Gå till innehåll

NLT - SH, 75s, spel på turn mot djupa stackar

Recommended Posts

Postad

Bordet: 6-manna NL-bord.

UTG - loosepassive, är ofta med pre-flop, och synar flopbet ofta. Foldar

dock ofta på turn. Har inte visat så många kort, men verkar spela alla 2 höga mot höjningar, och ännu hellre om de är suited.

Du - Semi-LAG, höjer ofta preflopp, och folk har nog inte allt för stor respekt för dina händer. Du har vunnit rätt många potter osynat på pre/flopbet. Du ses dock inte som en total maniac, och har ofta en hyffsad känsla för när du är slagen. I position först in eller meen limper höjer du typ alla PP's, SC's och 1-gappers, och typ ATs, AJs, AQ, AK, KQ. Gillar inte att lägga preflop mot re-raises.

Button - lite av en ABC-pokerspelare. Vill inte gärna committa för mycket pengar i en enskild pott. Höjer dock premiumhänder ur alla positioner, och typ 88+ paren i sen position mot en eller ibland 2 limpers.

Stackar:

UTG 125 BB

Du 150 BB

Button 115 BB

Hand: 7h 5h

UTG Syn

Du Syn

Button Raise 5BB

UTG Syn

Du Syn (djupa stackar, en tight höjare (om än på knappen) och en synfisk)

(Alla andra fold)

Flop: 7s 6d 3s

Pott: ~16 BB

UTG Check

Du Check

Button Bet 15BB

UTG Syn

Du Syn (med den här brädan, halvträff och med de här stackarna vill du förstås se turn)

Pott: ~61BB

Turn: 8h

UTG Check

Du ??

Kommentarer som "folda skiten pre-flop" och dyl undanbedes vänligast.

* Mini RP - QoS *

Postad

Bet 50BB - du bör ha rätt mycket FE givet beskrivningarna av motståndarna. Det är ett tillräckligt stort bet för att få en del bättre händer att lägga, och om du får ett omslag mot dig har du en Lex Storåkers för utköpet!

Postad

Du e troligen slagen just nu, en tight spelare bluffar nog inte tvåpersoner på floppen där med bara två höga kort!

Ta ett gratiskort, förbättrar du inte så syna ett hyggligt riverbet om river inte e AK lr Q.

Ett bet kan vara precis vad han vill ha, dvs planerar en checkraise.

Postad
Du e troligen slagen just nu, en tight spelare bluffar nog inte tvåpersoner på floppen där med bara två höga kort!

Exakt. Kände mig rätt säker på att han satt just på ett överpar.

Ta ett gratiskort, förbättrar du inte så syna ett hyggligt riverbet om river inte e AK lr Q.

Hur ofta får man gratiskort om man checkar floppen här, in i hans överpar?

Ett bet kan vara precis vad han vill ha, dvs planerar en checkraise.

Tror du normalt den typen av spelare spelar så, med den brädan, och med en spelare bakom att agera, mot nån som bettar ut på den turnen? Då är han ju committed med en hand som i princip kan vara död mot 2 spelare?

Postad

Djens skrev:

Så länge det inte är en supertajt spelar tror jag iofs att han mycket väl kan dra iväg en bet på den floppen med två overcards mot två checkande motståndare. Däremot tror jag knappast att han kommer våga fortsätta beta hårt efter turn med två synare på floppen.

Om du inte har mycket bra koll på Fi och tror på bra chans att kunna få honom att lägga ett överpar mot en bet på turn hade jag checkat turn också och sett vad buttonspelaren hittar på. Bettar han pott el liknande igen kan man nog utgå ifrån att han har ett överpar (som han i det läget knappast lär släppa) och då är det dags att börja räkna pottodds och se om det är motiverat att syna.

Ytterligare en sak som för mig hade talat för check är att jag trots allt hade varit lite orolig för UTG. Finns alltid en risk att han tex sitter o smyger med ett set.

Nackdelen med en check är såklart risken för roundcheck med A eller K på rivern. Då sitter man där med sitt par i 7or....svårt det här med poker... ;)

Postad

Så länge det inte är en supertajt spelar tror jag iofs att han mycket väl kan dra iväg en bet på den floppen med två overcards mot två checkande motståndare.

Om inte korten connectar till floppen på nåt sätt så tvekar jag faktiskt. Just den floppen känns ju faktiskt som att någon kan ha träffat, givet spelet före flopp.

Om du inte har mycket bra koll på Fi och tror på bra chans att kunna få honom att lägga ett överpar mot en bet på turn hade jag checkat turn också och sett vad buttonspelaren hittar på. Bettar han pott el liknande igen kan man nog utgå ifrån att han har ett överpar (som han i det läget knappast lär släppa) och då är det dags att börja räkna pottodds och se om det är motiverat att syna.

