Gå till innehåll

Janiie lyfter skrot och spelar poker 1 ggr/mån.


Janiiiie

Recommended Posts

Krauken

Om man tränat überseriöst i 2,5 år och är 17 (janne fyller 18 i februari) borde man väl va redo för att köra tugnt? Hans senor och ligament har ju ändå haft 2,5 års träning på sig att stärkas ordentligt.

Jag var i ungefär samma sits och jag gjorde illa mig. Kan itne så mkt hårdfakta men eftersom man inte är färdigväxt när man är 17 är kroppen känsligare mot tung belasting (och nu snackar vi extremt tung). Jag tvivlar på att senor och ligament har hängt med ordentligt heller.

 

Jag är fruktansvärt imponerad och inspirerad till att ta upp min egen träning seriöst igen! Håll oss uppdaterade och kämpa på! Jag är mycket intresserad av att höra hur det går för dig

 

Som Ray skriver, så tror inte jag heller det är nån särskilt stor skaderisk, såvida tekniken är bra. Dock så har jag inte alltför underbar teknik i allt, misstänker jag.

 

Mer träning och mindre poker för folket ;) Axlar och triceps tur idag att tränas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Själv ska jag försöka pallra mig iväg ikväll för att köra lite rygg&biceps. Favvogrupperna just nu. Nån här som kan slå mitt PB i bicepscurl med en femma på 24kg hantlar? ;)

Bicepsfreak! Usch, patetiska discobyggare!

 

En annan ska snart knalla iväg och inleda träningsveckan med med lite ben och mage. Sjukt moget att köra ben som första pass i veckan unlike alla lokala bänkpressförmågor som mäter kukarna på gymet idag. 8-)

 

Annars undrar jag fortfarande hur någon normal människa orkar köra tung knäböj och tung marklyft samma dag. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde också tung böj och mark samma pass förut. Helt sjukt skönt. avslutade passen med lite benspark och bencurl. men efter det kunde man ju inte gå på ett par dagar. att sitta på toa gjorde så sjukt ont i skinkorna att man nästan skrek. det var tider det :D någon bänkpressförmåga är jag iaf inte. tar nog mer i biceps än i hantelpress. är sjukt svag i brösten och har alltid varit det. fattar inte varför så jag många perioder har prioriterat brösten. dom vill bara inte växa :/

 

men hur delar du upp benen om du inte kör böj och mark tillsammans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelpress bakom nacken i smith:

55kg * 8

55kg * 5+1

52,5kg * 5 (2,5kg mer på ena sidan)

45kg * 8, 6

 

Sittande hantelpress: 25kg * 6

 

1 set liggande tricepspress mot pannan

 

2 set dips, 15 resp. 10 reps

 

3 set hantellyft åt sidan, 12,5kg, 12 reps

 

Hantellyft åt sidan i CC, 3 set

 

2-3 set pushdowns

 

11min jogging på löpbandet.

 

Hade inte supertryck i axlarna, men det var ändå ett ganska bra pass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bicepsfreak! Usch, patetiska discobyggare!

 

En annan ska snart knalla iväg och inleda träningsveckan med med lite ben och mage. Sjukt moget att köra ben som första pass i veckan unlike alla lokala bänkpressförmågor som mäter kukarna på gymet idag. 8-)

 

Annars undrar jag fortfarande hur någon normal människa orkar köra tung knäböj och tung marklyft samma dag. :heart:

 

 

Ben är tisdagar =) Hur man orkar köra mark och böj på samma pass? Jo, man boostar med koffein, men visst går det såklart ut över marklyften.

 

Ikväll blir det föresten kanske Poker :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelpress bakom nacken i smith:

55kg * 8

55kg * 5+1

52,5kg * 5 (2,5kg mer på ena sidan)

45kg * 8, 6

 

Sittande hantelpress: 25kg * 6

 

1 set liggande tricepspress mot pannan

 

2 set dips, 15 resp. 10 reps

 

3 set hantellyft åt sidan, 12,5kg, 12 reps

 

Hantellyft åt sidan i CC, 3 set

 

2-3 set pushdowns

 

11min jogging på löpbandet.

 

Hade inte supertryck i axlarna, men det var ändå ett ganska bra pass.

Snyggt.

 

Men varför kör du axlar mitt bland tricepsövningarna? Jag brukar alltid köra såhär:

Sittande press i smith

Sittande hantelpressar

Nån lite lättare övninng, typ upright rows eller ibland kör jag militärpressar och droppar vikterna. helt sjuk mjölksyreövning :heart:

Sen kör jag baksida axlar

Liggande kryssdrag

stående drag mot pannan med rep

sammtidgt som jag börjar med triceps.

