Gå till innehåll

FLT - QJs blir TP3K, möter motstånd


Klyka

Recommended Posts

Här vet jag inte riktigt hur jag ska spela:

 

10-handed

Hero är UTG med :Qc::Jc:

 

Hero limpar

UTG+1 limpar

UTG+2 limpar

Fi höjer

Alla foldar fram till Hero

Hero synar

UTG+1 synar

UTG+1 synar

 

Flop :Jd::7h::2s:

Potten är 3,75 BB

 

Hero checkar med avsikt att c/r:a

2 checks

Fi bettar

Hero höjer

2 folds

Fi höjer

Hero synar

 

Turn :8c:

Potten är 5,75 BB

 

Hero bettar

Fi höjer

Hero synar

 

River :3d:

Potten är 9,75 BB

 

Nu undrar jag dels vad göra på river, dels hur ni skulle spelat handen dessförinnan.. Måste säga att jag står handfallen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han höjer pre-flop, på flop, och på turn så det stinker pocketpar enligt mig.

 

Om du väljer att syna hans höjning på flop OCH på turn, så måste du nästan även syna rivern, typ check-syna.

Nästan så att det är en riktigt stark laydown att lägga efter hans re-raise på floppen.

 

Men som sagt, om du väljer att syna då och på turn så är det nästan lika gärna bra att följfölja handen om inget drastiskt händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra checkhöjning på flopp, speciellt om det finns en god chans att fi kör på utan träff. Bet ut här och all möjlig skräp får odds att jaga vidare.

 

Din donkbet på turn är fel enligt min mening för fi kan inte vara på drag (annat än överkort) och du blir ofta höjd och kan inte lägga så det blir två bets med sämst hand i standardfallet.

 

På river får du gråtchecksyna för du är nästan alltid torsk, men vi vill veta säkert så vi kan sova gott. Om du hade checksynat turn så finns det på kartan att beta rätt ut på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USCH!!!

Spela QJc UTG?? Höj eller fold!!

 

preflop är jag för trebet eller fold.

 

Jag antar att ingen av er spelar full ring på Party eller liknande under 30/60, men de här råden är båda dassigt dåliga på ett normalt bord upp till 15/30 iaf.

 

Angående toppace råd, det är aldrig läge att folda här, så i så fall skulle det 'alltid' vara läge att tre-beta. Jag har svårt att ens konstruera ett scenario där en tre-bet är korrekt. (Tja, det är om alla de andra tre är extremt vektajta, men även då kommer det krävas en parlay.)

 

QJs UTG 10-hänt är en vinnande hand för en genomsnittlig tomte. Den är värd 0,2BB för din helt genomsnittliga spelare. (Dvs för en ganska kraftig förlorare.) Att vägra spela den är att kasta bort pengar varje gång man får den. Handen gör sig nog bäst som en öppen-limp i de flesta lägen, om folk bara älskar att syna höjningar så kan man väl höja. Men hela idén är att få till en flervägspott. Så länge flervägspotter är ganska vanliga så har vi råd med att någon höjer bakom, det är inte världens ände.

 

 

Flop: C/R är strålande här. Sopar ut folk mellan, försvarar din hand och definierar den. Fi tre-betar - här uppstår problemet. Vi vill gärna ha en read på fi här, om han är aggro så kan det vara läge att syna ner, om han är halvpassiv så är det läge för en check/fold på turn om vi inte förbättrar. Utan read är jag nog benägen att syna Våra reverserade implicita odds är inte _så_ jäkla dåliga.

 

Jag gillar inte alls din donk på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USCH!!!

Spela QJc UTG?? Höj eller fold!!

 

Jag antar att ingen av er spelar full ring på Party eller liknande under 30/60, men de här råden är båda dassigt dåliga på ett normalt bord upp till 15/30 iaf.

