Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är lite nyfiken på vad som generellt är vedertaget när det gäller det här med att "plussa" Är det att man får in kanske $1,000 på bonusar o dyl och $100 på spelet en månad och säger att man plussat $1,100, eller är det att man säger att man plussat $100?

Man håller naturligtvis reda på vad som är spelvinst och vad som är bonusar o dyl, men vad inkluderar ni i det ni säger att ni plussat/vunnit/gått back/torskat?

Postad

Håller isär. Både rakeback och bonusar. Jag vill veta hur pass vinnande spelare jag är. Undviker helst också att ta hjälp av bonusar för nivåhöjningar.

plussat 100 och tjänat 1100 på poker skulle man ju kunna säga. Bonushorar man konstant är det ju trots allt en del av timlönen om man ser det så, tex att man skulle sluta spela om det inte fanns bonusar.

Postad

beror ju lite på, om man ska snacka statistik här på forumet så är det ju mer intressant att ha siffrorna utan bonusar. Men om nån kompis undrar hur pokern gått senaste månaden så kan man ju smälla ihop det, blir lite väl tilltaget och börja förklara vad bonusar är om dom inte är insatta.

Postad

Jag håller isär dem. Tar alltid ut alla bonuar/rakeback i månadsslutet, samt minst hälften av vinsten. Resten återinvesteras i rullen. Än så länge har det haft mig att klättra i ungefär samma tempo som min skicklighet, kanske lite snabbare.

Postad

självklart räknar man väl ihop dem?

bonusar håller ju bara raken nere, enligt mig iaf.

Annars går det ju även bra att räkna bort all rake under ett år och bara plussa spelet..

uber and out

Postad

...precis som farmors julklappspengar och skatteåterbäringen...

Nä du det där håller inte. Däremot ligger det lite närmare att säga att rakeback är pengar du dragit in, men inte ens det stämmer. Detta beror på att det inte finns någon påtaglig korrelation mellan den rake du anses ha alstrat och hur du har spelat.

Postad

...precis som farmors julklappspengar och skatteåterbäringen...

Nä du det där håller inte. Däremot ligger det lite närmare att säga att rakeback är pengar du dragit in, men inte ens det stämmer. Detta beror på att det inte finns någon påtaglig korrelation mellan den rake du anses ha alstrat och hur du har spelat.

Hm.. ex. 2005

Vinst:200k (inklusive rake ca. -20k)

Bonusar & rakeback:10k

hehe så då har bara "Egon" plussat 200k och inte 210k på sitt pokerspel 2005.

Jo men instämmer helt ;)

Postad

Men det är väl klart som fan att bonusen ingår i ens "plus"...

Sedan är det ju jäkligt lämpligt att ha separata kolumner i bokföringen så att man vet hur pass vinnande man är...

Postad

Man håller naturligtvis reda på vad som är spelvinst och vad som är bonusar o dyl, men vad inkluderar ni i det ni säger att ni plussat/vunnit/gått back/torskat?

Om jag skulle säga nåt skulle jag självklart räkna in bonusar och rb i resultatet. Men för det mesta blir det väldigt vaga svar om nån frågar eftersom de ändå antingen vägrar tro en med hänvisning till någon artikel där det står att bara någon procent vinner, eller så blir de avundsjuka då de inte fattar att pokervinster inte är gratispengar.

Postad

Det enda som är av vikt är väl ändå huruvida man håller isär det i bokföringen (om man nu ägnar sig åt sådan), annars spelar det mindre roll... Orka springa och tala om för polarna hur mycke/lite man tjänar/förlorar...

Postad

Förstår inte varför bonusar inte skulle ingå som en del av mina pokerinkomster. Om jag inte hade spelat hade jag ju inte fått de pengarna. De är en del av spelet, om än inte särskilt stor.

Postad

Om jag skulle säga nåt skulle jag självklart räkna in bonusar och rb i resultatet. Men för det mesta blir det väldigt vaga svar om nån frågar eftersom de ändå antingen vägrar tro en med hänvisning till någon artikel där det står att bara någon procent vinner, eller så blir de avundsjuka då de inte fattar att pokervinster inte är gratispengar.

Som sagt. Bättre att ljuga från början. Så behöver man inte tänka på att hålla isär bonusar osv.

/Balobas

Postad
Hm.. ex. 2005

Vinst:200k (inklusive rake ca. -20k)

Bonusar & rakeback:10k

hehe så då har bara "Egon" plussat 200k och inte 210k på sitt pokerspel 2005.

Jo men instämmer helt ;)

Det är klart att bonus o rakeback är en del av ditt over-all-resultat. Vad jag bemötte var din koppling mellan bonus och rake. Bonusar, och som jag sa t.o.m rake back, är INTE en rabatt på raken. Det är pengar som du får vid sidan av, och som inte har någonting att göra med hur väl du spelar.

De ingår i ditt resultat, men kan inte räknas till dina spelvinster. Jag kan ju knappast säga att jag är en asbra pokerspelare om jag går back 1k i spel men plus 10k i bonus o rakeback. Däremot kan jag säga att jag går plus på att spela poker. Det sa jag ingenting om.

Postad

De ingår i ditt resultat, men kan inte räknas till dina spelvinster. Jag kan ju knappast säga att jag är en asbra pokerspelare om jag går back 1k i spel men plus 10k i bonus o rakeback. Däremot kan jag säga att jag går plus på att spela poker. Det sa jag ingenting om.

