Gå till innehåll

Känslan av att vara oslagbar en lång tid!


BjornL1491910513

Recommended Posts

Precis som du får down-streaks så får du up-streaks. Jag hade ett i början av året, kanske ett par månader. Gick kraftigt uppåt vad jag än gjorde. Sedan dess har det sakta gått nedåt, har spelat bort alla de vinsterna trots att jag vet att jag spelar bättre nu än då.

 

Dra inte för stora växlar på att det går super just nu. Det är troligen bara fullt normal varians.

 

Eller så är du ett pokerfenomen. Men vänta tills du haft oavbruten (nåja) framgång ett år eller så innan du drar slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en riktigt bra upswning för ca 1 mån sedan, allt gick in hålstegar man bara satt å log :D

Sedan blir man nog omedvetet lite styv i korken och sänker sina krav på händer och vipps så försvinner det.

 

Vad jag än gjort de senaste 2 veckorna misslyckas allt som gick in förut blir nu utdraget hela tiden, självförtroendet är nere ja iaf 1 meter under marken, man undrar om man igentligen suger på poker och e en mega fisk. Så det är bara att ta ett breake och slicka såren å komma igen, så minen nu e :cry:

 

Detta är POKER det går upp å ner, men downperioderna känns sååååå långa och är psykiskt påfrestande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli ett stort problem om man låter en period av grymt bra flyt påverka spelet så att man till slut egentligen inte spelar bra/optimalt, utan att det är turen/flytet som gör att resultatet blir bra.

 

Man brukar säga att en dålig spelare med tur vinner mycket. Hamnar man i en period då man tror sig vara oslagbar kanske man hamnar i ett läge där man vinner mycket just pga att man slänger in pengarna i samma lägen som en "dålig spelare med tur" gör.

 

Stoppar man in stacken som semibluff med hålstegdrag osv och klonkar gång på gång så kommer det att komma surt efteråt när inget går in längre.

 

Men det är en härlig känsla när självförtroendet är på topp. Man spelar sin bästa poker när man känner sig "oslagbar". Men som sagt, låt det inte gå ut över hur du spelar på ett negativt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet många som upplever känslan av att vara oslagbar gör är ofta att gå in på för höga nivåer. Från att vara haj blir de fisk, bara att kolla in medelllimitborden €10/20 på b2b, där dyker det upp folk som klonkat lite på €3/6- nivån och sedan tror sig vara proffs. Men det brukar de få äta upp.

 

Checka in tomten NhTyWp någon gång, ena dagen toppar han listan, sen finns han inte med på ett bra tag. Borde finnas en lista över vilka som losat mest under en dag, där skulle han säkert finnas med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju här den mentala biten kommer in, den som gör att du kan gå från "Good to Great" (OT: för övrigt en grymt bra book, som i och för sig handlar om något helöt annat).

 

Om framgången gör att du inte spelar din bästa poker, din bästa golf, gör det bästa på jobbet etc bör en stor del av din tid läggas på den mentala biten. Du kan aldrig bli ditt bästa jag om du har dessa mentala spärrar. Det är en svår men nödvändig balansgång. Man SKA känna sig oslagbar, man SKA känna att man är bäst i världen, men det får absolut inte innebära att man tror att man kan gör vad som helst. Zlatan tror ju inte att han kan struta från eget målområde, Tiger tror inte att han kan slå 550 m över vattnet och världens bästa maratonlöpare tror inte att han kan spurta från startlinjen. Däremot vet dom att dom kan vinna om dom gör sitt bästa, det dom har lärt sig, det dom har övat på så många gånger, då, i dom lägena kan INGET stoppa dom!

 

 

Så, om man börjar jaga 2 procentare bara för att känner att man vunnit ett tag, då har man långt kvar tills man blir riktigt bra. Den mentala biten är en viktig del av det man gör och det är synd att så många slarvar med träningen av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en svår men nödvändig balansgång. Man SKA känna sig oslagbar, man SKA känna att man är bäst i världen, men det får absolut inte innebära att man tror att man kan gör vad som helst.

 

Däremot vet dom att dom kan vinna om dom gör sitt bästa, det dom har lärt sig, det dom har övat på så många gånger, då, i dom lägena kan INGET stoppa dom!

 

Bra formulerat! Håller med till fullo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet!

Tyvärr är det så att som nybörjare måste man nog gå igenom uppgång och platta fall ett par gånger innan man blir någolunda stabil, och lära sig något varje gång och täppa till hålen i sitt spel.

 

Som sagt man lägger bara handen på en glödhet platta en gång, slikar på en frusen stolpe men man måste prova 1 gång. Men gör man det 10 ggr så kanske man skall hitta ngt annat ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket väl skrivna inlägg!

 

Givetvis stämmer det Ni säger också, och tyvärr är det ju så att många, som Ni nämnt, glömmer bort den mentala aspekten. Jag kan rekommendera Alan Schoonmakers bok "Psychology of Poker" för de som är intresserade av att läsa lite om psykologin bakom pokern. Jag har inte läst färdigt boken ännu (går fasligt sakta för mig att ta mig igenom pokerböcker nu för tiden!), men den verkar helt klart lovande och intressant!

 

Ha det gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon känt det? För mig började det för en månad sen. Har vunnit i princip allt och alla bluffar ha gått hem osv. Det är en otrolig känsla. Dom man möter känns så otroligt undelägsna en själv.

 

Om du vinner hela tiden så betuder det att du:

a) vinner potter där du får in degen som favorit

b) vinner potter där du går in som underdog och drar ut

 

I bland kan man inte hjälpa att man hamnar i situationer av typen b), men ganska ofta har man gjort en felbedömning. Går man omkring och känner sig överlägsen och osårbar är risken stor att man inte lär sig av de misstag man begår - för misstag gör man som sagt både under ruscher och nedåtfluktuationer.

Du får helt enkelt jobba med att övervinna den där känslan så att du kan se nyktert på ditt spel. Oftast löser sig dock sådana här problem av sig själv, när det börjar gå dåligt. Då gäller det dock att inte hamna i motsatsen - en överdrivet negativ bild av sig själv och sina chanser.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet många som upplever känslan av att vara oslagbar gör är ofta att gå in på för höga nivåer. Från att vara haj blir de fisk, bara att kolla in medelllimitborden €10/20 på b2b, där dyker det upp folk som klonkat lite på €3/6- nivån och sedan tror sig vara proffs. Men det brukar de få äta upp.

 

Checka in tomten NhTyWp någon gång, ena dagen toppar han listan, sen finns han inte med på ett bra tag. Borde finnas en lista över vilka som losat mest under en dag, där skulle han säkert finnas med.

 

Kan inte du ta och äga upp "tomten" NhTyWp nån dag då?

 

Jag kommer att hålla ögonen öppna på b2b för att se dig förlora dina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...