Bjorn_ Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Crypto £1/2 Hold'em (3 handed) Vänder på steken och kör en hand där jag är SB. BB verkar hyffsat aggresiv men vi har egentligen spelat för få händer för en vettig read. Preflop: Hero is SB with A 5 Button folds, Hero calls, BB checks Väljer att limpa in och se vad han gör. Hade tänkt limp-reraisa om han hade höjt men det är väl egentligen ganska tveksamt? Flop: 5 7 9 (2 SB) (2 players) Hero bets, BBcalls Bottenpar med esskicker, självklar bet? Turn: 3 (2 BB) (2 players) Hero bets, BB raises, Hero ??? Bettar ut igen men blir höjd. Frågan är om man kan syna här? Jag får ju 5 mot 2 i effektiva odds, håller min hand tillräckligt ofta för det? Här hade det helt klart suttit fint med en bättre read. /Bjorn Citera
Gyre Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Höj preflopp, ingen mening att bli fancy här. Turn kan du nog folda utan att gråta blod. Citera
Bjorn_ Postad 15 December , 2005 Författare Rapport Postad 15 December , 2005 Vet inte om jag tycker att en höjning är så mycket mindre fancy än en limp-reraise här. Blandar nog ganska friskt mellan höj, limp-call och limp-reraise med denna hand i detta läge. Tycker limpvarianterna ger mer information medans Höjning pumpar in mest värde i handen. /Bjorn Citera
morberg Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Vet inte om jag tycker att en höjning är så mycket mindre fancy än en limp-reraise här. Blandar nog ganska friskt mellan höj, limp-call och limp-reraise med denna hand i detta läge. Tycker limpvarianterna ger mer information medans Höjning pumpar in mest värde i handen. Vad är det för information du får av att limpa in (alt. av att limp-reraisa)? Att jag undrar beror på att jag nämligen alltid höjer från SB om jag är först in. Citera
david Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Håller med Bjorn att limp / limpreraisa är bra i början för att skaffa information INNAN man har read. Att alltid höjja först in från SB funkar mot mindra kompetenta BB och även mot passiva. Mot en tricky BB som är ganska duktig är det ett farligt spel tycker jag, eftersom position är ett grymt bra vapen blinds-headsup. Generellt annars håller jag med. I det specifika fallet hade jag lagt mig. Hade hellre spelat handen limp, check-reraise, bet, check. //D Citera
Bjorn_ Postad 15 December , 2005 Författare Rapport Postad 15 December , 2005 Efterssom han har odds på att syna nästan allting om du höjer så kommer hans syndistribution inkludera nästan alla händer. Samtidigt behöver han ju ha en väldigt stark hand för att det extra värde han får av att trebetta skall överväga den information han "läcker" genom att höja. Därav är min tro att mot en höjning kommer motståndarens respons vara någonting i stil med 5% trebet, 90% call, 5% fold eller nått sådant. Om man istället limpar in kommer många (men långt ifrån alla) händer som varit värda en syn mot min höjning vara värda en höjning. (Rent spelteoretiskt "måste" han också höja en hel del för att inte låta SB spela för många "låga" händer billigt.) Dvs jag tror att fi höjer t.ex. QJo eller Kxo mot en limp men checkar t.ex. 56s eller 97o medans han mot en höjning hade synat med samtliga. För övrigt: hur stor andel av händerna spelar du först in från SB ungefär? /Bjorn Citera
omduvoresomjag Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Håller med morberg i detta läge då jag hellre försöker ta blindsen direkt. Tycker inte informationen man får ut av att limpa säger speciellt mycket oavsett vad Fi. gör. Personligen slår jag upp 85% av händerna från BB då SB försöker limpa, för att markera, och för att försöka vinna handen tidigt. Mot aggressiva spelare blir det självklart mer trixit och mer dueller. Men på 1/2 upp till 5/10 är majoriteten inte den speltypen, trotts att aggressionsfaktorn självklart ökar med nivåerna, vilket enligt min erfarenhet gör att du vinner handen fler gånger genom att ta initiativ direkt. Citera