Blir det inte väldigt uppenbart att man sitter på ett drag med ett sånt spel? Och FE:n blir ju dessutom 0. Motfråga: hur hade du spelat ett set/stege/2-par i samma situation?

Ytterligare en sak som för mig hade talat för check är att jag trots allt hade varit lite orolig för UTG. Finns alltid en risk att han tex sitter o smyger med ett set.

Så är det förstås. Men givet readen ovan så kan ju han sitta på rätt mycket händer som inte är set/2-par.

Postad

Varöfr jag gillar ett rejält bet är att det pottcommittar dig för ett omslag samtidigt som du har fold equity mot t.ex. överpar mot en (för?) tajt spelare som spelar ABC-poker och inte gillar att committa hela stacken i en enskild pott. Brädan är ju jätteläskig om man spelar mot en LAG.

Dessutom sitter ABC-spelaren i en bra position att bli saxad ifall spelaren bakom hittat något bra. Mot set har du åtta outs, mot tvåpar (beroende på tvåparets storlek) har du 8-13 outs, mot ett överpar har du 13 outs. Det är nog väldigt sällan du drar dött, och annars har du 8-13 outs kombinerat med bra FE mot en tajt spelare, så smacka på ett rejält bet.

Dessutom har det lite bäring på framtida spel. Betar du 50BB, får omslag och tvingas syna och visar en slaskhand kommer du kunna göra exakt samma spel med T9, set och liknande på liknande bräden i framtiden. Och om du får omslag mot ett överpar lägger du till "villig att stoppa in hela stacken på läskig bräda med bara överpar, spela hårt med bra händer men skit i semibluffarna på turn" till din notes-lista :)

Postad

Skrivet lite kommentarer om denna här också.

Varöfr jag gillar ett rejält bet är att det pottcommittar dig för ett omslag samtidigt som du har fold equity mot t.ex. överpar mot en (för?) tajt spelare som spelar ABC-poker och inte gillar att committa hela stacken i en enskild pott. Brädan är ju jätteläskig om man spelar mot en LAG.

Skrev om vad jag tänkte om detta i den andra tråden. Jag tyckte Button verkade rätt observant och duglig, och jag visste att han sett mig tidigare vika upp händer som 78/T9/33/76 och dyl. efter likadan action preflop, så jag tyckte läget var bra här att representera en liknande hand. Tänkte att det för honom måste se ut antingen som att jag har 67/78/stegen och ville skydda mitt hand eller som att jag hade settet och ville få ett omslag.

Dessutom sitter ABC-spelaren i en bra position att bli saxad ifall spelaren.

bakom hittat något bra.

Precis. Det var ju också nåt jag använde mig av. Dels tyder det ju på extrem styrka att betta in i 2 personer på det viset på turn, och dels hade jag sett UTG syna rätt mkt floppar för att sen folda turn. Om man själv satt på knappen och varit tillräckligt vaken kanske man skulle kunnat se vilket ypperligt bluffläge UTG+1 har här, men det är ju samtidigt svårt när man sitter där med sitt överpar och en kvar att agera.

Dessutom har det lite bäring på framtida spel

Skrev om det i den andra tråden. Man har så mycket att vinna på att betta här: man har FE för bättre händer än ens egen, man har chans att dra ut om det blir vidare spel, och man har igen det grymt mkt i senare spel när man kan spela likadant med stål.

Slutligen:

Tänkt en del på riverspelet här i olika situationer; om knappen synar, UTG foldar; knappen foldar, UTG synar; båda synar kontra jag träffar; jag missar.

Postad
Skrev om det i den andra tråden. Man har så mycket att vinna på att betta här: man har FE för bättre händer än ens egen, man har chans att dra ut om det blir vidare spel, och man har igen det grymt mkt i senare spel när man kan spela likadant med stål.

Stämmer bra. Angående att beta 35BB istället för 50 så håller jag med om att det är lika bra, du är committad mot knappen ändå och det vet knappen om (ifall han ställer), så 35BB är bättre än 50. Plus att du kan ev. folda om UTG får för sig att blanda sig in i leken.

Slutligen:

Tänkt en del på riverspelet här i olika situationer; om knappen synar, UTG foldar; knappen foldar, UTG synar; båda synar kontra jag träffar; jag missar.

Knappen synar, UTG foldar:

Förbättrar du så ställ, hoppas bara att knappen inte inser att hans hand inte står... du kan hur som helst inte checka, alla händer som knappen kan tänkas ha som ledde på turn kommer checka bakom. Det känns i alla fall oerhört dumt att inte beta om du förbättrar mot knappen.

