Gå till innehåll

Värsta pokerformen för dealers?


Sansrom

Recommended Posts

Hej tomtar!

Satt och spelade en PLO8-sit'n'go för att hjälpa magen att smälta julmaten, ett mycket bra spel för detta ändamål. Turneringen var på Partypoker, där det som bekant är rätt så slaskigt nästan jämt. Bl.a. förekom två stycken fyrvägs all-in-situationer. Förutom huvudpotten fanns det alltså två sidopotter. Efter handen sprutar det på med ca 18 skärmsidor information i chatten hur handen slutade (ingen större idé att kolla på korten och försöka avgöra själv) och chipstackar med okänt antal marker flyttas till några tursamma av de fyra. Detta ledde mig till att fundera lite på hur det är att vara dealer i sådana situationer. Måste vara jämförbart med att sitta i en sån där g-kraftsslunga för astronauter och beräkna kvadratrötter ur 9-siffriga tal. Så läser man här om hur folk sitter på obskyra klubbar och slaskar typ sex-korts tvåfloppars Omaha Hi/Lo utan kvalificerare. För att göra en väldigt kort fråga av en lång inledning:

 

Vilken är värsta pokerformen för dealers egentligen?

 

/ Tomte utan luva men med röd morgonrock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså när jag ger plo8 (först och främst så är jag en riktigt kass dealer så räkna inte detta som praxis, duktiga dealers hanterar säkert situationer som du beskriver ovan på ett betydligt mer proffessionellt sätt) så inkluderar det alltid en snabb bön till alla gudar som kanske hör på, samt panikslagna ögonkast på alla vid bordet som har gjort sig kända tidigare under kvällen som snabba och duktiga på att ha koll på situationer (micke e, parre, sebbe, mte och lite andra, ni vet vilka ni är, inget hånande in public, kom ihåg att jag är rätt snäll och att det är dålig karma att håna dealers...).

Detta samt en lugn och sansad attityd (läs: hålla tyst) tills motsvarigheten till 20 sidor text på skärmen (detta är i verkligheten 20 minuters oavbrutet tjafsande om hur potten ska splittas, vem som har vunnit, vem som klonkat, vem som ska hånas för att han/hon dragit riktigt dött från början och diverse vrål och tjut) tagit slut, då har jag hunnit (i bästa fall) räkna ut vem som ska ha hur mycket av potten osv.

plo8 är rätt kul faktiskt.. jag lovar! Ge gärna er favoritdealer en försenad julklapp och be att få spela det i en timme. Det nervösa skrattet är ett glatt skratt, jag lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, tvåfloppars femkorts hi/lo hade jag helt ärligt förträngt ..

Det är ju iofs ganska kul för ni är ju med hela bordet, och sedan är diskussionen efteråt seriös (inte helt), för ingen annan har stenkoll på vad dom har själva till sist =)

Liknar mer finns i sjön med öppna kort efter showdown då alla kastar upp sina kort med glada tillrop som - haha! Ät nötlåg!.

- du har lågen på undre, fast du splittar med x och y som också har den samt så har z nöthögen och splittar med a och c som också har den på undre, fast saknar nötterna på övre som ax och y har ..

- nää vänta, han har en bättre nöthög (ja, jag har faktiskt hört det) ! ...

- Du är ju helt kall, hur fan kan du betta på den floppen?

- Ja men jag vet ju att Micke är kall och Bison har bara ett drag .. (oftast sagt av Parre)

....

 

Och sedan 20 minuter senare avslutas det med att Micke eller annan spottar ur sig lite siffror (som i princip oftast går ut på att alla får tillbaka sina instoppade marker) som jag delar upp potten efter.

nej, spelet brukar inte vara seriöst men ack så glatt.

Var länge sedan nu dock =( får bli mer sånt efter nyår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Vad i helvete..... Menar ni att 2-floppars 5-korts HI/LOW verkligen spelas? Efterfrågade det på nått forum(kommer inte ihåg vilket) för länge sen o blev typ utskrattad. Räcker det med 30 min/hand för att dela potterna? ;)

 

Det enda egentligen problemet är ju att alla aldrig har lika stor stack och att degen tenderar att åka in från alla håll och kanter. Skulle t.ex. sex personer sitta med 1000 var i stacken och dega in skulle det ju vara skitenkelt: 1500 i varje pott, sen är det bara att dela de potter där folk blir kvartade etc.

 

Problemen uppstår ju när det ligger 1240 i main pot, 460 i sidepot 1, 390 i sidepot 2, 800 i sidepot 3 och 80 i sidepot 4. Sedan ska man alltså först bena ut vem som spelar om vilken pot, sen hur stor del av varje del av den potten personerna som spelar på den potten ska ha, sen vilka som är med på nästa pot (då ändras ju nötterna osv också) och så vidare.

 

Skulle alla bara ha 1000 var och dega in så skulle det ju vara kolugnt!

 

Och ja, sådana spel har förekommit, dock rätt sällan... Fan, nästa gång jag spelar 5/5 DC och vi har dealer ska jag fan välja det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...