Gå till innehåll

Gibraltar och vinstskatt?


ElNeko

Recommended Posts

Gibraltar har ju någon sorts specialdeal med EU och är inte lika mycket medlemmar som the motherland, men jag har inte lyckats hitta någon info om de omfattas av relgerna om dubbelbeskattning inom EU.

 

Pacific Poker har ju sin verksamhet på Gibraltar, så det jag undrar är om jag kan ta ut mina pengar därifrån utan att riskera att behöva skatta på pengarna.

 

Tack på förhand

 

//Neko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades hitta svaret på ett annat forum, så för er som är intresserade och lirar på Pacific:

 

"BVI är en så kallad crown dependencie, precis som Jersey och Gibraltar som heller inte ingår i EU's skatteområde. Detsamma gäller tex Frankrikes banankolonier och Danmarks största pulkabacke Grönland.."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Som jag ser det så borde Gibraltar vara skattefritt. Lindman bodde ju på Åland och inte i Finland. EG-domstolen kom fram till att hon inte behövde betala skatt på sin triss-lott som hon köpt i Sverige eftersom den redan beskattats en gång i Sverige.

 

Vad jag har förstått så ligger Åland utanför EUs skatteområde (Finladsbåtarna stannar väl till där så att de resande skall kunna handla tax-free?), men trots det behövde hon alltså inte betala skatt. Då finns det väl anledning att anta att samma regler borde gälla för Gibraltar så länge ingen lag explicit säger att det inte är så?

 

Jag kan fel i mitt resonemang, om ni ser var så säg till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Jag har just fått följande besked från Skatteverkets servicejour angående Gibraltar:

 

"Gibraltar ingår i EU, och omfattas av bestämmelserna i denna skrivelse.

Således ska inkomster från vinster på spel och lotterier från ett företag

där inte beskattas enligt 42 kap. 25 § IL."

 

Jaha, det låter ju bra, men finns det inte en risk att snubben på skatteverket i detta fallet kan ha fel...? Någon som vet med säkerhet, med tanke på att flera källor tyder på att Gibraltar inte omfattas av samtliga EU/EES-regler.

 

Vissa hävdar att Gibraltar är 'skattefritt' (inklusive Skatteverkat själva(?!)), andra källor pekar på motsatsen (t.ex. här http://www.gibraltarlaw.com/gibraltar_law_faqs.htm, där man kan läsa att "Gibraltar does not have tax treaties with any other country").

 

Vilken jäkla soppa...

 

Hjälp, någon...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAD GÄLLER?

Är Gibraltar skattefritt eller inte???

Partypoker skattefritt???

/REX

 

Det stod om det i Expressen i förra veckan: http://www.expressen.se/index.jsp?d=2063&a=472511

 

Dag Hardyson på Skatteverket. "En lurig grej är vinster från Gibraltar, som vi har gjort en särskild utredning om. Men kommit fram till är skattefria, säger han."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAD GÄLLER?

Är Gibraltar skattefritt eller inte???

Partypoker skattefritt???

/REX

 

Det stod om det i Expressen i förra veckan: http://www.expressen.se/index.jsp?d=2063&a=472511

 

Dag Hardyson på Skatteverket. "En lurig grej är vinster från Gibraltar, som vi har gjort en särskild utredning om. Men kommit fram till är skattefria, säger han."

 

 

Tackar hjärtans mycket för det!

:heart::heart:

 

 

Satt prexis o skrev en halvlång tråd där jag undrade om Skatteverket faktiskt hade gjort en utredning om just Gibraltar, eller om det bara var någon jeppe (eller jeppa) till fotsoldat som har suttit och tittat i sin lista över EU-stater och konstaterat att "japp, Gibraltar står med här i min lilla lista, så då måste det ju va skattefritt", utan att va insatt i just de specifika skatterättsliga regler och förordningar som gäller just undantaget Gibraltar.