morberg Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Samtidigt behöver han ju ha en väldigt stark hand för att det extra värde han får av att trebetta skall överväga den information han "läcker" genom att höja. Därav är min tro att mot en höjning kommer motståndarens respons vara någonting i stil med 5% trebet, 90% call, 5% fold eller nått sådant. Om man istället limpar in kommer många (men långt ifrån alla) händer som varit värda en syn mot min höjning vara värda en höjning. (Rent spelteoretiskt "måste" han också höja en hel del för att inte låta SB spela för många "låga" händer billigt. Problemet med det resonemanget är att väldigt få spelare spelar spelteoretiskt korrekt. Med andra ord är det mer typen av spelare snarare än hans HD som avgör hur han spelar. Edit: Det jag menar är att om du känner BB hyfsat väl kommer hans reaktion på din limpning inte att ge något ytterligare information då en överaggro skulle höja med i princip vad som helst och en passiv checka bakom med sina AA. Jag har sett båda typerna (och allt däremellan). För övrigt: hur stor andel av händerna spelar du först in från SB ungefär? Beror på read (dvs. jag höjer alltid mot folk som lägger BB för ofta - vilket är de flesta), men normalt sätter jag gränsen vid alla suited samt Jxo eller Qxo beroende på min dagsform. Hur stor andel händer det motsvarar vete tusan, men det känns som rätt många. Om BB lägger sig 30% av gångerna eller mer ska det, med en 1/2-struktur på mörkarna, vara lönsamt att alltid höja med vilka två kort som helst. Riktigt så aggro är jag dock inte. (Se S&M-citatet från HPfAP här.) Citera
morberg Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Personligen slår jag upp 85% av händerna från BB då SB försöker limpa, för att markera, och för att försöka vinna handen tidigt. En variant som brukar funka ganska ofta är att checka bakom en SB som kompletterar och sedan betta om han checkar på floppen. Du undviker då att bygga upp en för stor pott PF med tveksamma händer samtidigt som du hyfast enkelt kan lägga dig mot en CR om du missat floppen (en spelare som endast kompletterar SB och sedan bluff-CR på floppen är hyfsat ovanlig). Citera
Bjorn_ Postad 15 December , 2005 Författare Rapport Postad 15 December , 2005 Beror på read (dvs. jag höjer alltid mot folk som lägger BB för ofta - vilket är de flesta) Med tanke på att utan read så är "för ofta" = "alls" (det är i alla fall min uppfattning) så är det ju inte direkt förvånande. men normalt sätter jag gränsen vid alla suited samt Jxo eller Qxo beroende på min dagsform. Hur stor andel händer det motsvarar vete tusan, men det känns som rätt många. Ganska exakt 2/3 av alla händer, känns otroligt att du kan höja så mycket utan att få syn varje gång. (Altså jag tror dig, är bara lite förvånad. För du spelar väl på 5/10 nu? Där tycker man ju folk borde hålla viss minimistandard?) Kanske har jag i just detta fallet lyckats snöa in och överanalysera situationen allt för mycket och därigenom tänkt sönder min strategi istället för att "spela enkelt och utnytja motståndarens misstag". Min erfarenhet är dock att jag nästan alltid blir synad om jag höjer först in från SB. (Kanske pga folks read på mig som maniac?) /Bjorn Citera
