Gå till innehåll

Hjälp mej hantera förluster


betong

Recommended Posts

Jag är inget pokerproffs men ingen tomte heller. Går lite pluss.

Mitt stora problem är att jag har väldigt svårt att hantera förluster. Det spelar i princip ingen roll om förlusten beror på dåligt spel eller otur. Blir lika sur för det. Har hört många som säger att dom inte tar åt sej om dom spelat bra men blivit utdragna, men så funkar inte jag. Går ofta och ältar länge efteråt, beroende på hur stor förlusten var. Brukar inte dundertilta, men spelet försämras helt klart. Oftas har jag segat upp mej 3-4 inköp på några kvällar, för att sen torska allt på en session. Tänker på hur många dagslöner som försvann, vilket är dumt, men det är som bekant svårt att styra tankarna...

Jag blir lätt deprimerad kan man säga.

 

Har ni några bra tips på hur man släpper en förlust lättare?

 

Jag vet att förlusterna är oundvikliga och att så länge man går pluss i långa loppet borde man kunna vara nöjd. Men det hjälper inte att tänka så. Stor bankrulle hjälper lite men inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande går och ältar och mår dåligt efter du har blivit utdragen, fast du vet att du spelat korrekt, ja..då kanske poker inte är ditt spel.

Nej, kanske inte. Om jag inte kan råda bot på mitt problem. Min förhoppning är ju att det finns några typ mentala övningar eller nåt som kan hjälpa. Men menar du att om du förlorar en monsterpot efter bra spel och otur, då kan du bara skaka av dej det och inte bli påverkad alls, humörmässigt? Då avundas jag verkligen dej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande går och ältar och mår dåligt efter du har blivit utdragen, fast du vet att du spelat korrekt, ja..då kanske poker inte är ditt spel.

 

Exakt. Man bör dock analysera sitt spel i en stor pott som man förlorar. Gå tillbaka till böckerna och fråga sig själv om man verkligen spelade rätt. Kanske spelade man inte helt rätt, då man försummat teorin man läst för ett tag sedan?

 

Om man kommer fram till att man spelat helt korrekt, ja, då är det bara att bita i det sura äpplet. Man vet ju att man är en vinnare i långa loppet, så det är bara att vänta på nästa månadsutbetalning. :) Variansen kör alltid lite spel med den enskilda spelaren.

 

Jag själv är precis likadan. En stor förlust kan jag gå och tänka på länge, men det är också dessa tillfällen som gör att man förbättrar sitt spel. Även om det är otrevligt, så ser jag det som positivt, då jag förbättrar mitt spel i det långa loppet.

 

Varför inte göra en post i pokeranalys och få råd och tips från andra spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yoga.

 

Jag är dödligt allvarlig. Meditation leder till permanent förändringar i amygdala och prefrontralloberna. I amygdala hämmas aktiviteten, och amygdalan styr ilska och rädsla. I prefrontralloberna stärks aktiviteten, och det är säte för rationellt tänkande.

 

Dessutom är det fysiskt hälsosamt, vilket knappast skadar pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det fysiskt hälsosamt, vilket knappast skadar pokerspelare.

 

På vilket sätt skulle meditation vara fysiskt hälsosamt? Om vi utger oss för att vara naturvetare[*], så borde det vara fysiskt omöjligt att påverka fysiken med hjälp av meditation.

 

[*] Du får tro på precis vad du vill. Det bryr jag mig inte om, men posta i så fall en förklaring, då jag har väldigt svårt att tro på saker som inte kan bevisas matematiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftas har jag segat upp mej 3-4 inköp på några kvällar, för att sen torska allt på en session. Tänker på hur många dagslöner som försvann, vilket är dumt, men det är som bekant svårt att styra tankarna...

 

Jag känner igen mig väldigt väl, har hänt mig flera ggr. Även om jag vet att jag spelat rätt så är det klar att det känns, blir aldeles varm och mår lite små pissigt jämt efter. Det är ok att känna så, men nästa dag får det vara glömt, då är det en ny dag. Det är ingen idé att bry sig om saker man inte kan påverka, som otur tex. Lägg istället ner energi på saker du kan påverka som att analysera den handen du loosa mkt i och kanske spela lite halv taskigt. Du kan aldrig påverka hur de synar med sitt hålstegdrag gång efter gång och ibland drar dig. Enkel mattematik säger att du vinner i längden, var nöjd med det. Spelar du dåligt då lägger du energin på det istället och går igenom händerna nogrant. Då kanske du ser tex att, ja det var nog lite dumt att betta ut rivern när han checkat till dig och du sitter på AA men känns lite osäkert om du har bäst hand. Sen kommer han med en check rais och tvingar dig all in för dina sista $10 och folda kan du inte göra när potten ligger på $90. Sådana små analyser kan göra grymt mkt för ditt spel, gäller att du tar dig tid och gör dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det fysiskt hälsosamt, vilket knappast skadar pokerspelare.

