Gå till innehåll

NLT - Hur minimera förlusten med TPTK här?


Recommended Posts

Game # 201294937 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,50/1,00 - Table "Tarrasa"

Game ended 2005-12-27 20:36:42 GMT+01:00

 

Players:

placebo+_+ (EUR 115,65 in seat 1)

darkhorse6 (EUR 63,42 in seat 2)

Walter2 (EUR 31,75 in seat 3)

frasses (EUR 204,69 in seat 4)

Jonte7 (EUR 45,85 in seat 5)

Achilles13 (EUR 45,08 in seat 6)

 

Dealer: frasses

Small Blind: Jonte7 (0,50)

Big Blind: Achilles13 (1,00)

 

placebo+_+ was dealt: Qc - As

 

placebo+_+ Raise (4,00)

darkhorse6 Call (4,00) Inga reads på honom

Walter2 Fold

frasses Fold

Jonte7 Fold

Achilles13 Fold

 

Flop Ac - 9d - 4d

 

placebo+_+ Bet (7,00)

darkhorse6 Raise (14,00) Blixthöjer. Känns instinktivt som att han minst har TP. Blir lite orolig att han har mig slagen med A9 eller kanske ett set, men det är för tidigt att säga.

placebo+_+ Call (7,00) Ska jag slå om här för att se var jag står? Det jag tänker när jag synar är att jag vill hålla nere potten, men det bästa sättet att minimera förlusten när jag är slagen kanske är att höja...

 

Turn Ac - 9d - 4d - 3c

 

placebo+_+ Check Det jag hoppas på är en billig check-syn. Ska jag försöka mig på en stopbet här och lägga mig mot omslag?

darkhorse6 Bet (15,00)

placebo+_+ Call (15,00) Usch. Gillar inte att syna här. Känns som att jag har satt mig i en väldigt jobbig situation där han har både kommandot och position. Kanske borde lägga mig här eftersom att han lär betta på sista gatan också...

River Ac - 9d - 4d - 3c - 7d

 

placebo+_+ Check

darkhorse6 All-In (30,42)

placebo+_+ Fold Det känns minst som att han har tvåpar och jag lägger mig.

darkhorse6 Payback (30,42)

 

darkhorse6 didn't show hand

 

darkhorse6 wins: EUR 64,50

Rake: EUR 3,00

 

Jag skriver i chatten vad jag lägger (kan inte låta bli) och han svarar "Tough fold. Disciplinerat". Visst kan han han ha haft en sämre hand och vill att jag ska fortsätta tro att han hade en bättre hand, men det känns som att han hade mig slagen.

 

Om vi förutsätter att jag är slagen; hur minimerar jag förlusten? Tacksam för konstruktiv kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att hålla nere den är väl att slå om på floppen och lägga dig för omslag.

 

Om du nu på turn bestämmer dig för att syna så måste du syna rivern oavsett vilket kort som kommer och oavsett vad han bettar. Om du inte är villig att göra det så måste du lägga dig på turn. Klart man själv ibland tar en syn på flop efter en miniraise för att se vad som händer på turnen, men sen måste du bestämma dig.

 

Det luktar ju dock Ax i ruter om honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att hålla nere den är väl att slå om på floppen och lägga dig för omslag.

Det första jag tänkte när han höjde var att slå om för att se var jag står, men jag visste inte hur mycket jag skulle höja för att få ut nån vettig information utan att "committa" för mycket.

 

Säg att jag höjer €10 till €38. Han måste du syna €10 på €47. Vid syn kan han i stort sett ha vilket A som helst eftersom jag inte har nån read på honom. Samtidigt måste jag kunna lägga tptk så det kanske är bäst att slå om och check-lägga på turn vid syn - om jag inte får grymma odds vill säga. Hade jag haft position skulle allting kunnat bli så mycke lättare.

 

Fördelen med att slå om är att chansen finns att han lägger sig, plus att jag får ut lite mer information om hans hand och lättare kan lägga.