lethe Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 Ganska exakt 2/3 av alla händer, känns otroligt att du kan höja så mycket utan att få syn varje gång. (Altså jag tror dig, är bara lite förvånad. För du spelar väl på 5/10 nu? Där tycker man ju folk borde hålla viss minimistandard?) Det är såpass sällan som det foldas till sb och bb hålls av en uppmärksam och skicklig spelare även på 5/10. Om någon halvkompetent typ har bb så är han med stor sannolikhet lite på den vektajta sidan, och då får du ju lov att sno, sno, sno. Dessutom är det en psykologisk faktor med här, vilket diskuteras i senaste Intelligent Gambler (faktiskt ur ett spelteoretiskt perspektiv). Nästan alla kommer låta dig stjäla för mycket. Citera
morberg Postad 15 December , 2005 Rapport Postad 15 December , 2005 men normalt sätter jag gränsen vid alla suited samt Jxo eller Qxo beroende på min dagsform. Hur stor andel händer det motsvarar vete tusan, men det känns som rätt många. Ganska exakt 2/3 av alla händer, känns otroligt att du kan höja så mycket utan att få syn varje gång. Jag vet inte riktigt hur jag får ut statistiken från PT, men 2/3 av alla händer låter ganska mycket. Om jag filtrerar på händer jag spelat från SB där jag försökt att stjäla har jag vunnit 71% av händerna. Vänta, nu kom jag på det. Jag kan se hur många gånger jag har kunnat stjäla från SB och foldat, limpat samt höjt. Då ser det ut såhär: Höj: 425 händer Limpa: 12 händer Fold: 243 händer Med andra ord höjer jag 62,5% av gångerna om jag har chans och det var ganska nära 2/3, särskilt om man diskonterar de gångerna jag väljer att avstå med de svagare händerna för att jag respekterar BB för mycket (ganska ovanligt, men det händer). Så rätt du hade (Altså jag tror dig, är bara lite förvånad. För du spelar väl på 5/10 nu? Där tycker man ju folk borde hålla viss minimistandard?) Jag är på 3/6 och minimistandarden är ganska låg. Kanske har jag i just detta fallet lyckats snöa in och överanalysera situationen allt för mycket och därigenom tänkt sönder min strategi istället för att "spela enkelt och utnytja motståndarens misstag". Det låter som en bra plan att spela enkelt. Själv har jag nästan slutat krångla med check-raise på floppar jag träffar från SB eller BB i ohöjd pott och brukar bara beta ut istället. Min erfarenhet är dock att jag nästan alltid blir synad om jag höjer först in från SB. (Kanske pga folks read på mig som maniac?) Är det vad du tror, eller har du siffror på det? Av de 425 händer jag höjt först in från SB har jag vunnit 133 utan någon flop, dvs 30%. 246 händer har jag vunnit utan showdown (inklusive de 133 som det inte blev någon flop på), knappt 60%. Citera
Bjorn_ Postad 16 December , 2005 Författare Rapport Postad 16 December , 2005 Så här slutade i vart fall handen. Jag synade hans raise på turn och checksynade rivern (som var 9 ) och så här blev resultatet. Fi: shows [6s 4s] (A Straight, Seven high) Hero: mucks hand [Ac 5s] Fi collects £15.25 from Main pot /Bjorn Citera
Callahan Postad 16 December , 2005 Rapport Postad 16 December , 2005 Limp-höjning före flopp är ett jäkla överdrivet move med den där handen. Du kan knappt ens vara favorit om fi inte är väldigt lös. Dessutom spelar din hand illa i fortsättningen, dominerad som den ofta är. Limp-syn är ok och jag håller med om att detta ger mer information. Typiskt om fi höjer så är A5o ganska illa ute dock. På turn bör du kliva av IMO. Det kan väl aldrig stå tillräckligt ofta mot en random dude här (förresten är effektiva 6 mot 2). En variant att överväga är att syna och sedan lägga river utan träff, men det är krystat. Det är ju inte så säkert att tvåpar/triss står. Citera
mikj Postad 16 December , 2005 Rapport Postad 16 December , 2005 Dåligt spelat. Först låter du han inte betala för att spela 64s. Sedan synar du ner när du är tydligt slagen. Att ens överväga limp-raise med en sån dålig hand verkar konstigt även det. Citera
Recommended Posts