Gå till innehåll

NLT - AA, passiv fi vaknar på river


chig

Recommended Posts

Det viktigaste i denna post är inte denna specifika HH, utan frågeställningen i sista paragrafen. Men ni får gärna kommentera handen också. Eller flytta på tråden om den passar bättre någon annanstans med tanke på postens huvudsakliga syfte.

 

3-tablar på martinspoker, ingen vidare read på fi utan försöker mest spela ABC-poker. Jag kan eventuellt upplevas som lite fiskig av motståndarna, men det är bara en illusion. Jag lovar. ;)

 

Game # 196850651 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Hjorted"

Game ended 2005-12-22 02:57:39 GMT+01:00

 

Players:

HERO (EUR 37,27 in seat 1)

Evileye (EUR 10,50 in seat 2)

AlabamaMo (EUR 10,49 in seat 3)

Indish (EUR 14,05 in seat 4)

Rujohan (EUR 13,31 in seat 5)

W_Viking (EUR 3,71 in seat 6)

TZOGADOROS (EUR 25,55 in seat 7)

estalin (EUR 0,93 in seat 8)

 

Dealer: Rujohan

Small Blind: W_Viking (0,10)

Big Blind: TZOGADOROS (0,20)

 

HERO was dealt: A :club: - A :heart:

 

estalin Call (0,20)

HERO Raise (0,80) <-- Standard

Evileye Fold

AlabamaMo Fold

Indish Fold

Rujohan Fold

W_Viking Fold

TZOGADOROS Call (0,60)

estalin All-In (0,73)

HERO Call (0,13)

TZOGADOROS Call (0,13)

 

Flop 9 :club: - J :heart: - 6 :heart:

Pot-size: 2.89

 

TZOGADOROS Check

HERO Bet (3,00) <-- Färgdrag på brädet, bettar för att skydda min hand

TZOGADOROS Call (3,00)

 

Turn 9 :club: - J :heart: - 6 :heart: - 2 :diamond:

Pot-size: 8.89

 

Hmm... Check-call. Borde tyda på ett drag, eftersom en hand som slår mig i detta läget (tvåpar eller set) inte heller gärna skulle vilja se färgen komma.

 

TZOGADOROS Check

HERO Bet (6,00) <-- Ofarlig turn, jag går på min instinkt och fortsätter betta.

TZOGADOROS Call (6,00)

 

River 9 :club: - J :heart: - 6 :heart: - 2 :diamond: - K :club:

Pott-size: 20.89

 

En vid första anblicken ofarlig river, men så bettar fi ut. Känner på mig att jag är slagen, men kan jag lägga mig mot ett bett på 3 när potten i detta läge är på 23.89?

 

TZOGADOROS Bet (3,00)

HERO ???

 

Jag är själv ganska nöjd med spelet fram till river, och tror inte att det finns så mycket att anmärka på där (men rätta mig gärna om jag har fel). Det jag undrar över är: Finns det över huvud taget på kartan att lägga sig på river? Eller borde jag kanske slå om?

 

Och viktigast av allt: Om det är så att fi lyckas dra ut mig på river, hur mycket EV- har han på sitt spel (för jag har väldigt svårt att se att detta spel kan vara vinnande på en draghand annat än Q :heart: T :heart: eller T :heart: 8 :heart: ) fram till river (gärna en analys för alla typer av draghänder fi kan tänkas sitta på här ;) ), och hur mycket vägs detta EV- upp av hans bet på river? Jag har försökt räkna på det själv, men tyvärr verkar mina kunskaper här vara lite för begränsade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans bet, och din syn, på river väger ju inte upp det EV- han samlat på sig på tidigare gator, så du kan lugnt syna och veta att du spelade handen bäst. Finns ju ingen chans i världen att du kan folda ett sånt bet, och att slå om är ett backspel eftersom du väldigt sällan kommer få syn av en hand som du har slagen. Hans troligaste händer i det här läget är ju förstås QTh, T8h eller KJ för tvåparet.

 

Utan att göra simuleringar så är du knapp underdog på floppen, med typ 47-48%, givet att vi bara tilldelar honom ODSFD-händerna (vilket förstås är ganska orealistiskt). På turn borde du då vara typ i trakterna av 70% favorit, mot samma hand och mycket större än så mot bara flush- eller stegdrag händerna eller AJ/KJ (90 mot KJ t.e.x, som är en trolig fiskhand här).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart måste du syna ner betet på river, även om jag inte tror att du är bäst de 1/9 du måste vara för att få odds på det.

 

FIs check-call på flop är inget ovanligt på denna nivån, då många spelar sina draghänder alldeles för hårt/långt. Däremot måste man omvärdera efter check-call på turn. Plötsligt känns det som han är långt före (tvåpar, set) och helt enkelt struntat i att skydda sin hand mot färgdraget på flopp eftersom potten är HU. Turn kan ju knappast ha förbättrat hans hand...

 

Betet på river är konstigt, du kan ju trots allt ha 99, JJ, KK med de bets du gjort. Hans mest logiska hand skulle vara QTh, men hade han inte gått all-in eller check-raisat all-in då (med 3/4 pot kvar i sin stack) ?

 

Som sagt tror jag du är efter och med 12$ kvar i stacken lär han inte lägga någon hand som är före, även om du slår om. Syna ner och undra vad han höll på med om du råkar vinna potten :)

 

Hade varit mer spännande om han tryckt in degen på river. Då hade du verkligen haft ett svårt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart måste du syna ner betet på river, även om jag inte tror att du är bäst de 1/9 du måste vara för att få odds på det.

 

FIs check-call på flop är inget ovanligt på denna nivån, då många spelar sina draghänder alldeles för hårt/långt. Däremot måste man omvärdera efter check-call på turn. Plötsligt känns det som han är långt före (tvåpar, set) och helt enkelt struntat i att skydda sin hand mot färgdraget på flopp eftersom potten är HU. Turn kan ju knappast ha förbättrat hans hand...

 

Betet på river är konstigt, du kan ju trots allt ha 99, JJ, KK med de bets du gjort. Hans mest logiska hand skulle vara QTh, men hade han inte gått all-in eller check-raisat all-in då (med 3/4 pot kvar i sin stack) ?

 

Som sagt tror jag du är efter och med 12$ kvar i stacken lär han inte lägga någon hand som är före, även om du slår om. Syna ner och undra vad han höll på med om du råkar vinna potten :)

 

Hade varit mer spännande om han tryckt in degen på river. Då hade du verkligen haft ett svårt beslut.

 

Och vad hade ni då gjort om han tryckt in på river !?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...