Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu i veckan har en situation dykt upp tre gånger och jag är lite fundersam.

Det har varit när jag haft QQ på handen och sett en höjning innan mig preflop.

All gånger re-raisade jag. Den första gången blev re-re-raisad all in preflop, och förlorade mot pocket rockets när jag callade.

Andra gången, callade han bara och jag satte honom all in på floppen. Han sa att han var säker på att jag hade ess men synade ändå med sina kungar (sun tur var så blev det split pot på grund av att det kom en full stege på bordet).

Den tredje gånge blev jag re-raisad all in preflop. Tyckte att jag kände igen det alltför mycket så jag foldade. Han sa sedan han hade AK, vilket jag tror han hade.

Nu till frågan, vad krävs för att man ska kunna lägga QQ pre-flopp för er? Lär givetvis variera beroende på vilken nivå man spelar på osv vidare, men det vore kul med lite synpunkter.

Postad

För min del är QQ en typisk hand där min position och markerhög, i princip helt och hållet avgör hur jag agerar. (Inte för att position och markerhög inte alltid är viktiga faktorer att ta med, men det här är en hand där jag tycker de är extra viktiga.)

Har jag råd att spendera 3-5xBB för att se en flopp gör jag det givet att jag inte tror att någon kommer gå all in för mer än hälften av mina marker innan floppen. Efter floppen betalar jag genom att betta för att se var jag står och blir jag reraisad kastar jag handen givet att det finns högra kort på bordet som kan göra ett högre par än mitt.

QQ är, imho, en rätt jobbig hand vid ett bord där det är många spelare kvar; man vill ju gärna spela den, men den kan snabbt bli värdelös. Kommer det däremot upp en till Q i floppen, gärna med något högre kort och i en regnbåge, är det bara att tuta och köra. De flesta blir inte så skrämda av att se en Q på bordet när det finns högre kort att bekymra sig för och synar gärna dina bets, i pottstorlek, då de tror de sitter på vinnarhanden i form av topp-par.

Postad

Jag antar att det är cashspel vi talar om här (annars hade väl frågan postats i kategorin Turneringspoker).

Jag har svårt att tänka mig en enda situation där jag fold:ar QQ pre-flop i cashspel. Möjligen om en ultratajt spelare höjer och en annan ultratajt spelare återhöjer innan det är min tur att agera. Kanske kanske lägger jag mig då.

Det finns ju bara två händer man är rädd för: AA och KK. Mot alla andra händer har man ingenting emot att ösa in alla sina marker i potten pre-flop och bli synad (eller själv syna all-in).

Postad

Att lägga damerna preflop är nog ett av de svåraste skulle jag tro, efter kungarna.

Dock aldrig lyckats, men jagå andra sidan lyckats lägga knecktarna preflop, var senare glad att jag agerade som jag gjorde då jag fick se min motståndares två ess :?

Postad

Jag har lagt QQ preflopp ett flertal gånger mot raise, re-raise. Det är när jag vet att den andre spelaren inte höjer utan JJ minst. Det finns ingen anledning att ta en flopp då om jag inte tror mig ha bra implicita odds på att träffa setet.

Är sekvensen raise, re-raise, re-re-re-raise så är det ju inte heller någon särskilt svår fold mot många spelare.

Postad

när det går "raise, re-raise, re-re-re-raise" ser inte KK så festligt ut heller... däremed inte sagt att det är fold som gäller dock beror det på situationen.

Har du en spelare som spelar 15% av sina händer, gör preflop raise 0,3% av sina spel, raisar pf med AA och KK, och sitter med re-re-re-reaise action, då sätter jag hundre dollar på att han har AA. (Han kan också vara duktig på att använda sin självbild men då får de vara så)

Postad

Jag lägger gärna damerna oavsett, det är dem mest otursförföljda korten man kan ha preflop tycker jag. Har extremt dåligt vinstrate med dem :)

Dessutom, skulle man mot förmodan floppa trissen så kommer nån med stege eller färg.

Sensmoral? Kvinnor förstör allt, både i spel och i livet.