Gå till innehåll

Ska jag byta från NL till FL?


Myssion

Recommended Posts

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker också nl25/nl50 är mkt tightare än förut, bara massa grinders där nuförtiden. På NL100 bor fisken :heart:

 

Ajaj, där är jag inte än...

 

Fast när jag kollade NL$50 förut så låg de flesta borden åtminstone över 30% i flop%. Kanske inte så mycket att hurra för men jag snubblade över ett 16%-bord igår på NL$25 :shock:, så allt över 25% är aplöst för mig ;) . SH NL$25 låg på lite blandat, men runt %60 var inte ovanligt, ett bord hade 72.9. FL $0.50/$1 verkade tomtigast, låg på mellan 40-60%.

 

 

Jessica skrev:

Om du är duktig, ~5BB/100 hands

 

Då skulle ju teoretiskt FL 0.50/1 vara nästan lika lönsamt som NL$50, fast med tokmycket mindre risk... Intressant. Får kanske jobba på mina FL-skills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten sak att beakta när man jämför NL och FL. Jag tycker det är svårare att "slöspela" och multitabla FL, speciellt då 6-max, eftersom man måste spela marginella händer - annars käkar blindsen upp dig. Du får liksom inte tillräckligt betalt de gånger du sitter med stål.

 

Jag skulle vilja se någon spela 10 st 6-bord FL1/2...

 

Poängen: tycker faktiskt det är svårare att spela FL. Har spelat FL upp till 3/6 och NL upp till 50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast när jag kollade NL$50 förut så låg de flesta borden åtminstone över 30% i flop%. Kanske inte så mycket att hurra för men jag snubblade över ett 16%-bord igår på NL$25 :shock:, så allt över 25% är aplöst för mig ;) . SH NL$25 låg på lite blandat, men runt %60 var inte ovanligt, ett bord hade 72.9. FL $0.50/$1 verkade tomtigast, låg på mellan 40-60%.

 

Jag körde Pokeroffice på ett antal FR bord på Partypoker på NL50 och ofta låg floppen bara på runt 20% och det är ju trist tajt. Testa SH om du inte bara sitter och väntar på nötterna. Det kan vara lite svårare men är roligare med SH. Sedan jag började spela SH tycker jag det är för trist med FR. Fler ser flopparna och där är fler bord med dåliga spelare att välja bland. Testa annars B2B där det finns många som spelar NL och de flesta är ganska kassa. Många SH-bord dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stirra inte dig för blind på just % sedda floppar i NL, det är långt långt ifrån så illa som i FL, i FL kan man inte vinna om man är för lös, men i NL finns det många bra lösa spelare, kanske inte på NL25/50 dock

 

ja tycker du ska test NL50 SH om du känner dig bekväm med rullen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är usel på alla CG som finns (så ser ni Santa_Bege vid ett CG-bord, slå er ner och mjölka på). Håller mig mest till SnG och MTT.

 

Det som funkar för mig att hålla skärpan uppe är att värma upp med en-två lowlimit SnG innan jag börjar spela på lite dyrare nivåer.

 

Det är bra för att där är det vilda västern och utdragningar var och varannan gång. Så när jag sedan spelar 20Euro SnG och höjer 3xBB i position 6 och resten foldar istället för att mötas upp av två stycken All-In....

Ja, då brukar det bli mycket bättre spel :D

 

Vet inte om detfunkar för dig, men är värt ett försök. Kostar lika mycket som en tia-lott men är f*nken så mycket roligare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man förvänta sig för winrate om man spelar FL $0.50/$1 eller $1/$2 på Party?

 

Om du är duktig, ~5BB/100 hands

Det där tror jag inte på. Har du något belägg för påståendet?

 

Nej men är ganska säker på att det går.

 

Jag förstår inte varför det skulle vara orimligt när du sitter vid ett bord med jeppar/jeppor som lirar över 60% av sina starthänder och jagar allt skräp som ens avlägset kan liknas vid en hand.

 

På högre limits däremot kan det bli tufft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dumheten, men jag hade för mig att NL$25 betydde NL där big blind är $25. Verkar inte alls stämma nu när jag läser denna tråd. Så.. fill me in, plz!

 

Sorry för otydligheten, NL$25 är PartyPokers språk, det är maxinköpet som är 100xbig blind.

 

Det är inte du som är dum, det är Party, de är den enda sajten jag har sett som använder den terminologin, men eftersom det är där jag lirar så bara blev det så att jag använde den termen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dumheten, men jag hade för mig att NL$25 betydde NL där big blind är $25. Verkar inte alls stämma nu när jag läser denna tråd. Så.. fill me in, plz!

 

Sorry för otydligheten, NL$25 är PartyPokers språk, det är maxinköpet som är 100xbig blind.