Om du ej förbättrar så får du nog tyvärr check-folda, även om man ofta inte har disciplin nog att göra det (ifall han vågar beta river). Button har då ca 50BB kvar, potten är på 120BB - är button inte riktigt kass så lägger han inte en bättre hand, om inte ett enormt jättescarecard träffar såsom 9h - men det är välk det enda riktiga bluffkortet som kan komma. Är button riktigt weaktajt kan du kanske försöka en bluff, men om knappen synar turn utgår jag från att knappen kommer syna river också.

Mot UTG:

Om UTG synar så spyr du om det kommer ett hjärter, en tia, en fyra, en femma. Annars kan du nog checka, är han loosepassive lär han inte bluffa eller värdebeta en marginell hand, utan checka bakom med missade drag, alla par, tvåpar osv. Du har ingen anledning att beta för att få ett drag att lägga men en bättre hand att syna, eftersom du har ett par och således slår dragen.

Oförbättrat check-fold alltså.

Förbättrar du blir det genast mycket mer problematiskt. Visst, träffar du en sjua måste du beta, liksom om en fyra kommer. Däremot blir det stora problem ifall du sätter ditt tvåpar med 75 - vet inte om jag vågar värdebeta då. Svårt.

Synar båda så sitter väl någon med en made hand och någon med t.ex. hjärterdraget eller par + flushdrag. Då sitter du rejält i skiten... :)

Postad

Knappen synar, UTG foldar:

Förbättrar du så ställ, hoppas bara att knappen inte inser att hans hand inte står... du kan hur som helst inte checka, alla händer som knappen kan tänkas ha som ledde på turn kommer checka bakom. Det känns i alla fall oerhört dumt att inte beta om du förbättrar mot knappen.

Förbättrar jag i det här läget så ställer jag såklart direkt. Han kan ju fan inte syna turn där och folda ett överpar.

Om du ej förbättrar så får du nog tyvärr check-folda, även om man ofta inte har disciplin nog att göra det (ifall han vågar beta river). Button har då ca 50BB kvar, potten är på 120BB - är button inte riktigt kass så lägger han inte en bättre hand, om inte ett enormt jättescarecard träffar såsom 9h - men det är välk det enda riktiga bluffkortet som kan komma. Är button riktigt weaktajt kan du kanske försöka en bluff, men om knappen synar turn utgår jag från att knappen kommer syna river också.

Funderade ungefär i samma banor faktiskt. Dock undrar jag om det kanske kan vara rätt att blixtställa även om Ah eller t.o.m Kh kommer? Visst, en bra spelare skulle ju aldrig kunna tro på att jag satt på en A eller K där, men har man riktigt tur kanske man kan få honom att släppa TT-QQ då också...? Fast det kanske är långsökt.

Mot UTG:

Om UTG synar så spyr du om det kommer ett hjärter, en tia, en fyra, en femma. Annars kan du nog checka, är han loosepassive lär han inte bluffa eller värdebeta en marginell hand, utan checka bakom med missade drag, alla par, tvåpar osv. Du har ingen anledning att beta för att få ett drag att lägga men en bättre hand att syna, eftersom du har ett par och således slår dragen.

Oförbättrat check-fold alltså.

Låter klokt, ja.

Förbättrar du blir det genast mycket mer problematiskt. Visst, träffar du en sjua måste du beta, liksom om en fyra kommer. Däremot blir det stora problem ifall du sätter ditt tvåpar med 75 - vet inte om jag vågar värdebeta då. Svårt.

Tror att ett värdebet med 2-paret är EV-, eftersom han nästan garanterat inte skulle syna med än sämre hand än den. Värdebettar en 7:a eller om jag sätter stegen, oavsett sida av den. Då kan jag få syn av 33/66 eller sucker-end stegen.

Synar båda så sitter väl någon med en made hand och någon med t.ex. hjärterdraget eller par + flushdrag. Då sitter du rejält i skiten... :)

Synar båda värdebettar jag höga stegen och kanske 777 på river, check-synar några av de andra förbättrade händerna beroende på vad som landar och beroende på vad dårarna får för sig att göra. I skiten skulle jag aldrig hamna. ;)

Postad

Får väl erkänna att efter att ha läst era argument så har jag börjat svänga lite och inse att ett bet nog är att föredra ändå...lite väl passivt/fegt att checka här kanske... ;) Och som du skrev så är det ganska tydligt att man sitter på draget om man checkar.

Mest tanken på att behöva ställa in hela stacken med "bara" par i 7or och str8 drag som inte känns riktigt bra, men det är klart om FE vid överpar på knappen är hyfsad så varför inte beta. Min erfarenhet dock på nivåerna $0.25/0.5 resp $0.5/1 är att de allra flesta håller fast vid sina överpar in i det sista i detta läget...(vet inte vilken nivå vi pratar om här)