Gå till innehåll

Ska jag byta från NL till FL?


Myssion

Recommended Posts

Har råkat ut får något av ett dilemma.

 

Har på sistone haft en rejäl svacka i min NL-poker. Spelar NL$25 och har snittat mellan 10-15BB/bord/h (multitablar), men den senaste tiden ligger snittet på usla 4-5BB/bord/h... :( (tack och lov för bonusar :) )Dels har jag haft massa tuffa bad beats (och då menar jag MASSOR), dels har jag bytt till PartyPoker där $25NL är jäkligt tajt (man hade ju hört att Party skulle vara tomtigt, men det kanske bara gäller på högre nivåer (jävla bonushoror :twisted: )...), och dels har jag börjat spela sämre pga motgångarna, det är jag medveten om.

 

Är övertygad om att det vänder så småningom, bara jag skärper till mitt spel och har tålamod, men har funderat på att byta till FL för att få en brejk från NL och kanske kunna få en mental nystart. När jag funderade på detta så började jag också inse att FL kanske är mer lönsamt för mig än NL. Hade varit tacksam för lite synpunkter här, ska jag byta till FL helt och hållet kanske? Vilket är mest lönsamt?

 

Min rulle ligger på knappt $2000 (vill inte kliva upp till $50NL förrän jag har $2500 efter att ha tagit ut pengar). Detta innebär teoretiskt att jag skulle kunna spela FL $2/$4 (500xBB), men det känns lite saftigt, rent mentalt alltså, att kliva över till ett spel med en genomsnittlig pottstorlek som ligger på upp till 4ggr som det jag är van vid (särsklit när mitt FL-spel är lite rostigt, behöver dammas av lite).

Återstår $1/$2 och $0.50/$1. Har kikat lite på $0.50/$1-borden (på Party) och där är inte ovanligt att hitta bord där 60% ser floppen (majoriteten av NL$25-borden ligger på runt 25% :cry: ), vilket betyder tomteverkstad och stålar till pappa.

Hur mycket kan jag förvänta mig att tjäna på denna nivån, ska jag kanske till och med hoppa till $1/$2 med en gång ($0.50/$1 är ju onekligen lite lågt för min rulle, men kan ju räcka gott och väl för att bli lite våt om fötterna och ändå ge en hygglig inkomst)?

 

Eller är motståndet på $50NL på Party bättre (läs: sämre) så att jag ska ta det klivet direkt istället? (Stannar gärna på party, där kan jag multitabla upp till 10 bord, vilket inte är några problem för mig, samtidigt som det är kompatibelt med PO, men om någon har bra förslag så är de såklart välkomna)

 

Vad hade ni gjort?

 

(EDIT: Jag spelar 10-mannabord)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Håller med om att man inte lär sig så mkt på att sitta och multitabla, men just nu är det bygga rulle som gäller, skoj får jag ha senare ;)

 

Att byta ner sig till 6-manna kanske är en idé, där borde ju inte vara så tajt på NL$25...

 

Zyr, är du här? Läste prexis din dagbok, vad har du för synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan berätta att för mej hjälper det enormt mycket att byta mellan FL och NL, och short och fullring också. Det hjälper mej att hålla koncentrationen uppe, jag börjar ofta med shorthanded för att sedan gå över till fullring efter nåra timmar, det funkar för mej iaf. Vad gäller party så gillar jag det inte heller, efter brytet med dom andra sajterna. Tycker t.ex att empire har blivit mycket fiskigare sen dom splitten, medans party känns tuffare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut får något av ett dilemma.

 

Har på sistone haft en rejäl svacka i min NL-poker. Spelar NL$25 och har snittat mellan 10-15BB/bord/h (multitablar), men den senaste tiden ligger snittet på usla 4-5BB/bord/h...

 

Jag tycker inte du har råkat ut för något dilemma. Du backar inte ens på ditt NL spel! Du ligger på 4-5BB/bord/h. Väldigt många spelare skulle vara mer än nöjd med dessa siffror. För dig så skänker samma siffror huvudbry hurvida du ens ska fortsätta spela NL eller inte.

 

Nu var ju inte just det här vad du frågade om.

 

För att få en mental nystart så kanske du skulle kliva upp till $NL50. Med $2000 i rullen så har du mer än tillräckligt för att spela där.

Vinner du på $25NL så pass mycket som du säger så kommer du att fortsätta på $50NL.

Genom att gå upp en nivå så kommer du att bli motiverad att vara skärpt och spela bra, med tålamod, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut får något av ett dilemma.

 

Har på sistone haft en rejäl svacka i min NL-poker. Spelar NL$25 och har snittat mellan 10-15BB/bord/h (multitablar), men den senaste tiden ligger snittet på usla 4-5BB/bord/h...

 

Jag tycker inte du har råkat ut för något dilemma. Du backar inte ens på ditt NL spel! Du ligger på 4-5BB/bord/h. Väldigt många spelare skulle vara mer än nöjd med dessa siffror. För dig så skänker samma siffror huvudbry hurvida du ens ska fortsätta spela NL eller inte.