 

Det är inte du som är dum, det är Party, de är den enda sajten jag har sett som använder den terminologin, men eftersom det är där jag lirar så bara blev det så att jag använde den termen.

I see.

 

Och på andra sajter så är det som jag hade för mig? Eller säger man NL $25/$50 när stora blinden är $50?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt dilemma. Nu är frågan ifall jag ska köra FR NL$50 eller SH NL$25... Faaaaaan, denna beslutsångest!!!!!!!! :twisted:

Fortfarande nyfiken på FL dock. 8-)

 

Jag börjar med att testa... eh... får nog leta upp en tärning eller nåt... :?

 

(OT)

 

Snacka om beslutsångest.

Du borde läsa Dice Man :) Kultbok.

 

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0006513905/202-7711392-1794211

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten sak att beakta när man jämför NL och FL. Jag tycker det är svårare att "slöspela" och multitabla FL, speciellt då 6-max, eftersom man måste spela marginella händer - annars käkar blindsen upp dig. Du får liksom inte tillräckligt betalt de gånger du sitter med stål.

 

Jag skulle vilja se någon spela 10 st 6-bord FL1/2...

 

Poängen: tycker faktiskt det är svårare att spela FL. Har spelat FL upp till 3/6 och NL upp till 50.

 

FL är mera svårspelat man måste ta fler beslut under en hand. Man kan inte som i NL slow-spela utan måste tänka på att bygga potten så att vinsten blir stor då man vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man förvänta sig för winrate om man spelar FL $0.50/$1 eller $1/$2 på Party?

 

Om du är duktig, ~5BB/100 hands

Det där tror jag inte på. Har du något belägg för påståendet?

 

Nej men är ganska säker på att det går.

 

jessica spelar väl $30/$60 om jag inte sett fel så tror det finns en del belägg ändå.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL är mera svårspelat man måste ta fler beslut under en hand. Man kan inte som i NL slow-spela utan måste tänka på att bygga potten så att vinsten blir stor då man vinner.

Det var väl ett lite väl generellt uttalande... Går alldeles utmärkt att slowspela i FL. Dock kan det skilja sig NÄR man ska göra det.

 

Poängen med att slowspela är väl ändå just att potten ska bli större..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL är mera svårspelat man måste ta fler beslut under en hand. Man kan inte som i NL slow-spela utan måste tänka på att bygga potten så att vinsten blir stor då man vinner.

Det var väl ett lite väl generellt uttalande... Går alldeles utmärkt att slowspela i FL. Dock kan det skilja sig NÄR man ska göra det.

 

Poängen med att slowspela är väl ändå just att potten ska bli större..?

 

I FL är målet att bygga potten. Slowspela är något som inte bygger potten och kan därför bara göras i lägen då man är mycket säker på att man slår ut motspelarna om man bettar ut. Oftast vinner man ändå bara 1-2 big bett om man slowspelar - att betta ut kan då oftast ge mera betalt i längden för att man får då mera betalt de gånger Fi jagar en hand.

 

Ja, det kan vara trist när man 3 ggr i rad får bra händer och bara vinner mörkarna. Men man får därför inte sluta att höja potten preflop och postflop med bra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dumheten, men jag hade för mig att NL$25 betydde NL där big blind är $25. Verkar inte alls stämma nu när jag läser denna tråd. Så.. fill me in, plz!

 

Sorry för otydligheten, NL$25 är PartyPokers språk, det är maxinköpet som är 100xbig blind.

 

Det är inte du som är dum, det är Party, de är den enda sajten jag har sett som använder den terminologin, men eftersom det är där jag lirar så bara blev det så att jag använde den termen.

I see.

 

Och på andra sajter så är det som jag hade för mig? Eller säger man NL $25/$50 när stora blinden är $50?

 

På de flesta andra sajter lirar jag (NL) $0.15/$0.25, då brukar man nämna både small och big big blind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jessica spelar väl $30/$60 om jag inte sett fel så tror det finns en del belägg ändå.. :P

Jag är starkt skeptisk till att det finns en korrelation mellan nivån folk spelar på och korrektheten i deras inlägg. Inte minst om inlägget rör sig om en nivå som är 30-60ggr lägre än där postaren har aktuell erfarenhet.

 

Jag säger inte att Jessica har fel, jag säger bara att jag inte tror på påståendet. Motargumentet "jag är säker på att det går" är ganska tunt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I FL är målet att bygga potten. Slowspela är något som inte bygger potten och kan därför bara göras i lägen då man är mycket säker på att man slår ut motspelarna om man bettar ut. Oftast vinner man ändå bara 1-2 big bett om man slowspelar - att betta ut kan då oftast ge mera betalt i längden för att man får då mera betalt de gånger Fi jagar en hand.

