Gå till innehåll

Att bli proffs - den svenska avundsjukan?


Myssion

Recommended Posts

Ken Lennaard skrev en intressant ledare i Poker Magazine om detta fenomen, och skrev även i aftonbladet om detsamma. Hans tes var att i USA är man mycket mer tolerant mot folk som tror de klarar av något.

 

Jag håller nog med honom, men samtidigt inte...

 

Jag höll förut till på Cardplayer.com's forum, och så fort det var någon som ens antydde att de skulle kunna spela på heltid och livnära sig på de så blev de fläjmade, utskrattade och mer eller mindre mobbade.

 

På PF.nu tycker jag att det är lite tvärtom, när facklan skriver att han ska prova att lira $20 SnG's på heltid så får han mest uppmuntran. Zyrs dagbok om att bygga en mille från NL$25, och -_-'s om liknande bemöts oftast också positivt. Det verkar som att den allmänna uppfattningen här (i Sverige? på forumet?) är att det är fullt möjligt att tjäna bra med pengar på poker, medan det på CardPlayers forum råder det motsatta... "du har inte vad som krävs, hur tror du att du ska klara det, det är bara några få som kan klara av det, du måste ha si och så mycket bankrulle blablablablablabla..."

 

Någon som känner igen/har en förklaring/inte håller med/kommer från Säffle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är två skilda saker du och Lennaard talar om.

 

Det där med att svenskar inte skulle tåla att det går bra för någon annan tror jag inte på. Det kanske var så en gång i tiden, men numer känns det mest som en fördom som vi själva håller liv i genom att alltid hänvisa till den. Det finns människor som är avundsjuka och missunsamma i alla kulturer (som jag känner till) och jag tvivlar på att de är överrepresenterade i sverige.

 

Däremot tror jag att svenskar ofta värdesätter egenskaper som ödmjukhet och till viss del blygsamhet, medan jänkarna kanske väredesätter andra egenskaper där fokus ligger på att synas och höras mer. Det är väl den biten som Lenaard talar om? Det tycker jag är en helt annan sak än att missunna någon framgång eller att vara ohjälpsam.

 

Så, det är nog som du säger David (väldigt charmig bild förresten. Fina lockar och bra sug i sängkammarblicken), vi är nog bra på att uppmuntra och hjälpa varandra (mycket bättre än de egotrippade amerikanerna som fokuserar mest på sig själva), medans vi kanske har lite grand emot den attityd som en gammal träbock till svensk skulle kalla skrytsam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och.. innan någon hinner säga att svenskar inte alls hjälper och stöttar varandra så kan det vara så i vissa situationer. Det tror jag bottnar i en ovilja eller rädsla att lägga sig i. Det där att man inte skall lägga sig i om en även om en person uppenbarligen behöver hjälp är nog något man kan och bör komma bort ifrån. För en svensk tror jag det blir mycket lättare om man blir tillfågad om man kan tänka sig att hjälpa till, då har i alla fall aldrig jag märkt att någon motvilja att hjälpa, snarare tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligtvis en myt. Svenskar är inte lika stora i käften som jänkare men det är en annan femma.

Fan, jag håller med psykologen.

 

Skulle tro att Lennaards uppfattning om att folk är avundsjuka mer beror på att folk tycker illa om honom inte för att han har talang för poker och mycket pengar utan helt enkelt pga hans personlighet. Folk hade tyckt lika illa om honom även om han inte haft en krona på banken och jobbat på Ica, han har helt enkelt felattribuerat de negativa reaktioner han möter. Vilket för övrigt verkar stämma rätt bra in även på de flesta andra som snackar om "den svenska avundsjukan".

 

Ett exempel på någon som är väldigt populär (jag har i vart fall aldrig hört ett ont ord om honom) är Bengt Sonnert och han har ju tämeligen säkert betydligt mer flis än Ken, skillnaden är att Sonnert inte beter sig som om han ville att folk skulle tycka illa om honom. Således är det ju tämeligen uppenbart att vi inte alltid tycker illa om folk det går bra för. Det finns en massa ytterligare exempel utöver detta på framgångsrika personer som vad det verkar inte haft några direkta problem med exceptionell avundsjuka i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är Kens attityd som stör folk, inte att han är framgångsrik och har en massa stålar. Men jag tolkar det som att Ken menar att det finns en korrelation mellan attityden och framgången, vilket jag håller med om.