Pushdown

Liggande tricepspress mot pannan

Sittande tricepspress bakom huvet med hantel.

brukar också köra lyft framåt med en 20 kg kaka för framsida axlar samt lite shrugs när jag orkar. hur mycket jag kör med har jag ingen aning om. det är väldigt olika. jag brukar försöka att inte tänka så mkt på hur många reps och kilo jag kör utan bara köra påå känsla. det känns bäst för mig iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för att vara lite seriös (vilket jag har svårt för att vara ibland... ofta... för det mesta...):

 

Det finns en anledning till att hockeylirarna inte kör benböj så att överlåren (antar att du menar låren här ;) ), och den anledningen heter skaderisk. När vinkeln mellan över- och underben blir mindre än 90 grader så ökar skaderisken avsevärt med tanke på det ökade tryck som skapas på knät. Eftersom underbenen vinklas framåt när du sänker ner så uppstår 90 graders vinkeln en bit INNAN låren är parallella med golvet.

 

Sedan beror det ju på vad man prioriterar, ju djupare du går desto effektivare träning, ju djupare du går desto större skaderisk.

 

 

Att skaderisken ökar avsevärt tror jag inte.

 

 

"Belastningen på några av korsbanden i knät ökar någon/några procent, från att vara väldigt extremt lågt till väldigt nästan extremt lågt om man går djupt.

Denna ökning kompenserar man mer än väl genom att minska belastningen på några av de andra korsbanden som är som störst om man stannar när knät är ca 90 grader.

 

Man får även en mindre belasning på hela knät genom att man använder en betydligt mindre vikt om man går så djupt man kan med bibehållen teknik, detta gäller ju även hela kroppen som mår bättre av att köra med mindre vikt.

 

Kör så djupt som man kan med bibehållen teknik är alltså mitt tips."

 

Saxat från Kolozzeum, skrivet av z_Bumbi.

 

Läs även detta: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027 (Finns även en del 2)

 

 

Har dessutom aldrig haft nåfra problem med knäna, under tiden jag har styrketränat.

 

 

Gör det som känns bäst. I min träningsbok står det iallafall så... Sedan är det säkert så som du säger att risken är marginell ändå...

 

Spädbarn ska ju inte sova på magen för då ökar risken för plötslig spädbarnsdöd från 1 på 4000 tilll... ja det säger man inte... den kanske bara ökar med 35% (till hiskliga 1.35 på 4000!), och då är det kanske bättre att ungjäkeln nanar på magen istället om den nu sover bättre så...

 

Sedan fanns det ju en viss sorts tvättlappar som man inte ska använda till ungarna för det finns ett skadligt ämne i dem som ungarna kan få i sig om de äter(!?) tvättlapparna... sedan att man måste äta ca 75 tvättlappar för att uppnå en skadlig dos, det glömde man att säga...

 

Chips var ju också ärkefarligt och cancerframkallande... om man åt några kilo i veckan eller hur det nu var...

 

Lightläsk innehåller aspartam som vi ju alla vet är jättefarligt och fruktansvärt cancerframkallande... det farliga med aspartamen är att den omvandlas till etanol i kroppen, ungefär på samma sätt som, och i samma dos, när man dricker apelsinjuice, men det glömde de också att säga...

 

 

Nu börjar jag undra varför jag ens trodde själv på det där rådet jag gav dig...

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ben idag:

 

Knäböj:

120kg 5*8 (PB!)

Blev nästa som goodmornings i slutet, men 5 st 8or fick jag iaf ihop :)

 

Hacksquat: Inga ATG direkt, lår och vad ungefär parallella.

100kg(+ställning) * 10, 10

ds 50kg * 10

 

1 set liggande bencurl

 

2 set magmaskin, sen orkade jag inte köra mer mage.

 

Raka marklyft:

80kg * 12, 12, 9

 

Bra pass. Har dock fått öka ett snäpp i storklek på bältet, så jag kan andas medans jag kör :x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Snyggt.

 

Men varför kör du axlar mitt bland tricepsövningarna? Jag brukar alltid köra såhär:

Sittande press i smith

Sittande hantelpressar

Nån lite lättare övninng, typ upright rows eller ibland kör jag militärpressar och droppar vikterna. helt sjuk mjölksyreövning :heart:

Sen kör jag baksida axlar

Liggande kryssdrag

stående drag mot pannan med rep

sammtidgt som jag börjar med triceps.