Jag tycker det här inlägget låter bättre, men fortfarande för generellt. Men visst, i de flesta fall så ska man inte slöspela nej. Men sitter man hyffsat säker (allt från en triss och uppåt med en bräda som inte är så dragvänlig) så ska man överväga att slöspela.

 

Som du säger så kan man ofta vinna 1-2 BB genom att slöspela. Varför betta ut och förlora dessa, bara av den anledningen att det i de flesta andra fall gäller att bygga pott? Låter som ett click-and-play-spel för nybörjare som inte lärt sig när man ska slöspela. Så, ja, det är en bra rekommendation till den som inte behärskar slöspelet, men för den som kan är det ju dumt att säga nej till ett par extra BB...

 

Kanske är jag som inte riktigt förstår vad du menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man förvänta sig för winrate om man spelar FL $0.50/$1 eller $1/$2 på Party?

 

Om du är duktig, ~5BB/100 hands

Det där tror jag inte på. Har du något belägg för påståendet?

 

Nej men är ganska säker på att det går.

 

Visst är det möjligt att Ed Miller skulle ha 5BB/100 i win rate på 0,5/1 på Party. Men varför i helskotta ska man sitta kvar och nöta på den nivån om man har den skickligheten? En win rate på 2BB/100 och rullen för det betyder att det är hög tid att flytta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jessica spelar väl $30/$60 om jag inte sett fel så tror det finns en del belägg ändå.. :P

Jag är starkt skeptisk till att det finns en korrelation mellan nivån folk spelar på och korrektheten i deras inlägg. Inte minst om inlägget rör sig om en nivå som är 30-60ggr lägre än där postaren har aktuell erfarenhet.

 

Jag säger inte att Jessica har fel, jag säger bara att jag inte tror på påståendet. Motargumentet "jag är säker på att det går" är ganska tunt tycker jag.

 

Vilken nivå man spelar på säger ju inget om argumentets validitet, det håller jag ju med om.

 

Men vad är det som får dig att tro att det är mer eller mindre omöjligt?? Som jag skrev tidigare så finns det tomtar som synar med allt hela vägen, det lönar sig för dig i slutändan.

 

Siffran 1-2bb/h är beräknad för lajvspel om jag inte har helt fel för mig, antalet händer/h är ca 2-3ggr fler online, beroende på vilken sajt du spelar på m.m., vilket ger 2-6bb/h, bara där. Lägg sedan till alla mikro-limit omtar och -fiskar på det (vars spelstil troligen inte fanns med i det ursprungliga 1-2bb/h-resonemanget)...

 

Nu vet jag inget om din kompetens som spelare, och ifrågasätter den inte heller, men alltför ofta hör jag argumentet "det går inte" från spelare som bara utgår från sig själva och tror att de spelar i princip optimalt, och eftersom de inte uppnår denna win-rate, så "går det inte", när de i verkligheten lirar rättså halvsunkigt.

 

 

Lirade mot en kille på Everest en gång (NL), som var 200% övertygad om att det verkligen inte gick att snitta mer än 2xBB i vinst på de borden ($0.05/$10, rena rama tomteverkstan, folk synar hej vilt till höger och vänster med det mesta, t.ex. med Knekt högt för att de "tror att du bluffar"). Snubben hade spelat poker i 6 år och först nu börjat vinna lite, han hade läst SS och försökte bluffa sönder alla synmaskiner, trodde han var guds gåva till pokern och att han visste typ allt.

 

Mitt snitt där över ca 40.000 händer landade på 14xbb/h, trots mycket tilt och slaskande.

 

Jag vet att det är FL ni pratar om, men det är konceptet jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är det som får dig att tro att det är mer eller mindre omöjligt?? Som jag skrev tidigare så finns det tomtar som synar med allt hela vägen, det lönar sig för dig i slutändan.

Det är klart att det lönar sig med dåliga motspelare, men om du börjar spela FL med tron att du kommer att vinna 5BB/100 misstar du dig. Snittar du 2BB/100 på fullring ska du vara nöjd.

 

Siffran är inte tagen ur luften utan är vad som brukar anses vara en bra win-rate dels här på forumet men ffa på de undersökningar som 2+2 har haft bland sina spelare. Jag har ännu inte sett någon som kan visa att de långsiktigt vinner 5BB/100 i FL. Ingen alls. Därav min skepsis.

 

Normalt i livespel brukar väl vara 1BB/h, säg att det är 50 händer per timme (dealer på amfetamin, men det gör beräkningen enklare) och du är uppe i 2BB/100. Tomtefaktorn verkar om något vara större live än vad den är på nätet, så den kan du inte räkna till nätpokerns fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...