Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Pokerstars 0.05/0.10 Hold'em (9 handed)

Loose-passive, hade fått en del (för mycket?) respekt med mig efter att ha tagit hem ett par sköna händer med typ AA, QQ och AK.

Preflop: Hero is MP3 with 8 :heart: 6 :heart:

UTG folds, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 folds, Hero calls, CO folds, button calls, SB folds, BB checks.

Hade som sagt var spelat ganska tight och framgångsrikt och kände att det var läge att spela en marginalhand. Skall tilläggas att jag uppfattade det som att knappen synade med viss tvekan.

Flop: (3½ SB) 3 :diamond: 2 :heart: 3 :spade: (3 players)

BB checks, Hero bets, button folds, BB folds.

Här är en flop som om man inte har en tvåa eller trea ser ganska läskig ut. Givet att jag hade en ganska stark table-image just då kändes det som att det skulle krävas rätt mycket för att någon skulle syna ner om dom inte satt på en tvåa eller trea och chansen att de inte gör det borde rimligtvis överväga. Alltså läge att stjäla potten.

Results:

Hero wins pot 3½ SB.

Här är ju en situation där sannolikheten är ganska stor att ingen har träffat något. Är ju också så att checkar jag så ger jag ju nästan bort potten. Misstänker att det i praktiken då är rätt för knappen att beta på nästan vad som helst. Har ju heller ingen större nytta av att "läsa" en sådan bluff då jag ändå i praktiken sitter med två låga "överkort" plus en trefärg och är en klar underdog mot varje hand med en nia eller högre.

Vet inte hur intresant hand det är egentligen men ville motbevisa de som påstår att det är "omöjligt" att bluffa i low limit 'em. Visserligen är det ingen stor och spektakulär pot och dessa lägen dyker inte upp speciellt ofta. Skall dock sägas att lyckas man hitta ett riktigt bra läge på en pot av denna storleksordning i timmen och lyckas 2/3 av gångerna så är det ungefär +1BB/h och det är faktiskt inte illa....

/Bjorn

Postad

Skulle tro att ALLA på något plan är medvetna om folks image. (Givet att de suttit ett tag vid bordet.) Duktiga spelare är det på ett analytiskt sätt som faktiskt delvis kan gynna deras spel. Dåliga spelare mer på ett flumigt känslomässigt sätt.

Bra spelare: X spelar djäkligt tight men när han väl har "the goods" spelar han aggressivt som fan.

Dålig spelare: X är läskig, han har ju sån himla tur som vinner sina potter hela tiden.

Skillnaden ligger väl snarare i om man är medveten om att man är medveten om någons image. Eller för att vara lite elek, bra spelare ger dig respekt, dåliga spelare blir helt enkelt rädda.

Anledningen att de inte synar eller bettar är ju att de är rädda för ett monster under sängen vid namn triss (eller möjligen tvåpar). Har faktiskt en gång sett en snubbe checka med tvåparet på en identisk flopp vilket rimligtvis måste vara rätt horribel poker.

Min erfarenhet är att på min nivå ser alla en triss när floppen är parad, vare sig den finns eller inte. Däremot upptäcker de sällan eller nästan alldrig en triss från ett lågt-medel PP förens vid showdown.

/Bjorn

Postad
Dålig spelare: X är läskig, han har ju sån himla tur som vinner sina potter hela tiden.

Så tycker jag om hälften av mina motståndare. :lol:

Min erfarenhet är att på min nivå ser alla en triss när floppen är parad, vare sig den finns eller inte. Däremot upptäcker de sällan eller nästan alldrig en triss från ett lågt-medel PP förens vid showdown.

Bra spelare brukar också ha svårt att upptäcka såna hemskheter.

Postad

Jo det är sant, pocketpar lägger sig ju knappast. Själv skulle jag nog oftast raisa tillbaka med PP men misstänker att de flesta på denna nivå bara synar. Är faktiskt inte säker på vilket som är rätt.

54 kommer säkert att syna och om jag verkligen hade trissen skulle det vara en hand jag var rätt orolig för. Den har dock nackdelen för honom att han faktiskt måste förbättra handen t.o.m. för att slå en bluff.

Tror dock även inräknat dessa händer att chansen att de inte har någonting överväger i den här situationen. BB har ju en helt slumpmässig hand och det finns trotts allt många fler händer som knappen kan ha synat med än just dessa.

/Bjorn