 

Vem sa att råden gällde party? Vem sa något om nivå? Att limpa UTG med QJc på full-bord är ju rätt dumt då man säkerligen blir höjd och då är det betydligt bättre att höja för att ta kommando. Nu pratar jag om ett vettigt bord där inte bordet synar med alla suited händer och alla connected. Som jag sa limpa på ett passivt bord skulle jag gärna göra men mot en motståndare som är aggresiv är nog en höjning bättre då det kan få händer som dominerar mig att folda och jag har inisiativet. Om man däremot spelar handen i syfte att få in ett drag är UTG inte rätt pos för det.

 

Nej bort med problem händer i tidig pos och spela tight. Måste faktiskt säga att det här är ett prakt exempel på varför jag inte anser det bra att spela dessa händer. Han träffar TP men kan vara slagen av både högre par och någon med finare kicker.

 

Eller jag kanske helt enkelt är för tight och måste lösa upp mitt spel lite. Blir till att filosofera över när jag väntar på bussen eller gör något annat intressant,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USCH!!!

Spela QJc UTG?? Höj eller fold!!

 

Jag antar att ingen av er spelar full ring på Party eller liknande under 30/60, men de här råden är båda dassigt dåliga på ett normalt bord upp till 15/30 iaf.

 

Vem sa att råden gällde party? Vem sa något om nivå? Att limpa UTG med QJc på full-bord är ju rätt dumt då man säkerligen blir höjd och då är det betydligt bättre att höja för att ta kommando. Nu pratar jag om ett vettigt bord där inte bordet synar med alla suited händer och alla connected. Som jag sa limpa på ett passivt bord skulle jag gärna göra men mot en motståndare som är aggresiv är nog en höjning bättre då det kan få händer som dominerar mig att folda och jag har inisiativet. Om man däremot spelar handen i syfte att få in ett drag är UTG inte rätt pos för det.

 

Om det inte finns någon fisk vid bordet så kan det onekligen bli lite klurigt hur man ska spela QJs UTG. Så länge det finns åtminstone en fisk och inte för många maniacs så funkar en limp ypperligt. Om du sitter vid ett bord som gör det omöjligt att limpa QJs UTG, och orsaken inte är att det är fyllt av maniacs, så är nog table selection snarare än hand selection det du bör jobba på. Åtminstone undviker jag att sitta vid bord där den näst sämste limitspelaren heter Mason Malmuth. ;)

 

Möjligen kan det bli nödvändigt att skippa den ur repetoaren vid 30/60, enda anledningen till att jag högg till med den limiten var att det är den första jag inte spelat på Party. Eftersom det går alldeles ypperligt att med ens lite ansträngning hitta fiskstinna bord där det är sjukt profitabelt att spela QJs UTG på alla lägre limits åtminstone på Party så spelar jag glatt handen. (Ett 'typiskt' bra bord har 2 fiskar, 2 rocks, 3 TAGs och en sLAG. Här limpar jag QJs UTG alla dagar i veckan och två gånger på söndag. Det enda en höjning åstadkommer här är att se till att rocks+TAGs undviker att limpa bakom med händer jag dominerar.)

 

Den enda handen som dominerar dig som en 2+2 fanboy (läs Lethe) skulle folda mot din raise är KJs. Alla kvarvarande händer är spelbara mot en tajt höjare i tidig position om minsta löfte om en flervägs pott finns. Däremot får du mig att kasta en hel sjö händer som du dominerar.

 

Handen är lönsam för en kille som är en seriös förlorare på poker på ett helt genomsnittligt bord. (Dvs ett ganska jävla dassigt bord.) Om en idiot på ett halvuselt bord tjänar pengar på handen så är frågan för de flesta av oss inte om utan hur vi ska spela handen. En kille som är sämre än dig på poker, som inte använder PokerTracker, som inte letar efter bord med fisk på utan bara sätter sig och spelar medan han surfar porr, vinner med den här handen UTG. Hur mycket mer bevis krävs det för att förstå att handen är lönsam på så gott som alla bord?