 

På vilket sätt skulle meditation vara fysiskt hälsosamt? Om vi utger oss för att vara naturvetare[*], så borde det vara fysiskt omöjligt att påverka fysiken med hjälp av meditation.

 

[*] Du får tro på precis vad du vill. Det bryr jag mig inte om, men posta i så fall en förklaring, då jag har väldigt svårt att tro på saker som inte kan bevisas matematiskt.

 

Jag är ingen yoga expert, eller jag var ingen aning hur man yogar, bara joggar o jobbar, höhö... okay inga mer torra skämt

Men, det är vetenskapligt bevisat att aktiviteten i hjärnan ändras när man håller på med yoga. Sen om det är positiva effekter är det ju bevisat att hur vi mår mentalt påverkar vår fysiska hälsa. Ett enkelt exempel är stress o nervositet som ofta får fysiska effekter, vi svettas eller får ont i magen osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att spela spela spela så blir det bättre med tiden, som med det mesta annat. Jag har inte det lugnaste psyket och kan hetsa upp och spela sämre när jag förlorar en pot. Första månaden jag började spela speciellt. Men kommer man in i en pokerperiod och spelar varje dag under lång tid så är det så naturligt att förlora jobbiga potter då och då att man blir mer eller mindre immun. Däremot efter uppehåll kan man snabbt tappa denna psykiska rutin.

 

 

Vet man att man plussar har man dessutom inget att oroa sig för, blir jag utdragen av en tomte skrattar jag till lite och tänker att vore det inte för såna som honom, skulle jag inte kunna tjäna pengar på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det fysiskt hälsosamt, vilket knappast skadar pokerspelare.

 

På vilket sätt skulle meditation vara fysiskt hälsosamt? Om vi utger oss för att vara naturvetare[*], så borde det vara fysiskt omöjligt att påverka fysiken med hjälp av meditation.

 

[*] Du får tro på precis vad du vill. Det bryr jag mig inte om, men posta i så fall en förklaring, då jag har väldigt svårt att tro på saker som inte kan bevisas matematiskt.

 

Jag är ingen yoga expert, eller jag var ingen aning hur man yogar, bara joggar o jobbar, höhö... okay inga mer torra skämt

Men, det är vetenskapligt bevisat att aktiviteten i hjärnan ändras när man håller på med yoga. Sen om det är positiva effekter är det ju bevisat att hur vi mår mentalt påverkar vår fysiska hälsa. Ett enkelt exempel är stress o nervositet som ofta får fysiska effekter, vi svettas eller får ont i magen osv.

 

yes, mediation är bra, håller med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det fysiskt hälsosamt, vilket knappast skadar pokerspelare.

 

På vilket sätt skulle meditation vara fysiskt hälsosamt? Om vi utger oss för att vara naturvetare[*], så borde det vara fysiskt omöjligt att påverka fysiken med hjälp av meditation.

 

Err, det var yogan som stod för stordelen av den fysiska hälsan.

 

Sen är det lätt att visa att tankar påverkar fysik. Om du är deprimerad och går till en psykolog så ökar serotoninhalten i hjärnan. Konstigt vore det väl annars, våra tankar är ju i slutändan fysiska förlopp. Om du anstränger dig att 'speeda' mentalt så ökar stresshormoner i kroppen.

 

Vad är märkligt med det?

 

Meditation ger, oavsett vilket mumbo-jumbo man slänger på runt omkring, påvisbara bestående förändringar i hjärnans fysiologi. Du får en permanent lägre aktiveringsnivå i amygdala och en högre i prefrontalloberna. Återigen inget märkligt, all inlärning ger permanenta fysiska förändringar i hjärnan.

 

Givetvis kommer du aldrig lära dig levitera. Men utsöndringen av stresshormoner, förmågan att tänke klart i pressade situationer, fight- or flightreaktioner kommer att förändras.

 

Tankar är inget som står i någon form av motsattsförhållande till det kroppsliga. Tankar är till 100% rent kroppsliga. Signalsubstanser utsöndras i de synaptiska klyftorna, små elektriska potentialer rusar fram och tilbaka, neuronerna sammanväger input. Det är från början till slut ett rent fysiskt förlopp. Givetvis har förloppet fysiska effekter.

 

Jag förstår överhuvudtaget inte hur någon naturvetare idag skulle kunna/vilja hävda att tankar inte är fysiska förlopp. Men det kanske beror på att jag läst neurologi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår överhuvudtaget inte hur någon naturvetare idag skulle kunna/vilja hävda att tankar inte är fysiska förlopp. Men det kanske beror på att jag läst neurologi?

 

Grejen är den, är att att jag är full som fan. Framför mig har jag en lapp, där jag skrivit en jävla massa skit (telefonnummer osv.).

 

Vet ni vad? Jag har tagit mig hem levande. Jag åkte taxi hem för några minuter sedan och jag kom hem. Det är ganska fantastiskt.

 

Jag måste erkänna att jag, TANDEMCYKELN, är ganska full nu, ty jag vet fan inte vad jag gjort de senaste timmarna.

 

P.S. Jag älskar Daniel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...