Det är klart att rakeback och bonusar kan betraktas som pengar vunna på poker precis på samma sätt som pengar man betalat i rake kan betraktas som förluster. Om man nu bara får räkna pengar man vunnit tack vare sin skicklighet, måste man då räkna bort alla potter man vunnit på rent flax?

Och det blir ju stor humor om någon som går +-0 på nätet hävdar att han vinner eftersom man inte ska räkna in raken.,

Postad
Är du onykter? Rakeback är en rabatt på raken.

Jag är fullkommligt nykter.

Precis, det hör man ju på namnet: Reeeejk-back (Rake-tillbaka)

Precis som man "tjänar" pengar på att utnyttja diverse prenumerationserbjudanden från Bonnier Tidskrifter? Det hör man ju på reklamen..

Men, men. Ni lyssnar inte på vad jag säger:

Detta beror på att det inte finns någon påtaglig korrelation mellan den rake du anses ha alstrat och hur du har spelat.

Så här: Att du betalat 40k i rake betyder inte att din 25% rake-back ger dig 10k. Att de potter du har vunnit totalt har rejkats med 40k betyder inte heller att din 25% rake-back ger 10k.

Rake-back beräknas på ett schabloniserat sätt. Du ANSES ha betalat en viss rake, oavsett hur mkt du egentligen har betalat. Ofta går det till så att den totala raken i en hand anses komma till lika stor del från alla de spelare som är med i handen. Härvid anses du vara med i handen antingen om du tilldelats kort eller om du har bidragit med någon summa pengar till potten, det varierar på de olika sajterna. Men denna summa har ingenting med hur mkt du VERKLIGEN har betalat i rake. Hur som helst så är det denna shablonsiffra som du får procent på.

Det finns i min mening två sätt att rättvisande beräkna vilken rake du verkligen ska få procent på:

1) Att hänfora den totala raken i en hand till de olika spelarna i proportion till hur mkt pengar de satsat i potten. Denna metod visar exakt hur mkt rake just DU har betalat.

2) Att hänföra all den totala raken i en hand till den som vinner potten, alternativt fördela den mellan två/flera vinnare av potten i relation till hur stor del av potten de vinner. Denna metod visar exakt hur mkt raken har belastat just DITT resultat.

Metod två är den bästa i min mening. Rejken påverkar ju bara vinnaren av potten; hade den inte funnits så hade vinnaren fått mer. Rejken är alltså en minskning av vinsten, inte en ökning av förlusterna. OM, och bara om, rake-back beräknades enligt metod två så skulle den vara en rabatt på raken, dvs den kostnad du har haft till sajten. Men så är det inte.

Punkt slut.
Postad
...mellan raderna att inte heller han läst mina inlägg ordentligt..

Jag säger ju inte att du inte kan räkna dem som vinst! Det jag säger är att de inte är spelvinster. Lika lite som reklamintäkter i en tidning är lösnummerförsäljningsintäkt. MEN, de är en intäkt, ja.

Och jag säger att bonusar inte är en rabatt på raken. Lika lite som två färdiglagade findus-måltider till priset av en är en rabatt på mjölken jag köpte i samma affär. Men de är ett rabatterbjudande, ja. Dock inte kopplat till mjölken..

Älskar OT-exempel.. 8-)

Detsamma gäller rake-back (se mitt inlägg ovan).

Läs inläggen innan ni kritiserar dem.

Postad

Och det blir ju stor humor om någon som går +-0 på nätet hävdar att han vinner eftersom man inte ska räkna in raken.,

Hahahaha, den var bra som fan!

Men alltså, det jag menade var detta. Jag bokför som säkert alla andra, i poster om RB, bonusar o dyl samt poster för cash-games, turneringar etc. Så att man håller isär alla varianter av spel och spelinkomster är ju självklart och dessutom mycket viktigt.

När jag säger att jag "fått in" eller "plussat" en summa en månad så räknar jag in allt, men när jag säger hur mycket jag vunnit är det ju bara själva spelvinsten som räknas. Tycker det är lite noga med att hålla isär begreppen så man inte lurar varandra eller sig själv.

Det jag undrade var ju om majoriten också räknar in RB när de talar om vad de "plussat", och så verkar det ju vara. Däremot hoppas jag att ni inte säger att ni "vunnit" samma belopp för det tycker jag inte stämmer. Det kan ju ofta vara väldigt stor skillnad om man räknar in RB o dyl mot om man inte gör det, så det var därför jag var nyfiken på hur det allmänt behandlades.

Postad

Ja, inte fan räknar man in bonusar och rakeback i sin winrate. Det är nog alla överens om. Men om jag mot förmodan skulle vilja svara på frågan hur mycket jag har vunnit på poker ställd av en person som inte vet något om hur systemet med rake, rakeback och bonusar fungerar så skulle jag räkna med allt. Mest av lättja för att slippa förklara. Och jag skulle inte förakta någon som hävdar att bonusar är bör benämnas som spelvinst eller pokervinst heller.

Fast det skulle ju såklart låta lite konstigt om någon som t.ex har köpt något i en pokersites vip-shop säger att han vunnit grejen på poker. Det är ju också en sorts rakeback.