Gå till innehåll

Är du också filmbög?


quizz_kid

Recommended Posts

 

Somnade till 12 Angry men idag, tänkte se den efter skolan.. får se färdigt den nån dag, den var bra så länge jag var vaken iaf (jag somnade inte för att den var dålig ;))

 

Hoppas verkligen inte det, den filmen är grym!

Karaktärerna är underbara och att få en film som i stort sett utspelar sig i ett rum att vara så intressant och bra är riktigt fräckt.

 

Jo jag menar det :)

Ska inte försöka se den idag heller för jag är för trött, vill inte somna ifrån den igen. (vem fan kom på idén att träffas kl. 8 i skolan? :roll: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har också slagit av på filmtittandet sen i våras då jag började med poker :)

Har dock 1100 filmer jag röstat på (IMDB), så jag har sett en hel del. Fick ett par tips från dig quizzz, "Danger: Diabolik" o Rumble Fish (Sett delar men måste ses om på riktigt)

Jag är helt såld på Maffia och allmänt brottrelaterade filmer/serier.

 

12 - Wild at Heart(Överskattade Lynch överraskar med denna underbara roadmovie)

 

Inte sett denna ännu men den ligger på listan över "Ska se" (över 100 där nu :/)

Dock håller jag med dig om att Lynch är överskattad som fan, mystik och försöka göra så skumma filmer som möjligt tilltalar inte mig. Ta t.ex. Lost Highway, tror jag sett den 5 ggr utan att förstå vad den handlar om eller ens om man kan associera till en handling.

 

Tycker ni saknar:

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)

Taxi Driver (1976)

Star Wars 4,5,6

På tal om "grovt underskattad framtidsidyll", Terminator 1 & 2.

Goodfellas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad mycket amerikansk film alla kollar på. Inte så konstigt i och för sig. Jag upptäckte själv att jag nästan bara kollade på amerikansk film för ett tag sedan, och gjorde ett försök. Max 50% film från USA. Har inte varit något problem alls.

 

Tips på bra icke-amerikansk film:

Allt av Pedro Almodovar (har bara sett Tala med henne och Allt om min mamma, men de var vädigt bra)

Din Morsa Också! (Y tu mamá también), mexikansk rulle

Guds stad, brasiliansk

Festen, dansk dogma, en av de bästa jag sett

Idioterna av Lars von Trier, också dansk dogma

La Dolce Vita, klassiker av Fellini

Taxi, inte den franska skitfilmen med Emma Sjöberg utan den spanska av Carlos Saura

Terrorister, av Moodyson och Jarl. För alla som bara sett mainstream-medias bild av vad som hände i Göteborg och köpt den med hull och hår.

Allt jag sett av Moodyson är bra, utom Ett hål i mitt hjärta som jag inte alls gillade. Fattade inte vad han ville säga med den som inte redan är sagt.

 

Sen har vi ju Kieslowski med sina tio filmer om budorden, dekalogen. Samt trikoloren (den blå, vita och röda filmen). Inga filmer man ser när man är trött och bakfull precis, men extremt bra filmer allihop. Var ett bra tag sen jag såg dem, men jag ska snart se dem igen.

 

Sen finns det ju naturligtvis mycket bra amerikansk film. Pulp Fiction är en av mina favoritfilmer, och Reservoir Dogs är inte mycket sämre den heller. Stanley Kubrick är också en favorit, och framför allt Eyes Wide Shut. Sen har vi ju Lynch med bland annat Lost Highway och Mulholland Drive. Och Terry Gilliam med Twelve Monkeys och Fear and Lothing in Las Vegas. Dessutom är årets bästa film amerikansk, Eternal Sunshine of a Spotless Mind. Och fjolårets Big Fish och Lost in Translation. Sofia Coppolas debutfilm är också sevärd, Virgin Suicides. Något för de som gillade Lost in Translation.

