MarcusK Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Här kommer en hand där jag spelade passivt i första talturen och sedan synade jag kanske en gång för mycket. Frågan är om det är lönt att syna höjningen på SB med dessa kort? AcesinPori som här höjde höjer ca 10% av sina spelade starthänder. Spelet är FL 0.25-0.50 Preflop: 1. (SB 0.10) AcesinPori Raise (0.40) 2. (BB 0.25) Monkeex Fold 3. STRUKES Fold 4. daudiu711 Fold 5. rottenfish Call (0.25), Call (0.25) 6. kjr100 Fold 7. MarcusK Call (0.25), Call (0.25) K Q 8. The ChipSweeper Call (0.25), Call (0.25) 10. shaddipper Call (0.25), Call (0.25) Pot: 2.75$ Flop: 2 J 4 1. AcesinPori Bet (0.25) 5. rottenfish Fold 7. MarcusK Fold 8. The ChipSweeper Fold 10. shaddipper Call (0.25) Pot: 3.25$ Turn: 2 J 4 K 1. AcesinPori Bet (0.50) 10. shaddipper Call (0.50) Pot: 4.25$ River: 2 J 4 K Q 1. AcesinPori Bet (0.50) 10. shaddipper Call (0.50) Pot:5.25$ Show down: AcesinPori shows ? shaddipper shows ? Ja vad tror ni de visar? * RP, la till "FLT" - QoS * Citera
Skadast Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Ja vad tror ni de visar? Har ingen som helst aning. Finns kanske inte så mycket att analysera här heller. Skum fold av dig där. Citera
Svinto Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Du bör som du tror höja istället för att syna. Du har absolut ingen anledning att fundera på fold efter SBs höjning. Din hand är inte dålig och du får oemotståndliga pottodds. I princip är det på grund av de förbättrade pottoddsen aldrig bra att syna för att sedan lägga sig mot en höjning före floppen. På floppen har du två överkort och två bakdörrsdrag. Fold finns inte, höj för att öka dina vinstchanser och för att få fler alternativ på turn. Citera
lethe Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Du redigerar dina handhistories så de blir i stort sett oläsbara. Din fold på floppen är ganska horribel. Du dår 12:1, har två överkort och bakdörrdrag på både flush och stege. Citera
MarcusK Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Det som gör att jag foldar på flopen är att straigten och flushen är väldigt avlägsen(är bakdörrsdrag 3-korts kombination på flopen till flush eller straight?). Det är orimligt att söka dem. Topparet kan jag få men på grund av höjning från motståndare så misstänker jag AK,AQ eller AJs möjligtvis två av dem (andra synare inräknad). Visst finns det många andra möjligheter till höjning också men kombinatonerna AK, AQ, AJs står enligt min bedömning för över 50% av preflophöjningarna. Så även om jag träffar topparet så är jag med stor sannolikhet bara näst bäst. JA jag är ju även slagen av AA,KK,QQ och JJ. Vilka preflop-höjarhänderfinns kvar att rimligen kunna slå? Om man räknar ihop vistchansen på "bakdörrarna" , 2-par och sannolikheten för att vinna på toppar så tror jag inte jag har pottodds. Eftersom jag inte tror att någon annan gjort det heller så finns det kvar att analysera här. Här visade sig att höjaren hade AK och synaren AQ. Jag hade iof vunnit med 2-par, men det skulle bara ha varit svintur och det kan jag inte bygga mitt spel på. Själv tycker jag att min uppställning här är ganska klar och tydlig. Man läser uppifrån och ner i den ordning händelserna utspelar sig. Jag har skrivit det för hand .Finns det sätt att kopiera dem? Citera
morberg Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Vilka preflop-höjarhänderfinns kvar att rimligen kunna slå? Många. Särskilt om din motståndare inte har lika rationella krav på höjningshänder som du har. Ibland kan man vara lite lösare i synar av ett bet på floppen, inte minst eftersom att man kan få in fler bet om man träffar. Själv tycker jag att min uppställning här är ganska klar och tydlig. Man läser uppifrån och ner i den ordning händelserna utspelar sig. Jag har skrivit det för hand .Finns det sätt att kopiera dem? Jag har också svårt att läsa dina uppställningar eftersom du utgår från varje spelare och inte från bettningsrundan. Se t.ex. detta upplägget där allt händer sekventiellt, eller ännu hellre denna variant som är mer kompakt och lättöverskådlig. Beroende på var du spelar kan din handhistorik finnas lagrad på din hårddisk. För Party finns det en automatisk konverterare som gör dem så snygga som i det senar exemplet jag länkade till. Konverteraren finns på: http://www.zerodivide.cx/converter Citera