Pushdown

Liggande tricepspress mot pannan

Sittande tricepspress bakom huvet med hantel.

brukar också köra lyft framåt med en 20 kg kaka för framsida axlar samt lite shrugs när jag orkar. hur mycket jag kör med har jag ingen aning om. det är väldigt olika. jag brukar försöka att inte tänka så mkt på hur många reps och kilo jag kör utan bara köra påå känsla. det känns bäst för mig iaf

 

Brukar köra en tricepsövning innan jag ger mig på hantellyften, eftersom jag är så pass slut i axlarna, vi det laget.

 

Det var ena jävla monsterpass du kör. Dock tycker jag 3 olika sorters pressar för axlar är en overkill. Tycker du ska avsluta tricepsträningen med att köra övningarna i CC och börja med basövningarna, som tricepspress mot pannan.

 

En 7a på 24kg i bicepscurl är riktigt schysst! Hur ligger du till i basövningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gör det som känns bäst. I min träningsbok står det iallafall så... Sedan är det säkert så som du säger att risken är marginell ändå...

 

Spädbarn ska ju inte sova på magen för då ökar risken för plötslig spädbarnsdöd från 1 på 4000 tilll... ja det säger man inte... den kanske bara ökar med 35% (till hiskliga 1.35 på 4000!), och då är det kanske bättre att ungjäkeln nanar på magen istället om den nu sover bättre så...

 

Sedan fanns det ju en viss sorts tvättlappar som man inte ska använda till ungarna för det finns ett skadligt ämne i dem som ungarna kan få i sig om de äter(!?) tvättlapparna... sedan att man måste äta ca 75 tvättlappar för att uppnå en skadlig dos, det glömde man att säga...

 

Chips var ju också ärkefarligt och cancerframkallande... om man åt några kilo i veckan eller hur det nu var...

 

Lightläsk innehåller aspartam som vi ju alla vet är jättefarligt och fruktansvärt cancerframkallande... det farliga med aspartamen är att den omvandlas till etanol i kroppen, ungefär på samma sätt som, och i samma dos, när man dricker apelsinjuice, men det glömde de också att säga...

 

 

Nu börjar jag undra varför jag ens trodde själv på det där rådet jag gav dig...

 

 

Lycka till!

 

Hehe, var ena jävla jämförelser du drog :D

 

Knäböjen blir en såpass mycket effektivare övning, när man går djupare, så jag kommer även göra det i fortsättningen. Går dock inte atg (as to the grass)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

Brukar köra en tricepsövning innan jag ger mig på hantellyften, eftersom jag är så pass slut i axlarna, vi det laget.

 

Det var ena jävla monsterpass du kör. Dock tycker jag 3 olika sorters pressar för axlar är en overkill. Tycker du ska avsluta tricepsträningen med att köra övningarna i CC och börja med basövningarna, som tricepspress mot pannan.

 

En 7a på 24kg i bicepscurl är riktigt schysst! Hur ligger du till i basövningarna?

brukar faktiskt köra tvärtom i triceps på push down och pressen. gillar att avsluta med hantelpressen bakom huvet då den tar riktigt bra när man redan är sjukt trött och inte behöver lasta på så mkt vikt.

 

mina nuvarande resultat i basövningar är ett skämt. har ingen aning om vad jag tar i böj/mark då jag inte tränat tugnt i detta på ca 3 år efter min ryggskada, och i bänken skulle jag bli glad om jag kunde lyfta 75. inte nåt speciellt alltså. ska försöka komma igång lite grann nu till våren och varva hyfsat seriöst gymträning med shoot fighting (ska på första träning 24 januari) och mkt mat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick köra morgondagens bröstpass idag, eftersom gymmet är stängt imorgon. Tar ryggen på lördag ev.

 

Bänkpress:

90kg * 4, 3

80kg * 7

 

Lutande hantelpress:

36.5kg * 3 illa

31.5kg * 6, 5

 

3 set flyes i maskin. Det slet på axlarna..

 

Ez-curl:

37.5kg 3*10

 

5-6 set magmaskiner

 

15min löband och 3.3km gjorda.

 

Helt ok pass. Känner att jag måste dra upp matintaget lite, för just nu händer det inte mycket. Tråkig sits =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

mina nuvarande resultat i basövningar är ett skämt. har ingen aning om vad jag tar i böj/mark då jag inte tränat tugnt i detta på ca 3 år efter min ryggskada, och i bänken skulle jag bli glad om jag kunde lyfta 75. inte nåt speciellt alltså. ska försöka komma igång lite grann nu till våren och varva hyfsat seriöst gymträning med shoot fighting (ska på första träning 24 januari) och mkt mat!

 

Illa och lägga ner bara för en skada! Men viktigast är att man är i form till sommaren =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för uppdateringar.. Din dagbok håller upp motivationen för gymmandet!

