Gå till innehåll

TV4 Kalla fakta om spelmissbruk, 11/10 kl 21.00!

Recommended Posts

Postad

Givetvis vill tv4 framställa problemen men jag tycker att tv4 ska ha en eloge för att de släpper fram en vinnare också.

Så brukar det väl vara, alltid skall ytterligheterna visas.

Vi träffar aldrig Anders, 35, med fru, 2 barn och jobb som spelar typ tre-fyra $10 turneringar i veckan och lite cashgame nån gång då och då.

-Poker är kul, kräver både tur och skicklighet för att lyckats. Särkilt spännande är det när man satsar allt innan floppen, tycker Anders, som fortsätter:

- Jag är ganska grön än så länge, men det känns att man utvecklas hela tiden och får nya ideer om olika strategier för att lura motståndarna.

- Tidígare spelade jag Bingolotto och Keno ibland, men så här i efterhand fattar jag inte hur jag kunde hålla på med sånt IQ-befriat skit, poker är ju oändligt mycket roligare. När vi frågar om det det blivit några vinster berättar Anders:

- Jag lyckades komma 3:a en gång och vann 2500kr. Jag var fruktansvärt nervös när jag satt på finalbordet, men det var en häftig upplevelse. För vinstpengarna köpte jag presenter till frugan och barnen.

fotnot: Anders heter egentligen något helt annat

Postad
Intressant att spelmissbrukare i TV alltid är de som spelar -EV-spel.

Nja, exempelvis travet har många spelmissbrukare - men kan inte klassas som ett -EV spel (för den extremt kunnige)

Postad
Intressant att spelmissbrukare i TV alltid är de som spelar -EV-spel.

Nja, exempelvis travet har många spelmissbrukare - men kan inte klassas som ett -EV spel (för den extremt kunnige)

Men de som är spelmissbrukare av trav som visas i TV är ju de som går back, dvs. de som inte är extremt kunniga och har +EV...

Postad
Men de som är spelmissbrukare av trav som visas i TV är ju de som går back, dvs. de som inte är extremt kunniga och har +EV...

Det ena utesluter inte det andra. Även om du går lite plus så kan du vara spelmissbrukare och lida av det.

//Hickmott

Postad
Det ena utesluter inte det andra. Även om du går lite plus så kan du vara spelmissbrukare och lida av det.

Även om du går jättemycket plus så kan du vara spelmissbrukare och lida av det.

Jag misstänker att man måste ha ett ohälsosamt engagemang i vilket fält som helst för att vara bland de absolut bästa, om det så är poker eller utbildning det gäller.

Postad

//Hickmott

Nej det är klart jag vet, men det lät som att spelmissbrukare i TV inte alltid är de som förlorar pengar. Jag har iaf inte sett något negativt på TV om folk som är spelberoende och vinner pengar. :) De är duktiga på att leta fram förlorare till alla inslagen om spelmissbruk tycker jag...

Postad
Nej det är klart jag vet, men det lät som att spelmissbrukare i TV inte alltid är de som förlorar pengar. Jag har iaf inte sett något negativt på TV om folk som är spelberoende och vinner pengar. :) De är duktiga på att leta fram förlorare till alla inslagen om spelmissbruk tycker jag...

Fast det bör ju lätt vara mer än 90% av alla spelmissbrukare som är förlorare, så det är ju inte så konstigt.

Postad

Fast det bör ju lätt vara mer än 90% av alla spelmissbrukare som är förlorare, så det är ju inte så konstigt.

Jag det tror jag också, just därför borde de kanske leta på någon vinnande spelmissbrukare någon gång också? :)

Postad
Jag det tror jag också, just därför borde de kanske leta på någon vinnande spelmissbrukare någon gång också? :)

Vinner man är man väl inte missbrukare ? är väl skillnad på att bruka, och att MISSbruka ? iaf enligt mig. Iofs kan man ju ändå vara beroende, men jag ser det inte som en missbrukare.

*edit vart lite knas med citatet, men vet inte hur man ändrar det :oops:

Postad

Det handlar väl inte bara om pengar. Säg att du vinner massa pengar för att du ständigt spelar poker men försummar din fru och dina barn etc etc.

Du tänker inte klart och gör felaktiga livsbeslut pga detta brukande.

Blir inte det ett missbruk då ?

Postad

tJA. Dared kunde ju inte svara på om han var spelmissbrukare i kalla fakta , Jag vet inte om man kan räkna han till dom "absolut bästa" men han är inte direkt dålig iaf. Och jag vet faktiskt inte själv om jag är spelberoende. jag antar att allt är bra så länge jag vinner och inte mår dåligt av spelandet.

Postad

Sitter och väntar nu på nyheterna.se, där kan man se kalla fakta avsnitt mm. Fast ju nu så går det inte att spola så jag får vänta tills dom snackat klart om skandalen inom systembolaget...

Så får vi se..

Postad
tycker det är ganska roligt med tv4. Först står dem å klagar på svenska spel, sen har dem spel reklam själv mellan pauserna, väldigt lustigt.

Hehe, tycker dock Lennart Ekdahl kan vara mer objektiv i sitt snack...

Postad
tycker det är ganska roligt med tv4. Först står dem å klagar på svenska spel, sen har dem spel reklam själv mellan pauserna, väldigt lustigt.

Som tv-producent ska man alltid ha minst två stycken moralombyten, gärna tre...

Postad

Känns "bra" att de kan dissa sina sponsorer. Deras trovärdighet hade ju sjunkit ännu lägre om de aldrig någonsin gick på någon som hade betalt annonsplats hos dom.

Postad

Vinner man är man väl inte missbrukare ? är väl skillnad på att bruka, och att MISSbruka ? iaf enligt mig. Iofs kan man ju ändå vara beroende, men jag ser det inte som en missbrukare.

Är oerhört glad att jag inte hade möjlighet att spela onlinepoker när jag var 20 år gammal. Snabba, lätta pengar på något man tycker är fantastiskt roligt. Mina sessioner blir alltid längre än jag tänkt mig och avbryts ofta av trängande sömnbehov eller tvång att gå till jobbet. Det finns definitivt något ohälsosamt i detta och vetefan om jag hade lyckats motivera mig att gå till föreläsningar om jag var tio år yngre.

Det faktum att man är en vinnande spelare betyder naturligtvis inte att man per definition inte har något spelberoende. Tror att många här (jag iallafall) har gett upp en del sociala aktiveter till förmån för långa pokersessioner. Om jag kommer ångra det i framtiden vet jag ärligt talat inte, men jag vet att det knappast varit speciellt utvecklande för min personlighet eller gjort mig till en intressantare människa.

Postad

Nu kan jag i alla fall slänga ett och annat ord till frugan - det kunde jag inte från golfbanan.

Dessutom är pokern fan så mycket billigare än golfen.

Och så som hjärtat bankar när man floppar en kåk, så borde man ju få bra kondition också.

Rationalisering - näääh :roll:

• 4 weeks later...
Postad
Har varit borta från såväl pokern som forumet i några veckor nu. Har missat detta program också, finns det någon som har avsnittet på burken?

TV4 hade den på sin hemsida förut, kanske fortfarande. Kolla annars i TV-programtråden, för det finns ett filnamn nånstans.

• 8 months later...