jdenilson Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 Inblandade parter har fullt inköp (100x BB) Pre-flop: Mittenposition limpar Button limpar Jag checkar på BB med 2-4 Flop: A 4 4 Jag checkar. Mitten bettar pott. Button foldar. Jag synar. Turn: 4 Fyrtal! Om vi utgår från att Fi har ett ess, hur vinstmaximerar man? Fi är okänd, men verkar normal i sitt spel. * Mini RP - QoS * Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rewqu Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 checka på turn igen chansen blir bara ännu mindre att du har en 4 nu så om fi har ess lär han höja här igen sen skulle jag min-reraisa han måste syna på rivern så är skulle jag då betat 6-7 x bb för att mjölka ur mer om du checkar här finns risken att han också checkar så jag skulle bettat lite lagom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 Det skulle förvåna mig mycket om fi lägger ett ess i detta läget om man pottar turn och river. Ställer du in redan på turn så blir det för mycket att betala för en split av den relativt lilla pott som ligger där vilket kan leda till ett vik. En check ger fi chansen att checka vidare en bettingrunda vilket inte är någon höjdare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Eddie88 Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 Det bästa är göra en minibet på turn, så dem tror du har esset o sen dra på rivern- med en mjölk bet--- Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rickie Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 Håller nog med Staahla. Komplicera inte till det eftersom FI inte släpper ett ess ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kenny_Roger Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 Det bästa är göra en minibet på turn, så dem tror du har esset o sen dra på rivern- med en mjölk bet--- Varför mjölka om de sätter dig på ett ess? Då lär de ju ändå inte släppa. Mot en bra spelare känns det som att man måste leda på turnen. Finns egentligen ingen anledning för honom att betta om du checkar turnen och då kommer du vinna en mycket mindre pott. Chansen är iofs ganska stor att han inte har ett A. Då är det väl bättre att checka men försök att vinna en stor pott istället för att plocka upp en bluff. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 Japp... Jag utgick från att han hade ett ess vilket vi av någon anledning visste om. Vi får se vad den store pokerteoretikern själv säger sen när han kommenterar det hela. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 19 December , 2005 Rapport Share Postad 19 December , 2005 Betta pott, ställ river. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jdenilson Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 20 December , 2005 Intressanta synpunkter... tycker jacobmals vinstmaximeringstips lät riktigt bra... Om jag vore ess-mannen skulle jag nog om jag fick chansen checka turn och eventuellt syna en normalbet på river alt betta ut lite mjölkaktigt på river. Om Fi bettar ut stort på river är det nog tveksamt om jag synar... för varför skulle Fi betta ut stort på river på en sådan flopp. Han måste ju starkt misstänka ett ess i min hand så risken för syn är ju överhängande om han har en sämre hand än min, så en stor bet utan ess eller fyra är ju torsk i långa loppet. Så vad som händer antar jag är att man 6-9/10 splittar och 1-4/10 förlorar en ansenlig summa mot fyrtalet. Bettar jag ut på turn med fyrtalet måste ju fi rimligtvis syna, men skickar jag på all-in på river finns nog möjligheten att han foldar, men däremot tvingas han ju syna en typ 60-70% bet antar jag. Så vad gjorde jag då i den aktuella handen? Jag check-synade turn och checkade på river, vilket killen med A-10 också gjorde... vann ingen jättepott direkt När man väl sitter i stridens hetta blir sällan ens beslut så smarta som man önskar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AAisking Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Denna hand skall du spela som följer. Raisa, kanske inte minraise, utan lite saftigare för att för en tomte med AA kommer att calla dig i det läget, på river ställer du in allt du har på handen, en normal tomte (som alla med sämre kort är) callar dig då och du kan skrapa in markerna o vara nöjd med att ha maxat vinsten. Förresten så är ju alla råd exempel på vad man kan göra sen beror ju outcome på hur lös eller tajt eller fiskig eller tomtig motståndaren är i det läget. Så rätt eller fel kommer du aldrig att få i denna fråga, men sepla inte handen för försiktigt då du går miste om en massa pengar då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AAisking Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Betta pott, ställ river. hmm kort koncist råd, men kanske inte det mest lönsamma beror ju på hur tajt fisken är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Han är tajtare än Olsensystrarna om han lägger för ett pottbet på turn i varje fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Har han A så lägger han knappast för pottbet på turn, stället på river kan ses som att man vill slippa splitta potten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jdenilson Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 20 December , 2005 Pottbet på turn - absolut! Ställ på river... nja... Men som sagt en lite sämre spelare synar säkert. Dock tror jag att en hyfsad spelare inser vad som händer... som bäst split pot och då kan man lika gärna folda, känner jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Men som sagt en lite sämre spelare synar säkert. Dock tror jag att en hyfsad spelare inser vad som händer... som bäst split pot och då kan man lika gärna folda, känner jag. Men då kan man ju plocka honom på rejält med andra potter genom bluff i den här situationen så det är ändå bra (om man nu inte vill spela sin nöt och sin bluff annorlunda mot en bra spelare). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hasseklas Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 jag tycker det är rätt att ställa på river. Det är ju inte bara denna pott man spelar och det är alltid rätt bra att vinna utan att visa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jdenilson Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 20 December , 2005 Ligger det 5$ i en pott med brädet; 2-3-4-5-6 och Fi bettar 100$ så får han ta det... Ligger det 5$ i en pott med brädet; 4-4-4-A-10 och jag har esset och Fi bettar 100$ får han ta det... Situationerna uppstår så pass sällan att du knappast gör någon större förlust på att konsekvent folda till stora bettar där utfallet sannolikt är splitpot/förlust. Intressant att se hur många som är livrädda att framstå som lättbluffade... det är ju nya ansikten varje dag på pokerborden, man har olika nick-name på olika sidor, folk kommer inte ihåg, folk bryr sig inte etc... och hur fan ska du Hjort veta att jag inte lade en riktig skräphand? Alltså kan du aldrig få en sådan read på mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Så som förutsättningarna var vet vi i detta fallet om att du la ett ess. Men det är självklart att det är blixtfold i de lägen du beskrev nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 och hur fan ska du Hjort veta att jag inte lade en riktig skräphand? Alltså kan du aldrig få en sådan read på mig. Jag behöver ingen read för att utnyttja att du foldar här. Förresten är det ju snarare fallet att man betar runt 3 gånger pott istället för 20 gånger pott. Rätt hyfsad skillnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jdenilson Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 20 December , 2005 Hur ska du kunna utnyttja det faktum att jag lätt foldar i ovanstående situationer till överbettar om du inte vet att jag gör det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Hur ska du kunna utnyttja det faktum att jag lätt foldar i ovanstående situationer till överbettar om du inte vet att jag gör det? Optimera bluff- och semibluffrekvensen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jdenilson Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 20 December , 2005 Vilket innebär? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Vilket innebär? Lite förenklat, spela som om din motståndare visste hur du spelar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jdenilson Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 20 December , 2005 Ja, men kruxet i denna situation är ju att du med all sannolikhet aldrig upptäcker att någon konsekvent foldar t.ex. ett ess på bräde: 444A10 om han blir bemött av en överbett... pga att du aldrig vet vad personen foldar. Det är klart... sitter man på Bellagios 4000/8000 och möter samma spelare varje dag, så upptäcker man självfallet till slut att Chip Reese alltid foldar i vissa lägen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 20 December , 2005 Rapport Share Postad 20 December , 2005 Preflop är potten 3.5BB. På floppen bettar nån pott och du synar. Potten är 10.5BB På turn bettar vi pott. Potten är 31.5BB På river ställer vi in 86BB. Knappt 3xpott. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts