Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska jag ställa pre? Eftersom fi uppvisat tendenser till att höja fina händer pre så känns det inte om han han sitter med A isf ett mkt svagt A som han förmodligen inte kan syna en all-in på floppen med.

Därför bestämmer jag mig för att betta pre och hoppas på syn och sedan ställa oavsett flopp.

Stats om VladimirPuti; SF: 60%, PFR: 7,4%

** $2 NL Freezeout:Table 8 [Hold em] (50.00|100.00 No Limit - MTT) Real Money

- pipfighter1 sitting in seat 1 with $1420.00

- Andrew1108 sitting in seat 2 with $2150.00

- MastaAces sitting in seat 3 with $1535.00

- VladimirPuti sitting in seat 4 with $2180.00 [Dealer]

- spyse sitting in seat 5 with $655.00

- flask9 sitting in seat 6 with $1310.00

- Wildkat sitting in seat 7 with $1655.00

- NBAGURU sitting in seat 8 with $1445.00

- AT40 sitting in seat 9 with $1205.00

- diesel-69 sitting in seat 10 with $1370.00

spyse posted the small blind - $25.00

flask9 posted the big blind - $50.00

** Dealing card to spyse: Queen of Diamonds, Queen of Spades

Wildkat folded

NBAGURU folded

AT40 folded

diesel-69 folded

pipfighter1 folded

Andrew1108 folded

MastaAces folded

VladimirPuti called - $50.00

spyse raised - $250.00

flask9 folded

VladimirPuti called - $250.00

** Dealing the flop: 6 of Diamonds, 3 of Hearts, Ace of Clubs

* RP, la till "NLT - Trn" - QoS *

Postad

Om du med din stack känner att du vill höja till 250 preflop kan du lika gärna ställa direkt. Om du bettar 1/3 pot eller nåt på den floppen och han raisar, vad gör du då? Du kan ju inte gärna checka, då bettar han garanterat dig AI o vad gör du då?

Nej, AI pre sparar dig en massa huvudbry post plus att du har bästa möjliga foldequity från ex. A2 - AT eller så.

Postad

Sitter jag med ett naket ess på knappen så skulle jag förmodligen satsa på att höja och stjäla mörkarna när alla foldat till mig.

Om du någonsin får för dig att betta och det motsvarar mer än 1/3-del av dina marken så bör du mycket allvarligt fundera på om det inte är mycket bättre att ställa in.

I det läge du befinner dig i har du två alternativ - stop and go eller ställa in direkt. Ställa in direkt kan då vinna 2BB + ev chans att dubbla upp eller åka ut.

QQ är den tredje bästa starthanden - så varför inte försöka få ut mera mha den ?

Så jag skulle nog bara synat och hoppas att inga skrämselkort kommer så jag kan få ut maximum av min motspelare. Genom att då checka och låta knappen betta ut innan jag ställer in och tar hem potten och kanske tom dubblar upp om jag får syn.

Kommer det en dålig flopp så kan du slänga handen och du har bara blivit av med en BB.

Syna pre-flopp kan även ge dig triss och en chans att få ut mera marker av motståndaren.

Har man fått triss så ställer man själklart inte in utan synar knappens höjning efter floppen och hoppas att knappen fortsätter betta på turn - målet är att få så mycket marker som möjligt från knappen.

Är rätt säker på att det är EV+ att kallsyna i det uppkommna läget.

Postad
Syna pre-flopp kan även ge dig triss och en chans att få ut mera marker av motståndaren.

Har man fått triss så ställer man själklart inte in utan synar knappens höjning efter floppen och hoppas att knappen fortsätter betta på turn - målet är att få så mycket marker som möjligt från knappen.

Hero kommer överleva 8.7 rundor. QQ är förmodligen den bästa handen han kommer få innan han är ute. Triss kan man knappast hoppas på.

Tycker inte att ett EV resonemang är mest relevant i läget ovan, utan snarare hur man kan komma tillbaka i turneringen.

Tycker Hero spelade helt rätt som höjde 4,5bb.

Fi hade sett 60% av alla floppar och raisat 7% preflop. Han verkar vara en ganska lös spelare.

Mot en lös spelare skulle jag beta halva stacken, och sedan ställa in oberoende på floppen.

Om fi är en LAG, kanske man kan slöspela QQ. Problemet är att man lätt åker ur turneringen om man slöspelar ett par och ger fria kort.

Tycker inte det är helt fel att ställa in preflop, beroende på vilken image man har. Har man en tight image kanske en bet på 4,5bb är bättre än allin, har man däremot en lös image tycker jag allin funkar.

Postad

Mot en lös spelare skulle jag beta halva stacken, och sedan ställa in oberoende på floppen.

Gjorde precis det som du skriver ställde på floppen och han foldar och jag vann en fin liten pot.

Postad

Om du inte med ditt bettingmönster avslöjar att du har en stark hand ser jag inget fel med att inte gå AI. Du har ganska lite marker, då vill man ha utedelning på sina bra händer.

När sedan floppen kommer skulle jag check-syna om motståndaren är någorlunda aggressiv. Tycker inte att du kan folda i det här läget och går du AI får du ofta bara action av bättre händer.