Bjorn_ Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Det som gör att jag foldar på flopen är att straigten och flushen är väldigt avlägsen(är bakdörrsdrag 3-korts kombination på flopen till flush eller straight?). Det är orimligt att söka dem. Bakdörrsdrag är mycket riktigt tre till färgen eller tre till stegen och även om det oftast är orimligt att söka dem om det är allt man har så adderar dom en hel del värde till handen om den även har annat värde. Exakt hur man värderar dessa varierar en aning mellan olika författare men jag brukar räkna dessa som så här: Tre till färg med två på handen 2 outs Tre till färg med ett ess på handen 1½ outs Tre till färg med en kung på handen 1 out Tre till färg med ett annat kort på handen ½ eller 0 outs Trestege utan gaps 1½ out Trestege med ett gap 1 out Tresteg med två gaps ½ out Topparet kan jag få men på grund av höjning från motståndare så misstänker jag AK,AQ eller AJs möjligtvis två av dem (andra synare inräknad). Visst finns det många andra möjligheter till höjning också men kombinatonerna AK, AQ, AJs står enligt min bedömning för över 50% av preflophöjningarna. Det är helt riktigt att topparet inte alltid står och därför kan man inte räkna alla 3 kungar och 3 damer som outs. Dels kan de ju vara blockade av händer som AQ eller AK och dels av händer som träffat ett lägre par med K eller Q som kicker. Dessutom kan du träffa ett toppar (som i det läget är bästa handen) på turn för att själv bli utdragen på rivern. Detta gör de dock inte helt värdelösa, tumregeln brukar vara att räkna sina överkortsouts till halvt värde men sedan får man ju justera det utifrån hur sannolikt man tror det är att olika händer är ute. Håller med om att här ska man antagligen värdera ned dom ytterliggare till kanse 1/3 eller en 1/4 dels out var. Så totalt sett är din hand på floppen värd ungefär 5-5½ outs vilket är mer än nog för att minst syna här för 12 gånger pengarna i pottodds. Faktum är dock att jag skulle höja. SB kommer med största sannolikhet följa upp sin preflopraise med att betta ut här oavsett hand och genom att höja kan du mycket väl få händer som K4s, K2s eller t.o.m. AQ eller AK att lägga sig. Dessutom kan du kanske få ett "frikort" på turn. /Bjorn Citera
Svinto Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Det som gör att jag foldar på flopen är att straigten och flushen är väldigt avlägsen(är bakdörrsdrag 3-korts kombination på flopen till flush eller straight?). Det är orimligt att söka dem. Som lethe påpekar får du 12 mot 1 i odds. Man kan antagligen betrakta dina båda bakdörrar som en dryg out var och överkorten som ett par outs. Det är helt klart att du har pottoddsen på din sida. Syn är alltså ett bättre spel än fold, även om jag tror att höjning är ännu bättre. beklagar upprepningen, bjorn postade när jag skrev Citera
lethe Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Bjorn_ utvecklade mitt korthuggna mitt-i-natten-svar ypperligt och har helt rätt i sin analys. (Inte så underligt att jag tycker det, eftersom den stämmer med min!) Citera