 

Nu var det ju inte detta som tråden skulle handla om riktigt, får väl skylla mig själv som nämnde Ken... :)

 

 

Jag tycker att det i allmänhet finns en stark tilltro till att folk skulle kunna tjäna pengar på poker till den grad att det går att leva på det, och det kan ju finnas ett samband mellan detta och en viss attityd. Om det hela tiden dyker upp stollar som tror sig vara bäst när de egentligen suger så är det klart att även de som faktiskt kan något riskerat att bemötas negativt, medan en svensk antas vara genomtänkt och inte bara übersjälvgod när han presenterar samma planer. Sedan tror jag att det även har att göra med att vi svenskar har sett att det går att lyckas.

 

Nu är det ju jääääkligt generaliserande såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det i allmänhet finns en stark tilltro till att folk skulle kunna tjäna pengar på poker till den grad att det går att leva på det, och det kan ju finnas ett samband mellan detta och en viss attityd. Om det hela tiden dyker upp stollar som tror sig vara bäst när de egentligen suger så är det klart att även de som faktiskt kan något riskerat att bemötas negativt, medan en svensk antas vara genomtänkt och inte bara übersjälvgod när han presenterar samma planer.

Nu är det ju jääääkligt generaliserande såklart.

 

Jag tror mycket av detta kan vara sant, alla jänkare är ju alltid bäst.

Men i Amerika får du respekt för framgångar, men inte innan du lyckats.

I Sverige är det nog tvärtom, alla uppmuntrar dig till du lyckas... Men då blir "alla" avundsjuka....

 

Men många i Sverige verkar ju apa efter amerikanarna när det gäller självförtroendet. Det behövs ingen talang, bara man har ett bra självförtroende (och totalt saknar förmågan till självkritik)...

 

Hey lääään, mina fans i Märsta vet att jag kan sjunga. Du hajar ju ingenting som jobbar på ett skivbolag, jag vet att jag kan sjunga.

 

Nu är det ju jääääkligt generaliserande såklart.

 

Det får man väl göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är glad att det är så många som har samma insikt som jag. Jag trodde jag var den ende seende i ett rike av blinda när jag hört om den svenska avundsjukan.

En närliggande myt som jag skulle vilja "busta" är den om vinnarinstinkt. Att vi i Sverige inte skulle ha någon och att i amerika, där är det jävlar anamma. Jag tror att svenkars framgångar på de mest skilda områden tydligt visar på gott sjävfötroende och insikt om att man kan lyckas om man verkligen anstränger sig.

Däremot skiljer det sig stort vad gäller uppfattning om "människovärde" (önskade jag kom på ett bättre ord) i förhållande till yttre framgång. Grov generalisering förstås, ber om ursäkt till alla amerikaner som blir oskyldigt utpekade som ytliga.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett exempel på någon som är väldigt populär (jag har i vart fall aldrig hört ett ont ord om honom) är Bengt Sonnert och han har ju tämeligen säkert betydligt mer flis än Ken, skillnaden är att Sonnert inte beter sig som om han ville att folk skulle tycka illa om honom.

 

...kanske för att han inte gjorts lika offentlig som Ken - inte har diskuterats lika mkt? Om du nu måste höra det för att tro att någon kan störa sig mera på Bengt i TV rutan än Ken så får du höra det nu - av mig. :)

 

Tycker bägge verkar vara reko killar, och ALLA har vi våra negativa sidor! Bli synad i TV av en massa "relationsproffs" måste vara tungt.

 

...ta bara Tobias nu senast.... jeez.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tror stör folk i allmänhet med Ken är inte att han har pengar eller talang, utan att han hela tiden pratar/skriver som att han har patent på rätt beslut i alla lägen. Han har rätt och alla andra har fel. Jag tror att han skulle vinna lite opinionsiffror på att vara lite mer ödmjuk i det avseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...