 

Fyra regissörer jag vill slå ett slag för utan att ha sett något (eller väldigt lite) av dem är Emir Kusturica, Ken Loach, Francois Truffaut och John Cassavetes. Ska ge mig på dem så fort de går. Någon som har sett något av dem och har någon film att rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I.D http://www.imdb.com/title/tt0113375/ gillar man lock stock och typ romper stomper gillar man den här ;) men detta handlar om fotbolls våldet i england

 

Name der Rose http://www.imdb.com/title/tt0091605/ mycket bra triller deckar film sen är + med Connery :)

 

Boondock Saints http://www.imdb.com/title/tt0144117/ en skön rulle helt enkelt ;)

 

Blood in blood out http://www.imdb.com/title/tt0106469/ vatos locos

 

Merlin http://www.imdb.com/title/tt0104855/ klassisk fantasy/äventyr rulle med mycket magi och grejer ;)

 

In hell http://www.imdb.com/title/tt0339135/ gillar man fängelse filmer gillar man den här

 

La bamba http://www.imdb.com/title/tt0093378/ en klassiker

 

Equilibrium http://www.imdb.com/title/tt0238380/ mer drag än fjant matrix ;)

 

sen trilogin med kenta och stoffe dom kallar oss mods av stefan jarl

 

detta är tips på några filmer som ja tycker är sevärda ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni har ju missat några underbart bra, snygga, vackra filmer (jag kan ha missat dom iofs i långa listan):

 

himmel över berlin (bästa filmen någonsin)

fjärran så nära (når inte riktigt upp till föregångaren men riktigt bra ändå)

förlorade barnens stad (mycket bättre än amelie)

delicatessen (mycket bättre än amelie)

edward scissorhands

le soleil assassiné

reservoir dogs (vacker? nja..)

postman blues

spirited away

picassos äventyr

äppelkriget

dogville

riket 1 o 2

idioterna

festen

blade runner

sånger från andra våningen (nästan bredvid himmel över berlin)

battle royal

 

orkar inte komma på fler just nu... men imho några ev världens bästa filmer

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terrorister, av Moodyson och Jarl. För alla som bara sett mainstream-medias bild av vad som hände i Göteborg och köpt den med hull och hår.

Allt jag sett av Moodyson är bra, utom Ett hål i mitt hjärta som jag inte alls gillade. Fattade inte vad han ville säga med den som inte redan är sagt.

 

Så medias bild var inte "snäll" ? Tyckte det var ett jävla tjafs i TV om detta.

 

Och varför skulle Moodyson och Jarls film vara mer trovärdig än mainstream-media? Knappast objektiv film då båda är råkommunister.

Men jag håller på att "köpa" filmen nu så jag ska se den snart så får vi se....

 

Edit: Är lite osäker på Jarls åsikter, men jag för mig dom var desamma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så medias bild var inte "snäll" ? Tyckte det var ett jävla tjafs i TV om detta.

 

Det var rätt mycket av både uppenbara lögner och grova överdrifter både på TV och i dags- och kvällspressen.

 

Och varför skulle Moodyson och Jarls film vara mer trovärdig än mainstream-media? Knappast objektiv film då båda är råkommunister.

Men jag håller på att "köpa" filmen nu så jag ska se den snart så får vi se....

 

Den är inte mer trovärdig. Men de som aldrig fick uttala sig i media får här komma till tals och ge sin version. Media var ju aldrig intresserad av den av någon anledning. Och det verkar ju finnas lika många definitioner av vad en kommunist är som det finns människor. Själv gillar jag Tyko Jonssons definition (pappan i Karl-Bertil Jonssons julafton). :)

 

Men nu börjar det bli off topic i en off topic-tråd. Jag diskuterar gärna vidare, men då kanske vi ska skapa en ny off topic-tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni har ju missat några underbart bra, snygga, vackra filmer (jag kan ha missat dom iofs i långa listan):

 

himmel över berlin (bästa filmen någonsin)

fjärran så nära (når inte riktigt upp till föregångaren men riktigt bra ändå)

förlorade barnens stad (mycket bättre än amelie)

delicatessen (mycket bättre än amelie)

edward scissorhands

le soleil assassiné

reservoir dogs (vacker? nja..)

postman blues

spirited away

picassos äventyr

äppelkriget

dogville

riket 1 o 2

idioterna

festen

blade runner

sånger från andra våningen (nästan bredvid himmel över berlin)

battle royal

 

orkar inte komma på fler just nu... men imho några ev världens bästa filmer

:)

 

jag kan göra listan oändlig, men valde att inte göra det... men din lista fyller många av mina tomrum...

idioterna och festen är två helt otroliga dogmarullar...

scissorhands är lätt burtons bäsa film...

