Gå till innehåll

FL - Position kontra pottsize?


Bjorn_

Recommended Posts

En sak jag tänkt på lite de sista dagarna och som också (indirekt) aktualiseras av denna tråd.

 

Blir värdet av position större eller mindre när pottsizen växer?

 

Har man t.ex. mer fördel av att sitta på knappen i en femmannapot som är tio bets på floppen eller 5 bets?

 

Eller om vi tänker oss ett HU parti där spelarna antingen "kommer överens" om:

1) att SB alltid limpar BB alltid checkar

eller

2) SB alltid raisar, BB alltid callar

I vilket parti kommer fördelen för den som sitter på knappen vara störst?

 

Vet inte om det finns någon allmänt accepterad sanning om detta. Jag har i alla fall inte läst någon. Vore kul att läsa vad folk har för tankar om detta...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positionens vikt minskar när potten växer, eftersom det är mer och mer sannolikt att du måste till showdown oavsett vart du sitter. Men om vikten minskar 40% när potten dubblas så är ju fortfarande position oerhört viktigt. Siffran är helt tagen ur luften.

 

Det jag rent magkänslomässigt tycker är att ju större potten blir dessto viktigare blir relativ position. Du måste sitta rätt i förhållande till förväntade aggressiva parter. Antingen så att du kan höja eller check/höja för att slå ut folk.

 

I små potter ger bra absolut position i sig en ganska stor equity. Du kan alltid beta om det checkas till dig. Om det är fem pers till floppen så är dock din fold equity väldigt låg hur som helst, det är svårt att bluffa ut fyra pers.

 

Omständigt sätt att säga 'jag vet inte'. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...