Gå till innehåll

NLT - SH, AK får pisk, går det att komma undan?


Recommended Posts

En igår och en idag. Nästan precis likadan. Och oj vad dyrt det blir. När ska jag bromsa in? Finns det över huvud taget möjlighet att komma ur situationen? VIsst, checka river, men vad gör jag då mot ett bet? Är ju commitad. Känner mig nästan nöjd med att jag slapp få in de sista 20. Denna HH följer ju inte alla restriktioner men utan resultatet blir det tämligen svårt att svara på de frågor jag har om handen.

 

Game # 197326383 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Trelleborg"

Game ended 2005-12-22 19:44:41 GMT+01:00

 

Players:

Jeppan17 (EUR 69,65 in seat 1)

q8per (EUR 89,29 in seat 2)

Bullski (EUR 99,43 in seat 3)

doppsko (EUR 58,80 in seat 5)

hanbas (EUR 14,65 in seat 6)

 

Dealer: doppsko

Small Blind: hanbas (0,25)

Big Blind: Jeppan17 (0,50)

 

Jeppan17 was dealt: Kh - Ad

 

q8per Call (0,50)

Bullski Call (0,50)

doppsko Fold

hanbas Call (0,25)

Jeppan17 Raise (2,00)

q8per Call (2,00)

Bullski Call (2,00)

hanbas Call (2,00)

 

Flop Kd - 2c - 5h

 

hanbas Check

Jeppan17 Bet (8,00)

q8per Call (8,00)

Bullski Fold

hanbas Fold

 

Turn Kd - 2c - 5h - 9c

 

Jeppan17 Bet (18,00)

q8per Call (18,00)

 

River Kd - 2c - 5h - 9c - Jd

 

Jeppan17 Bet (20,00)

q8per Call (20,00)

 

Jeppan17 shows: Kh - Ad (a pair of kings)

q8per shows: 2d - 2s (three of a kind, deuces)

 

q8per wins: EUR 100,00 (with three of a kind, deuces)

Rake: EUR 2,00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det över huvud taget möjlighet att komma ur situationen? VIsst, checka river, men vad gör jag då mot ett bet? Är ju commitad.

 

Klassikt problem och helt smärtfritt är det förstås aldrig med träffat AK mot set. Men lite billigare ska du klara dig ...

När han synar på floppen måste du ju fråga dig vad han har eftersom det inte ligger några naturliga drag ute och han faktiskt synade en preflop raise.

Sämre K eller second pair är förstås möjligt, men också set.

 

En möjlighet är förstås check följt av syn på river, men många toppspelare använder sig av är faktiskt det omvända: beta flop, checka turn och sedan beta river. Om han fortsätter att slowplaya på turn håller din check nere potten, så att du "har råd" att göra den syn du måste göra på river.

Om han å andra sidan är tom eller har en sämre hand än du så kommer han att tolka din turncheck som att din flopbet bara var ett "continuation bet" - ett försök att vinna potten direkt efter din preflop raise. Det ökar väsentligt din chans att få syn när du betar river, t ex av ett second pair eller mellan pocket.

 

Sammanfattning: sekvensen bet/check/ bet på flop, turn och river kan

a) hålla nere förlusten mot set

b) vinna extra pengar om han har en svag hand eller är helt tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.

Låt dom betala mera preflop. På den här nivån, om du har två synare tidigit, så är de ofta beredda att betala mer än sådär om de väl lagt in pengar i potten, med händer som ofta är dominerade av dina. Med 4BB kan du dessutom få med dig en extra clown eller två bakom som spekulerar i att de första två måste/kommer syna, givet oddsen.

 

2.

Givet brädan så har du ju verkligen världens chans att komma billigt undan. Finns inga rimliga drag alls på varken flop eller turn, varför du enkelt kan sakna ner på turn för att se hur han beter sig. Visst att du förlorar värde mot en typ 88/K(JQ)-fisk som inte kan släppa på den brädan emellanåt, men är det en normalt bra spelare du är upp emot så kommer du billigast undan genom att sakta ner på turn. Ska du sen stopbetta river så räcker det väl med 15, men jag gillar check/syn bättre, eller check/fold om det är riktigt tydligt att han sitter på settet. Checkar du river kommer du sällan få ett stort bet här med en hand som inte slår din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

betta 2/3 av potten på turn.

 

För att få värde av KQ/KJ eller? En bra spelare passar ju en sån hand där, medans man alltid får syn av ett set, och ändå ofta får betala av river. Checkar man turn och får check bakom mot en standardspelare kan man ju alltid värdebetta river för att ta tillbaka värde (sällan som KQ värdebettar river efter flop/turn om det varit starka bets), så jag ser inte riktigt vitsen med ett sånt spel. När brädan är så gott som utan drag tycker jag att man kan sakta ner redan på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att om vi bettar där med AK kan vi bland annat skjuta två skott med luft, bland annat.

 

OK, det är ett argument för. Saken är ju att det sällan, på den här nivån, är särskilt lönsamt i höjda potter där man får syn på en sådan flop - antingen har fi träffat K, och om han då är tomtig, så kan han inte släppa. Annars har han inte träffat ett skit, då foldar han redan på floppen.

 

Dessutom förutsätter du att motståndaren är bra, vilket minst sagt är långt ifrån sanningen.