 

Nu var ju inte just det här vad du frågade om.

 

För att få en mental nystart så kanske du skulle kliva upp till $NL50. Med $2000 i rullen så har du mer än tillräckligt för att spela där.

Vinner du på $25NL så pass mycket som du säger så kommer du att fortsätta på $50NL.

Genom att gå upp en nivå så kommer du att bli motiverad att vara skärpt och spela bra, med tålamod, osv.

 

Jag var otydlig. Dilemmat ligger inte i hur mycket jag vinner på NL$25, dilemmat ligger i om det är mer lönsamt (rent teoretiskt) att byta till FL med den bankrulle jag har. Och den frågan kvarstår ju oavsett hur det går för mig i NL.

 

Sedan är jag inte nöjd om jag inte spelar mitt bästa, då spelar det ingen roll hur många jungfrur andra skulle offra för att vara mig... ;)

 

Att gå upp till NL$50 är ett alternativ faktiskt, ska scouta de borden och kolla hur läget ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela det du tycker är roligast.

 

Den här är ju en klassiker. Jäkligt sant iofs.

 

Välj svar nedan:

 

- Jag tycker alla pokerformer är roliga :P

 

- Det roligaste är att vinna mest pengar :P

 

- Det roligaste är att spela feta lajvturneringar á la WSOP/WPT :P

 

- Jag tycker klädpoker är roligast :P

 

 

Som sagt, just nu är det bygga BR som är väsentligt, detta kan ses som ett medel för att nå målet "göra det som är roligast". För övrigt är det ju inte så att jag tycker att något av de alternativen som jag väger är tråkigt.

 

 

Men det är fortfarande jäkligt sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

över hur många händer har du snittat 5-10bb/100?

 

swings kommer och går ganska ofta..

 

egentligen vinner du runt 20-25bb/100 nu men raken äter upp ca 15bb/100

 

så skillnaden är inte så stor som du tror, den har "bara" dalat från 25-30 ner till 15-20 (räknat föra rake)

 

kanske bör du välja bättre bord, byta bord oftare, om det känns som bordet är väldigt tight ta nästa..

 

SH tycker jag du ska testa (läs inlägget i min dagbok)

 

 

stabila bankrullekrav du har :)

 

 

om du knäcker NL25 är jag väldigt säker på att du även knäcker NL50, jag har inte sett någon skillnad på dessa bord, NL50 spelarna kanske är lite lite bättre, men samtidigt betalar du mindre rake där (i bb/100)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med: spela 6-manna vare sig du väljer FL eller NL. Även om svingarna borde bli större i 6-manna pga mer aggressivt spel, så är det precis tvärtom för mig. Jag har färre andel förlorande sessioner i 6-manna än i fullbord. Jag tror att det beror på att jag får större edge över tomtarna vid mindre bord (men det kan naturligtvis också ha att göra med att min spelstil passar bättre för 6-manna). Prova!

 

Vad gäller valet mellan FL och NL, så rekommenderar jag dig att byta regelbundet. Jag tycker nämligen att FL och NL korsbefruktar varandra. Kunskaper som är jätteviktiga i FL (värdering av starthänder, marginella värdebetar på rivern) har man nytta av i NL också, och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

över hur många händer har du snittat 5-10bb/100?

 

Lägger man ihop NL$25 på BetonBet och NL$10 på everest har jag uppskattningsvis ca 50.000 händer (har inte dessa i PO), båda dessa är spelet väldigt likartat och extremt tomtigt, dock är snitten likartade tack vare en sjuk streak på BoB. Tar man bara Party så har jag 14.000 händer, har dock tagit några tunga beats där också, och som sagt, det är rätt tajt ibland.

 

swings kommer och går ganska ofta..

 

egentligen vinner du runt 20-25bb/100 nu men raken äter upp ca 15bb/100

 

Shit! :shock:

 

så skillnaden är inte så stor som du tror, den har "bara" dalat från 25-30 ner till 15-20 (räknat föra rake)

 

kanske bör du välja bättre bord, byta bord oftare, om det känns som bordet är väldigt tight ta nästa..

 

Jag tar de bord som har högst average pot, tyvärr är de flesta jäkligt tajta, finns inte tillräckligt med LP-bord...

 

SH tycker jag du ska testa (läs inlägget i min dagbok)

Får jag nog göra. :P

 

stabila bankrullekrav du har :)

 

Stabila... eller fega... 8-)

 

om du knäcker NL25 är jag väldigt säker på att du även knäcker NL50, jag har inte sett någon skillnad på dessa bord, NL50 spelarna kanske är lite lite bättre, men samtidigt betalar du mindre rake där (i bb/100)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med: spela 6-manna vare sig du väljer FL eller NL. Även om svingarna borde bli större i 6-manna pga mer aggressivt spel, så är det precis tvärtom för mig. Jag har färre andel förlorande sessioner i 6-manna än i fullbord. Jag tror att det beror på att jag får större edge över tomtarna vid mindre bord (men det kan naturligtvis också ha att göra med att min spelstil passar bättre för 6-manna). Prova!