 

Under tiden jag skrev hann jag visst bli utloggad (tvättar tvätt i tvättstugan, torkar tvätt i torkskåp samt i torktumlare och viker tvätt i sovrummet samtidigt som jag skriver), osså försvann hela mitt inlägg när jag skulle skicka det, bara för att sajten propsade på att jag skulle logga in först.

 

Blev rättså irriterad faktiskt, men sen ser jag att någon har svarat på precis den frågan (o ändå sitter jag här o skriver ett nytt halvlångt inlägg, vad gör man inte för att slippa tvätta, torka och vika den försablade tvätten :P )!

 

Tackelitacktack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att skatteverket gått ut med det, nu blir det verkligen skattefritt. I alla fall kan ingen åka dit för att inte ta upp såna vinster. Möjligen kan man taxeras ändå, men det har jag väldigt svårt att se. Jag kolla bara lite översiktligt på Gibraltar och kom spontant fram till att de inte ingick i EU vad gäller indirekta skatter (som t.ex. lotteriskatten är)... hursomhelst, det är skrivet i någon annan tråd, men jag är säker på att om skatteverket går ut med något så har de jobbat på det mer än vad jag hade och kommit fram till att det var skattefritt... Najs helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Angående Gibraltar har jag fått nedenstående svar från Skatteverket:

 

Den brittiska kolonin Gibraltar är med i EU. Gibraltar gick med i dåvarande EG samtidigt med Storbritannien 1973. Men i Storbritanniens anslutningsfördrag finns en särskild avdelning som ger Gibraltar undantag från EG-fördragets bestämmelser om skatter, tullunionen och jordbrukspolitik. Däremot omfattas invånarna i Gibraltar av den fria rörligheten inom EES-området. I och med att Gibraltar ingår i EES området blir lotterivinster som utfaller på lotterier anordnade i Gibraltar ej skattepliktiga.

 

Angående att det är företagets juridiska hemvist som bestämmer vart en spelsajt är stationerad, så har jag fått svar från Skatteverket som tvärtom säger att det är var spellicensen är utfärdad som är avgörande. Skatteverket verkar alltså själva ha olika uppfattning om detta. Lagen är otydlig och inte prövad i domstol.

 

För att vara säker bör man se till att företaget BÅDE har sin hemvist inom EU/EES, OCH har spellicens inom EU/EES.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Angående Gibraltar har jag fått nedenstående svar från Skatteverket:

 

Den brittiska kolonin Gibraltar är med i EU. Gibraltar gick med i dåvarande EG samtidigt med Storbritannien 1973. Men i Storbritanniens anslutningsfördrag finns en särskild avdelning som ger Gibraltar undantag från EG-fördragets bestämmelser om skatter, tullunionen och jordbrukspolitik. Däremot omfattas invånarna i Gibraltar av den fria rörligheten inom EES-området. I och med att Gibraltar ingår i EES området blir lotterivinster som utfaller på lotterier anordnade i Gibraltar ej skattepliktiga.

 

Angående att det är företagets juridiska hemvist som bestämmer vart en spelsajt är stationerad, så har jag fått svar från Skatteverket som tvärtom säger att det är var spellicensen är utfärdad som är avgörande. Skatteverket verkar alltså själva ha olika uppfattning om detta. Lagen är otydlig och inte prövad i domstol.

 

För att vara säker bör man se till att företaget BÅDE har sin hemvist inom EU/EES, OCH har spellicens inom EU/EES.

 

Vem är det som har svarat? Är det någon fotsoldat som inte har koll på vad som är vad, eller har du minglat med Dag Hardyson på fyllan? :P

 

Att skatteverket är förvirrade visste vi redan. Nu spelar det mindre roll i fallet Gibraltar då ett företag med licens i Gibraltar också måste vara stationerat i Gibraltar, detta enligt en E Gomez som är senior executive på Financial and Develepment Secretary där som jag har haft en mailkonversation med (varför bara skriva ut initialen till sitt förnamn, hur opersonlig får man bli egentligen... :? ).

 

När det gäller Malta har jag inte fått något svar om huruvida företag som är licensierade där också är stationerade där, och när det gäller UK så kan ni läsa om det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...