Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tycker detta är lite klurigt.

Säg att man spelar AXs och floppar flushdraget på hyffsat raggad flop.

Säg att man sitter i sen position och hamnat HU. Fi betar ut halv pott, man har ju ej odds att syna, raisa för att få ett fritt kort?

Vissa hävdar att man ska beta ut sina drag i tidig/mellan position och calla checka i sen position. Andra menar att man ska beta i sen position för att få ett gratiskort på turn.

Har gått igenom olika trådar på forumet men inte riktigt hajjat. Pratar alltså om drag som Axs och öppna stegdrag utan överkort.

Postad

Så länge du inte foldar mot halvpotbet HU så ska det nog gå bra. Jag brukar ofta raisa floppen om stackarna är någorlunda djupa. På turn är det lite mer komplext, men att checka för frikort är sällan dåligt spel. Mot lite vekare motstånd kan man bomba på turn också.

Postad
Så länge du inte foldar mot halvpotbet HU så ska det nog gå bra. Jag brukar ofta raisa floppen om stackarna är någorlunda djupa. På turn är det lite mer komplext, men att checka för frikort är sällan dåligt spel. Mot lite vekare motstånd kan man bomba på turn också.

Vad händer om man raisar i tidig position på flop och inte förbättrar sin hand på turn? Trycka av en salva till? Eller check/syna? Hur mycket får synen kosta?

Fattar det som att man ska raisa för ett fritt kort när man sitter i sen position. Detta motsäger ju att man ska checka på floppen för att ta ett gratis turnkort.

Du säger att man inte ska folda mot halvpotbet? Hur är det med 3/4 potbet?

Ta gärna upp lite olika fallexempel !

Postad

Vad händer om man raisar i tidig position på flop och inte förbättrar sin hand på turn? Trycka av en salva till? Eller check/syna? Hur mycket får synen kosta?

Fattar det som att man ska raisa för ett fritt kort när man sitter i sen position. Detta motsäger ju att man ska checka på floppen för att ta ett gratis turnkort.

Om det kommer något slags scarecard på turn så brukar man kunna ta potten där.

Checka floppen för o kolla på turn kan vara en bra ide om det är väldigt många spelare med i handen då chansen är rätt liten att man plockar potten rakt av ändå.

Postad

Om det kommer något slags scarecard på turn så brukar man kunna ta potten där.

Checka floppen för o kolla på turn kan vara en bra ide om det är väldigt många spelare med i handen då chansen är rätt liten att man plockar potten rakt av ändå.

Men om man möter en bet på flop, hur göra då?

Postad

Du ställer frågor som inte går att besvara. Det går inte att spela poker efter en manual som om det vore en IKEA-hylla man byggde. Det finns alldeles för många faktorer som spelar in. Vem höjde preflop? Är motspelaren tight/lös? Aggro/passiv? Är DU tight/lös? Aggro/passiv? Etc.

Postad

Du ställer frågor som inte går att besvara. Det går inte att spela poker efter en manual som om det vore en IKEA-hylla man byggde. Det finns alldeles för många faktorer som spelar in. Vem höjde preflop? Är motspelaren tight/lös? Aggro/passiv? Är DU tight/lös? Aggro/passiv? Etc.

Jo jag vet, vore trevligt om någon kunde ta upp lite typexempel på i vilka fall man ska ta checka floppen i sen position och när man ska rasia för fritt kort på turn om man möter en bet.

Postad

Att höja på floppen med drag för att få ett frikort på turn är väldigt kraftfullt i limit men inte i NL. Du ska generellt höja med drag på floppen i NL då och då om du tror att det finns en stor chans att du kan få potten här och nu samt för att maskera din hand.

Postad

Om det checkats till mig och jag sitter mot max 3 motspelare så brukar jag betta mitt standard bett dvs 1/2 - 1/1 pott, antingen lägger dom sig eller synar. Eftersom jag sällan spelar låga SC (spelar 6-max) så om fi drar till färgen han med så kan jag vinna stort när den går in, detta motiverar mitt spel. OM jag blir höjd när jag höjer med drag på floppen och det blir HU så tänker jag tillbaka till SS och ställer.

Stegdrag i sen pos synar jag dom flesta bettarna i sen pos om fis bet är mindre än en femtedel av hans marker+potten.

Färgdrag brukar jag oftast släppa om någon bettar kraftigt, men att syna ett pott bett i sen pos om en annan oxå synat är en självklarhet för mig då jag kan vinna stora pengar när han får in sin sämre färg.

Om jag sitter i sen pos med ett drag så släpper jag såklart alla drag om floppen är parad, såvida jag vet att fi alltid checkar synlig triss på floppen då återhöjer jag, dels för att få frikort dels för att ev vinna potten här.

Om jag har ett stegdrag så brukar jag för det mesta syna och sedan ta betalt när det går in då det inte är lika tydligt.

Kan väl tilläga att jag är TAG och enda händerna jag inte bettar pre är väl A2s och liknande då jag bara spelar dom i sen pos med många limpers, självklart varierar jag mig och höjer med dom i tidig pos eller limpar beroende på hur bordsstatusen är för stunden.

Edit: är det han som höjde pre som höjer på floppen (brukar iof alltid va jag som höjde sist pre) och jag ser det som ett CB så höjer jag tillbaka, ställer han då är det bara att kolla på oddsen och köra in degen.

Postad

Om han betar halv pott har du iofs i stort sett odds att syna om du tror att du kan få åtminstone *lite* action när du träffar.

Pot 10, han betar 5.

5:15 = 1:3, får du en 5:a till av honom på turn har du odds att syna.

SH tycker jag dock det är värt en raise iom att han hyfsat ofta borde folda och ditt A kan vara en out, plus för att bygga pot i position och maskera handen såklart.

Postad

Spyse skrev:

"OM jag blir höjd när jag höjer med drag på floppen och det blir HU så tänker jag tillbaka till SS och ställer. "

Ett troligt senario är att fyra limpar (4bb). Alla checkar till hero som betar 3bb varpå han möter checkraise på 7bb upp alltså 14bb i pott. Rätt att ställa här alltså? Vad står det i SS?