 

Jag vidmakthåller att en limp för att uppmuntra till att folk limpar efter är i de flesta fall den mest lönsamma lösningen. Vi är inte ute efter att stjäla blinds, vi är ute efter den implicata lönsamheten i en flervägspott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, en insticksfråga i den här mkt intressanta diskussionen om QJs pre flop.

 

Är det inte så att QJs i första hand är en draghand och inte har sina kvaliteter i ranken på korten? Isf borde det väl vara som lethe säger att vi vill hålla kvar folk i handen? Och isf så är vi väl inte så rädda för att förlora initiativet till en late position raiser, så länge andra limpar innan hans höjning? Höjningen slår kanske ut blindsen, men knappast dem som redan limpat. Vi får en multiwaypott med goda odds att dra på..

 

Jag känner att det är en limp. Om ena kortet däremot varit ett A så hade det väl varit mer av en hög hand och en höjning.

 

Ska tillägga följande:

 

Jag är fullt medveten om att mitt spel PF är en stor läcka och något jag måste jobba med. Därför vet jag att det jag säger om spel PF väger fjäderlätt. Avsikten är inte att rätta någon, utan bara att slänga ut mina tankebanor här på forumet för att analyseras/sågas/rättas av någon som vet bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här tog jag upp frågan vad som anses som vettigt att spela PF kanske kan hjälpa dig lite?

 

Hjälp med min pre-flop strategi

 

Ser nu att jag sa emot vad som står i den här tråden om att spela QJs. Får väl skämmas vid korset med rumpan i vädret och skrika: "jag tror fortfarande det är marginelt EV+ om något alls att spela den här handen och att all EV äts upp av raken".[/url]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, en insticksfråga i den här mkt intressanta diskussionen om QJs pre flop.

 

QJs spelar mycket bättre i en flervägspott, så fördelen med att limpa är uppenbar. Om man höjer och någon 3-betar så bli man ofta headsup ur position med en hand som kanske har 30% chans att vinna.

 

Att höja kanske också är OK (man kan ta mörkarna, men har bättre chans att ta det med en bet på flopp), men när man bestämt säger "höj eller fold" så verkar det handla mer om smak än objektiv analys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att jag sa emot vad som står i den här tråden om att spela QJs. Får väl skämmas vid korset med rumpan i vädret och skrika: "jag tror fortfarande det är marginelt EV+ om något alls att spela den här handen och att all EV äts upp av raken"

 

Det är inte marginellt, det är 0,2BB per hand för en tomte efter rake.

 

En snarlik hand som faktiskt är marginell i tidig position skulle vara typ KJo. (Minus lite, lite för en tomte. Troligen kan en spelare som utklassar sitt bord vinna en halv fingerborg åt gången med den.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte marginellt, det är 0,2BB per hand för en tomte efter rake.

 

Varifrån får du sådan data? Det är inte så att jag tvivlar på vad du säger, jag är bara intresserad av hur du vet det.

 

PokerRooms EV sidor är gud att ha bokmärkta i sådana här diskussioner.

 

EV:et är efter rake, men för en helt genomsnittlig tomte.

 

Den riktigt kniviga frågan är, hur mycket bättre än en tomte spelar man sin hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den riktigt kniviga frågan är, hur mycket bättre än en tomte spelar man sin hand?

Ja, och hur spelar han den. Det är långt ifrån säkert att man spelar en viss hand bättre än genomsnittsspelaren. Förr i tiden så var det ju vanligt att spelarna som trodde sig vara bättre än tomtarna i själva verket var för weak-tighta postflopp och kanske spelade händer såsom mellanpar med backdörrsdrag sämre än en typisk spelare som var mer envis med den (kanske den ökända "när ska jag folda AA?" är ett bättre exempel). Antagligen bra mycket ovanligare efter att folk läst SSHE så mycket, men det är fortfarande långt ifrån säkert att man spelar alla händer bättre än en genomsnittstomte, särskilt om man är ny i gemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...