Gå till innehåll

Är du också filmbög?


quizz_kid

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kul att det finns många på forumet med RIKTIGT bra filmsmak. Efter att ha läst de olika listorna känns det som att mina favoritrullar finns med på många av dem. Ska därför fatta mig riktigt kort.

 

1. Nyckeln till frihet - Oslagbar

2. Memento - Liknar inget annat

3. American Beauty - Vacker

4. Goodfellas - Våldsam

5. Lock stock - Cool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg även att det finns fler som gillar Eternal sunshine of a spotless mind. Detta är verkligen årets klart bästa film.

 

Det finns ett par likheter och paralleller till andra filmer.

 

Berättartekniken är verkligen underbar och påminner om den i Memento. Berättas baklänges och görs genom en rad olika tidshopp.

 

De som gillar att leva sig in i människors känslor och är någorlunda empatiska gillar säkert filmen. Påminner endel om t ex Magnolia som nästan bygger helt på känslor.

 

Vissa delar påminner även om slutet på Truman show då Carrey genomskådat bluffen och förtvivlat beger sig iväg med båt för att hitta sin kärlek. Här är det återigen Carrey som drabbas men nu är han på väg att bli av med minnet av sin kärlek trots att han ångrat sig.

 

Att det är Charlie Kaufman som skrivit manus märks också. Sista likheten blir till en annan av hans filmer, I huvudet på John Malchovic. Denna gången är det inte riktigt så skruvat.

 

Eftersom den är riktigt orginell är det verkligen en film man älskar eller hatar. Jag tillhör de sistnämnda.

 

Som sagt, SE RULLEN så fort ni får chansen.

 

C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Filmbög stämmer nog in riktigt bra på mig då jag verkligen älskar film.

Gillar verkligen Quentin Tarantino som skrivit filmer som Pulp Fiction, och min favoritfilm Reservoir Dogs.

 

Kan även tipsa om en VÄLDIGT magstark film Salò 120 days of sodom, som de flesta tycker är den sjukaste filmen i historien.

Jag håller inte riktigt med även om filmen bidrar med riktigt vidriga scener.

Denna kontroversiella film visar prov på vad fascisterna i Italien hade för sig på 1940-talet.

Pier Paolo Pasolini som gjorde filmen visar hur grymma de verkligen var och denna film visar hur han verkligen hatade fascister.

 

Nåväl, den bästa svenska komedin är given, mänligen Torsk på Tallinn med Killinggänget (Robert Gustavsson m.m)

 

Favorit skådis just nu är Edward Norton då han är en så otroligt duktig skådespelare som verkligen lever sig in i sina roller.

Fight Club glömde jag ju nämna som en av mina favoriter med Edward Norton och Brad Pitt i huvudrollerna.

 

I kategorin krigsfilmer så är Full Metal Jacket något i hästväg. Rekommenderas!

 

Sist men inte minst The Sting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är totalt såld på 80-talet och allt där till (framförallt hårdrocken då) så är "Tillbaka till framtiden" rullarna några av min absoluta favoriter. Framförallt den första. Härligt samspel mellan Fox och Lloyd.

 

80tals tonårsfilmer tycker jag också är också grymt sköna (Återigen musiken och kläderna som tilltalar mig)

Visst det är väl, generellt sett, inte världens proffsiga filmer men det är en skön stämning på dem. För att nämna en: Porkys (80 talets American Pie)

 

Och till sist "Den gode, den onde, den fule" elr, "Il Buono, il brutto, il cattivo"

 

Clintan är kung helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste komplettera tidigare listor.

 

*Snatch, helt sjukt skruvad med högt tempo och rappa repliker.

*The Big Lebowski, helkul film med Jeff Bridges och John Goodman i kanonroller.

*Festen, dansk film.

*Sagan om ringen-trilogin.

*För en handfull dollar, kultfilm med Clint Eastwood, västernfilm inspelad i Italien.

*Tombstone, VAl Kilmer är helt oslagbar som Doc Holliday --- I'm you're huckleberry.

*Butch Cassidy and the Sundance Kid, I say no more.

 

Glömmer självklart en massa filmer som borde nämnas men här är ett urplock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina favoriter....

 

Reservoir Dogs...Tarantino at his best

The Boondock Saints....undrar hur 2:an kommer att bli...

The Usual Suspects....Ett manus att dö för, världsklass

Pulp Fiction....Return of Travolta

Memento....Får många att fundera

 

Filmer som i mina ögon är överskattat skit.....

 

Shindler´s List

Alexander

Titanic

 

Sedan vill jag bara tillägga att Hollywood skulle få tillbaka en hel del biobesökare så fort dom slutar upp med sitt " om vi kör handycam stuket på filmningen och skakar bilden så känns det mer verklighetstroget" skit som dom slängt in i filmer som Bad Boys 2 och verkligen överarbetade i Bourne Supremacy.

 

Annars så väntar jag på nästa kanonrulle inom vuxenfilm, Shanes World måste rycka upp sig :shock:

 

Andra stora förhoppningar har jag på ...

 

Liftarens Guide till galaxen

Fantastic 4

Constantine

Assault on Precinct 13

 

Tack för ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...