 

Då kommer måndagens axelpass:

 

Stående militärpress:

60kg * 6, 5

50kg * 8, 7

 

Bakom nacken i smith, utan ryggstöd utna ryggstöd(som vanligt):

40kg * 8, 6, 5 ca 30sek vila mellan seten

 

Dips:

16, 11, 10

 

Hantellyft åt sidan:

11.5kg * 15, 15, 15

 

4 set tricepspressar, både runt nacken och mot pannan.

 

2 set pushdowns.

 

Bra pass!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ligger detta i off topic? Killen lirar ju faktiskt poker en gång i månaden. Skriv i dagbokssektionen istället.

 

 

Mitt träningsschema:

 

Morgon:

En styck benböj, från sittande till stående (på sängkanten, funkar skitbra).

Cirkus 8 långa steg till datorn (inga vikter, börjar lite lätt)

 

Förmiddag:

Scrollar upp och ner på mushjulet flera gånger.

4-5 karatekickar på skärmen, beroende på dagsformen

 

Eftermiddag:

Triceps: Använder lång trägaffel för att klia mig på ryggen

Scrollar på mushjulet (jag vet, dubbelpass, får akta mig för überträning)

 

Kväll:

Sträcker mig efter fjärrkontrollen till TVn ett par gånger, ger upp och tittar på Språka på Serbokroatiska.

 

Avslutning/nervarvning:

Ytterligare en benböj, denna gång från stående till sittande (japp, sängkanten igen, den är skitbra)

 

 

Är 126cm lång

Väger 144 kg

Har brunt hår och stickad kofta

 

 

Är det nåt så är det bara att fråga.

 

HAHAHAHAHAHAHAHA!111

 

du är skitrolig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

janiiee, herrejävlar vad du tar mkt. jag tycker jag är småbitig och jag tar fan knappt hälften så mkt, tar väl cirka 30kg i varje näve på arnolds bröstövning typ, 20kg på sittande hantlar biceps. har lirat hockey på elitnivå i 12 år, går på kreatin och gymmat i typ 2 år, HUR fan blir du så stark? dina ben måste ju vara värsta stockarna :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

janiiee, herrejävlar vad du tar mkt. jag tycker jag är småbitig och jag tar fan knappt hälften så mkt, tar väl cirka 30kg i varje näve på arnolds bröstövning typ, 20kg på sittande hantlar biceps. har lirat hockey på elitnivå i 12 år, går på kreatin och gymmat i typ 2 år, HUR fan blir du så stark? dina ben måste ju vara värsta stockarna :D

 

Mycket och mycket.. Har tränat i snart 3 år, så jag tycker jag borde vara betydligt starkare än vad jag är.

 

20kg i sittande hantelcurl är ju riktigt schysst. Vet inte om jag skulle ta det.

Om du hade spenderat dina 12 år som hockeyspelare på elitnivå i gymmet ist, då hade du nog varit STOR =)

 

Ben har jag alltid haft lätt för, stockar vet jag väl inte om man kan kalla de

:D

 

Är inte särskilt deffad för tillfället. men vafan, det är ju vinter nu :)

Har 4 rutor iaf när jag spänner magen, men det mesta sitter som på sidorna. Tror jag ska börja viktnedgången i februari och gå ut lungt, börjar sedan med morgonprommisar i april för att bli ganska rippad till sommaren =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det ben och marklyft på schemat

 

Knäböj:

120kg * 6

130kg * 8, 6 (PB)

120kg * 8

 

Skönt!!

 

Marklyft:

150kg * 5, 5

160kg * 3

Kändes kanon! Tangerade PB iom 160 * 3, fast nu har jag kört 2 set före.

 

Raka marklyft:

90kg * 10, 9, 10

 

Benspark:

2 set följt av 2 dropset

 

2 set, bara med vänstern

 

stretch och sen hem

 

Grymmt bra pass! Bästa på länge och motivationen är på topp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bröst & biceps idag:

 

Bänkpress:

90kg * 4+1, 3+1

80kg * 7

 

Liggande hantelpress:

31.5kg * 8, 6

 

Lutande hantelpress:

31.5kg * 5, 5

26.5kg * 6

 

Flyes i CC:

2 set följt av 2 dropset

 

Hantelcurl:

21.5kg * 8

 

Ez-curl:

37.5kg * 10, 10, 10

 

3 set biceps i CC

 

3 set situps

 

4 set fördelat på två magmaskiner.

 

 

Helt ok pass, med mycket pump i brösten =) Nästa gång sitter 5an på 90 i bänken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...