 

Vad gäller valet mellan FL och NL, så rekommenderar jag dig att byta regelbundet. Jag tycker nämligen att FL och NL korsbefruktar varandra. Kunskaper som är jätteviktiga i FL (värdering av starthänder, marginella värdebetar på rivern) har man nytta av i NL också, och vice versa.

 

Håller inte riktigt med att det är bra att växla mellan NL och FL lite hursomhelst. För mig fungerar det inte direkt jättre bra iaf. Ta isf tex en månad fixed och sedan en månad NL, men att byta fram och tillbaka varje dag blir iaf jag lätt förvirrad av..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar de bord som har högst average pot, tyvärr är de flesta jäkligt tajta, finns inte tillräckligt med LP-bord...

Vill du spela mot löspassiva spelare så bör du inte gå bara på average pot. Stor AP men liten average players/flop är inge vidare, för då e de ju tight aggressive. Jag kollar i första hand på AP/F och i andra hand på AP. AP får inte vara alltför högt ens när AP/F är högt, eftersom jag inte gärna spelar mot lösaggro spelare heller. Men klart är att högre än medel AP och så högt AP/F som möjligt är vad jag letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar de bord som har högst average pot, tyvärr är de flesta jäkligt tajta, finns inte tillräckligt med LP-bord...

Vill du spela mot löspassiva spelare så bör du inte gå bara på average pot. Stor AP men liten average players/flop är inge vidare, för då e de ju tight aggressive. Jag kollar i första hand på AP/F och i andra hand på AP. AP får inte vara alltför högt ens när AP/F är högt, eftersom jag inte gärna spelar mot lösaggro spelare heller. Men klart är att högre än medel AP och så högt AP/F som möjligt är vad jag letar efter.

 

Jo, jag vet.

 

Party visar bara äverrädsch pått sajs, inte äverrädsch pläjers pär flåpp... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kikat lite på NL$50. Verkar vara lösare än på $25, färre bonushoror antar jag...

 

Nytt dilemma. Nu är frågan ifall jag ska köra FR NL$50 eller SH NL$25... Faaaaaan, denna beslutsångest!!!!!!!! :twisted:

 

I morse när jag hade klippt mig stod jag på ICA i 35 minuter och valde chipssort... :roll: Vet fortfarande inte om jag gjorde rätt val...

 

 

 

 

Fortfarande nyfiken på FL dock. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt dilemma. Nu är frågan ifall jag ska köra FR NL$50 eller SH NL$25... Faaaaaan, denna beslutsångest!!!!!!!! :twisted:

Fortfarande nyfiken på FL dock. 8-)

 

Varför inte testa både FR och SH så märker du snabbt vad som fungerar bäst. Du kan ju testa fixed 1/2 också så har du lite att gå efter. Ja tycker också du kan testa NL50 med den rullen och även NL100. Det är ingen större skillnad på spelarna, men du kan ju undvika bord med spelare som har alltför stora stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt dilemma. Nu är frågan ifall jag ska köra FR NL$50 eller SH NL$25... Faaaaaan, denna beslutsångest!!!!!!!! :twisted:

Fortfarande nyfiken på FL dock. 8-)

 

Varför inte testa både FR och SH så märker du snabbt vad som fungerar bäst. Du kan ju testa fixed 1/2 också så har du lite att gå efter. Ja tycker också du kan testa NL50 med den rullen och även NL100. Det är ingen större skillnad på spelarna, men du kan ju undvika bord med spelare som har alltför stora stackar.

 

Varför inte? Här är det jag som ställer frågorna!! :twisted:;)

 

 

Ja, varför inte testa lite olika. Bra fråga. Har inget bra svar.

 

Det är det där med beslutsångesten igen alltså. Jag vill gärna ha 100% information innan jag provar. Fast det kan man ju inte alltid få... Nä, nu kör jag på något. Jag börjar med att testa... eh... får nog leta upp en tärning eller nåt... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag lågt räknat snittar 10xBigBlind/h på NL$25 så måste jag alltså snitta 2.5xBigBet för att det ska vara lika lönsamt att spela FL $0.50/$1. Då är ju risken mycket lägre med FL...

 

 

Jäkligt många poster i rad nu, sorry. Men man kan aldrig få för mycket av David Hasseldork! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En duktig FL-spelare kan vara nöjd med 2BB (big bets, inte big blinds) per 100 händer.

Antar att det måste vara mer på tomtenivå?

Nja, det beror på vad man menar med tomtenivå. Det är definitivt möjligt upp till 5/10. Hur det ser ut däröver vet jag inte. Jag har själv 2,2BB/100 efter 20k händer på 3/6 6-max (då har jag sannolikt haft en del medvind).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...