 

Det vet du att jag aldrig har sagt. Man måste ju alltid fundera på vad för fi det är man är upp emot såklart, och spela efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att om vi bettar där med AK kan vi bland annat skjuta två skott med luft, bland annat.

 

OK, det är ett argument för. Saken är ju att det sällan, på den här nivån, är särskilt lönsamt i höjda potter där man får syn på en sådan flop - antingen har fi träffat K, och om han då är tomtig, så kan han inte släppa. Annars har han inte träffat ett skit, då foldar han redan på floppen.

 

Dessutom förutsätter du att motståndaren är bra, vilket minst sagt är långt ifrån sanningen.

 

Det vet du att jag aldrig har sagt. Man måste ju alltid fundera på vad för fi det är man är upp emot såklart, och spela efter det.

 

bet bet bet bet bet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ingen anledning att potta floppen. Jag tycker inte man kan räkna med att stacka någon med typ KQ el JJ här och om du halvpottar floppen håller du potstorleken nere samtidigt som jag tror du får mer värde mot sämre händer. Bra på alla sätt alltså, vilket är positivt. Jag tycker en betsekvens på dryg halvpot på flop, knapp halvpot på turn och 1/3 pot på river är rimlig. Då vinner du runt ett halvt inköp mot någon med sämre hand vilket jag tycker är det mesta man kan hoppas på samtidigt som du får möjlighet att lägga om det skulle krävas nånstans på vägen. Annars tycker jag indiscreets förslag är rätt bra också om man vill mixa upp lite.

 

Sen tror jag att dryg halvpot är ett rätt bra bet de gånger du missat helt också. Det är rätt få händer på en sån här flop som lägger sig mot ett potbet men synar ett drygt halvpot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ingen anledning att potta floppen. Jag tycker inte man kan räkna med att stacka någon med typ KQ el JJ här och om du halvpottar floppen håller du potstorleken nere samtidigt som jag tror du får mer värde mot sämre händer. Bra på alla sätt alltså, vilket är positivt. Jag tycker en betsekvens på dryg halvpot på flop, knapp halvpot på turn och 1/3 pot på river är rimlig. Då vinner du runt ett halvt inköp mot någon med sämre hand vilket jag tycker är det mesta man kan hoppas på samtidigt som du får möjlighet att lägga om det skulle krävas nånstans på vägen. Annars tycker jag indiscreets förslag är rätt bra också om man vill mixa upp lite.

 

Sen tror jag att dryg halvpot är ett rätt bra bet de gånger du missat helt också. Det är rätt få händer på en sån här flop som lägger sig mot ett potbet men synar ett drygt halvpot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ingen anledning att potta floppen. Jag tycker inte man kan räkna med att stacka någon med typ KQ el JJ här och om du halvpottar floppen håller du potstorleken nere samtidigt som jag tror du får mer värde mot sämre händer. Bra på alla sätt alltså, vilket är positivt. Jag tycker en betsekvens på dryg halvpot på flop, knapp halvpot på turn och 1/3 pot på river är rimlig. Då vinner du runt ett halvt inköp mot någon med sämre hand vilket jag tycker är det mesta man kan hoppas på samtidigt som du får möjlighet att lägga om det skulle krävas nånstans på vägen. Annars tycker jag indiscreets förslag är rätt bra också om man vill mixa upp lite.

 

Sen tror jag att dryg halvpot är ett rätt bra bet de gånger du missat helt också. Det är rätt få händer på en sån här flop som lägger sig mot ett potbet men synar ett drygt halvpot.

 

Det är ju ingen motsägelse om det är det du försöker antyda. Som sagt tror jag vilken kung som helst synar ett potbet på floppen men jag tror inte en halvdålig kung fortsätter betala av med hela sin stack oavsett hur du bettar efter floppen. Om stacken åker in på en sån här flop mot tre motspelare skulle jag säga att du oftare är slagen än inte. Och även om du mot förmodan skulle vinstmaximera genom att potta floppen mot sämre händer så tror jag ändå det är ett förlorande spel eftersom dina bluffar på liknande floppar blir för dyra och framförallt att du alltid blir stackad av set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se hur jag någonsin skulle kunna komma undan att betala av. Att höja hårdare preflop vettefan om det är något måste, tycker 5bb är en alldeles lagom summa. Pottning på flopp är sunt. Turn skulle jag förmodligen sätta honom på KQ-KT och försöka check-höja på den brädan. I vilket fall skulle det kosta mot ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se hur jag någonsin skulle kunna komma undan att betala av.

 

Om du nu ser dig som dömd att torska hela stacken varje gång man träffar och är uppe mot set har jag ett gott råd: lämna bordet så fort du har dubblat inköpet. Det är det enda sättet för dig att gå plus på sikt.

 

Spelar man tillräckligt länge vid ett bord kommer man alltid förr eller senare att hamna i den här situationen, och risken ärstörre att du gör det mot en annan storstack än mot en short stack (det är storstackarna som tar skott mot dig med små pockets).

 

Spelar du aldrig med mer än 2 x maxbuyin så kan du nog plussa även om du kör "no-foldem" med träffad AK (även om du långt i från maximerar ditt värde). Men med djupa stackar är du helt körd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...