Tage Danielssons klassiska rullar glömde jag bort, om man bortser från sammarbeten med Per Åhlin...

spirited away, otrolig...

delikatessen är underbar...

 

blade runner och battle royal är båda sådär...

 

dessutom glömde jag bort "medans vi faller"... fan va bra den är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och varför skulle Moodyson och Jarls film vara mer trovärdig än mainstream-media? Knappast objektiv film då båda är råkommunister.

Men jag håller på att "köpa" filmen nu så jag ska se den snart så får vi se....

 

Den är inte mer trovärdig. Men de som aldrig fick uttala sig i media får här komma till tals och ge sin version. Media var ju aldrig intresserad av den av någon anledning. Och det verkar ju finnas lika många definitioner av vad en kommunist är som det finns människor. Själv gillar jag Tyko Jonssons definition (pappan i Karl-Bertil Jonssons julafton). :)

 

Men nu börjar det bli off topic i en off topic-tråd. Jag diskuterar gärna vidare, men då kanske vi ska skapa en ny off topic-tråd?

 

Bra, då är vi överens om det.

Media gjorde flera repotage, röda svt hade ju ett flertal interjuver med polis och åklagare. Aschberg kopian J. Josefsson gjorde någon snyft dokumentär om att filmerna var editerade för att ge en bättre bild av polisen mm. Så det var fyfy på polisen och att det var synd om ungdomarna.

 

Vilket fall så störde jag mig på en hel del saker i filmen. Folks dumma åsikter, planekonomi och stalintänkande, vilket aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. Räcker det inte med dom miljontals offer för att förstå? Dom som hävdar att detta inte är riktigt kommunism osv är lika blåsta som dom ny-nazisterna som hävdar samma sak om nazismen.

Men jag väntar skarpt på nästa film från moody då han ska interjuva nazister och höra deras åsikt. :lol:

 

För övrigt är det sjukt att bara 60 års fängelse har delats ut till bråkmakarna i gbg. Fattar inte att man kan lägga ner tid och pengar på att interjuva någon efterbliven idiot som innan gbgdemon åkt fast för misshandel, våld mot tjänsteman och samtidigt tycka synd om honom och försöka få omvärlden att förstå hans agerande.

 

Övrigt om polisen: Dom som hatar polisen är såna som bryter mot lagar och regler, därför gillar polisen inte dem. En Polis har rätt att vid en tvångsåtgärd använda det medel han tycker är lämpligt som våld. Vilket är helt rätt. Vill man inte få problem, stanna hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som tycker att Gudfadern är helt galet överskattad? Manus? Nej, vafan, vi kör romanen rakt av. Boken bättre än filmen? Nej, boken är rätt identisk med filmen vilket är unikt, och inte speciellt imponerande. Men boken var först och filmen tillför inget nytt.

 

Ehm...boken skrevs väl som bakgrund till den redan planerade filmen, och släpptes sedan (möjligtvis före filmen) i bokhandlarna. Jag menar, de båda planerades väl samtidigt i det här fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som tycker att Gudfadern är helt galet överskattad? Manus? Nej, vafan, vi kör romanen rakt av. Boken bättre än filmen? Nej, boken är rätt identisk med filmen vilket är unikt, och inte speciellt imponerande. Men boken var först och filmen tillför inget nytt.

 

Ehm...boken skrevs väl som bakgrund till den redan planerade filmen, och släpptes sedan (möjligtvis före filmen) i bokhandlarna. Jag menar, de båda planerades väl samtidigt i det här fallet?

 

Det visste jag inte. Fast det gör ju iofs inte filmen bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med min 44tums tv, suroundsystem för över 10k.. och över 300 dvdér i hyllan, så kan jag nog kalla mig för "filmbög" :P

 

jag har en gammal 25tums tv utan scart, ett glappt surround och en detvetdu-spelare av märket Eltax... jag är också filmbög... när jag blir tät på pokern ska jag inskaffa mig en KRELL-sladd som Fabio...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
med min 44tums tv, suroundsystem för över 10k.. och över 300 dvdér i hyllan, så kan jag nog kalla mig för "filmbög" :P

 

prylbög är väl också ett alternativ? :D

själv har jag en 14 tummare och en halvpissig VHS-spelare som går varma 8-)

 

Prylbög jo.. det klassas jag nog som.. för visst är det väl så att den som har mest saker när man dör, vinner :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...