chlu Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 3dje handen vid bordet. Jag gör tre beslut i denna hand. Samtliga är jag osäker på. Party Poker 0.50/1 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is Button with 9:spade:, T:spade:. 1 fold, MP calls, CO calls, Hero calls, SB completes, BB checks. Flop: (5 SB) 6:heart:, 8:club:, 8:spade: (5 players) SB checks, BB checks, MP checks, CO checks, Hero checks. Turn: (2.50 BB) 3:spade: (5 players) SB checks, BB checks, MP bets, CO folds, Hero folds, SB calls, BB folds. Citera
duckstab Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 Jag fattar nog inte varför du foldar turn. Nog har du väl finfina odds för en syn där? Du kan ju lätt släppa handen på river om du missar. Ser ingen poäng med att beta floppen. Citera
chlu Postad 27 December , 2005 Författare Rapport Postad 27 December , 2005 Jag fattar nog inte varför du foldar turn. Nog har du väl finfina odds för en syn där? Du kan ju lätt släppa handen på river om du missar. Ser ingen poäng med att beta floppen. Det känns nog som ett misstag, men jag har inte mer än 1:3.5 i omedelbara odds och två efter mig. Jag vet inte hur många outs man ska räkna med, men nu efteråt känns de fler än när jag spelade handen. Gutshot, färg och två överkort. Citera
duckstab Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 Ja, och om du träffar så kan du ju lätt ta minst 1 bet betalt på river, säkert 2 i vissa fall. Nåja, du har ju i alla fall implied odds på din sida. Citera
chlu Postad 27 December , 2005 Författare Rapport Postad 27 December , 2005 Är det självklart att jag inte ska beta flopen? Jag borde ha hygglig pot-equity och det är lösa och passiva bord jag spelar. Och det kan ju köpa mig ett frikort på turn. Citera
duckstab Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 Nä, det kanske inte är så självklart. Kanske blir de mer benägna att checka till dig på turn om de är så passiva. Men ibland händer det nog också att nån har checkat en 8 här och tänker höja. Om du nu har nåt värde i en bet så kan det ju knappast vara särskilt fett? Då väntar jag hellre till turn där jag förmodligen vet mycket säkrare om jag vill spela vidare. Citera
spyse Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 Tycker du spelar bra fram till turn där du foldar. Om någon höjer bakom dig så lär ju han som bettade först syna och du har fått in bets från 2 fi som ger dig EV att dra handen till rivern. Citera
chlu Postad 27 December , 2005 Författare Rapport Postad 27 December , 2005 Tycker du spelar bra fram till turn där du foldar. Om någon höjer bakom dig så lär ju han som bettade först syna och du har fått in bets från 2 fi som ger dig EV att dra handen till rivern. Jag är lite osäker på vad du menar. Om potten höjs efter mig och ursprungsbetaren synar så har jag fått 2:6.5 i odds. Fortfarande odds för 12 outs förstås, men sämre odds än ohöjd pott. Liten EV-övning: (12/46=0.26) Jag synar ohöjd pott (ytterligare en syn + ett bet på river): vinner 5.5*0.26 + -1*0.74 = 1.43 + -0.74 = 0.69 Jag synar och potten höjs: Vinner 7.5*0.26 + -2*0.74 = 1.95 + -0.148 = 0.47 Citera
JENZOER Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 Att du checkar på floppen är bra, stora odds att någon slowplayar, sedan på turn så har du antagligen odds för att syna, beroende hur mycket av dina outs som är live, har motståndaren en 6:a så har du massvis av outs, men har du riktigt otur så kan du redan vara död. Hade du betat om du floppat kåken i tidig position? knappast. Dit beslut får helt enkelt tas efter hur du läser din motspelare, är han väldigt tight, eller är han riktigt loose aggresiv och bettar på det mesta? Du kan nog själv räkna ut när du ska calla Citera