 

Nackdelen är att han kan trycka in så att jag inte får se turn-kortet. Visserligen kan han bli rädd; synar och checkar bakom mig turn så att jag även får se riverkortet och kan dra en stopbet om inga farliga kort kommer.

 

Jag vet fortfarande inte vad som är bäst - kanske överanalyserar handen.

 

Fler kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla AQ ur position är anus att spela. Verkligen. Känns som att man så ofta hamnar i de här lägena.

 

Jag tycker som Stahl skriver. Antingen slår du om igen på floppen, men inte "för att se var du står" utan för att du tror att du har bäst hand och för att du tror att han försöker köpa gratiskort till sitt färgdrag. Ska du syna måste du sen bestämma dig på turn. Att checksyna för att folda river tycker jag känns som en riktigt tråkig strategi.

 

Stopbetta turn tycker jag är lite för genomskinligt. Om jag var honom med AK eller Ad-flushdraget skulle jag slå om AI direkt mot ett sånt. Men det kanske ändå kan vara ett alternativ, vad vet jag.

 

Förresten, när man tänker på det så är nog omslag på floppen inte en så jättebra idé ändå. Med ett set då kommer ju han vara ganska duktigt medveten om din hand (AQ/AK eller iof i värsta fall AA) och han kan lugnt syna för att få in degen på turn, när du mer eller mindre är committad. Äh, det känns jävligt vekt, men jag röstar nog ändå för floppsyn och sen checkfold på turn.

 

Halvstarka händer brukade jag förut gilla att CR:a ur position, även om man på så sätt förstås ibland kan råka ge onödiga gratiskort. Nu gör jag aldrig det längre, använder faktiskt så gott som aldrig CR-spel. Men det här kanske kan vara ett läge då det är rätt? CR och sen att betta ut turn vid syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att han suttit i sen posttion, betat och blivit utsatt för en lika stor check-raise som Fi betade på floppen. Vad göra efter det? Lägga? Syna?

 

Här är ett bra exempel på en liknade situation, med kommentarer hur jag tänkte:

 

Texas Hold'em $4-$8 NL (real money), hand #1,654,571,884

Table Oceansville, 31 Dec 2005 9:24 PM ET

 

Seat 2: bjjs64 ($380.00 in chips)

Seat 3: _Gekko_ [ 5S,KS ] ($401.60 in chips)

Seat 8: jchasek ($422.40 in chips)

Seat 10: Tony291 ($287.45 in chips)

ANTES/BLINDS

jchasek posts blind ($2), Tony291 posts blind ($4).

 

PRE-FLOP

bjjs64 folds, _Gekko_ bets $12, jchasek folds, Tony291 calls $8.

 

K5s är väl ingen höjdar hand men först in på knappen så...

 

FLOP [board cards KD,6C,10D ]

Tony291 checks, _Gekko_ bets $22, Tony291 bets $44, _Gekko_ calls $22.

 

Den där CR behöver inte betyda allt för mycket, kan va en bättre Kung, Tia, QJ, PP eller färgdrag. Ser vad som händer på turn, dvs hur stark kännas han?!

 

TURN [board cards KD,6C,10D,3S ]

Tony291 bets $25, _Gekko_ bets $75, Tony291 calls $50.

 

Får känslan av att han inte alls är stark och troligtvis inte kan slå min kung, därför väljer jag att reraisa om han nu sitter på ett drag eller ett sämre par.Eventuellt kan man också pressa ut en bättre kung med reraisen, tex K9 eller liknade. En annan fördel är också att jag kan checka ner rivern.

 

RIVER [board cards KD,6C,10D,3S,6H ]

Tony291 checks, _Gekko_ checks.

 

Ingen mening att value betta, svårt att få betalt av något sämre.

SHOWDOWN

 

Tony291 shows [ 8S,8H ]

_Gekko_ shows [ 5S,KS ]

_Gekko_ wins $252.

 

mvh Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...