MarcusK Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Jag vet inte om det går (har inte tänkt igenom det så noga) att räkna oddsen i outsform när två kort fattas. Därför har jag räknat ut sannolikheten i %-form för att få 2-par, färg eller straight. Jag har även räknat för par eller triss och där räknar jag då bara med 50% chans eftersom chansen är stor att även andra träffar och med bättre kicker. Färgchansen får jag till 4.2%. Straight:3.0% och 2-par: 0.8% Par eller triss: 23% vilket med 50% (vilket är högt räknat) vinstchans ger 11.5%. Totalt har jag då 20% (19.5) chans att vinna potten (om 2-par eller bättre ger 100% chans). När jag skulle satsa efter flopen så var potten 3$. Min satsning för att se turn är 0.25 och för att se både turn och river som ju vinstsannolikheten bygger på är 0.75. Att vara med till show down skulle ha krävt ( och är ochså den rimliga förhandsspekulationen) är 1.25. Jag skulle ha behövt sätta ut 1.25 för att få 5.25. Detta skall då jämföras med förhållandet 20/80 och jag ser då att det skulle vara lönt att satsa. Det är små marginaler här. Litet överskattning eller underskattning av vinstchansen vid par eller triss träff med K eller Q är avgörande. Min bedömning är att 50% vinstchans är överskattat och min fold skulle då vara motiverad. Om jag sen tänker att jag vid miss på turn inte behöver satsa mer än 0.25 så nästan halveras den kalkylerade insatsen och det är åter lönsamt att satsa. Samtidigt minskar dock sannolikheten för par/triss. Om jag gör en reducering (halvering) av chansen att jag vinner med par/triss till 5% så är min totala vinstchans 13% (pga fold efter missad turn och att 50% vinstchans vid träff är för högt ). Samtidigt räknar jag endast 0.75 i genomsnittlig satsning. Då måste jag i snitt sätt ut 0.75 för att få 5.25 dvs pottodsen är 6 mot 1. Vinstchansen 5.7 mot 1 (87 mot 13). Det är samma små marginaler efter att jag snabbt och grovt gjort vinstchans och satsningsjusteringar. Fortfarande gäller att mycket hänger på hur man bedömer vinstchansen vid topparsträff. Jag skulle gärna vilja veta vilka händer ni andra tror att man kan förvänta sig att preflophöjningen skett med förutom A-A, K-K, Q-Q, J-J, AK, AQ, AJs. Kvar som rimliga preflophöjarhänder är TT, ATs, Axs. Höjaren var ändå i SB. Betyder inte det att han borde ha haft en ganska stark hand. Enligt anvisningar i Pokerhandboken är folden solklar. Citera
Bjorn_ Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Jag skulle gärna vilja veta vilka händer ni andra tror att man kan förvänta sig att preflophöjningen skett med förutom A-A, K-K, Q-Q, J-J, AK, AQ, AJs. Kvar som rimliga preflophöjarhänder är TT, ATs, Axs. Tja händer som 88-99, KQs-KTs, QJs är ju fullt möjliga utan att SB ens spelar mer än på sin höjd ytterst marginellt fel. Är SB bara lite lagomt tomtig så höjer han kanske även händer som ATo, KQo, KJo, 55-77 klart möjliga och är han en galning så lär han väl raisa med diverse Axo, Kxs, låga pockets och annat totalt dravel. Sedan ett råd som även om det låter drygt är menat i största välmening. Gå in och beställ Getting Started in Hold'em idag! De cirka 40 big bets den kostar lär du tjäna igen inom ett par veckor för ärligt talat, just nu blöder du rejält. Detta är i mitt tycke den klart bästa nybörjarboken på marknaden och även om den inte tar dig hela vägen så kan den i alla fall stoppa blodflödet tills du är redo för Small stakes Hold'em som är bibeln för hur man krossar på lösa bord. /Bjorn Citera
lethe Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Det fundamentala misstaget här är att du på den här nivån tror att SB är frisk i huvudet utan att du har en read som säger det. Fortsätt lyssna på Bjorn_s råd och gå och handla. Citera
Svinto Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Det fundamentala misstaget här är att du på den här nivån tror att SB är frisk i huvudet utan att du har en read som säger det. Fortsätt lyssna på Bjorn_s råd och gå och handla. Skulle du fundera på att folda om du visste att SB spelar någorlunda rationellt? Citera