spyse Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 Tycker du spelar bra fram till turn där du foldar. Om någon höjer bakom dig så lär ju han som bettade först syna och du har fått in bets från 2 fi som ger dig EV att dra handen till rivern. Jag är lite osäker på vad du menar. Om potten höjs efter mig och ursprungsbetaren synar så har jag fått 2:6.5 i odds. Fortfarande odds för 12 outs förstås, men sämre odds än ohöjd pott. Liten EV-övning: (12/46=0.26) Jag synar ohöjd pott (ytterligare en syn + ett bet på river): vinner 5.5*0.26 + -1*0.74 = 1.43 + -0.74 = 0.69 Jag synar och potten höjs: Vinner 7.5*0.26 + -2*0.74 = 1.95 + -0.148 = 0.47 Hängde inte riktigt med i din beräkning så jag gör en egen. Du får in ditt drag 1/4, dock kan man ifrågasätta om du vill träffa en 7 då det finns risk att någon drar in en kåk finns. Om det höjs: Turn: 2,5 BB Du synar 2 BB Fi lägger in 4 BB River: Du får ut ett bet av Fi här = 1 BB Totalt i potten: 1+4+2,5 = 7,5 BB Potodds: 2 / 7,5 Nu kommer vi till det finna OM någon höjer bakom dig borde du kunna få in 2 bet på rivern av någon fi vilket ger dig 2 / 8,5 = EV+ Om det synas: Turn: 2,5 BB Du synar: 1 BB Fi lägger in: 2 BB River: Du får ett bet av Fi = 1 BB Totalt i potten 1+2+2,5 = 5,5 BB Potodds: 1 / 5,5 Nu gör vi en totalt beräkning där båda parametrar tas med Turn: 5 BB Du synar: 3 BB Fi lägger in: 6 BB River: Du får bet från fi = 2 BB ger oss: 5+6+2 = 13 BB Potoddsen blir 3/13 = smått över 1/4 Alltså, oavsett vad som händer så är det EV+ att spela såhär i längden. Om du dessutom 50% av fallen inte får ett bet på rivern så är det EV+ iof extremt lite EV+ men iaf. Jag kan ju ha missat något och och gjort fel men då får väl någon piska mig.. Citera
chlu Postad 27 December , 2005 Författare Rapport Postad 27 December , 2005 Jag var med ända fram till: Nu gör vi en totalt beräkning där båda parametrar tas med ... men det kan göra det samma, vi verkar vara överens om att det är +ev att syna turn-betet, även om det höjs efter. Citera
spyse Postad 28 December , 2005 Rapport Postad 28 December , 2005 Jag var med ända fram till: Nu gör vi en totalt beräkning där båda parametrar tas med ... men det kan göra det samma, vi verkar vara överens om att det är +ev att syna turn-betet, även om det höjs efter. Jag räknade på om det höjs bakom av dig 50% av fallen och synas 50% oavsett så är det EV+. Citera
Callahan Postad 28 December , 2005 Rapport Postad 28 December , 2005 Jag kan ju ha missat något och och gjort fel men då får väl någon piska mig.. Två parametrar som inte finns med: Stege/färg kanske inte står på river, och par i 9/T kan stå. Förresten, man bör nog överväga att höja turn. Citera
Hjort Postad 28 December , 2005 Rapport Postad 28 December , 2005 Lite mer parametrar som inte finns med är informationen man får av motståndarens svar på en turnhöjning. Trebetar han behöver man ju inte direkt syna med paret på rivern i de flesta fall. Citera
spyse Postad 28 December , 2005 Rapport Postad 28 December , 2005 Jag kan ju ha missat något och och gjort fel men då får väl någon piska mig.. Två parametrar som inte finns med: Stege/färg kanske inte står på river, och par i 9/T kan stå. Förresten, man bör nog överväga att höja turn. Självklart utelämnade jag en massa senarion men ville göra det enkelt, orka räkna på alla möjligheter liksom Han kan ju dra dött mot någon som har 88. Citera
chlu Postad 28 December , 2005 Författare Rapport Postad 28 December , 2005 Förresten, man bör nog överväga att höja turn. Är det för att köpa outs för en 9 eller T? Man har väl knappast något att vinna på gratis showdown och man kan väl inte räkna med tillräckligt många synare för att det ska löna sig equity-vis? Citera
Hjort Postad 28 December , 2005 Rapport Postad 28 December , 2005 Är det för att köpa outs för en 9 eller T? Man har väl knappast något att vinna på gratis showdown och man kan väl inte räkna med tillräckligt många synare för att det ska löna sig equity-vis? Nä, det är för att ta potten osynad. Citera
Recommended Posts