gör ju att ingen lägger men du visar styrka sen tycker jag att a9 är en marignell hand, ingen man höjer med Citera
Svinto Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Raisen före flopp gör ju att ingen lägger Hur tänker du då? Det är ganska mycket troligare att knappen, BB (ja, här är det ju nästan oändligt mycket troligare) och SB lägger sig om man höjer än om man bara synar. Citera
Recommended Posts