Gå till innehåll

Funderar på att testa lite FL -vilken nivå?


mbman

Recommended Posts

Har lirat NL ett bra tag, men så satte jag mig ner och tittade lite på ett 6-max SH FL-bord och förvånades över hur mycket action det var! Verkade vara krig om varenda pott och såg allmänt skoj ut!

 

Tänkte därför att jag skulle pröva att lira lite. Jag har hittills spelat NL FR och 6-max, mest 0.5/1 men även en del 1/2.

 

Vilken nivå på FL ska man börja på tycker ni? Känns lite trist att börja alltför lågt, men samtidigt krävs väl en hel del justeringar innan man kan spela på någon nivå av dignitet när man e ny på FL. Så vad rekommenderas? (Har stor rulle, så frågan rör mest kvalitén på spelarna..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni rekommenderar att man börjar med FR? FR FL verkar ju så GRYMT tråkigt, men man kanske blir slaktad på SH då man e ny?

 

Vad är de största skillnaderna på FL SH jämfört med NL SH? (Antagligen massor av skilnader, men kanske något bra tips för att hjälpa mig att anpassa mig?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni rekommenderar att man börjar med FR? FR FL verkar ju så GRYMT tråkigt, men man kanske blir slaktad på SH då man e ny?

 

Vad är de största skillnaderna på FL SH jämfört med NL SH? (Antagligen massor av skilnader, men kanske något bra tips för att hjälpa mig att anpassa mig?)

 

Var tight som vanligt. syna inte med skräp för att det är så billigt. spelar du fullring så är det bara premium händer som gäller. Dock först in i sen position så måste du öppna med en hel del hyfsade händer. Folda SB to steal ca 80%, men försvara din BB ganska ofta mot en spelare.

 

Det bästa tipset på de nivåerna du ska spela är köra på så fort du har något. Bomba rakt ut om du träffar bra.

 

Och, kallsyna ALDRIG raisar i position preflop, 3 betta eller folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du spelar jag NL men efter en tråkig period hoppade jag in på FLT SH1/2 - 3/6. Jag var och är fortfarande en FLT fisk men det var ändå sjukt kul. Spelade ungefär samma händer som jag har som standard på på NLT SH runt 25% vpip. Nivån kanske var lite för låg för jag hade verkligen inte respekt för pengarna vilket ledde till ett väldigt aggro spel men jag skulle ändå reka att börja riktigt lågt så man vågar spela ut ordentligt.

 

När jag spelade fick jag skrivet ett och annat till mig i chatten mest hela tiden men jag tror det är bättre att börja lågt med ett borderline maniac spel än att hoppa in där pengarna har värde och riskera ett för passivt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att FLT SH fått det genomslag spelet förtjänar. Jag började med det i somras mest av en slump, fastnade direkt för det och nu senaste tiden verkar många ha gjort det (mer action idag och många HH och trådar om det). Det är aggressivt och spännande och spelar man väl är det bra lönsamhet.

 

Har du tillräckligt med pengar och har råd att torska några $100 så börja med 3/6 direkt. Jag tycker det är sån skillnad mellan 1/2 och 3/6 så det är värt det klivet direkt (på Party finns inte 2/4 SH). Spela dina händer aggressivt. Var beredd att släppa handen när du känner att du är slagen (en vanlig läcka är att man t ex synar checkraise från tighta spelare) men var misstänksam. Du betalar ju mer i snitt per hand du spelar (jämfört med FR) så skaffa read på bordet och jobba på att täta luckor och maximera vinster. Eftersom spelet i grunden är aggressivt och alla misstror alla kan du spela ganska rättframt, men lägg till c/r i arsenalen vid rätt tillfällen. Jag tycker också det är väldigt lätt att spela på sin tableimage, så mixa ditt spel ganska mycket (spelar du bara typ top20 så kommer ingen att utmana dig när du kliver in i potten). Jag ligger på ca 33% spelade händer och det känns som en bra nivå.

Har ingen statistik på det men jag tror att det är betydligt fler showdowns i FLT SH jämfört med många andra spel, så bluffa egentligen bara mot en annan tom hand och räkna med att ofta bli nedsynad av mellanpar.

 

Har som sagt spelat FLT SH sen i somras och det här är min erfarenhet sen dess. Nån (läs: hr moderator Hjort) postar säkert snart kritik mot det. Dom kan ta min värdighet, men inte mina pengar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL SH är helt klart mer action än NL SH, precis som du säger är det krig om de flesta potter istället för som i NL där potterna oftast tar slut redan på floppen.

 

Har du spelat 0.5/1.0 och 1/2 NL tidager är nog 3/6 en lagom nivå att gå in på. Med schysst tableselection på party kan man hitta väldigt fiskiga bord och är man bara villig att lägga lite tid på sitt spel så kan man dra in fina pengar där.

 

Om du är helt färsk på FL så bör du nog läsa lite om FL SH innan du hoppar in och krigar. Går att hitta schyssta introtexter som inte är så långa men ändå går igenom det viktigaste på 2+2 eller efter 5 min på google.

 

Denna starthandstabell kan vara bra att hålla sig till i början.

 

Allmän läsning på 2+2 rekommenderas högt om du vill slipa på ditt spel.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att 1/2 SH är en bra nivå att börja på. FL och NL har inga likhetstecken emellan sig så även om du är en klippa på NL så är FL en annan femma. Börja lägre istället för att köra på 2/4 och 3/6. För det skadar ju inte men det gör det att börja för högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon redan påpekat, är FL ett helt annat spel än NL. Du kommer att bli slaktad om du inte läser på ordentligt. Börjar du spela 5/10, 3/6 eller ens 1/2 oförberedd, kommer du snart att bli fattig. Spela lite på mikronivå, så får du se hur bra det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade en session på 1/2 för några dagar sedan, och som väntat kostade det en liten slant. Rätt kul var det dock! Något jag snabbt insåg var att bluffa i princip är omöjligt :) Får nog läsa på lite innan jag lirar igen...

 

det trista med låga nivåer är väl att raken gör att det i princip är omöjligt att gå i vinst även om man spelar ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det trista med låga nivåer är väl att raken gör att det i princip är omöjligt att gå i vinst även om man spelar ok?

Det beror på vad du menar med ok, men kan man lära sig att spela så pass bra att man kan slå spelarna på högre nivåer är det helt orimligt att man inte skulle kunna lära sig att slå raken och de sämre spelarna på lägre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har oxå funderat lite hur pass enkelt det egentligen är att vinna på lägre FL 10-manna bord.

Jag har själv spelat mellan 10-20.000 händer på både 1/2$ FL & 2/4 hos Party Poker.

De siffror jag har fått fram ur Poker Office visar att jag på 1/2 nivån har betalat 2,07BB/100 i rake.

På 2/4 ligger det på 1,46BB/100 i rake

 

Det skiljer alltså ca 0,5BB/100 i rake mellan de två nivåerna. Frågan är hur mycket svårare motståndet är.

På de högre nivåer är motståndet tuffare men raken lägre, procentuellt sätt. På de lägre nivåern är motståndet inte så svårt att slå, men det är betyligt högre rake procentuellt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...