Gå till innehåll

NLT - KQs blir flushdrag, överkort, hur agera?

Recommended Posts

Postad

Floppar riktigt stark hand, med KQs, rätt spel på denna nivå?

Hand 1584936738, Started at 2005-12-13 21:38

Table 'Piura': $0,25-$0,25 No Limit HE (Real Money)

Seat 0: mrBrighthead ($20,50 in chips)

Seat 1: chdoll ($5,80 in chips)

Seat 2: zirr ($14,15 in chips)

Seat 3: mbarret1 ($14,25 in chips)

Seat 4: Ednal1 ($22,20 in chips) (on the button)

Seat 5: poker cins ($2 in chips)

Seat 6: cinder block ($15,95 in chips)

Seat 7: Bad24Luck ($24,80 in chips)

Seat 8: mognus ($8,05 in chips)

Seat 9: tele00 ($21,90 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to mrBrighthead: Qs

Dealt to mrBrighthead: Ks

poker cins : Post Blind ($0,15)

cinder block : Post Blind ($0,25)

*** Pre-Flop *** :

Bad24Luck : Call ($0,25)

mognus : Fold

tele00 : Call ($0,25)

mrBrighthead : Bet ($0,50)

chdoll : Fold

zirr : Call ($0,50)

mbarret1 : Fold

Ednal1 : Fold

poker cins : Call ($0,35)

cinder block : Call ($0,25)

Bad24Luck : Call ($0,25)

tele00 : Call ($0,25)

*** Flop *** : 8d 7s Js

poker cins : Check

cinder block : Check

Bad24Luck : Bet ($2)

tele00 : Fold

mrBrighthead : Call ($2)

zirr : Call ($2)

poker cins : Fold

cinder block : Fold

*** Turn *** : [ 8d 7s Js ] 9h

Bad24Luck : Bet ($2)

mrBrighthead : Call ($2)

zirr : Call ($2)

*** River *** : [ 8d 7s Js 9h ] 5d

Bad24Luck : Check

mrBrighthead : Check

zirr : Bet ($4)

Bad24Luck : Fold

mrBrighthead : Fold

Det som jag är fundersam på är hurvida jag ska smacka på flop,turn med två överkort och flushdrag. Skäl till att slå om, istället för att bli callingstation? Generellt hur agerar man i liknande situationer mot förmodade fiskar?

* Mini RP - QoS *

Postad

En fisk som bettar indikerar att han har något och en fisk som har något är sällan intresserad av att folda... och lite av en grej med en semi-bluff är ju att det ska finnas en viss fold-equity. Och sen sitter ju dessutom ett antal stollar bakom som dels genom sina (förmodade) calls ger dig bra pott-odds + att de kan vara intresserade att följa med trots din höjning.

Bråka inte med fiskar... spela rak poker - syna.

Postad

Du har ju dessutom backdoor stegdraget på floppen, vilket gör att det är DÄR du måste agera. På floppen är du favorit mot en hel jävla massa händer med den där handen. Om du har spelat slaskigt och fått mycket osynade potter kan du fan ställa direkt på floppen tycker jag. Annars höj till 7-8 och ställ resten på turn.

Skälet att du ska göra så (eftersom du frågade) är för att du vill ha mer än 0% foldequity på fi (vilket du har vid syn), och att det är på floppen du är (trolig) favorit och det är som favorit du vill ha in pengarna. Dessutom, om du bara synar och träffar färgen på nån av de senare gatorna är det inte säkert att du får betalt, och då har du synat på imlicita odds som egentligen inte fanns.

Sen har jag ingen förståelse alls för din min-raise pre-flop. Fyller verkligen ingen funktion alls. Syna eller höj ordentligt.

Postad

Två svar som motsäger sig varandra, blir inte mycket klokare på det :(

psatiw:

"Skälet att du ska göra så (eftersom du frågade) är för att du vill ha mer än 0% foldequity på fi (vilket du har vid syn)"

Förlåt mig, men kan du inte förklara lite utförligare, känner att jag inte riktigt förstått det här med foldequity i sammanhanget.

Angående minibetten är jag öppen för förslag. Att jag spelar som jag gör är att KQs lämpar sig bra multiway, dock dominerad om jag höjer ordentligt, får syn. Såga mig gjärna :D

Postad

En förmodad dålig spelare bettar ut och tre förmodade dåliga spelare sitter bakom - har svårt att se de briljanta med en semi-bluff i det läget.

Är man heads up och gjort en "riktig" pre-flop-höjning och blir bemött av en bett från Fi(fisk) så finns det all anledning att höja, men med 5 spelare kvar i potten... nja....

Postad

Förlåt mig, men kan du inte förklara lite utförligare, känner att jag inte riktigt förstått det här med foldequity i sammanhanget.

Är förstås inget du behöver be om ursäkt för. ;) Med foldequity menar jag helt enkelt att du har ett extra sätt att vinna potten - genom att din motståndare foldar. Vid syn är ju foldequity:n alltid exakt 0.

Angående minibetten är jag öppen för förslag. Att jag spelar som jag gör är att KQs lämpar sig bra multiway, dock dominerad om jag höjer ordentligt, får syn. Såga mig gjärna :D

You asked for it! ;) Vad jag (och många andra) menar är att det inte finns nån vits att höja och förstora potten i ett sån position och med en sådan hand. Antingen synar du bara (om du är tight), eller också höjer du upp ordentligt (skulle jag ha gjort). Då har du igen dels en chans att ta potten direkt, och dels fördelen att du tunnar ut fältet. Med din minihöjning får du med dig 4-5 andra olika händer, som tillsammans kommer ha lättare att slå dig efter floppen (bara de bästa spelar vidare, och då slår de ofta din), och samtidigt har du dubblat pottens storlek jämfört med limp. Dessutom har du en bättre chans att vinna med ett continuation-bet på floppen mot en eller två spelare, då du kan representera en starkare hand om du höjt ordentligt preflop. Slutligen blir det mer lättläst med spelare som typ limpar sc+pp's, minhöjer 2 facecards och höjer rejält med premiumhänder, som jag tycker är ett ganska vanligt sätt att spela på den här nivån.

Ang. handen och de olika åsikterna: jdenilsen förespråkade syn istället för höjning eftersom det var så många bakom att agera. Jag antar att det är en smaksak, men vill man ha en någolunda "gamblig" image tycker jag det här är ett perfekt tillfälle att trycka på rätt ordentligt eftersom du mycket sällan är fet underdog om du väl blir synad. Om du bara synar ger du dessutom fältet bakom en billig chans att dra på all världens alla drag som finns på den brädan. Han som bettar ut sitter troligen på nån J, och gör han det är du favorit på floppen (beroende på hans andra kort) men aldrig på turn om den blankar. Dessutom, om du bara synar floppen, och turn fyller din färg, kommer du sällan att få bra betalt av sämre händer. Och sen slutligen, återigen: vid syn lär du ju, så att säga, inte få honom att folda sin J. ;)