MarcusK Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Jag får tacka för länken till bokförsäljarna. Kan ni inte leverera någon länk till Harringtons nolimit-turneringsbok också. Nybörjarboken lämnar jag därhän men small stakes har jag ändå funderat på att skaffa. Jag kan inte anse att jag blöder rejält eftersom jag plussar regelbundet. Jag har haft viss hjälp med att spela aggressivare till följd av råden på detta forum men i detta avseende tror jag inte riktigt på aggressivitet mera efter flopen (även om det visade sig att jag skulle tagit hem potten). Jag skrev redan i öppningsinlägget att SB höjde 10% av sin preflop medverkan. Här vet jag dock inte riktigt vad det betyder när det står preflopraise 10% för SB i pokeroffice. Betyder det 10% av alla givar eller 10% av icke-fold? Jag har tolkat det som det senare men börjar tro att det är det tidigare. Några riktiga reads hade jag väl inte på killen men han såg flopen 40% och 10% preflopraise samt hade gröna siffror i vinstkolumnen. Min bedömning var att han var en spelare med skicklighet över medel vid bordet. Jag misstänkte AK, vilket det också var. Min bedömning var dock mer en känsla än riktiga fakta. Citera
lethe Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Det fundamentala misstaget här är att du på den här nivån tror att SB är frisk i huvudet utan att du har en read som säger det. Fortsätt lyssna på Bjorn_s råd och gå och handla. Skulle du fundera på att folda om du visste att SB spelar någorlunda rationellt? Inte i det här fallet. Potten är så stor att vi ser turn i alla fall. Beroende på hur många som blir kvar så kan jag tänkas folda turn om jag inte plockar upp ett drag. Citera
elbostero Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 En liten detalj till, om du säger att han ser 40% av flopparna på 10bord (samt "grön" på PO standardinställningar), så skulle jag nog kunna sätta honom på MYCKET fler händer än dom du nämner. Enligt min erfarenhet så skulle det vara allt från 22 till one gap sc... Citera
Hume Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Handen hade blivit bra mycket enklare att spela om du hade höjt preflop. KQs är en bra hand, du sitter i hyfsat sen position och ingen har höjt innan dig. Att limpa och sedan folda preflop när det är ett bet tillbaka till dig vore horribelt dåligt spelat. Citera
MarcusK Postad 4 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 4 Januari , 2006 Tyvärr, minnet sviker mig. Jag skriver en del av mina inlägg från jobbet. Väl hemma kollade jag upp denne "AcesinPori" som höjde i SB. Jag skrev tidigareen flop-%40 eftersom jag mindes honom som en ganska genomsnittligt tight spelare vid bordet, och borden brukar ligga omkring 40%. Nu var det emellertid lite tightare vid det här tillfället. Den verkliga flop-%:en var 32 på ca 600 givar för spelaren ifråga. Hans preflop-raise-% låg på ca 5 (och inte på 10, 10 var för den sessionen). Jag satt vid samma bord som honom igen igår och min bedömning är att han spelar snålt och tight. Jag kommer nog i fortsättningen också att ta hans höjningar på fullaste allvar. De råd jag fått här om att mer eller mindre medöma honom som en lös tomte skakar jag av mig. Jag gjorde en fullständigt rätt bedömning av situationen. Citera
Svinto Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 De råd jag fått här om att mer eller mindre medöma honom som en lös tomte skakar jag av mig. Jag gjorde en fullständigt rätt bedömning av situationen. I så fall får du skylla dig själv. Det är fel att folda även om han är tight. Men det kommer du förhoppningsvis att inse när du läser ssh. Citera
lethe Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Jag gjorde en fullständigt rätt bedömning av situationen. Resultatorienterat tänkande. Du satte folk på en åt helskotta för snäv handdistribution och det visade sig sedan att folk hade dig dubbelt dominerad. Att du för en gångs skull faktiskt hittade ett monster under sängen innebär inte att de vanligen finns där. Så länge som han höjer andra händer än AA/KK/QQ här kan du helt enkelt inte floppen. Däremot skulle du mot den här fienden kunna folda turn. Citera
Recommended Posts